نحوه مدیریت ذهنی پرستاران در طول COVID-19

COVID-19 امروزه در رأس همه خبر ها قرار گرفته است و تاثیرات بسیار زیادی بر همه جنبه های کشور ها داشته است. یکی از مشکلاتی که COVID-19 با خود داشته است عدم مدیریت ذهنی پرستاران و فشار های روانی وارده بر آنان است. علاوه بر این فشار های روانی وارد شده بر افراد نیز بسیار آسیب زا بوده است. این آسیب های روانی می تواند بعد از کرونا هم در بعضی افراد باقی بماند. علاوه بر این آسیب های جسمانی هم به همراه دارد.

اکثریت افراد جامعه واکسینه شده اند و دیگر مثل جهس های قبل فشار روانی به افراد وارد نمی شود. متاسفانه برخی از افراد با وجود داشتن اختلالات درمان نمی شوند. برخی هم آنقدر از این حالت خود راضی هستند که خود را بیمار روانی حساب نمی کنند. بیماری همه گیری به خاطر تاثیر روی ذهن و روان انسان باعث آسیب می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها را می شناسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که نحوه آمادگی ذهنی برای Omicron چگونه است؟

اتفاقات ناگوار و نحوه مدیریت ذهنی پرستاران

نحوه مدیریت ذهنی پرستاران در طول COVID-19

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت اتفاقات ناگوار را به یاد داشته باشید.  در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نحوه مدیریت ذهنی پرستاران در طول COVID-19، صحبت کنیم.

مدیریت ذهنی پرستاران  و اختلالات خواب

یک مطالعه جدید نشان داد که مسائل مربوط به سلامت روان در ابتدای همه گیری بسیار مهم است. این فرایند  بر مدت زمان خواب افراد تأثیر می گذارد. تجربه خواب ضعیف می تواند سطح اضطراب را افزایش داده و یک چرخه منفی ایجاد کند. برای مقابله با اختلالات خواب، متخصصان توصیه می کنند از استفاده نمایشگر خودداری کنید. زمان خواب ثابت داشته باشید و روال شب را رعایت کنید.

آیا تا به حال شده است که شب را در تختخواب دراز بکشید اما نتوانید بخوابید؟  حتی به دلیل چیزی که باعث ناراحتی شما شده مدام بیدار می شوید؟ یا شاید شما بیش از حد معمول احساس خستگی کرده اید؟ یا  بیش از حد معمول خوابیده اید اما روز بعد هنوز خسته هستید؟ اگر یکی یا هر دو سناریو را تجربه کرده اید، احتمالاً استرس را تجربه کرده اید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در مجموع، مدیریت ذهنی پرستاران  باعث نکات مثبت زیادی شده است. اما در کل به علت همه گیری جهان طی یک سال و نیم گذشته استرس بیشتری را تجربه می کند. سوال این است که این افزایش استرس چگونه بر ذهنیت افراد تأثیر گذاشته است؟ چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید؟

آمادگی ذهنی برای Omicron و مدیریت ذهنی پرستاران

Omicron، یک نوع جدید COVID-19، در بیش از 60 کشور شناسایی شده است.  دانشمندان هنوز در تلاشند تا تعیین کنند که میزان انتقال و شدت بیماری Omicron با انواع قبلی COVID-19، مانند دلتا، چگونه است. با این وجود، بسیاری از مردم نگران این هستند که Omicron چگونه می تواند بر زندگی آن ها تأثیر بگذارد – که به گفته کارشناسان کاملاً طبیعی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درست زمانی که فکر می‌کردیم با نوع دلتا کووید-19 کنار می‌آییم، Omicron از راه می‌رسد. اما آمادگی ذهنی برای Omicron می تواند مفید باشد. اگر منتظر یک فصل تعطیلات با محدودیت‌های کمتر نسبت به سال گذشته بودید، اضطراب ناشی از COVID-19 ممکن است فشار هایی به شما وارد کند.

مقیاس سلامت جسمانی و مدیریت ذهنی پرستاران

74.6 درصد از پرستاران سلامت جسمانی را در مقیاس 10 درجه ای در پنج یا کمتر گزارش کردند. این فرایند 53.8 درصد از پرستاران نشان دادند که بیماری همه گیر سلامت جسمی آن ها را بدتر کرده است.

  • 80.7 درصد از پرستاران سلامت روانی را در مقیاس 10 درجه ای در پنج یا کمتر گزارش کردند، که 79.2 درصد از پرستاران نشان دادند که بیماری همه گیر سلامت روان آن ها را بدتر کرده است.
  • 78.5 درصد از پرستاران دارای استرس، 65.5 درصد فرسودگی شغلی، 29.5 درصد افسردگی و 37.5 درصد اضطراب را گزارش کردند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

COVID-19 تأثیر قابل توجهی بر مدیریت ذهنی پرستاران داشته است. یک مطالعه در فصلنامه مدیریت پرستاری نشان داد که 78.5٪ از پرستاران استرس را گزارش کردند، در حالی که 65.5٪ نشان از وجود فرسودگی شغلی می دادند. در حالی که بسیاری از آن ها اثرات منفی بر سلامت خود را به دلیل همه گیری تجربه کرده اند، پرستاران یک گروه آسیب پذیر ویژه در طول چنین بحرانی هستند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

این مطالعه بر روی 264 پرستار انجام شد. و نشان داد که شرکت‌کنندگانی که شیفت کاری حداقل 12 ساعته را در طول همه‌گیری نشان می‌دادند، احتمال بیشتری داشت که کمتر از 7 ساعت در شب بخوابند. یا حتی ورزش بدنی کمتری داشته باشند، میوه و سبزیجات کمتری بخورند، مواد مغذی مصرف کنند. محققان دریافتند که بیش از نیمی از مدیریت ذهنی پرستاران به علت وجود  کووید-19  بدتر خواهد شد.

در حالی که پرستارانی که محل کارشان از سلامتی آن ها حمایت می‌کند، 3 تا 9 برابر بیشتر احتمال دارد از سلامت روانی و جسمی بهتر، حداقل استرس، بدون فرسودگی شغلی و بالا برخوردار باشند.  علیرغم پیامدهای بالینی این تحقیق، شرکت کنندگان تصادفی نبودند. در این مطالعه پرستارانی حضور داشتند که دارای مشکل جدی از نظر ذهنی نبودند. در واقع تصمیم بر این شد که تحقیقات بر روی آن ها طولانی مدتد انجام شود.

کارفرمایان باید از پرستاران حمایت کنند

دکتر جنا کارل، روانشناس و مدیر ارشد پزشکی، می‌گوید: «این بیماری بر سلامت روان مردم دنیا تأثیر گذار و خطرناک است. اما کارکنان مراقبت‌های بهداشتی ما به‌ویژه برای تجربه تأثیرات منفی آن در معرض خطر هستند. از این مطالعه مشخص است که محل کار مزایا تفاوت قابل توجهی در سلامت روحی و جسمی کارکنان ایجاد می کند.” کارل توضیح می‌دهد که این تحقیق ارزش کارفرمایان، به‌ویژه سیستم‌های بهداشتی را برای ارائه پشتیبانی بهداشت روانی به کارکنان خط مقدم خود نشان می‌دهد.

به طور قابل توجهی این مطالعه نشان می‌دهد که پرستاران در بحبوحه شیوع بیماری همه‌گیر، حمایت بیشتری از محل کار را گزارش کرده‌اند. آن ها پنج برابر بیشتر احتمال دارد که حداقل ۷ ساعت بخوابند و تا ۹ برابر بیشتر احتمال دارد که پزشک و سلامت روانی خوب را بدون استرس یا فرسودگی شغلی گزارش کنند.

نظر کارل در ارتباط با این زمینه

کارل توضیح می دهد: “تحقیقات رو به رشدی در مورد تأثیر همه گیری بر کارکنان مراقبت های بهداشتی خط مقدم وجود دارد. افزایش خطر ابتلا به کووید-19، ضربه و استرس موجود در محیط مراقبت های بهداشتی، و افزایش حجم کاری پرستاران، آن ها را به ویژه آسیب پذیر می کند. برنامه  مدیریت ذهنی پرستاران و کارکنان مراقبت های بهداشتی در طول همه گیری همه گیر، از کارفرمایان می خواهد که در مورد حمایت از سلامت روان و سلامت خلاق باشند.

با توجه به ارتباط بین عادات خواب و سلامت روان، کارل نشان می دهد که چگونه باید توجه بیشتری به نحوه تأثیر عادات خواب بر سلامت روانی و عاطفی و عملکرد در محل کار شود. «برنامه‌های مزایای کارفرما – به‌ویژه برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی- باید شامل حمایت از خواب با استفاده از رویکردهای اثبات‌شده و مبتنی بر شواهد مانند درمان شناختی-رفتاری باشد».

برنامه های پرتحرک پرستاران

کارل توضیح می‌دهد: “برنامه پرتحرک پرستاران و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در طول همه‌گیری همه‌گیری، کارفرمایان را ملزم می‌کند تا در مورد حمایت از سلامت روان و سلامت خلاق باشند. کارکنان مراقبت‌های بهداشتی به دسترسی مداوم و در حال حرکت به مراقبت نیاز دارند. زیرا بسیاری از آن ها  نمی‌توانند یک ساعت از وقت خود را صرف کنند.

کارل نشان می‌دهد که چگونه مدیریت ذهنی پرستاران برای سلامت روان می‌تواند گزینه‌ای بدون انگ و همیشه در دسترس ارائه کند که در برنامه‌های شلوغ کارکنان مراقبت‌های بهداشتی قرار می‌گیرد. در حالی که کارفرمایان باید فضایی را برای کارکنان در نظر بگیرند تا آشکارا در مورد سلامت روانی، عاطفی و جسمی خود صحبت کنند.  «در حالی که مرخصی گیری برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی چالش‌برانگیز است. اما به‌طور استراتژیک نیروی کار خود را به گونه‌ای استخدام کنید که شیفت‌های کوتاه‌تر، زمان مرخصی، انعطاف‌پذیری و استراحت‌های مکرر را فراهم کند.»

نرخ فرسودگی شغلی بالا و مدیریت ذهنی پرستاران

دکتر هارپریت ناگرا، روانشناس دارای مجوز، محقق بالینی، و معاون علوم رفتاری، می گوید: «فرسودگی شغلی در میان پرستاران یک پدیده کاملاً مشهود است، در واقع، متخصصان مراقبت های بهداشتی تمایل دارند با وجود حمایت مناسب، نرخ فرسودگی شغلی بالاتری داشته باشند.”

ناگرا توضیح می‌دهد که کووید-19 مستلزم نرخ‌های بالاتری از مشارکت پرستاران است. با ساعات طولانی‌تر، استراحت‌های کوتاه‌تر و وارد کردن غم و اندوه بیشتر به زندگی کاری روزانه آن ها. ” خستگی می تواند ناشی از ساعات طولانی کار باشد، به علاوه احساس فشار از سوی کارفرمایان برای کار بیشتر در حالی که شرکت ها همچنان به کاهش هزینه ها ادامه می دهند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا