صحبت با بچه ها درباره سیگار کشیدن

سیگار کشیدن مسئله ای است که امروزه در دنیای ما بسیار شایع شده است. متاسفانه سیگار کشیدن بین جوانان و بزرگسالان مرسوم شده‌ است. هیچ کس را نمی توانید پیدا کنید که تنهایی را دوست داشته باشد. اما به هر نحوی هم نمی توان رابطه برقرار کرد. در واقع ایجاد رابطه باید به گونه ای باشد که هر دونفر احساس خوشبختی کنند. اعتیاد و خوشبختی از نظر هر شخصی تعاریف متفاوتی دارد. در مقاله های قبل در ارتباط با اعتیاد و ایجاد خطرات در رابطه با شما صحبت کردیم.

ما گفتیم که ازدواج چه تاثیراتی می تواند در افراد داشته باشد. اما نکته ای که باید بدانید این است که عاشق شدن و عادت کردن دو فرایند متفاوت است. گاهی اوقات بعضی افراد اجتناب از عشق را انجام می دهند. این موضوع دیگر ارتباطی با عاشق شدن ندارن و آسیب های زیادی را به افراد خواهد زد. اما چه اتفاقاتی باید بیفتد تا یک شخص اجتناب از عشق را انجام دهد.

در ادامه می خواهیم ببینیم که صحبت با بچه ها درباره سیگار کشیدن چگونه است؟ در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی است که رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با صحبت با بچه ها درباره سیگار کشیدن صحبت کنیم.

هرگز زود نیست که با فرزندان خود در مورد سیگار صحبت کنید.

صحبت با بچه ها درباره سیگار کشیدن

هرگز زود نیست که با فرزندان خود در مورد سیگار صحبت کنید. ممکن است فکر نکنید زمانی که فرزندتان فقط 5 یا 6 سال دارد دلیلی برای این بحث وجود داشته باشد. به هر حال، بعید است که دانش آموز کلاس اولی شما عادت سیگار کشیدن را پیدا کند – اما هر چه زمان بیشتری برای تکرار این موضوع داشته باشید. خطرات و آسیب هایی که سیگار می تواند ایجاد کند، بهتر است.

مصرف دخانیات عامل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان است. بهترین راه برای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از سیگار، جلوگیری از ابتلای کودکان به این عادت است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی فرزندتان جوان است، هنوز به شما به عنوان مرجع نهایی در مورد رفتارهای درست و نادرست نگاه می‌کند. پس تربیت کردن آن ها را زودتر شروع کنید و از این نکات برای هدایت شما در مسیر درست استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهد 90 درصد از بزرگسالان سیگاری اولین سیگار خود را در دوران کودکی برداشتند. در سال 2016، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها دریافتند که 8 درصد از دانش آموزان دبیرستانی در 30 روز گذشته یک سیگار کشیده اند.

روی آن چه فرزندتان به آن اهمیت می دهد تمرکز کنید

همانطور که می دانید، بدترین قسمت در مورد سیگار کشیدن انواع سرطان، مشکلات ریوی و سایر مشکلات سلامتی است که می تواند ایجاد کند. اما این که به فرزندتان بگویید ممکن است به سرطان مبتلا شود، احتمالاً یک عامل بازدارنده نیست. بچه ها به احتمال زیاد به عواقب طولانی مدت بالقوه اهمیت نمی دهند.

کودکان ممکن است به برخی از اثرات قریب الوقوع سیگار واکنش بیشتری نشان دهند. بویی که در بدن و لباس های شما باقی می ماند، لکه شدن دندان ها، بوی بد دهان، مشکلات پوستی، درد دهان و موارد دیگر.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

صحبت با بچه ها درباره سیگار کشیدن

همچنین ممکن است متوجه شوید که فرزندتان به گفتگو در مورد جنبه های مالی سیگار پاسخ خوبی می دهد. یک ماشین حساب بیرون بیاورید و به فرزندتان نشان دهید که اگر کسی به مدت 10، 20 یا 30 سال هر روز یک پاکت سیگار بکشد، چقدر پول خرج می کند. سپس، در مورد چیزهای دیگری صحبت کنید که همان شخص می توانست با آن پول بخرد.

مکالمه خود را به ورزش مرتبط کنید و از تاثیرات ورزش بر سلامتی حرف بزنید

اگر فرزند شما یک ورزشکار جوان است، خطرات سیگار را به عملکرد او در زمین ورزشی مرتبط کنید. توضیح دهید که چگونه سیگار می‌تواند توانایی آن‌ها را برای دویدن مختل کند. یا به آن ها بگویید که ممکن است مجبور شوند ورزش را زودتر متوقف کنند، زیرا نفسشان تنگ می‌شود.

در مورد اعتیاد صحبت کنید

شرکت‌های تولید سیگار می‌دانند که چگونه محصول خود را به بازار عرضه کنند. بنابراین احتمالاً کودکان خردسال در مورد نیکوتین و میزان اعتیادآور بودن آن ندانند. روشن کنید که سیگار کشیدن اعتیادآور است و هنگامی که سیگار را شروع می کنید، ترک آن واقعاً سخت است. به فرزندتان بگویید که نیکوتین به اندازه داروهای خطرناک تری مانند هروئین و کوکائین اعتیاد آور است.

در مورد خطرات جایگزین های بدون دود صحبت کنید

با افزایش سیگارهای الکترونیکی، خودکارهای ویپ، قلیان و تنباکوی بدون دود، راه‌های بیشتری از هر زمان دیگری برای کودک شما وجود دارد که عادت بدی را در خود ایجاد کند. و بچه‌ها به احتمال زیاد این جایگزین‌های بدون دود را به‌عنوان روشی  ایمن‌تر برای سیگار می‌بینند.

از سال 2011 تا 2015، افزایش 900 درصدی مصرف سیگار الکترونیکی در میان دانش آموزان دبیرستانی مشاهده شد. از زمان ورود به بازار، آن ها در طعم های سرگرم کننده مانند آدامس حبابی یا هندوانه در دسترس بوده اند و بسیاری از جوانان فکر می کنند که آن ها شبیه به آب نبات هستند. به همین دلیل، FDA از شرکت‌های سیگار الکترونیکی می‌خواهد تا تولید و فروش محصولات ویپینگ طعم‌دار (غیر از منتول و تنباکو) را تا پایان ژانویه 2020 متوقف کنند.

نکته

مطمئن شوید که کودک شما می داند که این جایگزین ها نیز خطرناک هستند. آئروسل سیگار الکترونیکی ایمن نیست و استفاده از سیگار الکترونیکی به شدت با استفاده از سایر محصولات تنباکو در بین جوانان مرتبط است. بنابراین روشن کنید که جایگزین های بدون دود نیز می توانند عواقب جدی داشته باشند.

درباره نحوه نه گفتن بحث کنید

صحبت با بچه ها درباره سیگار کشیدن

به همان اندازه که در مورد آن شوخی می شود، فشار همسالان یک چیز واقعی است. اگر به فرزندتان سیگار پیشنهاد شود، و شما هرگز با او در مورد این که چگونه آن را در مقابل دوستانش رد کنید، صحبت نکرده اید، احتمالاً آن ها بله را خواهند گفت.

اگر فرزندتان با این رفتار همراهی می کند، نقش آفرینی را امتحان کنید. در آن به فرد سیگار پیشنهاد می کنید و فرزندتان از یکی از روش های مختلف برای نه گفتن استفاده می کند. برخی از ایده‌ها عبارتند از: «نه، متشکرم، من بوی آن را دوست ندارم»، «نه، من باید برای تمرین بسکتبال آماده باشم، و سیگار باعث می‌شود که من نفسم را بند بیاورم».

مکالمات با کیفیت بالا داشته باشید

در مورد خطرات سیگار به فرزندتان فشار بیش از حد نیارید. مطالعات نشان می دهد که صحبت مداوم در مورد آن ممکن است احتمال سیگار کشیدن کودک شما را افزایش دهد. به فرزندتان بگویید: “تو هرگز نمی توانی سیگار بکشی!” یا “همه سیگاری ها دچار مشکلات بدی می شوند”. مکالمات موثر باعث جلوگیری از اعتیاد در فرزندان شما خواهد شد. زمانی که آن ها نوجوان هستند، ممکن است بیشتر تمایل داشته باشند که آن را امتحان کنند، فقط به این دلیل که شما گفتید نمی توانند.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات نشان می‌دهد که برقراری ارتباط موثر با فرزندانتان باعث جلوگیری از اعتیاد خواهد شد.

چگونه این مکالمه برای همه بچه ها تاثیر ندارد؟ از آن جایی که شما کودک خود را بهتر می شناسید، مهم است که در نظر داشته باشید که چگونه می توانید به بهترین نحو به فرزند خود دسترسی پیدا کنید.

اگر چه این یک موضوع جدی است. اما بهتر است مراقب رفتارهای کودکتان و همچنین روابط او با دوستانش باشید.

بر اهمیت نکشیدن سیگار و تاثیرات آن بر ایمنی بدن تاکید کنید

به جای صحبت مکرر در مورد مضرات سیگار، در مورد اهمیت انتخاب های سالم صحبت کنید. گاهی اوقات رژیم های غذایی مناسب برای سلامتی کودکان شما بسیار مفید است. رژیم غذایی حتی می تواند روی جلوگیری از اعتیاد نیز تاثیر داشته باشد. این کار باعث می شود تا بدن خود را در وضعیت خوبی نگه دارد.

وقتی فرزند شما برای توانایی خود در دویدن سریع ارزش قائل است. یا وقتی تشخیص می دهد که استراحت زیاد به او کمک می کند در مدرسه به درس خود کند، کمتر احتمال دارد رفتاری انجام دهد که سلامت او را به خطر بیندازد.

الگوی خوبی باشید

صحبت با بچه ها درباره سیگار کشیدن

کودکانی که والدین سیگاری دارند بیشتر احتمال دارد خودشان سیگار بکشند. زیرا آن را به عنوان یک عادت بد نمی دانند. حتی اگر به فرزندتان بگویید که می‌خواهید سیگار را ترک کنید یا می‌خواهید سیگار نمی‌کشید، احتمالاً کلمات شما مؤثر نیستند. بچه ها کارهایی را که می بینند تقلید می کنند.

الگوی خوب بودن یعنی این که برای سلامتی خود و فرزندانتان سیگار را ترک کنید. در مورد منابعی که می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند با پزشک خود صحبت کنید. درمان جایگزین نیکوتین، داروهای تجویزی خاص، گروه‌های حمایتی، ممکن است در کمک به ترک سیگار برای شما موثر باشند.

مطالعات نشان می‌دهد که محدود کردن دسترسی کودک به سیگار و سیگاری‌ها احتمال شروع سیگار کشیدن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا