رفتارهایی که نشان می دهد کسی دارای اختلال پارانوئید است

اختلال پارانوئید یکی از انواع اختلالات شخصیتی است. آسیب هایی که به یک فرد در طول زندگی خصوصا در دوران کودکی ایجاد می شود باعث اختلالات شخصیتی خواهد شد. اختلالات می تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید. این اختلالات می تواند در دوران کودکی ایجاد شود و فرد با آن کاملا تا آخر عمر زندگی کند. نکته دیگری که باید بدانید این است که نمی توان با داشتن یک علایم از یک اختلال به آن فرد بگوییم که دچار اختلال است.

آسیب های روانی و اختلال پارانوئید

یک سری اختلالات هستند که همگانی به شمار می روند. برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتارهایی که نشان می دهد کسی  دارای اختلال پارانوئید است (و راه هایی برای کمک)، صحبت کنیم.

پارانویا می تواند در برخی از اختلالات بهداشت روان وجود داشته باشد.

پارانویا می تواند در برخی از اختلالات بهداشت روان وجود داشته باشد. شاید رایج ترین اختلالی که پارانویا تقریباً همیشه در آن وجود دارد، اسکیزوفرنی است. با این وجود، پارانویا در مواردی که عنصر روان پریشی وجود دارد، از جمله اختلال دوقطبی یا حتی افسردگی شدید، می تواند در اختلالات شخصیتی نیز وجود داشته باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درک این نکته مهم است که برخی از علائم بسیار گاه به گاه و خفیف پارانویا معمول است. یک مطالعه که در سال 2013 انجام شد، تعیین چگونگی شایع بودن پارانویا در جمعیت عمومی بود. آن ها دریافتند که بسته به مقیاس مورد استفاده، تا 30 درصد افراد نمونه علائم اختلال پارانوئید را دارند.

هنگامی که اختلال پارانوئید مکرر است نشانه چیست؟

با این حال، هنگامی که پارانویا مکرر است و علائم متعدد به طور همزمان رخ می دهد، می تواند نشانه ای از یک اختلال سلامت روان باشد که نیاز به توجه فوری دارد. اگر چه تمام علائم زیر پارانویا به معنای وجود یک اختلال سلامت روان نیست، اما اگر علائم به اندازه کافی شدید باشد و علائم متعددی وجود داشته باشد، ارزش دارد که با یک روانپزشک یا روانشناس حرفه ای معاینه شوید.

عزت نفس پایین

در حالی که عزت نفس پایین به معنای لزوماً ابتلا به اختلال پارانوئید نیست، اما می تواند پیش درآمد پارانویا باشد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که عزت نفس پایین با علائم پارانویا ارتباط دارد. با این حال، بحث هایی در این باره در جامعه روانپزشکی وجود دارد. اگر اعتماد به نفس پایین وجود داشته باشد، همراه با ترکیبی از علائم، می تواند یک عامل موثر باشد.

بیخوابی

مطالعات نشان داده است که بی خوابی می تواند یک علامت اختلال پارانوئید باشد. وقتی کسی پارانوئید است، برای این که بتواند بخوابد، به سختی می تواند ذهن خود را آرام کند.

رفتارهایی که نشان می دهد کسی دارای اختلال پارانوئید است (و  راه هایی برای کمک)

اگر فردی را می شناسید که فکر می کنید ممکن است اختلال پارانوئید داشته باشد، ممکن است در مورد رفتارهای او کنجکاو شوید. در این‌جا چند رفتار رایج افراد پارانوئید آورده شده است.

پارانویا چیست؟

طبق یک مطالعه اخیر، پارانویا دو ویژگی اصلی دارد:

  • اعتقاد به این که اتفاق بدی قرار است بیفتد
  • اعتقاد به این که مردم قصد دارند به آن‌ها صدمه بزنند

مبتلایان به پارانویا احساس می کنند که توسط اطرافیانشان تحت نظر یا تهدید می شوند. پارانویا شایع است، اگر‌چه شدت و فراوانی آن در افراد متفاوت است. همه گاهی اوقات کمی پارانوئید هستند، به خصوص زمانی که شما احساس آسیب پذیری می کنید. ممکن است نگران چیزهایی باشید، حتی اگر بدانید که آن‌ها بر اساس واقعیت نیستند.

تفاوت پارانویای بالینی و اختلال پارانوئید

اما پارانویای بالینی متفاوت است. این بیماری با یک اختلال سلامت روان مرتبط است که باعث می‌شود افراد مبتلا با اضطراب و ترس دائمی از اینکه مردم سعی در تقلب، دروغ گفتن یا آسیب رسانی به آن‌ها دارند، زندگی کنند. این یک اختلال ناتوان کننده است.

چند رفتار رایج که نشان می دهد یک فرد دارای اختلال پارانوئید است

برخی از علائم رایج افرادی که از پارانویا رنج می برند وجود دارد. آن‌ها ممکن است بسته به شخص و شدت بیماری خود کمی متفاوت ظاهر شوند. در این‌جا رفتارهایی وجود دارد که ممکن است در فردی که فکر می کنید ممکن است پارانوئید باشد مشاهده کنید. به گفته مؤسسه ملی سلامت، در این‌جا تعدادی از موارد خطرناک اولیه آورده شده است.

بی اعتمادی

افرادی که پارانوئید هستند به سختی به افراد اعتماد می کنند. آن‌ها تصور می کنند که مردم به آن‌ها صدمه می زنند. به همین دلیل، آن‌ها ارتباط اجتماعی خود را با مردم محدود می کنند. آن‌ها شروع به زیر سوال بردن وفاداری اعضای خانواده خود می کنند، با این فرض که آن‌ها سعی در استثمار یا فریب آن‌ها دارند.

جستجوی معانی پنهان در اختلال پارانوئید

مشابه بی اعتمادی، یک فرد پارانوئید انگیزه افراد را زیر سوال می برد، با این فرض که آن‌ها به معنای آسیب هستند. آن‌ها به دنبال معانی پنهان در آنچه مردم می گویند یا انجام می دهند می گردند. اگر کسی به آن‌ها نگاه کند، ناگهان نسبت به نیت آن شخص مشکوک می شود.

احساس خیانت و اختلال پارانوئید

احساس خیانت برای فردی که از پارانویا رنج می برد رایج است. آن‌ها تصور می کنند که شریک زندگی آن‌ها به آن‌ها خیانت می کند یا رئیس آن‌ها قصد دارد آن‌ها را اخراج کند. متقاعد کردن آن‌ها در غیر این صورت سخت است.

همیشه مراقب باشید

فردی که با اختلال پارانوئید دست و پنجه نرم می کند دائماً هوشیار است، تماشا می کند و منتظر کسی یا چیزی است که به او صدمه بزند. آن‌ها احساس می کنند که توسط جامعه یا خانواده خود مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. این افراد نمی توانند مراقب خود باشند و اطلاعات شخصی را از ترس این که علیه آن‌ها استفاده شود به اشتراک نمی گذارند.

بخشش در افراد دارای اختلال پارانوئید سخت است

کسانی که از پارانوئید رنج می برند نمی توانند مردم را ببخشند. درعوض، آن‌ها کینه به دل خواهند گرفت و به دنبال انتقام خواهند بود. آن‌ها تصور می کنند شخصی که عذرخواهی کرده به آن‌ها دروغ گفته است. علاوه بر این، آن‌ها احساس می کنند که هرگز در مورد کاری که انجام می دهند یا ارزیابی هایشان از مردم اشتباه نمی کنند.

دفاع از انتقاد خیالی

افراد پارانوئید که آماده دفاع از خود هستند، اگر فکر کنند کسی از آن‌ها انتقاد می کند، دشمنی می کنند. آن‌ها از اعضای خانواده فاصله می گیرند و اگر همسری هم داشته باشند نسبت به آن‌ها حسادت و انتقاد می کنند.

مشکوک به انگیزه های دیگران

آن‌ها بسیار مشکوک هستند. اگر یک فردی به آن ها سلام کند، چیزی منفی در آن حس می کنند. ترس آن‌ها این سوء ظن ها را ایجاد می کند و اغلب در تئوری های توطئه گرفتار می شوند که فقط بر شک آن‌ها می افزاید.

نگران فریب خوردگی از طرف دیگران هستند

افراد دارای اختلال پارانوئید نگران این هستند که دیگران سعی در فریب آن‌ها دارند. به همین دلیل است که کمک به آن‌ها بسیار سخت است. آن‌ها انگیزه های نادرست نزدیکترین افراد را تصور می کنند. این نگرانی باعث استرس آن‌ها می شود که می تواند منجر به علائم پارانویا عمیق تر شود.

تصمیمات استدلالی در این افراد

کسانی که از پارانویا رنج می برند معتقدند که همیشه حق با آنهاست. هرکسی که با آن‌ها مخالف است، تصور می شود که می خواهد به آن‌ها صدمه بزند. وقتی کسی بخواهد توضیح دهد که چرا اشتباه می کند، تلافی می کنند و با عصبانیت واکنش نشان می دهند. افراد پارانوئید خصمانه و لجباز می شوند و از همکاری در هر سطحی امتناع می کنند. زیرا همکاری به معنای اعتراف به اشتباه آنهاست.

نمی توانند آرام بگیرند

ترس‌ها، نگرانی‌ها و بی‌اعتمادی مداوم نسبت به افراد، افراد پارانوئید را به شدت درگیر می‌کند و نمی‌توانند آرام شوند. آن‌ها معتقدند که جامعه یا دیگران برای به دست آوردن آن‌ها تلاش می کنند، بنابراین باید هوشیار باشند. آن‌ها نمی توانند بخوابند، که می تواند منجر به علائم بدتر پارانویا شود.

افراد مبتلا به این اختلالات چگونه تشخیص داده می شوند؟

اگر شما یا کسی که دوستش دارید از این اختلال رنج می‌برد، از پزشک کمک بگیرید. پزشک برای تشخیص مناسب ارزیابی می کند. در این‌جا چیزهایی وجود دارد که می توانید انتظار داشته باشید که پزشک برای تشخیص پارانویا انجام دهد.

سابقه پزشکی شما

آن‌ها از شما در مورد سابقه پزشکی شما که به دوران کودکی شما باز می گردد می پرسند. سپس از شما در مورد سابقه پزشکی خانواده تان و اینکه آیا دیگران از وضعیت مشابهی رنج برده اند می پرسند.

معاینه فیزیکی

این ممکن است شامل آزمایش خون برای از بین بردن سایر شرایط مشابه اختلال پارانوئید باشد که علت پزشکی دارد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا