روش هایی برای استفاده از قدرت لمس در رابطه

تحقیقات جدید 4 راه ساده برای بهبود رابطه خود از طریق لمس را نشان می دهد. شرکای طولانی مدت اغلب فراموش می کنند که لمس چقدر می تواند برای تازه نگه داشتن یک رابطه مهم باشد. تحقیقات جدید که قدرت ارتباط فیزیکی را آزمایش می کند، نشان می دهد که 4 تکنیک ساده وجود دارد که کار می کنند. با یادگیری نحوه استفاده از تماس با شریک زندگی خود، می توانید برخی از احساساتی را که در ابتدا شما را به هم نزدیک کرد، بازیابی کنید. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی روش هایی برای استفاده از قدرت لمس در رابطه  پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده علاوه بر خدمات حضوری، مشاوره تلفنی روان شناسی را هم ارائه می کند. این مرکز اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است.

روش هایی برای استفاده از قدرت لمس در رابطه

این ایده که می توانید از لمس برای بهبود ارتباط خود با شریک زندگی خود استفاده کنید ممکن است کاملاً واضح به نظر برسد. با این حال، وقتی متوقف می‌شوید و به آن فکر می‌کنید، چند بار واقعاً از مزایای ساده لمس فیزیکی استفاده می‌کنید؟ اگر صحبت کردن در مورد چیزی سخت است، آیا کاملاً روی چیزی که می خواهید بگویید تمرکز می کنید اما فراموش می کنید که از این مخزن اضافی از احساسات خوب بالقوه استفاده کنید؟

طبق مقاله‌ای که اخیراً توسط Aino Saarinen از دانشگاه هلسینکی و همکارانش (2021) منتشر شده است، آنچه “لمس اجتماعی” نامیده می‌شود (یعنی لمس شخص دیگری) یک عنصر اساسی برای ایجاد روابط خوب است. نیازی به گفتن نیست که نوع لمسی که می تواند یک رابطه را بهبود بخشد، لمسی است که گیرنده آن را خوشایند درک می کند، بنابراین باید با زمینه مناسب باشد. با فرض اینکه لمس واقعاً خوشایند تلقی می شود، نویسندگان فنلاندی پیشنهاد می کنند که لمس اجتماعی “بنیادی ترین شکل تماس” است که می تواند “استرس را از بین ببرد، حس با هم بودن را ایجاد کند، و احساسات عشق و همدلی را منتقل کند.”

احتمالاً می توان تصور کرد که شریک زندگی شما یک تماس اجتماعی را که بیانگر عشق است به عنوان لمسی خوشایند درک می کند. در واقع، همانطور که Saarinen و همکاران می گویند. تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که در آغوش گرفتن و نوازش در میان شریک‌ها «کمتر از آنچه که می‌خواهید تجربه می‌شود.» با این حال، تحقیقات قبلی همچنین به پیچیدگی‌های زیادی که در دانستن اینکه چه زمانی یک تماس اجتماعی می‌تواند واقعاً برای یک رابطه مفید باشد اشاره می‌کند.

لمس وجود دارد

واضح است که قبل از شروع یک کمپین لمسی با شریک زندگی خود، ممکن است بخواهید برخی از این پیچیدگی ها را بررسی کنید. مدل نظری گسترده‌ای که نویسندگان فنلاندی در بررسی خود بررسی کردند، زمینه‌ای برای درک اینکه چگونه لمس افراد را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد فراهم می‌کند. در واقع روش هایی برای استفاده از قدرت لمس در رابطه را بیان می کند.

توجه داشته باشید، اثرات بلندمدت لمس اجتماعی بر به اصطلاح “شخص هدف” (یعنی شریک زندگی شما) منعکس کننده ترکیبی از عواملی مانند ویژگی های حسی لمس است، از جمله قدرت یا سرعت آن (چه درد داشته باشد یا نه). ، چقدر نرم اجرا می شود و حتی دمای آن (بدون دست سرد لطفا). برای مؤثر بودن، لازم است شخص مورد نظر آگاه باشد که لمس حتی در حال رخ دادن است، که ممکن است در یک محیط شلوغ کاملاً آشکار نباشد همانطور که در زیر خواهید دید، محیط همچنین نشانه های حسی اضافی را ارائه می دهد که می تواند باعث افزایش یا کاهش آن شود. تجربه هم اهمیت زیادی دارد. حالت چهره لمس کننده نیز به عنوان بخشی از زمینه موقعیت نقش دارد. در نهایت، افرادی که رویدادهای آسیب زا را تجربه کرده اند ممکن است لمس خوش نیت را تجربه نکنند.

اگرچه لامسه، طبق تعریف، یک احساس فیزیکی است، اما در واقع می‌تواند قبل از اینکه اتفاق بیفتد توسط سیستم عصبی ثبت شود. در آن چند میلی ثانیه، مغز شروع به پیش‌بینی آن می‌کند و باعث تأثیر «از بالا به پایین» بر نحوه تفسیر لمس می‌شود. هنگامی که فرد مورد نظر لمس می شود، الگوی تحریک از ساختارهای حسی در بدن به مغز می رسد. در آن مرحله، زمینه لمس با احساسات فیزیکی واقعی ناشی از نحوه ثبت لمس توسط گیرنده های پوست یکپارچه می شود.

نوع لمس بهینه

روش هایی برای استفاده از قدرت لمس در رابطه وجود دارد که به شیوه های گوناگون صورت می گیرد. اما نوع لمسی که از دیدگاه فیزیولوژیکی “بهینه” است، همچنین “CT-optimal touch” نامیده می شود، با سرعت 3 سانتی متر در ثانیه (بنابراین نه چندان سریع) رخ می دهد، الیاف به اصطلاح “C-tactile” را هدف قرار می دهد. بر روی پوست (در پوست مودار یافت می شود) و به عنوان نوازش ملایم تجربه می شود. این الیاف را می توان با لمس مانند ضربه روی شانه، در آغوش گیری و لمس دست تحریک کرد. لمس بهینه همراه با معنای آنها، سپس به لمس اجتماعی تبدیل می شود.

چهار ویژگی لمس بهینه در رابطه

سارینن و همکارانش در بررسی وسیع خود از 99 مقاله منتشر در مورد بررسی لمس اجتماعی و تأثیر آن بر افراد هدف، طیف وسیعی از عوامل را در این مدل کلی بررسی کردند. با توجه به روابط نزدیک، نویسندگان توانستند عناصر اساسی یک تماس اجتماعی را که می تواند پیوندهای زن و شوهر را تقویت کند، از هم جدا کنند. استفاده از اینها می تواند به شما کمک کند نه تنها بفهمید که چه زمانی باید لمس کنید، بلکه چگونه به شریک خود نزدیک شوید که نتیجه مطلوب بیشتری را به همراه داشته باشد.

شایان ذکر است که به نظر می رسد یک جنبه جغرافیایی برای تماس اجتماعی مورد استقبال قرار گیرد. نویسندگان قبلی محدوده ای از 20 تا 70 درصد از نواحی بدن را گزارش کرده اند که افراد دیگر می توانند با خیال راحت لمس کنند. لمس یک غریبه باید محدود به دست‌ها باشد، اما یک شریک ارتباطی دامنه وسیع‌تری دارد که می‌تواند شامل سر و بالاتنه (در موقعیت‌های غیرجنسی) باشد. روش هایی برای استفاده از قدرت لمس در رابطه است که می تواند شخصی سازی شود.

همانطور که رابطه شما از آشنایی تا تعهد عمیق تر می شود، فرکانس لمس افزایش می یابد تا زمانی که وارد ازدواج یا معادل آن شوید، کم و بیش به سطح بالایی برسد. به عبارت دیگر، روابط متعهدانه بلندمدت ممکن است به یک موقعیت بدون لمس کمتر از مطلوب تبدیل شود. عقب انداختن ساعت برای بازگشت به آن روزهای قبل به معنای بازگرداندن آن روش های قدیمی لمس کردن است.

حالا به نوع لمسی که می تواند این جرقه را بازگرداند، بپردازیم، در اینجا ویژگی هایی وجود دارد که تیم هلسینکی آنها را موثرترین تشخیص داد. به عنوان یک تقویت اضافی، چند مورد نیز در تحقیقات قبلی نشان داده شده بود که اثرات فیزیولوژیکی مفیدی دارند:

برای استفاده از قدرت لمس در رابطه، دست شریک زندگی تان را بگیرید

دست شریک زندگی خود را بگیرید. هنگامی که شریک زندگی شما تحت استرس است، به نظر می رسد که نوازش دست یا نوازش ساعد او قدرت خاصی دارد. به‌طور کلی، به نظر می‌رسد شریک‌هایی که این نوع لمس را انجام می‌دهند، فشار خون پایین‌تری دارند. علائم دیگری از بهبود عملکرد قلبی عروقی را نشان می‌دهند.

در آغوش گرفتن

یکی از روش هایی که برای استفاده از قدرت لمس در رابطه دیده می شود آغوش است. تحقیقات در مورد فواید در آغوش گیری نشان می‌دهد که شریک‌هایی که مکرراً در آغوش می‌گیرند. حتی اگر درگیر نوعی درگیری باشند، به احتمال زیاد حس مثبت را حفظ می‌کنند. در آغوش گیری همچنین می تواند به کاهش هر گونه درد فیزیکی که ممکن است همسرتان تجربه می کند کمک کند.

استفاده از روش های حسی مختلف

روش های حسی دیگر را به کار بگیرید. بر اساس تحقیقاتی که سارینن و همکارانش بررسی کردند، حتی بهترین لمس را نیز می‌توان با بوی نفرت‌انگیز خنثی کرد. برعکس، لمسی که در یک محیط بصری دلپذیر ارائه می کنید می تواند به نفع شما باشد. به گفته نویسنده ها، محیط زمینه را مشخص می کند، که به نوبه خود، بر «ارتباط انگیزشی» لمس تأثیر می گذارد.

لمس عمدی

نشان دهید که لمس عمدی بوده است. برس روی بازو در حالی که شما دو نفر در حال شستشوی ظرف ها هستید شاید تأثیر زیادی نداشته باشد. زیرا مطابق با گفته های Saarinen و همکارانش. در چارچوب، شریک زندگی شما آن را به عنوان تلاشی از سوی شما برای برقراری تماس تفسیر نمی کند. اگرچه اثر فیزیولوژیکی ممکن است یکسان باشد، اما لمس فاقد مفاهیم عاطفی خواهد بود.

بازگرداندن تماس به رابطه خود، یک قدم در یک زمان

همان طور که اشاره کردیم هدف ما بررسی روش هایی برای استفاده از قدرت لمس در رابطه است. در این بخش مهم ترین نکته نهایی را بررسی می کنیم. ممکن است تا به حال متقاعد شده باشید که ارزش این را دارد که تلاش بیشتری برای استفاده از این استراتژی ها انجام دهید. با این حال، قبل از اینکه از صفر به 60 برسید، به یاد داشته باشید که چقدر زمینه در تأثیرگذاری بر روشی که شریک زندگی شما یک انفجار جدید از تماس فیزیکی را تفسیر می کند، مهم است.

با شروع با تکنیک قدیمی دست گیری، می توانید به چیزی که ممکن است یک هنر گمشده ساده در رابطه شما باشد بازگردید. در مدت تماشای تلویزیون، یک فیلم، یا حتی زمانی که برای قدم زنی در خارج از خانه می روید، دست ملایم (اما واضح) به سمت دست همسر نقطه شروع بسیار خوبی خواهد بود. ممکن است در عوض نگاهی متعجب داشته باشید، اما یک لبخند اطمینان‌بخش (که همچنین نشان می‌دهد عمدی بوده است) باید شک و تردید را برطرف کند.

همانطور که از 20 به 70 درصد لمس های مجاز روزانه می روید، به خاطر داشته باشید که سرعت بخشی به خودتان مهم است. حتی اگر شما ممکن است شریک زندگی خود را بهتر از هر کس دیگری بشناسید، باز هم باید به مرزهای مجاز احترام بگذارید. اگر مدتی می‌گذرد که به حالت لمس کامل رفته‌اید، ممکن است شریک زندگی‌تان نگرانی‌های جدیدی در مورد معنای لمس شدن، حتی توسط شما داشته باشد.

 

 

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا