مشخصات Zoloft (سرترالین) برای درمان افسردگی

Zoloft یک نوع دارو برای درمان های روانی و افسردگی است. این داروهای ضد افسردگی می تواند آسیب های زیادی را به افراد برساند. در مقاله های قبل گفتیم که داروهای ضد افسردگی آسیب های روانی را به افراد می رسانند. هر دارو مشخصات خاص خودش را دارد. در مقاله های قبل گفتیم که یک سری از داروها عوارض بسیاری دارند. این عوارض می تواند حتی باعث اعتیاد بیش از حد هم بشود. استرس و اضطراب می تواند آسیب های زیادی را به ما وارد کند. خصوصا اگر در دوران کودکی این اتفاقات برای ما افتاده باشد. یکی از مواردی که همیشه در هنگام اضطراب و استرس ها خطرناک است ماندگاری آنان است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد.

این اختلالات می تواند به علت های مختلفی در افراد به وجود بیاید. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی أنواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که مشخصات Zoloft (سرترالین) برای درمان افسردگی چگونه است؟

انواع مختلف Zoloft برای اختلال اضطراب اجتماعی

درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اظزذای طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مشخصات Zoloft (سرترالین) برای درمان افسردگی، صحبت کنیم.

Invega و Zoloft  چگونه کار می کنند

این دارو با بازگرداندن تعادل برخی از انتقال دهنده های عصبی در مغز عمل می کند. Invega بر دوپامین و سروتونین در مغز تأثیر می گذارد. این دارو به طور مشابه عمل می کند و از نظر شیمیایی با ریسپردال مرتبط است، اما اغلب با عوارض جانبی خارج هرمی کمتری (مانند لرزش یا سفتی) همراه است. به نظر می رسد سروتونین در کنار چندین عملکرد دیگر، اضطراب و خلق و خو را تنظیم می کند. دوپامین در عملکردهای سیستم عصبی مرکزی مانند حرکت، لذت، توجه، خلق و خو و انگیزه نقش اساسی دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با متعادل کردن این انتقال دهنده های عصبی در مغز، Zoloft می تواند به کاهش برخی از علائم اسکیزوفرنی کمک کند، از جمله:

  • هذیان (باورهای نادرست)
  • توهم (تجارب حسی نادرست)
  • تفکر و گفتار نامنظم
  • رفتار نامنظم و غیرقابل پیش بینی

مشخصات Zoloft (سرترالین) برای درمان افسردگی

Zoloft (سرترالین) نوعی داروی ضد افسردگی است که معمولا برای افسردگی و اضطراب استفاده می شود. زولافت چگونه کار می کند، چه شرایطی را می توان برای درمان استفاده کرد. برخی از عوارض جانبی احتمالی کدامند، و اگر این دارو برای شما تجویز شده است چه چیز دیگری باید بدانید؟

Zoloft (سرترالین) – چگونه کار می کند؟

Zoloft (سرترالین) در دسته ای از داروهای شناخته شده به عنوان مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) قرار دارد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی در مغز است که به عنوان یکی از “مواد شیمیایی برای حال خوب” شناخته شده است. اگر علاقه مند هستید، می توانید در مورد شیمی افسردگی و اینکه چگونه سطوح انتقال دهنده های عصبی مختلف در مغز ممکن است بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد، بیشتر بدانید.

شرایط قابل درمان با زولافت

سازمان غذا و دارو (FDA) زولوفت را برای درمان بزرگسالان بالای 18 سال با تشخیص موارد زیر تایید کرده است:

  • افسردگی
  • مشکل اضطراب اجتماعی
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • مشکلات هراس
  • اختلال وسواس اجباری (OCD)
  • مشکلات نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD)

Zoloft همچنین برای OCD در کودکان و نوجوانان 6-17 ساله تایید شده است.

زولافت و اختلال دوقطبی

با اختلال دوقطبی، Zoloft معمولا فقط برای افسردگی حاد دوقطبی استفاده می شود. داروهایی مانند زولافت ممکن است باعث شیدایی دوقطبی یا هیپومانیا شوند، بنابراین نظارت دقیق توسط پزشک لازم است.

هشدارهای مهم در مورد داروی زولافت

اگر از Zoloft استفاده می کنید چندین نکته مهم وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید. این شامل:

اگر از مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOI) استفاده می‌کنید، نباید زولوفت مصرف کنید. و باید دو هفته وقفه بین توقف یا شروع Zoloft و شروع یا توقف MAOI وجود داشته باشد. در صورت ترکیب این نوع داروها، عوارض جدی و حتی کشنده ممکن است رخ دهد.

سازنده توصیه می کند که هنگام مصرف Zoloft نباید الکل مصرف کنید.

بدون مشورت با پزشک خود مصرف این دارو را قطع نکنید. همچنین برای جلوگیری از سندرم قطع مصرف SSRI نباید مصرف این دارو را به یکباره قطع کنید. اگر از داروهای دیگری استفاده می کنید که ممکن است سطح سروتونین شما را افزایش دهد، احتیاط کنید. چندین دارو وجود دارد، هم داروهای سلامت روان و هم داروهای غیر مرتبط با سلامت روان، مانند برخی از داروهای ضد درد، که می توانند با هم ترکیب شوند و سطح را افزایش دهند. سندرم سروتونین حاصل، که می تواند از نظر پزشکی جدی باشد، اغلب با اطمینان از آگاهی پزشک از تمام داروهایی که مصرف می کنید، اجتناب می شود.

ممکن است تا هشت هفته طول بکشد تا داروی شما اثر کامل خود را داشته باشد. توجه داشته باشید که هر داروی ضد افسردگی احتمال ایجاد هیپومانیا یا شیدایی را دارد.

دوز و نحوه تجویز داروی زولافت

روشی که پزشک شما Zoloft را تجویز می کند، از جمله دوز اولیه، در افراد مختلف و با تشخیص های مختلف متفاوت است. اطلاعات عمومی در مورد دوز شامل موارد زیر است:

  • دوز اولیه زولوفت به طور کلی 50-25 میلی گرم است که بستگی به سن بیمار و بیماری تحت درمان دارد.
  • حداکثر دوز توصیه شده 200 میلی گرم است.
  • Zoloft را یک بار در روز، صبح یا عصر مصرف کنید.
  • زولافت را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد.

زولافت و بارداری

در مارس 2006، Health Canada هشداری برای داروهای ضد افسردگی SSRI صادر کرد و گفت که ممکن است برای نوزادانی که از مادرانی که هر یک از این داروها از جمله Zoloft را در طول سه ماهه سوم بارداری مصرف می‌کنند، به دنیا بیایند.

عوارض جانبی زولافت

ممکن است در حین مصرف زولوفت عوارض جانبی داشته باشید یا نداشته باشید، اگر دارید، اکثر مردم همه عوارض جانبی احتمالی را ندارند. شایع ترین عوارض جانبی زولافت عبارتند از:

  • کاهش اشتها یا کاهش وزن
  • اسهال یا مدفوع شل
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • دهان خشک
  • سردرد
  • افزایش تعریق
  • حالت تهوع
  • گرفتگی معده یا شکم، گاز یا درد
  • خستگی یا ضعف
  • لرزیدن یا لرزش
  • مشکل خواب
  • عوارض جنسی

اگرچه غیر معمول است، اما همه داروهای ضد افسردگی SSRI پتانسیلی برای افزایش وزن دارند.

هشدارهای اصلی در مورد داروی Zoloft

FDA دستور داده است که همه داروهای ضد افسردگی SSRI حاوی یک هشدار در جعبه سیاه پررنگ در مورد احتمال افزایش تفکر و رفتار خودکشی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان باشند. کودکان و بزرگسالان جوانی که با این دارو شروع می شوند باید توسط روانپزشک بسیار دقیق تحت نظر باشند. در مورد خطرات و فواید داروهای ضد افسردگی در کودکان بیشتر بدانید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برخی از انواع تشنج های صرع را می توان گاهی به طور موثر با کلونوپین، والیوم یا آتیوان کنترل کرد. کلونوپین اثر ضد تشنج قوی تری دارد در حالی که والیوم سریعتر عمل می کند. والیوم طولانی ترین مدت اثر را دارد، در حالی که کلونوپین و آتیوان بنزودیازپین های متوسط ​​​​مدت در نظر گرفته می شوند. اختلال اضطراب فراگیر (GAD) و سایر اختلالات اضطرابی را می توان با Zoloft درمان کرد، اگرچه در دستیابی به کنترل طولانی مدت کمتر موثر هستند. به دلیل خطر وابستگی، نباید بیش از دو تا چهار هفته استفاده شوند.

بی خوابی و Zoloft

بی خوابی را می توان در کوتاه مدت با بنزودیازپین ها کاهش داد، اما در صورت مصرف بیش از حد ممکن است منجر به بی خوابی برگشتی شود. از استفاده طولانی مدت باید به شدت اجتناب شود.

اختلال هراس ممکن است به طور موثر با این دارو درمان شود. زیرا آن ها می توانند علائم اضطراب را بسیار سریعتر از داروهای ضد افسردگی کاهش دهند. این ممکن است یک عامل مهم برای کسانی باشد که حملات پانیک شدید یا ناتوان کننده را تجربه می کنند. کاربردهای دیگر شامل ایجاد آرامش قبل از جراحی یا یک روش پزشکی و درمان اسپاسم عضلانی، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و الگوهای خواب غیرعادی است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا