علم روانشناسی اهمیت چرخه قاعدگی را توضیح می دهد

چرخه قاعدگی در زنان به وجود می آید و گاهی اوقات از لحاظ روانی آن ها را دچار مشکلاتی می کند. حال این چرخه ها ممکن است به علت شرایط مختلفی به صورت منظم یا نامنظم باشد. پزشکان و روان شناسان تاکید می کنند که شرایط استرس زا مثل بیماری همه گیری که این دو سال به وجود آمده است می تواند باعث چرخه های قاعدگی نامنظم شود. در مقاله های قبل گفتیم که بیماری همه گیری چگونه بر ذهن افراد فشار وارد می کند و باعث استرس و اضطراب در آن ها می شود.

در این دو سال بیماری همه گیری باعث افزایش این اختلالات روانی شده است. همه ما می دانیم که اختلالات از موارد مختلفی سرچشمه می گیرد. متاسفانه برخی از افراد با وجود داشتن اختلالات درمان نمی شوند. برخی هم آنقدر از این حالت خود راضی هستند که خود را بیمار روانی حساب نمی کنند. بیماری همه گیری به خاطر تاثیر روی ذهن و روان بانوان خصوصا در زمینه قاعدگی گذاشته است اختلالات روانی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها را می شناسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه علم روانشناسی اهمیت چرخه قاعدگی را توضیح می دهد.

چرخه قاعدگی نامنظم و مدیریت ذهن

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که در این دوره روی ذهن خود کنترل داشته باشید. در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با علم روانشناسی اهمیت چرخه قاعدگی را توضیح می دهد، صحبت کنیم.

تحقیقات درباره تاثیرات استرس همه گیری بر چرخه قاعدگی نامنظم

برای این مطالعه، محققان پاسخ‌های نظرسنجی آنلاین 210 زن و افرادی را که در تابستان 2020 در یک بازه زمانی دو ماهه پریود می‌شوند، مورد ارزیابی قرار دادند. سؤالات نظرسنجی تغییرات چرخه قاعدگی و سطوح استرس درک شده را در طول آن دوره زمانی پوشش می‌داد، اما به حساب نمی‌آمد. برای وضعیت واکسیناسیون. نتایج که در مجله سلامت زنان منتشر شد، نشان داد که 54 درصد از شرکت‌کنندگان گزارش کردند که پس از شروع همه‌گیری کووید-19 در مارس 2020 تغییراتی را در چرخه قاعدگی خود تجربه کرده‌اند. این تغییرات به طول چرخه قاعدگی  یا خونریزی، و همچنین تغییرات در علائم قبل از قاعدگی بود.

استرس متوسط در دوران همه گیری

در مقایسه با افرادی که در طول بیماری همه گیر نمرات مقیاس استرس ادراک شده متوسطی داشتند، افراد با نمرات بالا احتمال بیشتری داشت که مدت زمان طولانی تری از چرخه قاعدگی و همچنین خونریزی شدیدتر را تجربه کنند. این مطالعه می‌گوید: «بنابراین، تأثیرات مخرب همه‌گیری بر سلامت روان زنان ممکن است پیامدهای سلامتی ناخواسته دیگری داشته باشد.» انگیزه بررسی این پیوند از سوی یکی از محققان این مطالعه، که خودش یک چرخه قاعدگی نامنظم را در آوریل 2020 تجربه کرد، به دست آمد.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «با بیش از یک دهه کار در زمینه سلامت زنان، به خوبی می‌دانستم که استرس می‌تواند بر چرخه قاعدگی من تأثیر بگذارد، اما مانند بسیاری دیگر از تجربه آن در شرایط همه‌گیری شوکه شدم».  وقتی وویتوویچ شروع به پرسیدن از دیگران کرد که آیا تجربه مشابه یا مشابهی را داشته‌اند، پاسخ بسیار زیاد بود. این الهام بخش مطالعه رسمی او بود. اولین مورد در نوع خود در یک کشور اتفاق افتاد. Woitowich خاطرنشان می کند که احتمالاً به دو دلیل این مورد در گذشته مورد مطالعه قرار نگرفته است. یکی، چرخه های قاعدگی نامنظم ناشی از استرس معمولاً یک نگرانی عمده برای سلامتی نیست. دوم، تحقیقات زیست‌پزشکی از لحاظ تاریخی دارای سوگیری مردانه بوده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وویتوویچ می‌گوید: «حتی امروزه، اکثر مطالعات تحقیقاتی زیست‌پزشکی در تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس جنسیت ناکام هستند و این منجر به شکاف‌های بزرگی در درک ما از سلامت زنان شده است». «من فکر می‌کنم که این وظیفه زنان و افرادی است که عادت ماهانه دارند حمایت و انجام تحقیقات مرتبط با سلامت قاعدگی را انجام دهند. و تا زمانی که به طور عادلانه در نیروی کار زیست پزشکی حضور نداشته باشیم، این موضوعات ممکن است مورد مطالعه قرار نگیرند.

استرس و پریود شدن خانوم ها

آمنوره یا فقدان چرخه قاعدگی، هم می تواند ناشی از استرس عاطفی و هم استرس فیزیکی باشد، مانند ورزش زیاد یا مصرف کالری بسیار کم.  استرس بر تولید هورمون بدن تأثیر می گذارد و بی نظمی های هورمونی می تواند منجر به اختلال در چرخه فرد شود. به گفته آنا کابکا، پزشک متخصص زنان و زایمان این هورمون بر جلوگیری از چرخه های قاعدگی نامنظم و تخمک گذاری تاثیر می گذارد. و علائم سندرم پیش از قاعدگی و سطوح نامنظم می تواند عوارض جانبی مانند اضطراب، افسردگی، نوسانات خلقی، مه مغزی و اختلالات خواب داشته باشد. چرخه قاعدگی یک رویداد عصبی غدد درون ریز است، هرگز به این شکل نگاه نمی شود و واقعاً باید باشد.

مدیریت استرس – تنظیم چرخه قاعدگی

مدیریت استرس و تنظیم چرخه قاعدگی اغلب می تواند دست به دست هم دهد. تنظیم قاعدگی می تواند به شما کمک کند تا از آنچه برای شما عادی است مطلع باشید و بی نظمی ها را فوراً واضح تر کنید. اگر تغییراتی را در دوره قاعدگی خود مشاهده می کنید، Cabeca توصیه می کند یک رژیم کتوژنیک غنی از غذاهای گیاهی قلیایی را اتخاذ کنید که نه تنها هورمون ها را تنظیم می کند، بلکه عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند. او همچنین پیشنهاد می‌کند که شیوه‌های «قلیاسازی» را در زندگی روزمره بگنجانید.

علم روانشناسی اهمیت چرخه قاعدگی را توضیح می دهد

به جرات می توان گفت که تعداد بسیار کمی از زنان، در صورت وجود، مشتاقانه منتظر رسیدن چرخه قاعدگی خود هستند. بین گرفتگی عضلات، نوسانات خلقی، سردرد و سایر علائم چرخه قاعدگی، ارتباط زیادی وجود دارد. با وجود ناخوشایندی قاعدگی ها، خونریزی ماهانه طبیعی برای سلامتی یک زن حیاتی است. آن‌ها واقعاً نباید عوارض جانبی زیادی داشته باشند. چه در حال حاضر قصد بارداری دارید یا نه، چرخه قاعدگی خود را به عنوان یک گزارش ماهانه در مورد سلامت خود در نظر بگیرید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آمنوره یا عدم قاعدگی برای حداقل سه ماه متوالی (اگر از کنترل بارداری استفاده نمی کنید) طبیعی نیست. دلایل متعددی وجود دارد که چرا چرخه شما ممکن است از بین برود.

اهمیت چرخه قاعدگی

قاعدگی یک موضوع شایع برای قرن ها بود. به عنوان یک زن، از ما انتظار می رود که هر گونه شواهدی از چرخه های خود را پنهان کنیم و به هر قیمتی در مورد آن‌ها صحبت نکنیم. همه دختران مجبورند زمانی که می دانند نزدیک به چرخه قاعدگی هستند حالات خود را پنهان کنند.  زمان آن است که به شرم ناشی از چرخه قاعدگی پایان دهیم و آن‌ها را به خاطر روند زیبا و حیات بخشی که هستند در نظر بگیریم. به هر حال، قاعدگی نیمی از دلیلی است که هر یک از ما امروز اینجا هستیم. گذشته از کسب فرآیندها به انسان برای تولید مثل، چرخه های تخمک گذاری برای سلامت و رفاه کلی یک زن حیاتی است. این به چند دلیل صادق است، از جمله:

تعادل هورمونی

تخمک گذاری نحوه تولید پروژسترون است که یک هورمون زنانه حیاتی است که استخوان ها را تقویت می کند و ذخیره متابولیک ایجاد می کند. پروژسترون همچنین به کاهش اضطراب کمک می کند و اغلب از آن به عنوان هورمون “آرام بخش” یاد می شود. هر ماه که یک زن تخمک گذاری نمی کند، تمام هورمون های تولید مثلی دیگر در بدن او از تعادل خارج می شوند. این عدم تعادل خطرناک می تواند منجر به انبوهی از مشکلات سلامتی شود که به زودی در مورد آن‌ها صحبت خواهد شد.

نشانه های سلامتی در چرخه قاعدگی

قاعدگی طبیعی هر ماه به زن اطمینان می دهد که بدنش بهینه عمل می کند. به طور خاص، به این معنی است که او غذای کافی (به ویژه کربوهیدرات ها) می خورد و استرس را به خوبی مدیریت می کند.

تفاوت بین خونریزی چرخه تخمک گذاری

یکی از خطرناک‌ترین تصورات غلط در مورد کنترل بارداری این است که هورمون‌ها را تنظیم می‌کند و به زنان کمک می‌کند دوره از دست رفته خود را بازیابی کنند. این باور نمی تواند دور از واقعیت باشد زیرا کنترل بارداری حاوی هیچ گونه هورمون زنانه بیولوژیکی نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پروژستین ها، هورمون هایی که در اکثر گزینه های کنترل بارداری هورمونی یافت می شوند، از نظر ساختاری کاملاً متفاوت از پروژسترون هستند. آن‌ها به جای ساختن تخمدان ها در آزمایشگاه تولید می شوند و بدن زنان تفاوت را می داند. پروژستین ها در واقع بیشتر شبیه تستوسترون هستند و در نتیجه می توانند عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشند.در این‌جا برخی از تفاوت های اصلی بین پروژسترون و پروژسترون در چرخه قاعدگی بیان خواهد شد

پروژسترون

  • سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد
  • باعث رشد مو می شود
  • ضد آندروژن
  • خلق و خو و کیفیت خواب را بهبود می بخشد
  • از سرطان سینه محافظت می کند

پروژستین

  • خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد
  • باعث ریزش مو می شود

آندروژنیک

  • می تواند اضطراب و افسردگی را تشدید کند
  • خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد

واضح است که بسیاری از پزشکان ادعا می کنند که پیشگیری از بارداری ناجی هورمونی نیست. درعوض، به نظر می‌رسد که در کوتاه‌مدت و بلندمدت آسیب‌های بسیار بیشتری نسبت به سود ایجاد می‌کند.

نکته

زنانی که داروهای ضد بارداری مصرف می‌کنند باید بدانند که خونریزی ماهانه آن‌ها مانند یک دوره طبیعی نیست. تخمک گذاری رویداد اصلی چرخه قاعدگی است. خون خود به سادگی یک نتیجه اجتناب ناپذیر است.

مراحل چرخه قاعدگی

ما اهمیت یک چرخه طبیعی ماهانه و پوشش دادیم. حال، بیایید به چگونگی نوسانات هورمونی زنان در طول ماه بپردازیم. این چند مرحله از چرخه قاعدگی است:

قاعدگی زنان

روز اول چرخه قاعدگی، اولین روز خونریزی شدید است. یک سیکل سالم بین سه تا هفت روز طول می کشد و در مجموع بیش از 80 میلی لیتر مایع تولید نمی کند.

فاز فولیکولی

پس از پایان خونریزی، فاز فولیکولی شروع می شود. بدن زن در حال آمادگی برای تخمک گذاری است، بنابراین سطوح استروژن و LH (یا هورمون لوتئینیزه کننده) افزایش می یابد. اکثر زنان در این مرحله بهترین احساس خود را دارند و انرژی کافی برای فعالیت بدنی دارند. این مرحله معمولا بین هفت تا 21 روز طول می کشد. البته بعد از آن ممکن است دچار مشکلات زیادی شوند.

تخمک گذاری

هنگامی که استروژن و LH به اوج خود می رسند، تخمدان ها یک تخمک آزاد می کنند (تخمک گذاری). این تخمک به سمت لوله های فالوپ می رود، جایی که در صورت اتصال به اسپرم ممکن است لقاح رخ دهد و به داخل دهانه روده برود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا