راه های موثر برای دستیابی به ذهن آگاهی

دستیابی به ذهن آگاهی از روش های مختلفی قابل انجام است. ذهن آگاهی می تواند آرامش را در هر فردی بالا ببرد. رفتارهای مختلفی باعث ایجاد اضطراب و افسردگی می شود. برقراری ارتباط نیاز به توجه توسط هر دو طرف دارد. گاهی اوقات روابط یک طرفه می شوند و در نهایت آسیب های را می رسانند. در روان شناسی مباحث متفاوتی وجود دارد. برخی از این فرآیندهای روان شناسی را ممکن است بدانید. ذهن آگاهی اگر با روش درست و مناسب انجام می شود می تواند برای آینده شما مفید باشد.

در مقاله های قبل در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت کردیم. ذهن آگاهی می تواند موفقیت را در افراد ایجاد کند. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. این تلاش و کوشش باید همراه با برنامه ریزی باید.  ما در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت های بسیاری کرده ایم و گفتیم که افراد با داشتن ذهن آگاهی چه پیشرفتی خواهند کرد. اما این بار می خواهیم چند روش برای آموزش ذهن آگاهی در کودکان را بدانیم. آیا افراد با داشتن ویژگی ذهن آگاهی مناسب می توانند ازدواج بهتری داشته باشند یا خیر. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه های موثر برای دستیابی به ذهن آگاهی چگونه است؟

استرس افراد – تاثیر روش‌های دستیابی به ذهن آگاهی

ما در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه های موثر برای دستیابی به ذهن آگاهی، صحبت کنیم.

تمرکز حواس و روش‌های دستیابی به ذهن آگاهی در کودکان

فقط در چند دهه گذشته در غرب محبوبیت پیدا کرد. اخیراً، محققان فواید آموزش ذهن آگاهی در کودکان را کشف کرده اند. ذهن آگاهی و افزایش شادی یعنی آگاهی کامل از آنچه در لحظه حال اتفاق می افتد. و در دنیای پرشتاب امروزی، به راحتی می توان آنچه را که در اطراف شما می گذرد از دست داد.

بسیاری از افراد بدون آگاهی کامل از آن چه در اطرافشان اتفاق می افتد، کارهای روزمره خود را انجام می دهند. چه آن ها حواسشان به چیزی که دیروز اتفاق افتاده پرت شده باشد، چه نگران اتفاقی باشد که ممکن است فردا اتفاق بیفتد.

ارتباط بین روش‌های دستیابی به ذهن آگاهی

ذهن آگاهی، یا عمل حضور در لحظه، احتمالاً کلمه ای است که در محافل سلامتی زیاد شنیده اید. به دلیل فواید زیادی که برای سلامت جسمی و روانی دارد شناخته شده است. قابل ذکر است که ذهن آگاهی و افزایش شادی ارتباط زیادی دارد. باورش سخت است که چیزی به این سادگی برای خلق و خو و رضایت از زندگی شما خوب باشد، اما این حقیقت دارد. در این‌جا چند دلیل وجود دارد که باعث افزایش شادی و ذهن آگاهی می شود.

روش‌های دستیابی به ذهن آگاهی که به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می‌کنند

آیا تا به حال احساس می کنید که غرق شده اید، اما هر چیزی که در اطراف شما می گذرد؟  استرس زندگی روزمره بیش از آنچه که باید تأثیر می گذارد؟ آیا باعث افسردگی و اضطراب شما می شود که نمی دانید چگونه با آن کنار بیایید؟ روش‌های ذهن آگاهی ممکن است به شما در کاهش این احساسات مضر کمک کند. برای یک فرد معمولی، ایده تمرین ذهن آگاهی ممکن است قانع کننده به نظر نرسد. از این گذشته، میل به مثبت گرایی بیشتر در حل مسائل سلامت روان چگونه کمک می کند؟ آیا مشکل این نیست که مغز تمایل دارد منفی باشد؟ آیا این احساسات چیزی نیست که نمی توانید آگاهانه کنترل کنید؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حقیقت، دستیابی به ذهن آگاهی برای چندین دهه با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. این یک روش علمی است که توسط مطالعات زیادی پشتیبانی می شود. اما هفت مورد از ساده ترین و کارآمدترین روش های تمرکز حواس چیست که به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می کند؟

راه های موثر برای دستیابی به ذهن آگاهی

دستیابی به ذهن آگاهی را می توان به بهترین شکل به عنوان عمل کاملاً حضور و ماندن در لحظه تعریف کرد. این مستلزم رهاسازی افکار گذشته و ترس از آینده و در عوض وجود در اینجا و اکنون است. این بدان معناست که در زمان فعلی خود مستقر باشید، بر روی دنیای اطراف خود تمرکز کنید، و افکار خود را کنترل کنید تا در جایی که هستید با شما بمانند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دستیابی به ذهن آگاهی می تواند ساده و دشوار به نظر برسد و سعی کنید ذهن آگاهی را تمرین کنید. به عنوان یک مفهوم، پیچیده به نظر نمی رسد، اما یادگیری کامل نحوه حرکت ذهن شما سخت تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. برای برخی، حتی ممکن است در کل یک فانتزی به نظر برسد. اما با وجود فواید بی‌شماری جسمی و ذهنی با پشتوانه علمی، این تمرینی است که باید به زندگی‌تان اضافه کنید. بنابراین، حواس پرتی چگونه است؟ در این‌جا چند روش موثر برای دستیابی به ذهن آگاهی وجود دارد که به شما در پاسخ به این سوال کمک می کند.

به خودتان اجازه دهید رویاپردازی کنید

رویاپردازی فقط سرگرم کننده و آرامش بخش نیست، بلکه روشی سالم است. این بدان معنی است که حتی زمانی که درگیر یک کار جدی نیستید، فکر می کنید، حرکت می کنید و ماهیچه های خلاقیت خود را به کار می گیرید. تحقیقات اثرات مثبت بسیاری را از رویاپردازی مشاهده کرده است و یکی از مزایای کمتر شناخته شده این است که چگونه می تواند به دستیابی به ذهن آگاهی کمک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اعتقاد بر این است که عمل داشتن یک مغز «مشغول» یا مغزی که تقریباً همیشه درگیر چیزی جالب است، به دستیابی به ذهن آگاهی کمک می کند. مغز شما سرگردان است و شما از آن آگاه می شوید. شما به مغز خود اجازه می‌دهید تا جایی که می‌خواهد برود، و در صورت نیاز، بدون قضاوت آن را به زمان حال برمی‌گردانید. این اولین قدم خوب به سوی ذهن آگاهی است.

با حواس خود در تماس باشید

حواس شما چیزی است که شما را در زمان حال، که جنبه کلیدی تمرکز حواس است، مستقر می کند. یادگیری این که حواس خود را درگیر کنید تا شما را در لحظه کنونی نگه دارد، راه بسیار خوبی برای شروع یادگیری ذهن آگاهی است. این به این دلیل است که وقتی افکار شما شما را کنترل می کنند و در آن‌ها گم می شوید، احتمالاً توجه زیادی به حواس خود ندارید. در این‌جا چند ایده در مورد راه‌هایی برای شروع ارتباط بیشتر با همه آن جنبه‌های امروزی وجود دارد:

حس صدا و دستیابی به ذهن آگاهی

به صداهای خانه تان گوش دهید که معمولاً به آن ها توجه نمی کنید، مانند صدای باد. از سازهای ظریف آهنگ های مورد علاقه خود حس خوب دریافت کنید. در حین شستن ظروف به صدای بشقاب ها گوش دهید.

حس بینایی

رنگ‌ها و شکل‌های اشیایی را که هر روز با آن‌ها در تعامل هستید، مانند تلفن یا رنگ لیوان، مشاهده کنید و از آن‌ها لذت ببرید. به جزئیات الگوهای اقلام اطراف خود توجه کنید. نگاه دقیق‌تری به افراد در پس‌زمینه برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها بیندازید.

حس بویایی

نفس بکشید و عطر چای یا قهوه خود را دوست داشته باشید. بوی صابون ها، شامپو های خود را حدس بزنید. وقتی در کنار مغازه‌ها قدم می‌زنید،

به بوی هر عطری که می‌آید توجه کنید.

حس چشایی

به طعم‌های متمایز غذایی که می‌خورید توجه زیادی داشته باشید. به قدرت خمیر دندان و دهانشویه خود توجه کنید. زمانی که احساس می کنید در دنیای بی اساسی هستید، حس های چشایی خود را ایجاد کنید.

حس لامسه

به بافت لباس‌هایی که می‌پوشید و اشیایی که روزانه با آن‌ها در ارتباط هستید، مانند موس کامپیوتر،

توجه کنید. در طول روز، جاهای زیبای مختلف زمین را زیر پاها و کفش های خود احساس کنید. به احساس آب هنگام شستن دست ها توجه داشته باشید.

به روشی آگاهانه غذا بخورید

بسیاری از مردم در حالی که حواسشان پرت است غذا می خورند. شما ممکن است:

  • گوشی خود را چک کنید
  • روزنامه را بخوانید
  • برنامه های تلویزیونی یا ویدیوها را تماشا کنید
  • در حالی که به لیست کارهای خود فکر می کنید، غذا را سریع میل کنید
  • هنگام غذا خوردن کار کنید
  • در گفتگوی مداوم شرکت کنید

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که انجام این کارها خوب به نظر می رسد، اما باعث می شوند که شما در حالت خودکار درگیر شوید که به این معنی است که آنچه می خورید را نادیده می گیرید. وجود سطح فیزیکی، به این معنی است که متوجه سیری نمی شوید و می توانید پرخوری کنید. در سطح ذهنی، شما در حال نابودی سطح ذهن آگاهی هستید.

مطالعات در ارتباط با این زمینه

مطالعات فواید زیادی را برای مصرف غذا به صورت آگاهانه نشان داده‌اند و مطمئناً می‌تواند به شما کمک کند تا هوشیارتر شوید. در حس دستیابی به ذهن آگاهی حضور داشته باشید. وقتی غذا می خورید فقط روی مصرف غذا تمرکز کنید.

این به معنای اجتناب از تعامل اجتماعی در حین خوردن یا نوشیدن نیست، بلکه به این معنی است که غذا را مقدم بر هر چیز دیگری قرار دهید. وقتی قرار است یک وعده غذایی بخورید، سعی نکنید یک میلیون کار دیگر انجام دهید. روی طعم غذا، مقدار آن و حتی شکل آن تمرکز کنید. این نوعی تمرکز حواس است که دست کم گرفته می شود، و این تمرین زمانی مفید خواهد بود که بعداً نیاز به توجه داشته باشید.

با تمام قلب خود به صحبت های دیگران گوش دهید

وقتی کسی در حال صحبت است، ممکن است:

  • روی چیزی که قرار است بعدا بگویید تمرکز کنید
  • در مورد سخنان آن‌ها قضاوت کنید
  • کاملاً در افکار خود گم شوید
منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا