رابطه موقعیتی چیست؟

رابطه ها انواع مختلفی دارند. همان طور که می دانید مردم امروزه از طریق روش های متفاوتی برای خود رابطه ایجاد می کنند. از ارتباطات در محل کار گرفته تا صحبت های مختلف در وسایل نقلیه عمومی. همه این ها جزئی از یک رابطه هستند منتها با هدف های متفاوتی از رابطه های عاشقانه. رابطه موقعیتی یکی از روابطی است که در آن دو فرد نقش یکدیگر را نمی دانند. یا به عبارت دیگر اصلا نمی فهمند در چه رابطه ای هستند. افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات در دنیای امروزی است. رابطه موقعیتی یکی از مواردی است که می تواند افسردگی را افزایش دهد. در مقاله های قبل گفتیم که این یک سری موارد می تواند افسردگی را بیشتر بروز دهد. اختلالات روانی همیشه در دنیا قابل بحث بوده اند.

در روان شناسی افراد نظرات مختلفی درباره اختلالات روانی گفته اند. متاسفانه به دلیل حضور بیماری کرونا در این دو سال اخیر اختلالات روانی در بین مردم بیشتر شده است.  یکی از این اختلالات روانی شایع افسردگی است. افسردگی بسیار خطرناک است. حتی در برخی موارد گفته شده که افسردگی باعث خودکشی برخی افراد هم شده است. پزشکان و روان شناسان هر ساله سعی دارند تا از طریق راه های مختلف افسردگی را در افراد کاهش دهند. اگر به یاد بیاورید در مقاله های قبل در ارتباط با افسردگی در خانواده صحبت کردیم.

آسیب به سلامتی روان با رابطه موقعیتی

هر کدام از این ها به دلایل خاصی ایجاد شده بودند و به بخش های مختلف بدن آسیب می زدند. افسردگی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. پس نمی توانیم بگوییم که کودکان یا بزرگسالان در سن های مختلف اصلا احتمال این که افسردگی بگیرند را ندارند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی تلفنی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رابطه موقعیتی چیست، صحبت کنیم.

افسردگی در یک رابطه موقعیتی  با ترکیب احساسات

اگر در رابطه موقعیتی با فردی هستید که افسردگی دارد، احتمالاً با ترکیبی از احساسات و انبوهی از سؤالات دست و پنجه نرم می کنید. واقعاً احساس افسردگی چگونه است؟ چه کاری می توانید برای کمک به آن ها در شرایط سخت انجام دهید؟ علائم و درمان آن ها چگونه بر روابط شما تأثیر می گذارد؟ در حالی که تجربه هر فرد با افسردگی منحصر به فرد است، در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای کمک به افسردگی در یک رابطه انجام دهید.

خودتان را آموزش دهید

یک راه عالی برای حمایت از عزیزتان این است که همه چیزهایی را که باید در مورد افسردگی بدانید، از جمله علل، علائم و درمان‌های آن بدانید. از پزشک شریک زندگی خود منابع معتبری که حقایق مربوط به رابطه موقعیتی را ارائه می دهند بخواهید یا خودتان در اینترنت جستجوی سریع انجام دهید.

رابطه موقعیتی چیست؟

آیا در موقعیتی هستید که کسی را می بینید اما دقیقاً یک به معنای در ارتباط بودن نیست؟ شما و شریک زندگی تان با هم خوش می گذرانید و حتی ممکن است صمیمی باشید. اما به یکدیگر متعهد نبوده اید یا درباره آینده ای با هم صحبت نکرده اید. برای مثال اگر کسی از شما بپرسد که در چه رابطه ای هستید نمی توانید مسئولیت های یکدیگر را بیان کنید. این یعنی شما در رابطه موقعیتی هستید.

نظر پزشکان در ارتباط با این زمینه

سابرینا رومانوف، روانشناس، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه یشیوا، می گوید اگر چنین است، ممکن است در یک «رابطه موقعیتی» باشید که اساساً یک رابطه بدون هیچ تعهدی است. او می‌گوید این ترتیب به افراد اجازه می‌دهد تا فواید یک رابطه و فرآیند مجردی را به طور همزمان تجربه کنند. این مقاله ویژگی‌های یک موقعیت، مزایا و معایب آن و برخی از مراحل بعدی را که می‌توانید بردارید، بررسی می‌کند.

ویژگی های یک رابطه موقعیتی

این ها برخی از ویژگی های یک رابطه از این نوع  است:

رابطه تعریف نشده است

شما و شریک زندگیتان ممکن است از خود بپرسید که “ما چه هستیم؟”. گفتگو، برای تعریف رابطه، تعیین انتظارات و ترسیم مرزها در شما وجود ندارد. ممکن است خیلی زود مکالمات خود را تمام کنید و برای هم وقت نگذارید.

هیچ ثباتی وجود ندارد

به گفته دکتر رومانوف، عدم ثبات نشانه اصلی این است که شما در موقعیتی قرار دارید. ممکن است سخت باشد که بدانید از شریک زندگی خود چه انتظاری داشته باشید. برای مثال، ممکن است ندانید که بعداً چه زمانی او را خواهید دید، چقدر طول می کشد تا به یک متن پاسخ دهد، یا این که آیا برای رسیدن به آن تلاش می کند.

هیچ اشاره ای به آینده وجود ندارد

افرادی که در یک رابطه هستند ممکن است تا حدی برای آینده برنامه ریزی کنند، خواه در آینده نزدیک به رویدادی بروند یا برنامه های بلندمدت برای حل و فصل و تشکیل خانواده. در یک موقعیت، معمولاً هیچ بحثی از آینده وجود ندارد.

ارتباط سطحی است

اگر چه شما و شریک زندگیتان ممکن است زمانی را با هم بگذرانید، یا حتی ممکن است با یکدیگر صمیمی باشید. شما ممکن است ارتباط عاطفی عمیقی ایجاد نکرده باشید. دکتر رومانوف می‌گوید، گفتگو ممکن است سطحی باشد و ممکن است متوجه شوید که شریک زندگی‌تان هرگز از شما سؤالات شخصی نمی‌پرسد.

رابطه موقعیتی بر اساس راحتی است

شما و شریک زندگیتان ممکن است یکدیگر را در اولویت قرار ندهید یا برای دیدن یکدیگر از راه خود خارج شوید. در عوض، اگر مثلاً در برنامه‌تان شکافی دارید یا اگر چیز دیگری به نتیجه نمی‌رسد، ممکن است تمایل داشته باشید برنامه‌های لحظه‌ای را بر اساس راحتی انجام دهید.

رابطه انحصاری نیست

شما و شریک زندگیتان ممکن است درباره انحصار صحبت نکرده باشید و یکی یا هر دوی شما ممکن است افراد دیگری را ببینید.

پیگیری زیادی وجود ندارد

دکتر رومانوف می‌گوید: ممکن است شما و همسرتان شخصاً در «رابطه موقعیتی» باشید، اما وقتی دور از هم هستید، ممکن است از طریق پیامک یا تلفن به «حالت عادی» برگردید. او می‌گوید ممکن است متوجه شوید که شریک زندگی‌تان ابتکار عمل یا پیگیری زیادی با شما در گفتگوها یا برنامه‌ها ندارد.

مزایا و معایب یک رابطه موقعیتی

به گفته دکتر رومانوف، این‌ها برخی از مزایا و معایب یک رابطه از این نوع هستند.

مزایای یک رابطه از آن نوع

بزرگترین مزیت رابطه موقعیتی این است که مسئولیت کمتری وجود دارد. روابط می توانند مقدار قابل توجهی از انرژی عاطفی را مصرف کنند. افرادی که تمایل دارند به سمت موقعیت‌ها گرایش پیدا کنند، کسانی هستند که می‌خواهند ارتباط عاطفی و صمیمیت با شریک زندگی خود را به صورت تقسیم‌بندی‌شده برقرار کنند. آن ها می توانند حضور عاطفی و ارتباط شخصی داشته باشند، اما وقتی از هم جدا هستند، می توانند آزادی خود را داشته باشند. موقعیت‌یابی می‌تواند راهی سرگرم‌کننده و بدون استرس برای لذت بردن از مزایای یک رابطه بدون تعهد عاطفی عمده باشد. به شرطی که هر دو طرف در یک صفحه باشند.

معایب یک رابطه از  این نوع

یک عیب عمده موقعیت‌یابی این است که هر یک از طرفین ممکن است انتظارات متفاوتی از رابطه داشته باشند. حتی اگر هر دو شریک زمانی که وارد موقعیت می شوند ممکن است در مورد پویایی ها به توافق برسند. ممکن است یک نفر بیشتر از آن چیزی که دیگری مایل به دادن آن باشد از آن بخواهد. همچنین داشتن یک رابطه بدون ثبات یا ثبات می تواند استرس زا باشد، به خصوص اگر شروع به ایجاد انتظارات از شریک زندگی خود کنید، اما او متعهد به برآورده کردن آن ها نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وضعیت رابطه همچنین می تواند به هویت شما کمک کند و در پویایی اجتماعی شما نقش داشته باشد؛ ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که نداشتن یک شریک متعهد باعث شود احساس کمبود کنید.

تاثیر قرار گیری در یک رابطه موقعیتی بر سلامت روان

هر دو طرف ممکن است در مورد آن‌چه خارج از توافق می خواهند صادق نباشند. به طور معمول، یک نفر از جنبه گاه به گاه رابطه راضی است، در حالی که دیگری امیدوار است که ممکن است به چیزی بیشتر تبدیل شود.  ممکن است احساس ارزشمندی خود را با جلب رضایت طرف مقابل درآمیزید. علاوه بر این، از آن جایی که موقعیت‌ها سطحی هستند، شریکی که بیشتر می‌خواهد، معمولاً طرف مقابل را به خوبی نمی‌شناسد. این باعث می‌شود شریک زندگی خود را ایده‌آل کرده و به نوبه خود ارزش خود را پایین بیاورند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افرادی که به طور مکرر خود را در این نوع روابط می بینند. آن ها تمایل دارند با ارزش خود دست و پنجه نرم کنند و معمولاً جذب شریک هایی می شوند که به آن ها احساس این که باید عشق به دست آورند می دهند.  دکتر رومانوف توصیه‌هایی را به اشتراک می‌گذارد که می‌تواند برای شما مفید باشد:

آنچه را که می خواهید بخواهید

اگر به یک رابطه جدی تری علاقه مند هستید، احساس خود را نسبت به آن شخص بیان کنید و آنچه را که می خواهید بخواهید. یا آن‌ها همین احساس را دارند و می‌خواهند رابطه جدی‌تری با شما دنبال کنند. یا این کار را نمی‌کنند و می‌توانید ادامه دهید و کسی را پیدا کنید که برای شما ارزش قائل باشد. مهم است که با خودتان صادق باشید و اهداف خود را برای رابطه مشخص کنید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا