دیسفوریا چیست؟

در منابع روانشناسی اختلالات شخصیتی برای افراد مختلف متفاوت بوده و تعریف های یکسان ندارد. در واقع یک نوع اختلال نمی تواند در همه افراد دارای علائم یکسان باشد. اختلالات شخصیتی زیادی وجود دارد و بسیاری از آن ها در دوران همه گیری شیوع بیشتری پیدا کرده است. برای مثال وسواس در دوران بیماری همه گیری به شدت در بین مردم افزایش یافته است. اضطراب و افسردگی هم موارد دیگر هستند. اما امروز در ارتباط با یک اختلال جدید صحبت می کنیم. دیسفوریا موضوع امروز ما است.

درمان هر نوع اختلال شخصیتی بر اساس نوع بیماری فرد متفاوت است. برای مثال یک شخص ممکن است از دارو درمانی برای درمان آن استفاده شود. شخص دیگر با جلسات مشاوره می تواند مشکل خود را حل کند. گاهی اوقات اما خشم می تواند به علت اختلالات روانی ایجاد شود. در دنیای روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. یکی از این اختلالات دیسفوریا است. این اختلال می تواند باعث ایجاد خشم شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که معیارهای دیسفوریا چیست؟ یک سری اختلالات هستند که به دلیل شیوع بسیار زیاد آن ها هر بک از افراد خانواده می تواند آن را تشخیص دهد.

مشکلات روحی و دیسفوریا

برای مثال در دوران سخت بیماری کووید ۱۹ شما می توانید اشخاصی را پیدا کنید که به علت شرایط قرنطینه دچار مشکلات روحی شده اند یا این که گوشه گیر شده اند و دوست ندارند با کسی حرف بزنند. طبیعتا تا همچین شخصی را ببینید می گویید او دچار یک اختلال روانی است. یکی از اختلالات روانی اختلالات شخصیتی هستند. موضوع امروز مقاله ما  که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است در ارتباط با این است که دیسفوریا چیست؟

خشم و دیسفوریا

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دیسفوریا خشم را به صورت شدید تجربه می کنند. این فرآیند غالباً “خشم ناشی از اختلالات شخصیت ” نامیده می شود. این عصبانیت گاهی در پاسخ به یک خرده بین فردی درک می شود. به عنوان مثال، احساس انتقاد توسط یکی از عزیزان نمونه بارزی از این مسئله است. هنوز مشخص نیست چرا افراد مبتلا به دیسفوریا ممکن است خشم و پرخاشگری شدید را احساس کنند. تحقیقات نشان می دهد که:

  • این می تواند به طور کلی با اختلال در تنظیم هیجانی افراد مبتلا به دیسفوریا ارتباط داشته باشد
  • ممکن است در نتیجه رد یک موضوع توسط شخص دیگری رخ دهد
  • این می تواند با استرس مرتبط باشد. (اگر چه به نظر می رسد این ارتباط بیشتر در مورد خشم خودگردان اعمال می شود. در واقع ارتباطی با پرخاشگری نسبت به دیگران ندارد).

عدم کنترل احساسات با خشم

اگر این نوع خشم را تجربه کنید، ممکن است کنترل احساسات خود را نداشته باشید. بسیاری از افراد مبتلا به دیسفوریا هنگام عصبانیت رفتارهای ناسالم را انجام می دهند. از جمله اقداماتی که می تواند باعث آسیب جسمی یا از بین رفتن روابط شود. این رفتار می تواند منجر به احساسات بیشتری از صدمه و سرخوردگی شود. در واقع به نوبه خود می تواند باعث خشم بیشتر شود. با این حال، با تمرین، می توان مدیریت خشم را به شیوه های سالم تر یاد گرفت. در این جا نکاتی در مورد راه های سالم برای کنترل خشم با این اختلال آمده است.

دیسفوریا جز یکی از اختلالات روانی

در حالی که دیسفوریا برای توصیف حالت شادی شدید به کار می رود، بدحالی برعکس است – این یک احساس عمیق ناراحتی یا نارضایتی است. در حالی که دیسفوری به خودی خود یک تشخیص سلامت روان نیست. اما یک علامت مرتبط با انواع بیماری های روانی مانند استرس، اضطراب، افسردگی و اختلالات مصرف مواد است.

نشانه های دیسفوریا

دیسفوریا ممکن است با علائم دیگر افسردگی یا مشکلات سلامت روان، مانند گریه، از دست دادن علاقه به فعالیت های لذت بخش، و اختلال در اشتها یا خواب همراه باشد. برخی از علائم رایج این اختلال عبارتند از:

  • بی تفاوتی
  • خستگی
  • رضایت کم از زندگی
  • غمگینی
  • ناراحتی
  • نگرانی

به نظر می رسد افرادی که این اختلال را تجربه می کنند متفاوت فکر می کنند. مطالعه‌ای در سال 2019 که در Psychiatry Research منتشر شد، نشان داد که این اختلال با افکار مکرر در مورد آینده مرتبط است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افراد مبتلا به نارسایی افکار منفی بیشتر و نتایج غیرواقعی یا غیرقابل قبول تری گزارش کردند.

مشخص نیست که آیا افکار منفی بیشتر در مورد آینده باعث ناراحتی می شود یا اینکه ناراحتی باعث ایجاد چشم انداز تیره تری می شود.

شیوع دیسفوریا

فردی که دیسفوری را تجربه می کند ممکن است لزوماً واجد شرایط تشخیص بیماری روانی مانند افسردگی نباشد. درعوض، علائم آن ها ممکن است خیلی خفیف یا کوتاه مدت باشد تا معیارها را برآورده کند. تخمین زده می شود که حدود 5 درصد از جمعیت عمومی دچار دیسفوری می شوند و زنان بین 25 تا 44 سال در بالاترین خطر قرار دارند. دیسفوریا ممکن است زودگذر یا کوتاه مدت باشد. اغلب به سرعت برطرف می شود. اما این اختلال طولانی مدت، که اغلب با بیماری روانی مرتبط است، ممکن است باعث افزایش خطر خودکشی شود.

علل دیسفوریا

تعدادی از عوامل مختلف وجود دارد که می تواند به احساس نارسایی کمک کند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • استرس: عوامل استرس زای محیطی، مانند از دست دادن یکی از عزیزان، محیط کاری پر استرس، یا درگیری خانوادگی ممکن است باعث ایجاد احساس ناخوشایندی شوند.
  • شرایط سلامتی: برخی از شرایط سلامت جسمانی، مانند کمبودهای تغذیه ای، مشکلات تیروئیدی، یا مسمومیت ها نیز ممکن است باعث دیسفوری شوند.
  • داروها: دیسفوریا علاوه بر این ممکن است از عوارض جانبی برخی داروها باشد.

سایر شرایط سلامت روان

دیسفوریا ممکن است با انواع شرایط سلامت روان همراه باشد. افراد مبتلا به بیماری های روانی زیر ممکن است این اختلال را گزارش کنند:

  • اختلال سازگاری
  • اختلال دوقطبی
  • افسردگی
  • اختلالات شخصیت
  • اختلال اسکیزوافکتیو
  • اختلال عاطفی فصلی

استفاده از مواد

تا 70 درصد از افراد مبتلا به وابستگی به الکل، ناراحتی را در هنگام نوشیدن زیاد الکل گزارش می‌کنند. افراد مبتلا به وابستگی به الکل و اختلال خلقی به‌ویژه به احتمال زیاد نارسایی بیشتر و همچنین نتایج بالینی ضعیف‌تری را تجربه خواهند کرد. در برخی موارد، این اختلال ممکن است منجر به نوشیدن زیاد الکل شود. در موارد دیگر، نوشیدن زیاد الکل ممکن است باعث این اختلالات شود. خلق و خوی اغلب زمانی بهبود می‌یابد که فرد نوشیدنی را متوقف می‌کند، اما بهبود ممکن است فوری نباشد. دیسفوریا اغلب در هفته های پس از قطع مصرف رخ می دهد. با بهبود اشتها و خواب، دیسفوری معمولا کاهش می یابد.

استفاده از تنباکو

این اختلال شخصیت با مصرف دخانیات نیز مرتبط است.  با سطوح بالاتر وابستگی به تنباکو، موانع درک شده بیشتر برای ترک سیگار و علائم شدیدتر ترک نیکوتین مرتبط است. در میان همه علائم افسردگی، دیسفوری قوی ترین ارتباط را با پیامدهای سیگار کشیدن دارد. محققان گمان می کنند که این امر در توسعه و حفظ مصرف سیگار  ناسازگار است.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

مطالعه‌ای در سال 2019 که در «رفتارهای اعتیادآور» منتشر شد، نشان داد که افراد مبتلا به اضطراب ناشی از درد، برای مقابله با احساس

نارضایتی، احتمالاً سیگار می‌کشند.

انواع دیسفوریا

از آنجایی که دیسفوری به عنوان یک بیماری سلامت روان قابل تشخیص در نظر گرفته نمی شود، به طور رسمی به انواع مختلف تقسیم نمی شود. با این حال، شرایط مرتبط متفاوتی وجود دارد که ممکن است به طور غیر رسمی به عنوان انواع دیسفوری در نظر گرفته شود.

نارسایی جنسیتی

در حال حاضر، اصطلاح این اختلالات شخصیتی بیشتر در هنگام بحث از نارسایی جنسیتی استفاده می شود. نارسایی جنسیتی به ناراحتی اشاره دارد که یک فرد زمانی که هویت جنسیتی او با جنسیتی که در بدو تولد به او اختصاص داده شده متفاوت است، تجربه می کند. ناراحتی گاهی اوقات زمانی برطرف می شود که فرد به جنسیت خود تغییر می کند یا شروع به زندگی می کند. با این حال، برخی از افراد همچنان در طول و پس از انتقال، نارسایی را تجربه می کنند.

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD)

ممکن است در مورد دیسفوریا از نظر اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) نیز صحبت شود. PMDD شکل بسیار شدیدتری از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است. علائم ممکن است شامل انواع علائم فیزیکی و روانی، از جمله بدخلقی، تحریک پذیری، افسردگی، و تصور ضعیف از خود باشد. ممکن است با دارو و تغییر شیوه زندگی درمان شود.

دیسفوریا دیررس

دیسفوریا دیررس برای توصیف افسردگی مزمن مقاوم به درمان استفاده می شود.

رفتار

اگر یک خلق ناخوشایند را تجربه می کنید که بیش از دو هفته طول می کشد، مهم است که به دنبال کمک حرفه ای باشید. با صحبت کردن با پزشک خود شروع کنید. پزشک شما می خواهد هر گونه شرایط پزشکی یا تداخل دارویی را که ممکن است باعث دیسفوری شما شود را رد کند. هنگامی که مسائل مربوط به سلامت جسمی رد شد، ممکن است به یک متخصص بهداشت روان ارجاع داده شوید. که می تواند علائم شما را ارزیابی کند و تعیین کند که آیا نارسایی شما بخشی از یک وضعیت سلامت روان است یا خیر.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا