فرآیند تنهایی در مغز چگونه خود را نشان می دهد

تنهایی در مغز با یک سری نشانه های خاص ایجاد می شود. همان طور که می دانید تنهایی آسیب های زیادی به همراه دارد خصوصا در شخصی که فرد عزیزی را از دست داده است. به طور کلی احساس تنهایی مردم با لذت بردن از تنهایی همه بستگی به نوع دیدگاه شما دارد. امروز می خواهیم ببینیم که فرآیند تنهایی در مغز چگونه انجام می گیرد.

در دنیایی که زندگی می کنیم ارتباطات مهم ترین گزینه است. این نکته را باید بدانید که هر نوع ارتباطی هم مناسب نیست. در واقع برقراری ارتباط باید به گونه ای باشد که باعث پیشرفت ما شود. هیچ کس نمی تواند تا آخر زندگی خودش تنها بماند. طبیعتاً هیچ کس هم تنهایی را دوست ندارد. در واقع همه ما نیاز داریم که با شخصی دوست شویم یا این که کسی را دوست داشته باشیم. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند.

اتفاقات ناگوار در زندگی و تنهایی در مغز

هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. به عنوان مثال دیگر افرادی هستند که در دوران نوجوانی دچار مشکلات خانوادگی شده اند ممکن است در آینده هم دچار مشکل شوند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فرآیند تنهایی در مغز چگونه خود را نشان می دهد، صحبت کنیم.

احساسات تنهایی در مغز

آیا شما دائماً توسط افراد دیگری احاطه شده اید اما احساس می کنید هیچ کس شما را نمی شناسد؟ احساس می کنید با وجود تعامل شخصی از دیگران جدا شده اید؟ آیا همراهی ندارید؟ در این صورت، ممکن است شما احساس تنهایی کنید. شناخت تنهایی اولین قدم برای غلبه بر این احساسات و حرکت به سمت یک زندگی پربارتر است.

چگونه تشخیص دهیم که آیا احساس تنهایی می کنید

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا می خواهید راه های سالم مبارزه با تنهایی در مغز را بیاموزید؟

تنهایی می تواند یک بیماری جدی باشد و حتی می تواند نوعی افسردگی باشد. برای چیزی به اندازه تنهایی جدی است، مهم است که علائم را قبل از بدتر شدن وضعیت بدانید. این می تواند به اشکال و انواع دمختلفی وجود داشته باشد، اما برخی از علائم رایج در افرادی که احساس تنهایی می کنند وجود دارد. برخی از علائم شامل مادی گرایی، ضعف سیستم ایمنی بدن، افزایش وزن یا حتی اعتیاد به شبکه های اجتماعی است. ما در زیر برخی از علائم را با جزئیات بیشتری بحث خواهیم کرد.

تنهایی در مغز به عنوان اپیدمی دوران ما تعریف شده است

ارتباط ما با یکدیگر بیشتر است (به لطف شبکه های اجتماعی)، اما تنهایی به عنوان اپیدمی دوران ما تعریف شده است، زیرا بیش از نیمی از آمریکایی ها احساس تنهایی می کنند. بنابراین، اگر فکر می کنید تنهایی را تجربه می کنید، به احتمال زیاد شخصی که کنار شما در یک مکان عمومی نشسته نیز همین إحساس را دارد. اما هر دوی شما با چالشی روبرو هستید که می تواند برطرف شود.

علائم و نشانه های تنهایی در مغز

بسیاری از علائم و نشانه های تنهایی طبیعی است و اگر هر چند وقت یک بار اتفاق بیفتد لزوماً نشانگر نشانه یک مشکل بزرگتر نیست.

فرآیند تنهایی در مغز چگونه خود را نشان می دهد.

یک مطالعه جدید نوع خاصی از فرآیند را در مغز افرادی که احساس تنهایی مکرر را تجربه می کنند، کشف کرد. این مورد آن‌ها را از دیگرانی که اغلب احساس تنهایی نمی کنند متمایز می کند. در افراد تنها، محققان متوجه تغییرات در حجم برخی از مناطق مغز و تفاوت در نحوه ارتباط آن مناطق با یکدیگر شدند.

محققان داده‌های MRI، ژنتیک و ارزیابی‌های روان‌شناختی حدود 40000 فرد میانسال و مسن‌تر را برای این مطالعه تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها داوطلب شدند تا این اطلاعات را در Biobank انگلستان، یک پایگاه داده با دسترسی آزاد که دانشمندان بهداشت در سراسر جهان به آن دسترسی دارند، ذخیره کنند. سپس، داده‌های ام‌آر‌آی داوطلبانی را که احساس تنهایی مکرر را تجربه می‌کردند، با داوطلبانی که تجربه نکردند، مقایسه کردند.

تفاوت های کلیدی در این زمینه پس از انجام تحقیقات

محققان پس از بررسی بیشتر چند تفاوت کلیدی را کشف کردند. بیشتر تفاوت ها در شبکه پیش فرض درون مغز رخ داده است. این ناحیه از مغز افکاری مانند برنامه ریزی آینده، یادآوری خاطرات، تخیل و تفکر در مورد دیگران را پردازش می کند.

تفاوت های کلیدی در مغز کسانی که تنهایی را تجربه کرده اند؟

شبکه های پیش فرض افراد تنها دارای ارتباطات قوی تر و حجم ماده خاکستری بالاتری در این مناطق بودند.

  • تنهایی نیز در بخشی مغز خود را نشان داد. این مجموعه ای از رشته های عصبی است که سیگنال ها را از هیپوکامپ به شبکه پیش فرض حمل می کند. افراد تنها نسبت به کسانی که تنهایی را تجربه نمی کردند، بخشی به نام فورنیکس داشتند.
  • شبکه پیش‌فرض مغز به ما کمک می‌کند گذشته را به یاد بیاوریم، آینده‌مان را برنامه‌ریزی کنیم، یا وضعیت مطلوبی را در زمان حال تصور کنیم.

ارتباط شبکه پیش فرض و تنهایی در مغز

محققان بر این باورند که شبکه پیش فرض با تنهایی ارتباط دارد زیرا افراد تنها بیشتر از این ناحیه از مغز استفاده می کنند. به عنوان مثال، برای درک و همدلی با احساس انزوا، ممکن است در گذشته متمرکز شوند یا به طور جدی روی آینده تمرکز کنند. آن‌ها همچنین ممکن است در رویاپردازی یا تصور موقعیت های اجتماعی ایده آل در زمان حال آرامش پیدا کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در غیاب تجارب اجتماعی مطلوب، افراد تنها ممکن است به سمت افکاری که درون خود هدایت می شوند، مانند یادآوری یا تخیل تجربیات اجتماعی، سوگیری داشته باشند. ناتان اسپرنگ از انستیتو عصب‌شناسی مونترال-بیمارستان دانشگاه مک‌گیل و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: ما می‌دانیم که مناطق مغز شبکه پیش‌فرض واسطه این توانایی‌های شناختی هستند. “بنابراین این تمرکز شدید بر خود انعکاس، و احتمالاً تجربیات اجتماعی، به طور طبیعی عملکردهای مبتنی بر حافظه شبکه پیش فرض را درگیر می کند.”

شدت تنهایی در دنیای امروزی بیشتر است

بیشتر از هر زمان دیگری افراد در دنیای امروز احساس تنهایی می‌کنند و سبک زندگی فردی و سریع ما ممکن است مقصر باشد. ما در گروه‌های کوچک تکامل یافتیم تا به یکدیگر کمک کنیم تا زنده بمانیم، بنابراین همه احساس نمی‌کنند که در دنیای مدرن ما گنجانده شده‌اند. با گروه های مختلف، سیستم های اعتقادی و شیوه های زندگی، برخی از مردم احساس می کنند که به آن‌ها تعلق ندارند. این امر باعث کناره گیری آن‌ها از گروه های اجتماعی می شود که فقط مشکل اساسی را بدتر می کند.

چگونه تنهایی در مغز بر سلامت روحی و جسمی تاثیر می گذارد؟

تنهایی نه تنها بر ذهن تأثیر می گذارد، بلکه می تواند منجر به مشکلات جسمی جدی شود. مطالعات  نشان می دهند که افراد مسن‌تری که احساس تنهایی می‌کنند، در معرض خطر زوال شناختی و زوال عقل هستند. تنهایی همچنین می تواند منجر به مرگ زودرس، فشار خون بالا، تضعیف سیستم ایمنی و افزایش خطر خودکشی شود. در دنیای مدرن، محققان تخمین می‌زنند که تنهایی در مغز حدود 10 تا 20 درصد از بزرگسالانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که فاقد همراهی هستند و احساس می‌کنند از دیگران دور شده‌اند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

مطالعات قبلی نشان می دهند که احساس تنهایی می تواند تأثیر مشابهی بر چاقی یا مصرف یک پاکت سیگار در روز داشته باشد. افرادی که احساس تنهایی می کنند معمولاً سلامت روانی بدتری دارند، احتمال بیشتری برای ابتلا به اختلالات روانی شدید و زوال شناختی دارند. آن‌ها همچنین در نتیجه بار عصبی آسیب شناختی ناشی از تنهایی، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهند. خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسن تنها دو برابر بیشتر از افراد غیر تنهاست، حتی پس از در نظر گیری فاکتورهای سلامت روان.

همکاری و عضویت در گروه امر طبیعی برای همه انسان ها است

از آنجایی که انسان ها به گونه ای تکامل پیدا کردند که برای زندگی به صورت گروهی با هم کار کنند، ما به طور طبیعی علاقه به ارتباطات اجتماعی را داریم. ما در واقع برای بقا و همچنین امنیت عاطفی و فیزیکی به آن‌ها نیاز داریم. اگر نتوانیم به صورت گروهی همکاری کنیم یا با دیگران به صورت امن ارتباط برقرار کنیم، به دلیل غرایز حفظ خود شروع به انزوا می کنیم.

سخن آخر

جامعه مدرن بدن ما را در حالت جنگ یا گریز ثابت نگه می دارد، زیرا ما هنوز برای پردازش محرک های زیادی تکامل نیافته ایم. ذهن ما ممکن است خطری را در گوشه و کنار خیابان احساس کند. زیرا نمی تواند بین استرس عاطفی و فیزیکی تفاوت قائل شود. بسیاری از مردم در دنیای امروزی به صورت آنلاین یا در خانه کار می کنند و این امر همه گیری تنهایی در مغز را فراگیرتر می کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا