سیگار کشیدن نوجوانان و 3 راه پیشگیری آن

امروزه سیگار کشیدن نوجوانان یکی از معضلات بزرگی است که باعث نگرانی والدین شده است. اکثریت قریب به اتفاق افراد سیگاری قبل از 18 سالگی و در نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کردند و بسیاری از آنها حتی قبل از پایان دبیرستان معتاد به سیگار شدند. به همین علت این سوال برای بسیاری از والدین مطرح است که چرا نوجوانان شروع به سیگار کشیدن می کنند و شایع ترین علل سیگاری شدن نوجوانان چیست؟

در واقع عوامل متعددی وجود دارند که می توانند نوجوانان را به سمت کشیدن سیگار سوق بدهند و یکی از مهمترین این عوامل، سیگاری بودن خود والدین است. اما شناخت علل شایع سیگار کشیدن در نوجوانان می تواند به والدین آنها کمک کند تا بتوانند عوامل محرک را شناخته و تا حدودی از سیگار کشیدن نوجوانان خود پیشگیری کنند. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده، کلیه عللی که ممکن است منجر به سیگاری کشیدن نوجوانان شود، را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر نگران سیگاری شدن فرزند خود هستید این مقاله را تا انتها بخوانید.

شایع ترین علل سیگار کشیدن در نوجوانان

نوجوانان ممکن است به دلایل زیادی بخواهند سیگار کشیدن را تجربه کنند، از مهمترین علل سیگاری شدن نوجوانان عبارتند از:

همرنگ شدن با جماعت دوستان و فشار همسالان

برخی از افراد سیگاری ممکن است سیگار کشیدن را به دوستان خود پیشنهاد بدهند. جوانان ممکن است به دلیل سن و تجربه کم تسلیم عادتهای ناپسند دوستان خود شوند و فقط برای پذیرفته شدن توسط گروه شروع به کشیدن سیگار کنند. نوجوانی، سن حساسی است و فرزند شما در این سن ممکن است از همسالان خودشان بسیار تاثیرپذیر باشد. در این سن، دوستی با افراد ناباب و سیگاری بیشترین آسیب اجتماعی را برای فرزند نوجوان شما به همراه دارد.

سیگار کشیدن برای کاهش استرس

نوجوانان باید با تغییرات زیادی کنار بیایند. آنها از نظر جسمی به سرعت رشد می کنند و بسیاری از تغییرات جسمی برای آنها جدید است. از یک نوجوان انتظار می رود که مستقل باشد و در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشد. در نتیجه فرزند نوجوان شما برای درمان استرس، ممکن است سیگار کشیدن را شروع کند. در واقع تصور فرزند شما این است که سیگار می تواند تسکین خیلی خوبی برای استرس باشد.

اعتماد به نفس کاذب

بسیاری از کسانی که برای اولین بار سیگار می کشند، سیگار کشیدن را دلیل بزرگ شدن خود می دانند و فکر می کنند که این کار باعث می شود بالغ تر و با اعتماد به نفس تر به نظر برسند. اعتماد به نفس کاذب یکی از علل سیگار کشیدن نوجوانان است.

احساس کنجکاوی

نوجوانان در مورد چیزهای جدید کنجکاو هستند. آنها ممکن است افرادی را دیده باشند که در تلویزیون در اینترنت یا مجلات سیگار می کشند و می خواهند بدانند که یک سیگار چه طعمی دارد. گاهی اوقات ممکن است فرزند شما حوصله اش سر برود و فقط برای اینکه کاری انجام دهد شروع به سیگار کشیدن می کند. همانطور که بدن به نیکوتین معتاد می شود، سیگار کشیدن هم ممکن است به یک عادت مضر مادام العمر تبدیل شود.

چرا نوجوانان به سیگار کشیدن علاقه مند می شوند؟

سیگار کشیدن نوجوانان و راه های پیشگیری از آن ||همکده

اما موضوع نگران کننده دیگر این است که چرا برخی از نوجوانان دوست دارند سیگار کشیدن را تجربه کنند؟ واقعیت این است که نوجوان با مصرف نیکوتین احساس خوب بودن و سبکی می کند. حتی در برخی شرایط فرزند شما سیگار کشیدن در نوجوانی را راهی برای شورش و نشان دادن استقلال خودشان می داند.

سایر علل

برخی از علل دیگری که باعث می شود نوجوانان به سمت کشیدن سیگار بروند، عبارتند از:

  • یک نوجوان به اشتباه فکر می کند که بقیه سیگار می کشند، پس او نیز باید سیگار بکشد.
  • بیشتر نوجوانان دوست دارند چیزهای جدید را امتحان کنند، اما آنقدر بالغ نیستند که به عواقب بلندمدت فکر کنند.
  • گاهی دوستان ناباب فرزند شما را تشویق می کنند که سیگار کشیدن را امتحان کند و همچنان به این کار ادامه دهد.
  • تبلیغات صنعت تنباکو از تاکتیک های بازاریابی هوشمندانه ای برای هدف قرار دادن نوجوانان استفاده کرده است.
  • قیمت مناسب سیگار نوجوانان را وسوسه می کند. در جاهایی که قیمت تنباکو پایین تر است، نوجوانان راحت تر می توانند سیگار بخرند.
  • اکثر کودکان در مدرسه ابتدایی و اوایل دوره راهنمایی هرگز سیگار کشیدن را امتحان نکرده اند. اگر از این نوجوانان در مورد سیگار سوال بپرسید اکثر آنها به شما خواهند گفت که هرگز سیگار نخواهند کشید. اما با افزایش سن، برخی از آنها ناخواسته به سمت سیگار کشیدن می روند.

نقش تبلیغات در سیگاری شدن نوجوانان چیست؟

شرکت‌های دخانیات کمپین‌های بازاریابی خود را طوری شکل می‌دهند که سیگاری‌ها را به‌عنوان افرادی جذاب، مستقل، آزاد و روشنفکر به تصویر بکشند. تصاویری که مطمئنا برای بسیاری از نوجوانان جذاب است. در نتیجه، فرزند نوجوان شما سیگار کشیدن را امتحان می‌کند و نمی‌داند که پس از کشیدن 100 نخ یا پنج پاکت سیگار ممکن است به این کار اعتیاد پیدا کند.

بررسی ها نشان می دهد که تعداد زیادی از نوجوانان سیگاری‌ معتقدند که تا پایان دوران دبیرستان سیگار کشیدن را ترک می کنند، اما نمی‌دانند ترک سیگار چقدر دشوار است. تحقیقات نشان می دهد که پس از گذشت 8 سال، 75 درصد از افراد سیگاری همچنان به مصرف تنباکو ادامه می دهند. متاسفانه بیشتر نوجوانان سیگاری بین 14 تا 19 سال سن دارند. شروع مصرف سیگار از سنین کم علاوه بر آنکه ترک آن را برای افراد دشوار می کند، برای والدین آنها نیز بسیار نگران کننده است.

چگونه از سیگار کشیدن نوجوانان پیشگیری کنیم؟

سیگار کشیدن نوجوانان و راه های پیشگیری از آن ||همکده

نوجوانان ممکن است برای ترک سیگار با فشار خانواده مواجه شوند. قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که والدین اولین الگوی فرزندان در زندگی هستند. پس اگر شما الگوی خوبی برای فرزند خود باشید او هرگز به سمت سیگار گرایش پیدا نخواهد کرد.

سیگاری بودن والدین مهمترین عامل سیگار کشیدن نوجوانان

بسیاری از افراد سیگاری در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کردند. نوجوانان آنچه را که والدین انجام می دهند، یاد می گیرند، نه آنچه را که می گویند. بنابراین، تعجب آور نیست که نوجوانانی که سیگار می کشند، اغلب از خانواده هایی هستند که یک یا هر دو والدین در آن سیگار می کشند. شما باید به فرزند نوجوان خود کمک کنید که هر چه سریع تر و قبل از اینکه این کار به یک عادت همیشگی تبدیل شود، سیگار کشیدن را ترک کند.

مطمئنا راهکارهای مختلفی وجود دارد که به کمک آنها می توانید فرزند خود را به خوبی تربیت کنید. آموزش در کنار تربیت مناسب این اطمینان را به شما می دهد که فرزندتان هرگز به سمت سیگار گرایش پیدا نمی کند. مهمترین این راهکارها عبارتند از:

  • در مورد تصمیم خود برای پیشگیری از سیگار کشیدن نوجوانان با فرزند خود صحبت کنید و از او بپرسید که چگونه می توانید در این راه از او حمایت کنید.
  • با فرزندتان به طور واضح صحبت کنید. ارزش هایی که به آنها اعتقاد دارید را با او درمیان بگذارید. ممکن است از این راه بتوانید بر او تأثیر بگذارید.
  • مشکلاتی که در تلاش برای ترک سیگار با آن‌ روبرو هستید، را با فرزند خود در میان بگذارید. به فرزندتان توضیح دهید که چرا نمی خواهید راه شما را دنبال کند.

آموزش در مورد مضرات سیگار

درباره اینکه چگونه سیگار کشیدن نوجوانان به‌طور کاذب در رسانه‌ها به عنوان یک محصول جذاب معرفی می‌شود، صحبت کنید. به نوجوان خود اجازه دهید دوستانش را به خانه دعوت کند تا آنها را خوب بشناسید و زمانی را با او و دوستانش بگذرانید.

با فرزند خود ارتباط برقرار کنید و زمان بیشتری را با نوجوان خود بگذرانید. برقراری یک رابطه خوب باعث می شود تا فرزندتان مشکلات خود را با شما در میان بگذارد.

با نوجوان خود در مورد اثرات مضر سیگار مانند مشکلات تنفسی، بد رنگ شدن چهره، چروک شدن پوست، لکه دار شدن دندان ها، بوی بد دهان و تاثیر آن بر آمادگی جسمانی و استقامت صحبت کنید.

در مورد سیگارهای الکترونیکی و تنباکوی بدون دود اطلاعات و آگاهی لازم را به فرزند خود بدهید. برخی از نوجوانان ممکن است تصور اشتباهی از این محصولات مضر داشته باشند و حتی آنها را جایگزین مناسبی برای سیگار بدانند.

اگر یکی از نزدیکان خود را می شناسید که از بیماری های مرتبط با سیگار مانند سرطان ریه رنج می برد یا فوت کرده است، در این مورد با نوجوان خود صحبت کنید. توضیح دهید که چقدر دیدن این واقعیت ناراحت کننده است که یکی از نزدیکان شما در اثر بیماری های مرتبط با سیگار از دنیا می رود.

الگوی خوب بودن برای فرزند

اگر سیگار نمی کشید، تجربیات خود را در مورد اینکه چرا و چگونه تصمیم گرفتید سیگاری نشوید با فرزند خود به اشتراک بگذارید. اگر هنوز سیگار می‌کشید، قاطعانه تصمیم بگیرید که سیگار را ترک کنید. اگر به تنهایی قادر به انجام این کار نیستید، از یک روانشناس بخواهید تا در ترک سیگار به شما کمک کند.

با نوجوان سیگاری خود چگونه برخورد کنیم؟

سیگار کشیدن نوجوانان و راه های پیشگیری از آن ||همکده

اگر مشکوک هستید که نوجوان شما شروع به سیگار کشیدن کرده است یا سیگار می کشد بهتر است تصمیم عجولانه نگیرید و زود قضاوت نکنید. قبل از هر چیز باید بفهمید که چرا نوجوان شما به سمت سیگار کشیدن رفته است. سعی کنید سؤالاتی که به نظر می رسد از او بازجویی می کنید را نپرسید. با ذهنی باز به نظرات فرزند خود گوش دهید. با پرسیدن سوالات بیشتر در مورد سیگار کشیدن نوجوانان از آنها، فرزند شما تمایل بیشتری برای گوش دادن به نظرات شما خواهد داشت. او همچنین احساس راحتی بیشتری خواهد کرد تا مشکلات خود را با شما در میان بگذارد.

صبور باشید. به فرزند خود یادآوری کنید که باید برای خود دوستان غیرسیگاری پیدا کند. با پاسخ هایی مانند برایم مهم نیست دوستانت چه می گویند به فرزند خود طعنه نزنید. این روش باعث پیشگیری از سیگار کشیدن نوجوانان نمی شود. اگر از بحث کردن با فرزند خود ناامید و عصبانی شدید، به نوجوان خود بگویید که به شما زمان بدهد تا آرام شوید. فقط از او دور نشوید یا او را نادیده نگیرید. چون احتمال دارد دوستان شان آنها را به سمت سیگار کشیدن تشویق کنند و از مزایای دروغین سیگار پیش آنها تعریف کنند.

زمانی که نوجوان شما می خواهد افکار خود را با شما در میان بگذارد، به او توجه کنید. در حین صحبت کردن به جای انتقاد، پیشنهاد ارائه دهید. اینها در دراز مدت موثرتر هستند.

کمک به فرزندتان برای ترک سیگار به زمان و شناخت عوارض سیگار کشیدن در نوجوانان، تلاش و درک بالای شما نیاز دارد. با حضور در کنار فرزند خود، نه تنها به او نزدیک تر می شوید، بلکه بهتر می فهمید که به نوجوانتان چه می گذرد.

از نق زدن، فریاد زدن، تهدید یا باج گیری عاطفی در هنگام سیگار کشیدن نوجوانان خودداری کنید. این کارها ممکن است احساسات نوجوان شما را جریحه دار کند. در نتیجه تصمیم می گیرد که بیشتر سیگار بکشد، فقط برای اینکه شما را عصبانی تر کند.

وقتی نوجوان شما از فشار همسالان برای امتحان کردن سیگار شکایت می کند، صحبت های او را بپذیرید. شما پیش خود احساس می کنید که مقاومت در برابر این وسوسه ها هیچ سختی ندارد، اما برای یک نوجوان کار دشواری است. با مشاوره با یک روانشاس سعی کنید عواقب و پیامدهای ناگوار سیگار کشیدن در نوجوانان را به آنها گوشزد کنید.

منابع
https://www.lung.org/quit-smoking/helping-teens-quit/why-kids-start-smokinghttps://www.healthhub.sg/live-healthy/715/Smoke-free%20teens

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا