رسانه‌های اجتماعی خطر خود تشخیصی ناقص را افزایش می‌دهند.

خود تشخیصی ناقص یک اختلال روانی برای افراد است. یکی از مشکلاتی که در دنیای امروزی فشار زیادی به افراد وارد می کند رسانه های اجتماعی است. برای برخی افراد که فقط به حاشیه های این رسانه ها توجه می کنند آسیب های ناشی از آن شدیذ خواهد بود. همان طور که می دانید این بیماری به اندازه کافی بر سلامت روانی افراد تاثیر گذاشته است. خیلی از ما اینترنت را به عنوان منبع سرگرم شدن نام می بریم.

اما خیلی از زمان ها همین اینترنت باعث آسیب های روانی می شود. حال بیماری همه گیری باعث افزایش این اختلالات روانی شده است. همه ما می دانیم که اختلالات از موارد مختلفی سرچشمه می گیرد. متاسفانه برخی از افراد با وجود داشتن اختلالات درمان نمی شوند. برخی هم آنقدر از این حالت خود راضی هستند که خود را بیمار روانی حساب نمی کنند. بیماری همه گیری به خاطر تاثیر روی ذهن و روان انسان باعث آسیب می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها را می شناسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه رسانه‌های اجتماعی خطر خود تشخیصی ناقص را افزایش می‌دهند.

مدیریت رفتار و خود تشخیصی ناقص

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریتی در رفتار های خود داشته باشید. در روان شناسی برای هر موضوعی توضیحاتی داده شده است. برای مشکلات روانی به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با بیماری همه گیر باعث افزایش اعتیاد به اینترنت شده است، صحبت کنیم. ‌

خود تشخیصی ناقص و افسردگی

افرادی که خود تشخیصی ناقص داشتند 8 برابر بیشتر در معرض افسردگی، 9 برابر بیشتر در معرض اضطراب و 14 برابر بیشتر احتمال داشت هر دو را داشته باشند. افراد با اعتیاد احتمالی دو برابر بیشتر در معرض افسردگی و اضطراب بودند. این یافته‌های تحقیقاتی تأثیرات گسترده این همه‌گیری را بر نحوه هدایت افراد در زندگی روزمره نشان می‌دهد.

استفاده از فناوری در زندگی روزمره

استفاده از فناوری در زندگی روزمره تقریباً برای همه در طول همه گیری COVID-19 افزایش یافته است. یک مطالعه منتشر شده در Psychiatry International نشان داد که بیش از نیمی از بزرگسالان در کشور های مختلف یا در معرض خطر اعتیاد هستند یا به شدت به اینترنت اعتیاد دارند که با افسردگی و اضطراب مرتبط است.

این مطالعه تحقیقاتی ملی با 1305 شرکت‌کننده برای بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روان در یک سال پس از همه‌گیری انجام شد. و نشان داد که افرادی که اعتیاد به اینترنت دارند ده برابر بیشتر در معرض افسردگی، 9 برابر بیشتر احتمال ابتلا به اضطراب و 14 نفر بودند. احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب به خاطر اعتیاد به اینترنت چند برابر بیشتر است.

نکته ای  در ارتباط با این زمینه

در حالی که خود تشخیصی ناقص ممکن است برای برخی از وظایف، از جمله محل کار و مدرسه در طول همه گیری بیماری همه گیر ضروری باشد. اما این یافته های تحقیقاتی ممکن است فرصتی برای ارزیابی این که چه مقدار زمان ممکن است در جاهای دیگر بهتر سپری شود، فراهم کند. متخصص علوم اعصاب و مددکار اجتماعی بالینی، رنتتا ویور، می‌گوید: «نکته کلیدی که افراد باید در نظر داشته باشند این است که همه‌گیری COVID-19 باعث اختلال در زندگی اجتماعی ما شده است. بسیاری از ما به دلایل شخصی و حرفه ای به استفاده از اینترنت روی آوردیم.” رسانه‌های اجتماعی خطر خود تشخیصی ناقص را افزایش می‌دهند.

سلامت روان و رسانه های اجتماعی

همانطور که گفتگوی سلامت روان به رسانه های اجتماعی گسترش می یابد، افراد بیشتری در حال تشخیص خود هستند. این زمانی می تواند خطرناک باشد که اطلاعات نادرست ارائه دهد یا علت اصلی احساسات را نادیده بگیرد. بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که خود تشخیصی ناقص باعث آسیب به فرآیند مراقبت از سلامت روان نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر در چند سال گذشته زمانی را در رسانه‌های اجتماعی سپری کرده‌اید، به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که گفتگوهای سلامت روان به‌طور آنلاین در حال انجام است. این پلتفرم‌ها، به‌ویژه TikTok، به فضایی برای افراد تبدیل شده‌اند تا درگیری‌ها و تشخیص‌های مربوط به سلامت روان خود را به اشتراک بگذارند. این کار باعث می شود تا کارشناسان بینش کلی را ارائه دهند و کاربران در مورد احساسات خود اطلاعات بیشتری کسب کنند.

کمک به مردم برای جلوگیری از خود تشخیصی ناقص

مطمئناً، افزایش بحث سلامت روان گام‌های بزرگی برای دیده شدگی، کاهش انگ، و کمک به مردم برای دستیابی به بینشی که ممکن است راه دیگری برای دسترسی نداشته باشند، داشته است. با این حال، همراه با این افزایش در افراد خود تشخیصی بر اساس اطلاعات غیرقانونی است. مطمئناً، تقویت رسانه‌های اجتماعی در حوزه سلامت روان دارای جنبه‌های منفی اندکی است. به‌ویژه وقتی صحبت از دید، دسترسی و بی‌اعتنایی به میان می‌آید. با این حال، یکی از مشکلات کلیدی که پزشکان نگران آن هستند، شیوع رو به رشد افرادی است که خود را بر اساس اطلاعات غیرقانونی تشخیص می دهند.

درک خطرات خود تشخیصی ناقص

خطرات کمی برای تشخیص خود با رسانه های اجتماعی وجود دارد. به گفته هانا گای، MSW، مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز، و متخصص ترومای بالینی تایید شده، خود تشخیصی می‌تواند منجر به دریافت درمان و مداخلات اشتباه شود. اگر در نهایت به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید، ممکن است تشخیص را تصحیح کند. اما برخلاف بسیاری از شرایط فیزیکی، سلامت روان تا حد زیادی با شرح حال بیمار مشخص می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همچنین در شرایط سلامت روان، بیماری‌های همراه زیاد وجود دارد. بنابراین در حالی که ممکن است به درستی خود را مبتلا به ADHD تشخیص دهید. ممکن است نشانگرهای مهم دیگر اختلالات سلامت روان، مانند خود تشخیصی ناقص یا شیدایی را از دست بدهید. مشکل دیگر از شنیدن صحبت های شخصی در مورد یک یا دو نکته ای است که شما با آن ها همنوا هستید. و فرض می کنید که شما باید همان مشکل سلامت روانی را داشته باشید. دکتر بیلی کاتز، روانشناس بالینی دارای مجوز و استادیار روانپزشکی در دانشکده ایکان می گوید: «اغلب علائم همپوشانی وجود دارد که هر دو می تواند نشان دهنده یک تشخیص سلامت روان باشد. اضطراب، حملات پانیک یا یک بیماری مهم پزشکی- حمله قلبی.

نظر کاتز در ارتباط با این زمینه

کاتز ادامه می دهد: “همچنین بیماری های همراه زیادی در شرایط سلامت روان وجود دارد. بنابراین در حالی که ممکن است به درستی خود را مبتلا به ADHD تشخیص دهید، ممکن است نشانگرهای مهم دیگر اختلالات سلامت روان، مانند افسردگی یا شیدایی را از دست بدهید.” کاتز در حال افزایش در بیمارانی است که خود تشخیصی ناقص دارند. اغلب وارد جلسه ای می شوند که از آن ها می پرسد که آیا آن ها بر اساس TikTok اخیری که دیده اند وضعیت خاصی دارند یا خیر. او توصیه می کند که هر کسی که سؤال می کند آیا واجد شرایط تشخیص خاص است، تحقیقات خود را انجام دهد و با یک متخصص بهداشت روان تماس بگیرد.

ظهور درمان با رسانه های اجتماعی

البته، صحبت این که باید با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید، آسان تر از انجام این کار است. گای می‌گوید: «در آمریکا این یک امتیاز است که نه تنها به درمان سلامت روان دسترسی داشته باشیم، بلکه به درمان سلامت روان با کیفیت نیز دسترسی داشته باشیم. علاوه بر این، جستجوی کمک حرفه ای می تواند ترسناک یا تقریبا غیرممکن باشد. دکتر جولیت مک کلندون، مدیر امور پزشکی در بیگ هلث، می‌گوید: «ترس در مورد جستجوی مراقبت‌های بهداشت روان برای بسیاری از جوامع و مردمان مختلف کشور ها وجود دارد. او می‌افزاید که این، همراه با عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشت روان برای بسیاری از افراد، «نابرابری‌ها را تشدید می‌کند».

نظرات پزشکان درباره خود تشخیصی ناقص

با در نظر گیری این موضوع، گای، کاتز، و مک کلندون توصیه می‌کنند در صورتی که یک متخصص سلامت روان در دسترس شما نیست، منابع و اقدامات زیر را بررسی کنید:

  • با پزشک مراقبت های اولیه خود در مورد علائم و گزینه های درمانی خود صحبت کنید
  • به دنبال سازمان‌هایی باشید که هزینه‌های برای جلسات ارائه می‌دهند، مانند Open Path
  • درباره اختلالات و گزینه‌های درمانی مختلف از منابع معتبری مانند اتحادیه ملی بیماری‌های روانی (NAMI)، اداره خدمات سوء مصرف مواد و سلامت روان (SAMHSA)، انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA)، انجمن درمان‌های رفتاری و شناختی بیشتر بیاموزید. (ABCT)، و موسسه ملی سلامت روان (NIMH)
  • به کارفرمای خود نزدیک شوید تا ببینید چه خدمات بهداشت روانی ممکن است ارائه دهد
  • به دنبال حرکت به سمت طرح بیمه یکی از اعضای خانواده باشید
  • ببینید آیا انجمن شما دارای گروه های پشتیبانی رایگان است یا خیر

نظر پزشکان در ارتباط با این زمینه

– هانا گای، یک مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز در حالی که به مزایا و معایب مکالمه باز سلامت روان در رسانه های اجتماعی نگاه می کنیم. لازم است به خاطر داشته باشید که تشخیص ها پایان کار نیستند، همه در تأیید سلامت روان و درمان است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا