ارتباط بین ذهن آگاهی و افزایش شادی

ذهن آگاهی و افزایش شادی امروزه و در دنیای روان شناسی محبوبیت زیادی دارد. همان طور که می دانید این فرایند بر روی استرس و اضطراب هم تاثیر دارد. در روان شناسی مباحث متفاوتی وجود دارد. برخی از این فرآیندهای روان شناسی را ممکن است بدانید. ذهن آگاهی اگر با روش درست و مناسب انجام می شود می تواند برای آینده شما مفید باشد.

در مقاله های قبل در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت کردیم. ذهن آگاهی می تواند موفقیت را در افراد ایجاد کند. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. این تلاش و کوشش باید همراه با برنامه ریزی باید.  ما در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت های بسیاری کرده ایم و گفتیم که افراد با داشتن ذهن آگاهی چه پیشرفتی خواهند کرد. اما این بار می خواهیم چند روش برای آموزش ذهن آگاهی در کودکان را بدانیم. آیا افراد با داشتن ویژگی ذهن آگاهی مناسب می توانند ازدواج بهتری داشته باشند یا خیر. در ادامه می خواهیم ببینیم که ارتباط بین ذهن آگاهی و افزایش شادی چگونه است؟

استرس افراد – تاثیر ذهن آگاهی و افزایش شادی

ما در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ارتباط بین ذهن آگاهی و افزایش شادی، صحبت کنیم.

تمرکز حواس و ذهن آگاهی در کودکان

اگر چه تمرکز حواس چیز جدیدی نیست اما ریشه در سنت بودایی دارد. فقط در چند دهه گذشته در غرب محبوبیت پیدا کرد. اخیراً، محققان فواید آموزش ذهن آگاهی در کودکان را کشف کرده اند. ذهن آگاهی و افزایش شادی یعنی آگاهی کامل از آنچه در لحظه حال اتفاق می افتد. و در دنیای پرشتاب امروزی، به راحتی می توان آنچه را که در اطراف شما می گذرد از دست داد.

بسیاری از افراد بدون آگاهی کامل از آن چه در اطرافشان اتفاق می افتد، کارهای روزمره خود را انجام می دهند. چه آن ها حواسشان به چیزی که دیروز اتفاق افتاده پرت شده باشد، چه نگران اتفاقی باشد که ممکن است فردا اتفاق بیفتد. آن ها آن چه را که در حال حاضر اتفاق می‌افتد از دست می‌دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این واقعیت می تواند منجر به چالش هایی مانند مشکلات در مدیریت احساسات یا مشکل در کنترل رفتار آن ها شود. تحقیقات نشان می دهد که مهارت های ذهن آگاهی و افزایش شادی حواس به مغز بچه ها کمک می کند و رفتار آن ها را بهبود می بخشد. دامنه توجه آن ها بهبود می یابد. کودکان همچنین از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند و در برابر استرس انعطاف پذیرتر می شوند.

به کودک خود بیاموزید که از بدن و حرکات خود بیشتر آگاه شود

به کودک خود بیاموزید که از بدن و حرکات خود بیشتر آگاه شود. شما باید به آن ها بگویید وانمود کنند که روی یخ نازک راه می روند و باید به آرامی و با احتیاط حرکت کنند.

ارتباط بین ذهن آگاهی و افزایش شادی

ذهن آگاهی، یا عمل حضور در لحظه، احتمالاً کلمه ای است که در محافل سلامتی زیاد شنیده اید. به دلیل فواید زیادی که برای سلامت جسمی و روانی دارد شناخته شده است. قابل ذکر است که ذهن آگاهی و افزایش شادی ارتباط زیادی دارد. باورش سخت است که چیزی به این سادگی برای خلق و خو و رضایت از زندگی شما خوب باشد، اما این حقیقت دارد. در این‌جا چند دلیل وجود دارد که باعث افزایش شادی در لحظه می شود.

همیشه در دسترس بودن باعث بهبود روابط می شود

روابط سنگ بنای خوشبختی نیستند، اما نقش مهمی در رفاه و رضایت از زندگی دارند. انسان ها موجوداتی به شدت اجتماعی هستند و از زمان طلوع بشریت، ما در حال تعامل با یکدیگر و تشکیل جوامع بوده ایم. حتی افراد درونگرا هم از چند دوست و روابط نزدیک سود می برند. حضور در لحظه بخشی جدایی ناپذیر از گذراندن زمان با کیفیت با کسانی است که اهمیت دارند. آن ها ممکن است اعضای خانواده، دوستان، افراد مهم یا حتی یک همکار باشند که شما از نزدیک با آن‌ها کار می کنید. اگر می خواهید این روابط را تقویت کنید، حضور برای شما یک دارایی است.

هنگامی که شما حضور فعال دارید ذهن آگاهی و افزایش شادی شما بیشتر می شود

هر از گاهی حواس همه پرت می شود. اما آیا تا به حال با کسی که دائماً با تلفنش تماس دارد یا از شما می‌خواهد که چیزهایی را تکرار کنید، به این دلیل که حواسش را پرت می‌کند، معاشرت کرده‌اید؟ این نوع روابط اغلب در نهایت حالت تلخ را در دیگران به جا می گذارند. در نهایت، افرادی که از بی توجهی دریافت می کنند شروع به فکر می کنند که آن شخص واقعاً نمی خواهد آنجا باشد. علاوه بر این، کسانی که حضور ندارند ممکن است به سمت نگرانی‌ها و نگرانی‌های مربوط به گذشته رابطه یا آنچه در آینده می‌گویند سوق پیدا کنند. شما نمی توانید توجه درستی به دیگران کنید و شنونده بدتری خواهید بود.

خودآگاهی را کاهش می دهد

خودآگاهی در میان کسانی که برای ماندگاری در لحظه تلاش می کنند رایج است. آن‌ها به زمان های گذشته فکر می کنند که ممکن است کاری را انجام داده باشند که آن را شرم آور می دانستند. اما آن‌ها تعجب می کنند که اگر اکنون صحبت کنند چه اتفاقی می افتد. آن‌ها تعجب می کنند که آیا منظور شخصی از اظهارات قبلی خود چیز دیگری بوده است. وقتی حضور دارید، این خودآگاهی را از بین می برید و می توانید صادقانه تر با دیگران تعامل کنید. شما به جای این که عصبی بر شما غلبه کند، به شیوه ای سالم رابطه برقرار می کنید و آن را در نظر می گیرید.

ذهن آگاهی و افزایش شادی پذیرش رابطه را ترویج می کند

مطالعات نشان داده اند که تمرکز حواس – یعنی عمل حضور در لحظه – برای روابط عاشقانه مفید است. این به این دلیل است که پذیرش را ترویج می کند. وقتی به طور کامل در هر لحظه زندگی می‌کنید، کمتر روی اشتباهات و عیوب تمرکز می‌کنید، به خصوص اگر در گذشته باشند. شما روی چیزهایی که آرزو می کنید داشته باشند یا ویژگی های منحصر به فردی که دوست دارید نشان دهند تمرکز نمی کنید. در عوض، شما بر تجربه و قدردانی کامل همه چیز در مورد شریک زندگی خود تمرکز می کنید. احتمالاً این می تواند در مورد روابط غیر عاشقانه نیز اعمال شود.

ذهن آگاهی و افزایش شادی، مدیریت استرس را بهبود می بخشد

حضور در لحظه به این معنی است که به آینده یا گذشته بیش از حد فکر نمی کنید. این نشخوار فکری میزان استرسی را که باید با آن کنار بیایید کاهش می‌دهد. زیرا نیازی نیست که در مورد چیزهایی که نمی‌توانید تغییر دهید یا کنترل کنید معطل بمانید. همچنین به شما این امکان را می دهد که استرس را در زندگی روزمره خود به طور مثبت و مفیدتری مدیریت کنید. بنابراین در نهایت شادتر خواهید بود.

از عوامل استرس زا اجتناب می کنید

به جای اجتناب و سرکوب منابع استرس، می توانید آن‌ها را با چشمانی جدا و منطقی ببینید. شما آن ها را در جایی ذخیره نمی کنید، جایی که بعداً در آن جا جمع می شوند و منفجر می شوند. شما اکنون آن ها را مدیریت می کنید، آن چه را که تجربه می کنید تصدیق می کنید و آن ها را با هوشیاری می پذیرید. مطالعات نشان داده اند که این برای مدیریت طولانی مدت استرس و پاسخگویی مفید است.

از افراط اندیشی دست می کشید

اگر بیش از حد متفکر مزمن هستید، احتمالاً متوجه می شوید که چیزی که نگران آن هستید واقعاً در لحظه وجود ندارد. این در مورد اتفاقاتی است که ممکن است در آینده بر اساس آنچه اکنون انجام می دهید اتفاق بیفتد، که از نگرانی های مختلف گذشته شما مطلع شده است. این نوع نشخوار فکری اغلب منجر به فاجعه‌سازی می‌شود، که باعث تخلیه واقعی شادی شما می‌شود. حضور به شما این امکان را می دهد که وابستگی خود را به آن چیزها رها کنید.

شما یاد می گیرید که استرس را با حضور خود رها کنید

بسیاری از جنبه های ذهن آگاهی و افزایش شادی شامل روش های سالم برای رهایی از استرس است. شما تمرینات تنفسی، تمرین های مراقبه و نحوه مشاهده افکار و رهاسازی آن‌ها را یاد می گیرید. این برای رهاسازی و تسکین استرس بدون از بین بردن آن و سرکوب آن بسیار مهم است و به شما امکان می دهد آزادانه و شادتر زندگی کنید.

علائم اضطراب کمتری دارید

تحقیقات طولانی مدت نشان می دهد که حضور در لحظه حال – و سایر اشکال تمرکز حواس – به افرادی که علائم اضطراب و افسردگی دارند کمک می کند. می توانید از ذهن آگاهی به عنوان یک مکمل استفاده کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا