فراموشی تجزیه ای چیست؟

فراموشی می تواند برای بسیاری از افراد خصوصا اشخاص با سن بالاتر رخ دهد. یکی از انواع فراموشی، فراموشی تجزیه ای است. همان طور که می دانید اختلالات حافظه در دوران امروزی بسیار زیاد است. گاهی اوقات این اختلالات به علت آسیب های جسمی به مغز اتفاق می افتاد. اما بعضی از زمان ها آسیب های روانی در دوران کودکی یا بزرگسالی می تواند منجر به این گونه مشکلات شود. یکی از مواردی که می تواند باعث این اختلالات شود مشکلات خانوادگی است.

در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. در این بین اختلالات روانی بسیاری وجود دارند که ممکن است آسیب های به نفر برساننپ. یکی از اختلالات مغزی که مغز یا حتی آلزایمر است. در مقاله های قبل گفتیم که اختلالات آسیب های مختلفی را به افراد وارد می کند. حال اگر یک فرد از قبل حافظه خود را تقویت کرده باشد کنار دچار اختلالات روانی می شود. یکی از مواردی تقویتی در حافظه، تقویت حافظه فعال است. در ادامه می خواهیم ببینیم که فراموشی تجزیه ای چیست؟

انواع مختلفی از حافظه و فراموشی تجزیه ای

انواع مختلفی از حافظه وجود دارد که به بخش های مختلف بدن تاثیر می گذارد. بخش های مختلف حافظه می تواند روی قسمت های مختلفی از بدن تاثیر بگذارد. برخی افراد. هستند که در طول دوران مختلف دچار مشکلات حافظه می شوند. مشکلات حافظه می تواند بسیار آسیب زا باشد. در روان شناسی مشاوران و متخصصان معمولا برای افراد از داروها یا روش هایی برای تقویت حافظه استفاده می کنند. برای همین امر هم است که معمولا همه باید تلاش کنند مشکلات حافظه را در خود بهبود بخشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فراموشی تجزیه ای چیست؟ صحبت کنیم.

فراموشی تجزیه ای چیست؟

فراموشی تجزیه ای وضعیتی است که باعث می شود اطلاعات مهم زندگی خود را فراموش کنید. معمولاً در اثر تجربه یا مشاهده یک رویداد آسیب زا ایجاد می شود. این می تواند باعث ناتوانی شما در به خاطر آوردن اطلاعات مربوط به رویدادهای خاص یا اطلاعات شخصی مانند جنبه هایی از هویت شما شود. این نوعی اختلال تجزیه ای است. سایر اختلالات تجزیه ای شامل اختلال هویت تجزیه ای و اختلال مسخ شخصیت عدم تحقق است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

فراموشی تجزیه ای یک وضعیت نسبتا نادر است. در یک مطالعه کوچک، نشان داده شد که تنها 1٪ از مردان و 2.6٪ از زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. از دست دادن حافظه می تواند برای دقیقه ها، ساعت ها، ماه ها یا در برخی موارد نادر، سال ها طول بکشد.

در موارد شدید، فرد ممکن است تاریخچه زندگی، خانواده و دوستان خود را کاملا فراموش کند. آن ها حتی ممکن است فرآیند های ظاهرا هدفمند یا سرگردانی گیج کننده ای داشته باشند که به عنوان فوگ تجزیه ای شناخته می شود.

علائم فراموشی تجزیه ای

فراموشی تجزیه ای چیست؟

علامت اصلی فراموشی تجزیه ای ناتوانی در یادآوری اطلاعات مهم زندگی نامه ای است. افراد مبتلا به این عارضه یا رویدادها یا حوزه های خاصی از زندگی خود را فراموش می کنند یا اطلاعات مهمی در مورد هویت خود و اطرافیانشان.

در بسیاری از موارد فراموشی تجزیه‌ای، فرد مبتلا ممکن است از از دست دادن حافظه خود آگاه نباشد و فقط به نظر می‌رسد که گیج یا متزلزل است. سایر علائم این اختلال عبارتند از:

  • ناتوانی در به خاطر سپردن اطلاعات مهم درباره خود، مانند نام و محل زندگی یا کار
  • احساس دوری از خود، احساسات و افراد اطرافتان
  • اختلال در عملکرد روزانه شما در نتیجه از دست دادن حافظه شما
  • فراموش کردن دوره های خاص زندگی

فراموشی تجزیه ای نیز می تواند با برخی از شرایط زیر همراه باشد:

  • مشکلات اضطرابی
  • اختلالات افسردگی
  • اختلالات خواب
  • افکار یا رفتار خودکشی

اگر افکار خودکشی دارید، برای حمایت و کمک از یک مشاور آموزش دیده استفاده کنید.

فراموشی تجزیه ای چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر شما یا شخصی که می شناسید علائم فراموشی تجزیه ای را نشان می دهد، بسیار مهم است که با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای تشخیص قطعی صحبت کنید.

برای تشخیص، پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. در حالی که هیچ آزمایش پزشکی وجود ندارد که بتواند به شناسایی فراموشی تجزیه‌کننده کمک کند. برخی آزمایش‌های پزشکی مانند اشعه ایکس و آزمایش خون برای رد سایر علل فراموشی، مانند آسیب مغزی یا عوارض جانبی یک ماده یا داروی غیرقانونی انجام می‌شود.

معیار هایی که باید در این زمینه رعایت شود

بر اساس کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5)، برای تشخیص فراموشی تجزیه ای باید معیارهای زیر رعایت شود:

  • نه فقط فراموش کردن، بلکه ناتوانی در به خاطر آوردن اطلاعات شخصی مهم
  • به دلیل از دست دادن حافظه به طور قابل توجهی مضطرب یا مختل شده باشید
  • از دست دادن حافظه در نتیجه مصرف مواد مخدر، یک بیماری عصبی یا پزشکی، یا یک اختلال روانپزشکی

نوشیدن الکل به صورت روزانه می تواند به مغز شما آسیب برساند و حافظه شما را مختل کند.

علل فراموشی تجزیه ای

  • شاهد مرگ ناگهانی یکی از عزیزان
  • زندگی با وجود بلای طبیعی مانند زلزله
  • درگیر شدن در یک تصادف رانندگی
  • تجربه یک موقعیت نزدیک به مرگ
  • زندگی در یک منطقه جنگ زده
  • مورد آزار جسمی، ذهنی یا جنسی قرار گرفتن
  •  همیشه این اتفاق به خاطر آلزایمر نیست

انواع فراموشی تجزیه ای

فراموشی تجزیه ای چیست؟

در دنیایی که زندگی می کنیم انواع مختلفی از مشکلات حافظه وجود دارد. این مشکلات می تواند در آنیده باعث ایجاد اختلالات روانی در افراد شود.

فراموشی عمومی

فراموشی عمومی باعث می شود که شما بخش مهمی از خاطرات زندگی خود یا دیگران را فراموش کنید.  ممکن است نام خود، جایی که کار می کردید، یا خانواده و دوستانتان را به خاطر نیاورید. این نوع نادر است.

فراموشی موضعی

فراموشی موضعی، همان طور که از نامش پیداست، بر حوزه خاصی از زندگی فرد تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، ممکن است جزئیات مربوط به یک دوره زمانی مشخص را به خاطر نداشته باشید. در بیشتر موارد، خاطرات مسدود شده با آسیب‌های جدی مرتبط هستند. به عنوان مثال، شخصی که در کودکی مورد آزار قرار گرفته است ممکن است خاطرات دوران کودکی خود را در زمانی که مورد آزار قرار گرفته است، مسدود کند. خاطرات قبل و بعد از رویداد دست نخورده باقی خواهند ماند.

فوگ تجزیه

فراموشی تجزیه ای معمولاً در اثر مشاهده یا تجربه رویدادهای آسیب زا ایجاد می شود. نمونه‌هایی از رویدادهای آسیب‌زا که می‌توانند باعث این وضعیت شوند عبارتند از:

  • فوگ تجزیه ای شکل شدید فراموشی تجزیه ای است.
  • گاهی اوقات افراد جزئیات مهم زندگی خود را فراموش می کنند و این کار باعث می شود در آینده دچار مشکلاتی شوند. در واقع حافظه آن ها دچار اختلال خواهد شد.

فرد مبتلا به این نوع فراموشی اغلب ممکن است به طور غیرمنتظره تغییر کند و هویت کاملاً جدیدی به خود بگیرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

فیلم Bourne Identity از شخصی به نام Ansel Bourne الهام گرفته شده است که احتمالاً در اواخر دهه 1800 یک مورد مستند اولیه از فوگ تجزیه ای داشته است. انسل به یک شهر جدید نقل مکان کرده بود و قبل از این که متوجه شود چیزی اشتباه است، برای دو ماه هویت جدیدی پیدا کرد.

درمان فراموشی تجزیه ای

درمان فراموشی تجزیه ای بر کمک به فرد مبتلا به این بیماری تمرکز دارد تا خاطرات خود را بازیابی کند . در واقع این نوع درمان باید به این گونه باشد که خاطرات تلخ افراد به صورت کلی فراموش شود.

اعتقاد بر این است که با درمان مناسب، یادآوری خاطرات شما احتمالاً خود به خود باز خواهد گشت. درمان این بیماری معمولاً به ماهیت و شدت علائم شما و وجود شرایط همزمان بستگی دارد.

روان درمانی

فراموشی تجزیه ای چیست؟

اشکال مختلف روان درمانی برای درمان فراموشی تجزیه ای استفاده می شود. برخی از رایج ترین عبارتند از:

درمان شناختی-رفتاری (CBT)

CBT بر تغییر الگوهای فکری و رفتارهای منفی تمرکز دارد.

درمان روان پویایی

این روش بر کاوش پویایی های ناخودآگاه زمینه ای است که به علائم و پریشانی کمک می کند.

خانواده درمانی

این کار باعث می شود که تمام خانواده در روند درمان شرکت کنند. خانواده درمانی می تواند به ما آموزش دهد که چگونه با مشکلات کنار بیاییم. این فرآیند می تواند اختلالاتی مثل مشکلات حافظه را برطرف کند.

درمان خلاق

این شامل روش های درمانی مانند هنر درمانی یا موسیقی درمانی است. این اشکال درمانی به شما این امکان را می دهد که احساسات و عواطف دشوار را در محیطی که در آن احساس امنیت و آرامش می کنید، کشف کنید.

هیپنوتیزم درمانی

این ممکن است در درمان فراموشی تجزیه ای با تسهیل حالات مختلف هوشیاری مورد استفاده قرار گیرد.

دارو

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان فراموشی تجزیه ای وجود ندارد. با این حال، گاهی اوقات پزشک ممکن است برای مقابله با سایر علائمی که ممکن است با این بیماری همراه باشد، دارو تجویز کند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا