راه هایی برای حمایت از سقط جنین در زوجین

سقط جنین در زوجین علاوه بر خطرات جسمی آسیب های شدید روانی خصوصا برای مادر را به همراه دارد. گاهی اوقات ممکن است سقط جنین اجباری باشد و طبق نظر پزشک انجام شود. اما زمان هایی که خود والدین دست به این کار می زنند مشکلات پیچیده تر خواهد شد. دوران بارداری حساس و مهم است. پزشکان به اقتضای بدن هر فرد برای دوران حاملگی تشخیص های مختلفی می دهند. اما نکته مهم این است که همسران در دوران برداری شریک زندگی خود بتوانند بهترین حمایت را انجام دهند. علل سقط جنین بسیار زیاد است. بدترین نوع سقط جنین این است که با رضایت خود فرد انجام شود. گاهی اوقات شاید برایتان جالب باشد که سقط جنین ممکن است به علت اختلالات روانی باشد. اما اگر همسر شما مجبور به این کار باشد شما باید همراه او باشید.

بنابراین برقراری ارتباط چه برای زندگی شخصی و چه موفقیت کاری مهم است. اما آیا ارتباطات در با همسرتان بعد ازدواج نیز همین گونه است؟ آیا می توان در ازدواج هم ارتباط درستی ایجاد کرد؟ خیلی از افراد فکر می کنند همین که یک نفر را دوست دارند یعنی می توانند با تو ارتباط برقرار کنند. این گونه افراد معمولاً ازدواج را آسان می گیرند. روان شناسان می گویند که ازدواج مهم ترین و حساس ترین اتفاق زندگی هر فردی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه هایی برای حمایت از سقط جنین در زوجین چگونه است؟

روابط افراد بعد از ازدواج با همسرشان و سقط جنین در زوجین

افراد ممکن است در روابط خود چه دوستانه و چه کاری شکست بخورند. نکته مهم اما کنار آمدن با این گونه شکست ها است. وقتی که فردی در این گونه روابط شکست بخورد با میزان کم و زیاد ممکن است دچار آسیب های روانی شود. دقیقا در این جا است که فرد برای صحبت کردن با شخصی دیگر نیازمند برقراری ارتباط است. حال این ارتباط می تواند با دوست آن فرد باشد یا این که او با همسر خود صحبت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه هایی برای حمایت از سقط جنین در زوجین، صحبت کنیم.

مردم اطلاعات گسترده ای راجع به سقط جنین در زوجین دارند

مردم چیزهای زیادی در مورد این که چه چیزی باعث سقط جنین می شود و چه چیزی نمی شود، دارند. و بسیاری از اطلاعات موجود در بهترین حالت گیج کننده و در بدترین حالت مضر هستند. حقیقت این است که در حالی که برخی از سقط جنین ها علت شناخته شده ای دارند. اما اکثر آن ها این امر را ندارند و کارشناسان هنوز به طور کامل تمام پیچیدگی های سقط جنین را درک نمی کنند. اغلب، آن‌ چه تحقیقات نشان می دهد عوامل خطر سقط جنین در زوجین  ممکن است خطر ابتلا به آن را در فرد افزایش دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما توجه به این نکته مهم است که همبستگی لزوماً علل سقط جنین نیست. به این معنی که اگر چه هر چیزی ممکن است با سقط جنین مرتبط باشد، اما لزوماً باعث آن نمی شود. در این جا چند مورد آورده شده است که تحقیقات درباره علل سقط جنین به ما می گوید.

مروری بر سقط جنین در زوجین

هیچ مدرکی مبنی بر این که نمایشگر های مختلف باعث سقط جنین می شوند وجود ندارد. یک مطالعه در دهه 1980 انجام شد که نشان داد خطر سقط جنین در زنانی که برای مدت طولانی به طور منظم از پایانه های نمایشگر ویدیو استفاده می کردند، افزایش می یابد. اما تحقیقات بعدی ارتباطی بین نمایشگر های مختلف و سقط جنین پیدا نکرد.

اشاره شده است که اثرات بیولوژیکی بالقوه مرتبط با میدان‌های الکترومغناطیسی وجود دارد که نگرانی‌هایی را در مورد نقش آن‌ها در علل سقط جنین ایجاد می‌کند. اما فقدان داده‌ها هیچ ارتباط علی واضحی را نشان نمی‌دهد.

سقط جنین خطر تکرار آن را در بارداری های آینده افزایش نمی دهد

چند مطالعه وجود دارد که افزایش خطر سقط جنین در زوجین را در افرادی که قبلاً حاملگی خود را خاتمه داده اند، نشان می دهد. شواهد به طور قاطع نشان می دهد که سقط جنین انتخابی بی خطر است و با از دست دادن بارداری در آینده مرتبط نیست. به نظر می رسد هر گونه افزایش خطر سقط جنین در آینده محدود به افرادی است که عوارض پس از جراحی مانند عفونت شدید یا آسیب رحم را پس از سقط جراحی از طریق اتساع و کورتاژ (D&C) تجربه کرده اند. و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه علل سقط جنین دارویی، یا سقط جنین با استفاده از داروها به جای جراحی، با این فرایند در آینده مرتبط باشد وجود ندارد.

مطالعات درباره این زمینه

در واقع، یک مطالعه بزرگ منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نشان داد که سقط جنین پزشکی انتخابی با افزایش خطر سقط جنین بعدی مرتبط نیست.

استرس شدید ممکن است خطر سقط جنین در زوجین را افزایش دهد.

شواهدی وجود دارد که استرس در دوران بارداری ممکن است خطر علل سقط جنین را افزایش دهد. مطالعات متعددی وجود دارد که شواهدی مبنی بر ارتباط بین استرس و از دست دادن کودک یا مرده‌زایی پیدا کرده است. اگر چه شواهد ثابت نمی‌کنند که استرس عامل سقط جنین در این موارد است.

راه هایی برای حمایت از سقط جنین در زوجین

سقط جنین یک فاجعه برای زوج های امروزی است. به عنوان یک دوست یا یکی از اعضای خانواده، دیدن تلفاتی که بر آن‌ها وارد می شود دشوار است. طبیعی است که بخواهید تمام تلاش خود را انجام دهید تا به آن‌ها کمک کنید تا از غم خود عبور کنند. اما ممکن است ندانید چه کاری انجام دهید. استفاده از توصیه های متخصصان پزشکی و درمانگران می تواند به شما در این امر کمک کند. درمانگران نه تنها به زوج‌های سوگوار، بلکه به عزیزان زوج‌های سوگوار توصیه هایی می‌کنند. زیرا یک فاجعه به دوستان و خانواده نیز آسیب می‌زند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با پیروی از چند توصیه ساده می توانید به زوجین کمک کنید تا غم و اندوه خود را پشت سر بگذارند. در این‌جا درمانگران می گویند چگونه به سقط جنین در زوجین کمک کنید.

چند راه برای کمک به کسی که از سقط جنین ناراحت است

در این‌جا چند نکته در مورد روش های دلسوزانه برای نشان دادن عشق خود به آن‌ها را آورده‌ایم.

برای همدردی با فرآیند سقط جنین در زوجین ضایعه را تصدیق کنید

بسیاری از مردم اغلب سعی می کنند از صحبت در مورد سقط جنین خودداری کنند. زیرا فکر می کنند صحبت در مورد آن برای زوجین بسیار سخت است. اگرچه این یک ایده مناسب است، اما لزوما ایده درستی نیست. صحبت در مورد غم و اندوه یکی از بهترین راه ها برای غلبه بر آن است. شاید شما نمی دانید به این زوج چه بگویید.

اعتراف نکردن مرگ کودک می تواند باعث شود به نظر برسید که برایتان مهم نیست که چه احساسی دارند. در حالی که این احتمالاً دورترین منظور شما از واقعیت است. زوجین احتمال دارد که همیشه به این موضوع فکر نکنند و ممکن است زوج احساس کنند که شما نسبت به وضعیت اسفناک همدلی ندارید. یک روش ساده به آن‌ها اجازه می دهد بدانند که شما به آن‌چه که از سر می گذرانند اهمیت می دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کاری که شما نمی خواهید انجام دهید این است که وانمود کنید سقط جنین در زوجین اتفاق نیفتاده است. این زوج در حال گذراندن یک تراژدی واقعی هستند و غم و اندوه آن‌ها دردناک است. شما مجبور نیستید وانمود کنید که یک درمانگر حرفه ای هستید. فقط این که به آن‌ها بفهمانید که در کنار آن‌ها هستید می تواند کافی باشد. اگر می‌خواهید کمی عمیق‌تر شوید، یا احساس می‌کنید که این زوج باید کمی آرام تر شوند، جولیا بوئنو، روان‌درمانگر پیشنهاد می‌کند که چیزی شبیه این بگویید: «حرف دلت را به من بگو. از هر کجا که می خواهی شروع کن.»

این نه تنها به آن‌ها اجازه می‌دهد بدانند که شما در کنارشان هستید، بلکه به آنها اجازه می‌دهد هر آنچه را که برای برقراری ارتباط نیاز دارند بیان کنند.

به صحبت های آن‌ها گوش دهید.

بیان مشکل سقط جنین در زوجین اولین قدم است. وقتی زن و شوهر آماده صحبت هستند، باید برای گوش دادن آماده باشید. این می تواند فقط چند جمله باشد که می خواهند بگویند، یا می تواند مانند یک سخنرانی کامل باشد. در هر صورت، شما باید آماده باشید تا همراه مورد نیاز آن‌ها باشید. گوش دادن به معنای “شنیدن” آن‌چه آن‌ها می گویند نیست. این به معنای درک احساسات آن‌ها، واکنش به آن و عدم قضاوت است. بخش آخر – قضاوت نکردن – جایی است که بسیاری از مردم اشتباه می کنند. اینطور نیست که آن‌ها این کار را عمدا انجام دهند. گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که شما کمک کننده هستید و هیچکس نمی تواند شما را به خاطر آن سرزنش کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از گفتن جملاتی مانند “شما جوان هستید و ممکن است بتوانید دوباره باردار شوید” خودداری کنید. این نه تنها برای فرآیند سقط جنین در زوجین قضاوت کننده است، بلکه غیر منطقی است. مثل این است که به آن‌ها می گویید غم و اندوه آن‌ها بی اساس است. البته، در بیان منظور شما هیچ آسیبی نیست. اما به یاد داشته باشید که زوجین ممکن است در منطقی ترین حالت ذهنی خود نباشند. آن‌ها می‌توانند نظرات و توصیه‌های شما را از متن خارج کنند و آن را به چیزی تبدیل کنند که منظور شما نبود.

بعد از بیان مشکل، گاهی اوقات بهترین چیزی که می توانید بگویید این است که هیچ حرفی نزنید. به زوجین اجازه دهید صحبت کنند و شما فقط در صورت لزوم پاسخ می دهید. فقط اجازه دهید احساسات خود را در حالی که شما قضاوتی ندارید، بیرون بیاورند.

به نوزاد به عنوان یک شخص اشاره کنید

این ممکن است ساده به نظر برسد، اما اگر سقط جنین در زوجین در اوایل بارداری باشد، بسیار مهم است. شما نمی خواهید به کودک به عنوان “پروژه” اشاره کنید. بچه آن‌ها یک شخص بود، نه یک پروژه شکست خورده. اگر زن و شوهر از قبل نامی برای نوزاد انتخاب کرده بودند، از آن استفاده کنید. وقتی در مورد کودک صحبت می کنید، طوری صحبت کنید که گویی کودک بخشی از زندگی همه شما هست. حتی ممکن است متوجه شوید که کودک بخش مهمی از زندگی شما است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

فقط مطمئن شوید که حدس و گمان های بی اساس انجام ندهید. به عنوان مثال، چیزی مانند “دختر عزیزم رنگ صورتی را دوست داشت” نگویید. بیشتر سعی کنید با همدردی فقط به صحبت های زوجین گوش دهید.

برای پاسخ های عاطفی نامنظم آماده باشید.

سقط جنین در زوجین می تواند باعث شود زوج ها، به خصوص زن، احساسات نامنظم و رفتارهای عجیب و غریب داشته باشند. بسیاری اوقات، احساسات کاملاً منطقی نیستند. اما افراد افسرده می توانند واکنش های عجیبی داشته باشند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا