راه های حفظ یک رابطه افلاطونی ( دوستی و عاشقانه)

رابطه افلاطونی همان روابط دوستی صمیمی با جنس مخالف یا حتی همجنس خود است. در واقع زمانی که شما با صمیمی ترین دوست خود به گونه ای رفتار کنید که همین رابطه دوستی باقی بماند معنای رابطه افلاطونی است. دوستی تعاریف متفاوتی دارد و در کنار آن هم روان شناسی تعریف های به خصوص و قوانین خاصی در ارتباط با این زمینه گفته است. قوانین در روابط دوستی بسیار مهم و تاثیر گذار در زندگی است. دوستی های سمی می تواند به شما آسیب بزند. شادی بسیار در زندگی افراد مهم است. افرادی که در زندگی شادی بیشتری دارند موفقیت و پیشرفت آن ها بیشتر است.

رابطه افلاطونی و پیشرفت در زندگی

حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. زندگی باید به گونه ای باشد که به افراد آرامش بدهد نه این که آرامش را از افراد  بگیرد. در مقاله های قبل در ارتباط با این که دوستی و شادی چگونه می توانند مکمل باشند توضیحات کوتاهی دادیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه های حفظ یک رابطه افلاطونی ( دوستی و عاشقانه)، صحبت کنیم.

رابطه افلاطونی و دوستی به عنوان “رابطه محبت متقابل بین دو نفر” تعریف می شود.

دوستی به عنوان “رابطه محبت متقابل بین دو نفر” تعریف می شود. در حالی که این در ظاهر ساده به نظر می رسد، دوستی می تواند کاملاً پیچیده باشد. در حالی که دوستی واقعی نادر است و چیزی برای آن ارزشمند است، اما دوستان جعلی کاملا سمی هستند و باید از آن ها اجتناب شود. با این حال، گفتن تفاوت بین دوستی واقعی و ساختگی همیشه ساده نیست. افراد مختلف به دلایل مختلف به دنبال اتحاد با دیگران هستند. بعضی اوقات علایق مشترک عوامل محرک هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در موارد دیگر، پول، قدرت و سایر تأثیرات می تواند دیگران را وادار به ایجاد دوستی کند. در بیشتر موارد، دوستی های واقعی تمایل به مقاومت در برابر آزمایش زمان دارند، در حالی که دوستی های جعلی سرانجام منحل می شوند یا ناخوشایند پایان می یابند.

صادقانه بگوییم، گفتن تفاوت بین دوستی درست یا دروغ می تواند زمان ببرد. با این حال، روانشناسی امروز مجموعه ای از صفات را توضیح می دهد که به طور کلی با دوستی واقعی همزمان هستند.

یکدلی و رابطه افلاطونی

دوستان اصیل عموماً با یکدیگر همدلی نشان می دهند. همدلی به عنوان توانایی درک و تقسیم احساسات یک انسان دیگر تعریف می شود. به تعبیر غیر روحانی، قرار دادن شخص به جای شخص دیگری و درک دیدگاه او، همدلی را به همراه دارد. دوستان واقعی، خصوصاً در مواقع ضروری، همیشه همدلی نشان می دهند. این می تواند به معنای ارائه حمایت اخلاقی در مواقع سخت یا حتی فقط گوش دادن به دوستی باشد که ممکن است چیزی را پشت سر بگذارد.

نکته

کسی که به دنبال انگیزه نجس با دیگران است، به احتمال زیاد با همدلی برخورد خواهد کرد. این در بهترین حالت عدم صداقت و در بدترین حالت سوسیوپاتی یا سایکوپاتی را نشان می دهد.

امانت داری در رابطه افلاطونی

به طور مشابه با همدلی، اعتمادپذیری یکی دیگر از نشانه های گویای یک دوست واقعی است. مسلم است که تشخیص آسان بودن یا نبودن کسی در مورد توسعه اولیه یک دوستی همیشه آسان نیست. با این حال، در نهایت زمان مشخص خواهد شد. هرچه بیشتر وقت خود را با کسی بگذرانید، بیشتر او را می شناسید. برداشتن چیزهای کوچک و مشاهده الگوهای رفتاری آسان تر می شود. یک دوست قابل اعتماد در مورد موضوعاتی که با اعتماد به نفس برای آن ها افشا می شود شایعه نمی کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آن ها همچنین برای بدست آوردن چیزی که می خواهند یا تحقق انگیزه های باطل، دروغ نمی گویند و یا چیزهای غلطی ارائه نمی دهند. هیچ پایه ای برای دوستی بدون اعتماد وجود ندارد.

احترام متقابل در رابطه افلاطونی

در درون هر دوستی واقعی، احترام متقابل همیشه وجود دارد. اگرچه ممکن است هر دو طرف همیشه چشم در چشم نداشته باشند، اما تحسین فرد چیزی است که در نهایت تفاوت ایجاد می کند. حتی بهترین و واقعی ترین دوستان نیز گاهی اختلاف خواهند داشت. همان طور که دوستان اغلب دارای علایق مشترک و سرگرمی های مشابه هستند، تقریباً همیشه گاهی اوقات اختلاف نظر وجود دارد. احترام یا عدم احترام آن، کسی که به دوست خود احترام می گذارد، غالباً تعیین می کند که هنگام برخورد چشم اندازهای متضاد با یکدیگر، چگونه رفتار می کنند.

تذکر مهم

کسی که هیچ احترامی ندارد، ممکن است منجر به توهین و شلاق شود. برعکس، دوستانی که به یکدیگر احترام می گذارند به طور کلی یکدیگر را می شنوند، حتی اگر در نهایت موافق باشند که مخالف باشند.

نگاه دقیق تر به دوستی واقعی و رابطه افلاطونی

همدلی، امانت داری و احترام متقابل از جنبه های اصلی دوستی واقعی است. با این حال، اتحادهای واقعی عمیق تر از کیفیت های صرف هستند. Power of Positivity توضیح می دهد: چگونگی رفتار کسی با دیدن کسی که برنده، باخته، موفق می شود یا شکست می خورد، در مورد صداقت و صحت دوستی صحبت می کند. دوستان واقعی در گذر از اوقات خوب و بد زندگی خواهند کرد. آن ها با دیدن شخصی که از او مراقبت می کنند خوب عمل می کند، به طور پنهانی کینه نخواهند داشت. علاوه بر این، یک دوست واقعی وقتی می بیند شخصی در مسیری خطرناک قرار دارد، صحبت می کند و سعی در ارائه کمک دارد.

غرایز افراد یا احساسات درونی هر یک از آن ها نیز در دوستی نقش دارد

باور کنید یا نکنید، غرایز افراد یا احساسات درونی هر یک از آن ها نیز در دوستی نقش دارد. اکثر مردم به طور ذاتی می توانند حس کنند وقتی کسی آن چیزی که به نظر می رسد نیست.

راه های حفظ یک رابطه افلاطونی ( دوستی و عاشقانه)

از آغاز بشریت، مردم سعی کردند مکانیزم عشق و روابط را دریابند. اغلب، موارد جدایی کمرنگ می شوند، به خصوص در مورد رابطه افلاطونی. یونانی ها از کلمات زیادی برای توصیف انواع عشق استفاده می کردند زیرا احساس می کردند که در دسته های مختلفی قرار می گیرد. عشق افلاطونی به خاطر فیلسوف یونان باستان افلاطون نامگذاری شد. زیرا این نوع احساسات فراتر از تمایلات جنسی است و بیشتر شبیه نزدیکی الهی است. برای افلاطون، عشق ایده آل بی خود و مهربان خواهد بود، که باعث می شود یک رابطه صمیمانه حتی بهتر شود. افلاطون معتقد بود که مردان و زنان در صورت تمایل می توانند فقط با هم دوست باشند.

چند قانون برای اینکه رابطه افلاطونی خود را دور از احساسات نگه دارید

آیا دوست صمیمی از جنس مخالف دارید که بیشتر شبیه یک دوست یا خواهر یا برادر باشد تا یک عاشق؟ چگونه می توانید یک رابطه افلاطونی را بدون به خطر انداختن ارزش های یکدیگر حفظ کنید؟ آیا می توانید متاهل یا در یک رابطه متعهد باشید و دوستان صمیمی از جنس مخالف داشته باشید؟ این به شما و دوستتان بستگی دارد که ارتباط صادقانه داشته باشید تا تصمیم بگیرید چه چیزی قابل قبول است و چه چیزی غیر قابل قبول است. اگر می خواهید یک رابطه غیرعاشقانه سالم داشته باشید، در این‌جا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

به آن‌چه می گویید و انجام می دهید توجه کنید

به یاد دارید زمانی که برای اولین بار در دبیرستان علاقه شدیدی به توجه به خود داشتید چگونه بود؟ شما همیشه سعی می کردید کاری انجام دهید که دیگران شما را تشویق کنند. یا به گونه ای دوست داشتید که نظر دیگران را جلب کنید.

این‌ها مکالمات و اقداماتی نیستند که بخواهید در یک رابطه کاملاً دوستانه حفظ کنید. مراقب رفتار خود در مقابل دوست خود باشید.

 ایجاد مرزهای سالم

در هر رابطه ای، چه عاشقانه، دوستانه یا حتی رابطه افلاطونی، باید مرزهای سالمی وجود داشته باشد. هرگز تصور نکنید که دوست قدیمی شما باید بداند خط قرمز های شما چیست. اگر هر دو موافقید که دوست بمانید، ابتدا باید در مورد مرزها و قوانین رابطه صحبت کنید.

آیا هر دوی شما هنگام احوالپرسی با در آغوش گرفتن راحت هستید؟ قوانین مربوط به پیامک، تماس تلفنی و هدایا را وضع کنید. همچنین، مطمئن شوید که هر دو در مورد اینکه چه مکالمه‌ها و اقداماتی قابل قبول هستند و کدام‌ها غیرقابل قبول هستند، همسو هستید.

نکته

برخی از افراد دوستی هایی دارند که با “مزایایی” همراه است. با این حال، هر دو طرف باید توافق کنند که این وضعیتی فراتر از صمیمیت معمولی نیست.

برای کنترل رابطه افلاطونی به شریک یا همسر خود بی احترامی نکنید

فقط به این دلیل که یک رابطه عاشقانه را شروع می کنید یا ازدواج می کنید به این معنی نیست که باید همه دوستان قدیمی خود را از جنس مخالف کنار بگذارید. بلکه به این معنی است که مرزهای این روابط تغییر خواهد کرد. شما به شریک یا همسر متعهد خود مدیون هستید که وفادار، صادق و محترم باشید. در حالت ایده آل، دوستان قدیمی شما باید به عنوان دوستان شما باشند. در یک رابطه افلاطونی، همیشه طوری صحبت کنید و طوری رفتار کنید که انگار شریک عاشقانه شما در کنار شما نشسته است. فاش کردن اطلاعات شخصی در مورد شریک زندگی خود به دوستتان اشکالی ندارد، به خصوص اگر منفی باشد.

سعی کنید نزدیکی خود را با طرف مقابل در رابطه افلاطونی حفظ کنید

همه ما زمانی که کودک بودیم به یاد داریم که همه افراد به اندازه شناخت از ما اجازه نزدیکی به خودشان را می دهند. شما چیزهای زیادی در مورد زندگی یاد گرفتید، به خصوص در مورد حریم شخصی. به طور کلی، زنان هنگام ارتباط با دیگران، به ویژه مردان، مراقبت‌کننده‌تر و حساس‌تر هستند. وقتی با یک پسر یا دختر دوست می‌شوید، به یاد داشته باشید که حفظ حریم شخصی اهمیت بسیاری دارد. برخی از کارها مشکلی ندارد مانند یک بغل ساده یا گرفتن دست ها جهت احوالپرسی. توجه داشته باشید که لمس بیش از حد به این معناست که شما جذب او شدید و ممکن است باعث تنش جنسی بیشتر از حد معمول شود. اگر نمی توانید دست خود را از یکدیگر دور نگه دارید، پس در رابطه افلاطونی شما چیزی بیش از دوستی وجود دارد.

به قرارهای عاشقانه نروید

مطمئناً، شما دو نفر آدم معمولی بودید که نهایتا دو سه بار بیرون رفتید و این فرآیند باعث حس عاشقانه نمی شود. با این حال، صرف شام، رفتن به سینما فقط احساسات شما را گیج می کند.

اگر با هم برای شام یا به یک رویداد می روید، چرا آن را به یک قرار گروهی تبدیل نکنید؟ اگر این امکان پذیرا نیست، سعی کنید برای حفظرابطه افلاطونی فاصله خود را مشخص کنید. خوب است که با دوست خود وقت بگذرانید، اما مطمئن شوید که شب های قرار ملاقات را برای شریک یا همسر خود ایجاد می کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا