شایع ترین عوارض سیگار الکترونیکی

مصرف سیگار الکترونیکی یا ویپ می تواند با بروز برخی عوارض احتمالی همراه باشد. اگر چه هنوز علت اصلی بروز عوارض ناشی از سیگار الکترونیکی از همان ویپینگ تشخیص داده نشده است. برهمین اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند از مصرف تمام محصولات بخارپز خودداری کنید. از طرفی هم برخی بررسی های اخیر نشان می دهند که مصرف سیگار های الکترونیکی می تواند خطر بروز حمله قلبی، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و اعتیاد را به ویژه در بین نوجوانان افزایش دهد.

این در حالی است که استفاده از سیگارهای الکترونیکی در چند سال گذشته، بویژه در میان نوجوانان و جوانان، طرفداران زیادی پیدا کرده است. این محصولات که معمولاً به عنوان “بخار کردن” نامیده می شود، از بخار آئروسل حاوی طعم دهنده ها یا نیکوتین استفاده می کنند که توسط کاربر استنشاق می شود. آنها بسیار شبیه سیگار به نظر می رسند، اما سیگارهای الکترونیکی تنباکو را نمی سوزانند و متاسفانه در اغلب موارد به عنوان جایگزین ایمن تر برای سیگار معرفی می شوند.

در حالی که به نظر می رسد سیگارهای الکترونیکی کمتر از سیگارهای قابل احتراق مضر هستند، اما دقیقاً بدون خطر نیستند. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده شایع ترین عوارض مصرف سیگار الکترونیکی بدون تنباکو را مورد بررسی قرار دهیم.

خطرات و عوارض سیگار الکترونیکی یا ویپ در میان نوجوانان

تخمین زده می شود که 3.6 میلیون دانش آموز دبیرستانی و دبیرستانی در سال 2018 سیگار کشیدن را گزارش کردند که این رقم در سال قبل از آن 2.1 میلیون بود. به نظر می رسد این روند در سال های اخیر افزایش پیدا می کند.

نوجوانان و بزرگسالان جوان به ویژه در برابر اثرات محصولات بخارپز، به ویژه آنهایی که حاوی نیکوتین هستند، آسیب پذیری بیشتری نشان می دهند. مغز هنوز در دوران نوجوانی در حال رشد است و می تواند خطر اعتیاد را افزایش دهد.

نیکوتین همچنین می‌تواند به روش‌های دیگری بر جوانان تأثیر بگذارد، از جمله آنها را در معرض خطر اختلالات خلقی قرار دهد، کنترل تکانه‌ها را کاهش دهد و بر بخش‌هایی از مغز که مسئول حافظه و یادگیری هستند تأثیر منفی بگذارد.

تحقیقاتی که در مورد استفاده از سیگار الکترونیکی در دوران نوجوانی انجام شد نشان داد که نوجوانانی که سیگار می‌کشیدند در اوایل بزرگسالی بیشتر به سیگار کشیدن ادامه می‌دادند. همچنین خطرات سیگار کشیدن نوجوانان و ۳ راه پیشگیری آن را بشناسید.

عوارض ناشی از مصرف سیگار الکترونیکی یا ویپ

شایع ترین عوارض سیگار الکترونیکی || مرکز مشاوره همکده

مصرف سیگار الکترونیکی یا ویپ می تواند با بروز برخی عوارض احتمالی همراه باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

صدمات ناشی از ویپ یا ویپینگ

سیگارهای الکترونیکی از باتری‌های لیتیوم یونی برای گرم کردن کویل‌ها و تولید آئروسل استفاده می‌کنند. در موارد نادر، این باتری‌ها ممکن است دچار نقص شوند و باعث داغ شدن بیش از حد دستگاه، آتش گرفتن یا حتی انفجار شود. بر اساس گزارش سازمان آتش نشانی ایالات متحده، نزدیک به 200 مورد از این قبیل بین سال های 2009 و 2016 گزارش شده است که 133 مورد از آنها منجر به جراحت شده است. بیشترین تعداد حوادث در این دوره مطالعه در سال 2016 رخ داده است، و روندها نشان می دهد که با ادامه رشد فروش دستگاه های ویپینگ، احتمالاً سال به سال افزایش خواهند یافت.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که ایمنی خودکارهای ویپ بسته به برند می‌تواند متفاوت باشد و برخی از کاربران حتی خودکارهای ویپ خود را در خانه می‌سازند که حتی برای افراد متخصص در ساخت وسایل الکترونیکی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

مسمومیت ناشی از سیگار الکترونیکی

طعم های استفاده شده در سیگارهای الکترونیکی یا ویپ، مانند شکلات یا آب نبات پنبه ای، فقط برای نوجوانان و بزرگسالان جذاب نیست. آنها همچنین می توانند کودکان خردسال را ترغیب به مصرف آن کنند.

اگر دستگاه‌های بخارپز یا کارتریج‌های مایع دور از دسترس آنها قرار نگیرد، بچه‌های خردسال ممکن است به اشتباه مایع را لمس کنند، بنوشند یا استنشاق کنند، یا مایعات بخار را به چشم یا پوست خود منتقل کنند و منجر به بیماری جدی یا مرگ شود. سیگارهای الکترونیکی حدود 42 درصد از تماس‌هایی که با سیگار به مراکز سموم در ایالات متحده تماس می‌گیرند را تشکیل می‌دهند که تقریباً نیمی از آنها مربوط به کودکان زیر 6 سال است.

بروز بیماری های زمینه ای

اطلاعات زیادی در مورد تأثیر سیگارهای الکترونیکی بر سلامت طولانی مدت وجود ندارد. اما برخی از بررسی ها نشان می دهد که مصرف آنها می تواند با بروز بیماری های جدی همراه باشد، از جمله:

مشکلات تنفسی

بخار تولید شده توسط سیگارهای الکترونیکی یا ویپ ممکن است بی ضرر به نظر برسد (به خصوص در مقایسه با دود ناشی از سوزاندن تنباکو)، اما در واقع حاوی ذرات ریزی هستند که می تواند بافت حساس ریه را تحریک یا آسیب برساند. پس جای تعجب نیست که افرادی که از دستگاه های ویپینگ استفاده می کنند، در مقایسه با افرادی که سیگار نمی کشند، به احتمال زیاد مشکلات تنفسی یا درد قفسه سینه را گزارش می کنند .به نظر می رسد مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به COPD قرار دارند.

مسائل قلبی عروقی

نگرانی دیگری که توسط تحقیقات اخیر برجسته شده است، آسیب احتمالی سیگار الکترونیکی بر سلامت قلب و عروق است. برخی از مواد شیمیایی موجود در سیگارهای الکترونیکی مانند نیکوتین می توانند بر جریان خون تأثیر بگذارند . مطالعات نشان می دهد که استفاده منظم از سیگارهای الکترونیکی می تواند احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و حتی بیماری قلبی را افزایش دهد. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که استفاده نمی‌کنند، دچار حمله قلبی می‌شوند.

طعم دهنده های سیگار الکترونیکی یا ویپ

شایع ترین عوارض سیگار الکترونیکی || مرکز مشاوره همکده

برخلاف سیگارهایی که با سوزاندن تنباکو و تولید دود استفاده می شوند، سیگارهای الکترونیکی مایع را برای ایجاد بخار گرم می کنند. بسیاری از شرکت‌های مختلف محصولات سیگار الکترونیکی تولید می‌کنند و انواع مواد موجود در برخی از قسمت های مایع آن می‌تواند از برندی به برند دیگر متفاوت باشد. برخی از رایج ترین مواد مضر موجود در سیگار الکترونیکی و ویپ شامل مواد شیمیایی طعم دهنده، فلزات سمی و نیکوتین هستند.

طیف گسترده ای از ترکیبات شیمیایی به عنوان طعم دهنده در ساخت سیگارهای الکترونیکی استفاده می شود. برخی از افزودنی‌های طعم‌دهنده مانند دی استیل (که در ذرت بو داده با طعم کره یافت می‌شود) ممکن است در مقادیر کم در غذا بی‌خطر باشند، اما استنشاق آنها در دوره‌های طولانی می تواند با بروز عوارض زیادی همراه باشد. بررسی ها نشان داده شده است که دی استیل در صورت استنشاق طولانی مدت باعث ایجاد یک بیماری جدی ریوی به نام “ریه پاپ کورن” می شود و نگرانی های جدی را در میان متخصصان بهداشت در مورد وجود آن در برخی از محصولات بخار کننده مانند سیگار الکترونیکی ایجاد می کند.

با این حال، دی استیل تنها یکی از مواد شیمیایی مختلف است که به مایعات سیگار الکترونیکی اضافه شده است. با تحقیقات محدود موجود در مورد سیگارهای الکترونیکی و مواد تشکیل دهنده آنها، مشخص نیست که آیا سایر مواد افزودنی خطرات مشابهی دارند یا خیر.

فلزات سمی

فرآیند تبخیر در دمای بالا که آئروسل بخار را تولید می کند، می تواند ترکیبات شیمیایی نامطلوبی را ایجاد کند. بیشتر مایعات سیگار الکترونیکی به سادگی تبخیر می‌شوند یا به صورت آئروسل به ابری از قطرات ریز روی کویل‌های داغ تبدیل می‌شوند، اما برخی از آنها از نظر شیمیایی تغییر یافته یا با فلزات سنگینی مانند سرب، آلوده شده‌اند.

یک بررسی نمونه‌های مختلف آئروسل سیگار الکترونیکی و ویپ را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و دریافت که تقریباً نیمی از نمونه‌های آن‌ها دارای سطوح سرب بالاتر از استانداردهای ایمنی تعیین‌شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست بودند. بدن به سختی می تواند سرب را تجزیه کند. به همین دلیل، قرار گرفتن در معرض مکرر می تواند منجر به تجمع فلز در بدن و آسیب به مغز، کلیه ها و سایر اندام های حیاتی شود.

نیکوتین

بسیاری از سیگار  الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند. اما نیکوتین فقط اعتیادآور نیست. بلکه تقریباً قسمت های مختلف بدن از جمله مغز، رگ های خونی و سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می دهد.

نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی می تواند با تأثیر بر مراکز پاداش مغز و ترغیب مواد شیمیایی حس خوب در بدن به اعتیاد منجر شود. پس از مدتی، مغز نمی تواند بدون نیکوتین به درستی کار کند و منجر به وابستگی و اعتیاد می شود. در این شرایط، قطع جریان نیکوتین می‌تواند باعث علائم ترک مانند بی‌قراری یا هوس شدید نیکوتین شود، تا زمانی که بدن شما یاد بگیرد که بدون آن به زندگی بازگردد. اعتیاد زمانی اتفاق می افتد که استفاده از نیکوتین دیگر برای فرد مصرف کننده اختیاری نیست. این به یک اجبار تبدیل می شود که کنترل آن بسیار دشوار است.

ویپینگ به عنوان جایگزینی برای سیگار کشیدن

به نظر می رسد که ویپینگ نسبت به سیگار کشیدن ضرر کمتری دارد، اما مصرف آن بی ضرر هم نیست. استعمال دخانیات یکی از علل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری در سراسر جهان است که سالانه میلیون ها نفر را به کام مرگ می کشاند. چون ویپینگ با خطر بروز بسیاری از بیماری های زمینه، از سرطان گرفته تا اختلال نعوظ، مرتبط است.

تحقیقاتی که در مورد تأثیر ویپینگ به عنوان وسیله ای برای ترک سیگار مطالعه می کنند، متفاوت است و در حال حاضر به عنوان یک محصول ترک سیگار توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده است. علاوه بر این، به جای اینکه افراد سیگاری به طور کامل از سیگار کشیدن به سیگار الکترونیکی روی بیاورند، بسیاری از آنها هر دو را انجام می دهند و همین خطر بروز عوارض را تشدید می کند.

منابع
https://www.verywellhealth.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا