سختی پذیرش خود

چرا پذیرش خود سخت است؟ پذیرش خود می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر تجربیات زندگی به شما آموخته است که از خود بیگانه شوید. آیا خودت را همانگونه که هستی قبول داری؟ کسانی که این کار را انجام می دهند بیشتر از کسانی که این کار را نمی کنند، سلامت روانی خوبی را تجربه می کنند. پذیرش خود به معنای پذیرش این است که شما همانی هستید که هستید، نقص ها و همه چیز. پذیرش کامل خود ممکن است به اندازه کافی ساده به نظر برسد، اما گفتن آن آسان تر از انجام دادن آن است. در واقع، پذیرش خود می تواند برای بسیاری از ما دشوار باشد. در این نوشته از همکده به بررسی سختی پذیرش خود می پردازیم. مرکز مشاوره همکده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

سختی پذیرش خود

پذیرش خود با عزت نفس یا اعتماد به نفس یکی نیست. در حالی که عزت نفس شما ممکن است بر اساس روشی که ارزش خود را درک می کنید افزایش یا کاهش یابد، پذیرش خود بدون توجه به اینکه چگونه به خود نگاه می کنید ثابت می ماند. خبر خوب این است که خودپذیری را می توان آموخت. یادگیری پذیرش خود می تواند بهزیستی ذهنی شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند تا با فراز و نشیب های زندگی کنار بیایید.

چرا دستیابی به خودپذیری اینقدر سخت است؟

پذیرفتن خود آسان تر از انجام دادن است. ما اغلب پیام هایی از جهان دریافت می کنیم – رسانه ها، اعضای خانواده، معلمان، آموزه های دینی و غیره – که حاکی از حقارت ما است. این می تواند پذیرش خود را سخت کند. به عنوان مثال، تربیت شما ممکن است تفاوتی ایجاد کند. یک مطالعه در سال 2016 بر اساس 236 بزرگسال جوان در ترکیه نشان داد که شرکت کنندگان اگر به خاطر بیاورند که والدین خود آنها را در دوران کودکی خود پذیرفته اند، احتمال بیشتری دارد که خودپذیری را تجربه کنند. تبعیض نیز می تواند تفاوت ایجاد کند: سخت است که خودتان را بپذیرید وقتی دنیا به شما می گوید که شما پست تر هستید.

یک بررسی منتشر شده در سال 2020 نشان داد که افراد LGBQ+ در مقایسه با شرکت‌کنندگان دگرجنس‌گرا سطوح پایین‌تری از خودپذیری دارند. این می تواند به این دلیل باشد که آنها بیشتر در معرض تبعیض بودند. پذیرش خود می تواند به ویژه سخت باشد اگر:

  • والدین یا مراقبانتان باعث نشدند که شما احساس پذیرش کنید
  • سختی پذیرش خود برای این که شما ضربه روحی و روانی را تجربه کرده اید که روی دید شما از خودتان تأثیر می گذارد
  • نسبت به اتفاقات گذشته احساس گناه می کنید
  • به شما آموزش داده شده است که خود را به دلیل نژاد، جنسیت، جهت گیری یا جنبه دیگری از هویت خود پست بدانید

با این حال، غیرممکن نیست که خودپذیری را تمرین کنید، فقط به این دلیل که آسیب، غفلت یا تبعیض را تجربه کرده اید. ممکن است زمان ببرد، اما تمرین پذیرش خود می تواند در دراز مدت برای شما مفید باشد.

ارتباط بین خودپذیری و افسردگی چیست؟

پذیرش خود با سلامت روان مرتبط است. تحقیقات سال 2019 نشان می دهد که افراد با تصور منفی از خود و عزت نفس پایین ممکن است علائم افسردگی را تجربه کنند. شاید همین مسئله سختی پذیرش خود را بیشتر نشان دهد. یک مطالعه در سال 2019 اشاره کرد که “پذیرش بی قید و شرط خود” نسبت به عزت نفس، پیش بینی کننده بهتری برای بهزیستی ذهنی است. عزت نفس در مورد این است که شما چگونه خود را درک می کنید – برای مثال آیا احساس می کنید شایسته و خوب هستید – اما پذیرش خود به معنای پذیرش خود است بدون در نظر گرفتن اینکه آیا احساس شایسته بودن می کنید یا خیر.

چرا وقتی افسردگی دارید قبول کردن خود سخت است؟ ممکن است به این دلیل باشد که افسردگی می تواند بر نحوه نگرش شما به خودتان تأثیر بگذارد. احساس بی ارزشی و اعتماد به نفس پایین از علائم رایج افسردگی هستند. این احساسات می توانند احساس مثبت نسبت به خود را برای شما سخت تر کنند. با این حال، ممکن است یاد بگیرید زمانی که افسردگی دارید، خود را بپذیرید. خودپذیری یعنی پذیرش عیب‌هایتان، حتی زمانی که اعتماد به نفستان پایین است و احساس می‌کنید بی‌مولد، بی‌ارزش یا ناراضی هستید.

پذیرش خود چگونه است؟

سختی پذیرش خود همراه با شرایط پیچیده ای است. خودپذیری زمانی است که تمام جنبه های مثبت و منفی خود را بپذیرید. این لزوماً به این معنی نیست که شما در برابر رشد مقاوم هستید، بلکه به این معنی است که به جای مبارزه با بخش هایی از شخصیت خود که دوست ندارید، خود را بپذیرید. نشانه های خودپذیری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حتی در شرایط سخت، خودتان را می پذیرید.
  • شما عیب ها و ضعف های خود را می پذیرید.
  • احساس راحتی می کنید که خود واقعی خود هستید.
  • شما می توانید بدون اینکه احساس کنید مورد حمله قرار گرفته اید، انتقاد (مهربانانه) را بپذیرید.
  • شما احساس می کنید که طرف خود هستید.

خودپذیری به معنای موارد زیر نخواهد بود:

  • باور داشتن کامل یا بی عیب و نقص
  • اجتناب از رشد و خودسازی
  • همیشه 100% اعتماد به نفس داشته باشید
  • همیشه باور داشته باشید که حق با شماست

عدم پذیرش خود می تواند به صورت زیر باشد:

  • تجربه نفرت از خود به ویژه در شرایط دشوار
  • تلاش های شدید برای اجتناب از درون نگری صادقانه
  • احساس شرمندگی از عیوب و ضعف های خود
  • انکار یا نادیده گرفتن عیوب خود، زیرا باعث ناراحتی شما می شود
  • هر زمان که کسی با شما روبرو می شود یا از شما انتقاد می کند حالت دفاعی بگیرید

سختی پذیرش خود می تواند بخشی از عدم پذیرش باشد.

عشق به خود چیست؟

عشق به خود یعنی دلسوز و مهربان بودن نسبت به خود. این در مورد اولویت بندی نیازهای شماست – نه به روشی خودخواهانه، بلکه به گونه ای که انسانیت شما را تصدیق کند. روانشناسی مثبت گرا اغلب بر پرورش پذیرش خود و عشق به خود متمرکز است. بیشتر رویکردهای روانشناسی بر رفتارهای ناکارآمد تمرکز دارند تا افراد بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. اما روانشناسی مثبت گام را فراتر می برد: بر کمک به پیشرفت افراد تمرکز می کند.

روانشناسی مثبت نگر نشان می دهد که همه ما، چه وضعیت سلامت روانی داشته باشیم و چه نداشته باشیم، می توانیم از یادگیری دوست داشتن خود، کار روی بهبود خود و انجام عادات سالم بهره مند شویم. تمرکز زیادی بر ارتقای شادی، قدردانی و مهارت‌های مدیریت استرس وجود دارد. روش های روانشناسی مثبت برای عشق به خود می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تلاش برای تمرکز حواس و مراقبه های هدایت شده
  • درگیر شدن در سرگرمی های خلاقانه
  • تمرین شکرگزاری
  • روزنامه نگاری به سبک آزاد یا استفاده از دستورات
  • ایجاد روابط سالم با دیگران
  • شناسایی الگوهای مضر و رسیدگی به آنها
  • پرورش عادات سالم

پذیرش خود چگونه بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد؟

سختی پذیرش خود می تواند تاثیری بر زندگی روزمره هم داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که پذیرش خود برای سلامت روان و رفاه کلی ضروری است. به نظر می رسد شواهد نشان دهنده ارتباط مستقیمی بین سطوح پایین پذیرش خود و بیماری روانی است. اما راه های دیگری وجود دارد که پذیرش کم خود بر زندگی روزمره، کار، روابط و رفاه شما تأثیر می گذارد. مواردی که می تواند در این زمینه مهم باشد عبارتند از:

پذیرش خود به شما کمک می کند احساسات خود را کنترل کنید

عدم پذیرش خود می تواند بر بخشی از مغز شما که مسئول کنترل احساسات شما است تأثیر بگذارد. این می تواند منجر به عدم تعادل ذهنی و طغیان های عاطفی در نتیجه افزایش اضطراب، استرس یا خشم شود. عدم پذیرش خود ظرفیت شما را برای خوشبختی محدود می کند. همچنین بر سلامت روانی و عاطفی شما تأثیر می گذارد. شما را روی جنبه های منفی خود متمرکز می کند و این افکار منفی باعث ایجاد احساسات منفی می شوند. در مقابل، سطوح بالای خودپذیری با احساسات مثبت بیشتر و رفاه روانی بیشتر مرتبط است. پذیرش خود می تواند خلق و خوی شما را تقویت کند و شما را در برابر اثرات استرس و افسردگی محافظت کند.

پذیرش خود به شما کمک می کند خود را ببخشید

یادگیری پذیرش خود به شما کمک می کند کمتر از خود انتقاد کنید. این به شما کمک می کند دیدگاه مثبت، دلسوزانه و متعادل تری نسبت به خود ایجاد کنید. به گفته دکتر سرینی پیلای از دانشکده پزشکی هاروارد، پذیرش و بخشش دست به دست هم می دهند. او می گوید ناتوانی در پذیرش و بخشیدن خود باعث می شود که به قسمت های مختلف تقسیم شویم. همین مسئله نشان دهنده سختی پذیرش خود است. ما به دو بخش تقسیم می شویم. یکی که نیاز به بخشش دارد و دیگری که نیاز به بخشش دارد – با یکدیگر در تضاد هستند. خودپذیری می تواند به شما کمک کند شکاف بین آنها را پر کنید و به شما امکان می دهد اشتباهات خود را ببخشید و ادامه دهید. این برای رفاه شما ضروری است، زیرا تمرکز در گذشته شما را در چرخه افکار و احساسات منفی نگه می دارد.

پذیرش خود به شما اعتماد به نفس بیشتری می دهد

پذیرش خود می تواند به شما اعتماد بیشتری نسبت به خودتان بدهد. این به شما کمک می کند درک کنید که ویژگی های منفی درک شده شما، شما یا ارزش شما را تعیین نمی کند. وقتی اعتماد به نفس دارید، به احتمال زیاد علی رغم ترس هایتان دست به اقدامی می زنید. در مقابل، عدم پذیرش خود می تواند شما را عقب نگه دارد و شما را از رفتن به دنبال رویاهایتان باز دارد. پذیرش خود به شما کمک می کند تا متوجه شوید که شکست شما را تعریف نمی کند و همیشه یک فرصت یادگیری در مسیر موفقیت است. همچنین اعتماد به نفس می تواند به شما استقلال بیشتری بدهد. به شما اجازه می دهد بدون نیاز به تایید دیگران برای خود تصمیم بگیرید.

پذیرش خود منجر به شفقت به خود می شود

با رفع سختی پذیرش خود می توان به نکات مهمی دست پیدا کرد. به گفته کریستین نف محقق شفقت به خود، شفقت به خود برای سلامت روانی و عاطفی ما مهمتر از عزت نفس است. او شفقت به خود را اینگونه توصیف می‌کند که «همان مهربانی و مراقبتی را که به یک دوست خوب می‌کنید به خودتان بدهید». و هرکسی که تلاش می کند خود را بپذیرد، قبول خواهد کرد که ما بدترین دشمنان خودمان هستیم. پرورش شفقت به خود می تواند به شما کمک کند در هنگام شکست با خود مهربان تر باشید و در مقابل شکست ها مقاوم تر شوید.

نگاه نهایی بر سختی پذیرش خود

پذیرش خود به طور طبیعی برای همه ما اتفاق نمی افتد. اگر در معرض پیام هایی قرار گرفته اید که می گویند شما بی لیاقت یا حقیر هستید، ممکن است برای شما سخت تر باشد که تمام جنبه های خود را بپذیرید. با این حال، این امکان وجود دارد که خودپذیری خود را تقویت کنید و یاد بگیرید که با دلسوزی و مراقبت خود را ملاقات کنید. روانشناسی و درمان مثبت می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید که همه بخش های خود – خوب، بد و زشت – را بپذیرید تا بتوانید رابطه سالم تری با خودتان داشته باشید.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا