راه های محافظت از کودکان در برابر شبکه های اجتماعی

وقتی رسانه های اجتماعی با آسیب پذیری های توسعه برخورد می کنند، چه باید کرد؟ کودکان به طور کلی بیشتر از بزرگسالان مستعد تأثیر منفی رسانه های اجتماعی هستند. درک وضعیت رشدی نوجوان می تواند به والدین کمک کند تا راهکارهایی را برای کمک به فرزند خود به کار گیرند. به رسمیت شناختن و تأیید اقدامات همدلانه کودک ممکن است اثبات کند که او شخص خوب و ارزشمندی است. از این رو در این مقاله از وب سایت همکده به بررسی راه های محافظت از کودکان در برابر شبکه های اجتماعی  پرداخته ایم.

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. اگر تمایل به کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با مشاوره کودکان دارید می توانید با متخصصان همکده در ارتباط باشید.

راه های محافظت از کودکان در برابر شبکه های اجتماعی

راه های محافظت از کودکان در برابر شبکه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی از بین نمی روند، بنابراین محافظت از کودک در برابر عوارض جانبی آن ضروری است. آگاهی از آسیب پذیری های رشد کودک و نحوه برخورد آنها با قسمت تاریک رسانه های اجتماعی می تواند به حفظ امنیت کودکان کمک کند. در حدود 11 یا 12 سالگی، مشارکت کودک با دوستان تشدید می شود. او زمان بیشتری را صرف تعامل با همسالان و زمان کمتری را با خانواده می گذراند. اگرچه این طبیعی و سالم است، اما کودک را بیشتر در معرض دنیای خارج قرار می دهد. کودک همچنین ممکن است نظرات دوستان خود را بسیار مورد توجه قرار دهد و برای جلب رضایت آنها تلاش کند. تأثیر دوستان و نیاز به پذیرش در رسانه های اجتماعی ممکن است نوجوان را در برابر نوع خاصی از دوستان آسیب پذیر کند.

از نظر تاریخی، این نوع، دوستی با مهربانی بوده است، اما در دوران نوجوانی رگه های قوی خودشیفتگی را نشان می دهد. شخص فریبنده چون در حضور معلمان، مربیان و والدین رفتار خوبی دارد، رفتارهای بی پروا و بی رحمانه خود را برای پشت درهای بسته ذخیره می کند. این نوجوان تمایل دارد تا دوستی را که به او حسادت می کند دور کند و از شبکه های اجتماعی برای این کار استفاده می کند. او عمداً یکی از دوستان خود را از یک رویداد حذف می کند و ده ها عکس از تجمع را در رسانه های اجتماعی ارسال می کند. معمولاً دوستی که مشخص می شود و حذف می شود له می شود. متأسفانه، سایر دوستان گروه معمولاً با عوام فریبی قلدری مطابقت دارند، زیرا در صورت تزلزل، آنها نفر بعدی خواهند بود که از گروه حذف می شوند.

از دست دادن گروه دوستان در نوجوانی سرنوشتی است که اغلب برای نوجوان از مرگ بدتر است. به آن ها آسیب زیادی می زند.

اولین راه محافظت از کودکان در برابر شبکه های اجتماعی

Ways to protect children against social networks

اول، برای مقابله با این سناریو، والدین می توانند کودک را تشویق به داشتن چند دوست صمیمی در گروه های مختلف کنند. به عنوان مثال، یک دوست مورد اعتماد در تیم بسکتبال، در گروه نوجوانان هم سال خود، در بلوک خانه ها، در محافل مذهبی و غیره. حفظ دوستی های نزدیک در بسیاری از زمینه های زندگی او تضمین می کند که او محافظت می شود. زیرا سایر گروه های دوست او را جذب خواهند کرد. خصوصا اگر از یکی از آنها کنار گذاشته شود. والدینی که در تشویق کودک به برقراری روابط نزدیک در زمینه های مختلف زندگی خود پیشقدم هستند، ممکن است در دوران نوجوانی نجات زندگی را برای آن کودک گسترش دهد، زمانی که رسانه های اجتماعی گاهی اوقات به عنوان سلاحی برای صدمه زدن، قلدری و محرومیت از آنها استفاده می کنند. شما می توانید به راحتی برای رفع این مشکل اقدام کنید.

علاوه بر ایجاد روابط قوی با همسالان در سنین نوجوانی، افزایش استقلال نیز از نظر توسعه مناسب است. با این حال، این مرحله رشدی آسیب پذیری خفیفی را در یک کودک در رسانه های اجتماعی ایجاد می کند. خودمختاری جدید یک نوجوان را بر آن می دارد تا در مورد رابطه خود با جهان بیندیشد. از آنجا که او در تلاش است تا تشخیص دهد که کیست، طبیعتاً خود را با دیگران مقایسه می کند تا به او در حل این مشکل کمک کند. اگرچه این مقایسه ها به ندرت کمک می کند زیرا همیشه کسی زیبا تر، باهوش تر، ثروتمندتر و محبوب تر در رسانه های اجتماعی وجود دارد، اما این یک تمایل رایج و قابل درک در دوران نوجوانی است. به همین دلیل این مقایسه ها باید مدیریت شوند. در واقع کودک باید خود واقعی خود را دریابد نه مقایسه با دیگران را.

آموزش سطحی بودن رسانه های اجتماعی

راه های محافظت از کودکان در برابر شبکه های اجتماعی بسیار هستند. یکی از آن ها آموزش است. در این بخش ما به بررسی شرایط  آموزش می پردازیم. راه دوم برای کمک به نوجوانی که با رسانه های اجتماعی دست و پنجه نرم می کند، که ممکن است مدام خود را با دیگران مقایسه کند، آموزش سطحی بودن رسانه های اجتماعی است. این یک رسانه تک بعدی، مملو از دود و آینه است که به افراد اجازه می دهد خود را “کامل” نشان دهند. به کودک کمک کنید بفهمد افرادی که دائماً نیاز به تقدیر و توجه دارند ممکن است ناراحتی عمیق و درونی را تجربه کنند. رسانه های اجتماعی فقط تصویری از سطح را نشان می دهند، اما به ندرت بسیار عمیق تر می شوند. در حقیقت این رسانه ها ظاهری برش خورده از افراد را نشان می دهد. مطلبی که می تواند منجر به شرایط سخت شود.

یکی دیگر از پدیده های رشد در دوران نوجوانی، که ممکن است با رسانه های اجتماعی “پاشنه آشیل” ایجاد کند، شامل هویت کودک می شود. استقلال جدید در دوران نوجوانی به یک فرد جوان نیاز دارد تا تصمیمات زیادی را در مورد اینکه کیست و در دنیا چه کسی است داشته باشد. از نحوه لباس پوشیدن، دوست داشتن برای چه کسی، و موسیقی مورد علاقه اش. این مرحله توسعه اغلب هیجان انگیز است، اما بسیار طاقت فرسا می باشد. اغلب از آن به عنوان شکل گیری هویت یاد می شود. از آنجا که احساس کودک در حال ساخت است، ممکن است در برابر تأثیرات منفی رسانه های اجتماعی آسیب پذیر باشد. این کار برای محافظت از کودکان در برابر شبکه های اجتماعی بسیار مناسب است. پس باید به مرحله استقلال فردی و آموزش آن اهمیت داده شود. با این کار اضطراب و استرس نیز از بین می رود.

فعال بودن یکی از راه های محافظت از کودکان در برابر شبکه های اجتماعی

راه های محافظت از کودکان در برابر شبکه های اجتماعی

راه سوم که والدین می توانند به کودک در این وضعیت رشدی کمک کنند این است که فعال باشد. به دلیل سطحی بودن رسانه های اجتماعی، این راه برای کمک به کودک برای تقویت عزت نفس زودهنگام ضروری است. به جای تأیید دستاوردها و ظاهر فیزیکی کودک، والدین ممکن است به یاد داشته باشند که توانایی های عمیق تر او را تأیید کنند. متفکر بودن، ایثار، فروتنی، تلاش، همدلی، مهربانی و وظیفه شناسی ویژگی هایی هستند که نمونه ای از شخصیت قوی هستند. تمرکز والدین بر این ویژگیها ممکن است به کودک کمک کند که به جای آنچه انجام می دهد، ارزش خود را قائل شود.

کودکی که احساس می کند به اندازه موفقیت بعدی خود خوب است، ممکن است احساس متزلزل از خود داشته باشد. ارزش خود او ممکن است به اعتبار خارجی و “برد” بستگی داشته باشد، در صورتی که او کامل نباشد، جهان او را به هم می ریزد. والدینی که در طول زندگی خود همدلی کودک را منعکس و تأیید می کنند، والدینی هستند که به فرزند خود اثبات می کنند که کیست. به سادگی به کودک گفتن باهوش و زیبا در آینه ممکن است کار نکند. گرفتن کودک در یک عمل واقعی از مهربانی، همدلی و ایثار در حین گذر از زندگی به این معنی است که والدین توجه کرده اند و شواهدی را به کودک ارائه می دهند که او شخص خوب و ارزشمندی است.

ممکن است کودک بیشتر والدینی را باور کند که به طور معمول زیبایی قلب خود را تشخیص می دهند. این احساس قوی از خود ممکن است او را از تأثیر منفی رسانه های اجتماعی باز دارد. راه های محافظت از کودکان در برابر شبکه های اجتماعی به این موارد ختم نمی شود. با این حال این موارد مهم تر از بقیه هستند.

استفاده از رسانه های اجتماعی برای کودکان

راه های محافظت از کودکان در برابر شبکه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی از بین نمی روند. در عین حال بسیاری از کودکان از آن برای برقراری ارتباط مثبت با یکدیگر استفاده می کنند. اما عوارض جانبی منفی می تواند بر سلامت روانی کودک تأثیر بگذارد. در این مقاله ما موارد مهمی را بررسی کردیم. تکنیک هایی که محافظت از کودکان در برابر شبکه های اجتماعی را راحت می کند.

طبق راه حل اول، اطمینان حاصل کنید که او دوستی های نزدیک متعددی در زمینه های مختلف زندگی خود دارد. دوم، آموزش سطوح سطحی رسانه های اجتماعی به او را فراموش نکنید. ثالثاً، با انعکاس ظرفیت های عمیق تر او در طول زندگی، شخصیت او را تقویت کنید. کمک به کودک برای تحمل بار شبکه های اجتماعی ممکن است از او محافظت کند. به همین دلیل می توانید با راه های محافظت از کودکان در برابر شبکه های اجتماعی به نتیجه اساسی برسید.

منابع:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/peaceful-parenting/202110/3-ways-protect-children-the-dark-side-social-media

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا