خطرات استفاده از تنباکوی پیپ

استفاده از تنباکوی پیپ به عنوان یک وسیله برای افراد معتاد خطرات خاص خود را دارد. اعتیاد آسیب های روانی را در خود فرد و خانواده او ایجاد خواهد کرد. اگر پدر یا مادری معتاد به مواد مخدر یا پیپ به طور مشخص باسند، فرزند آن ها هم در معرض خطرات جسمانی است و هم اسب های روانی. یکی از مشکلات اعتیاد آسیب به سلامت روانی فرد در جامعه است. در واقع مقبولیت وی در نزد جامعه از بین خواهد رفت. ترک استفاده از تنباکوی پیپ برای افراد معتاد سخت است. بنابراین بهتر است زیر نظر پزشک رو مشاور این فرآیند ترک انجام شود. استفاده از تنباکوی پیپ یکی از موارد شایع در دنیای امروزی است. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود.

اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اعتیاد است. مصرف قلیان برای هر فردی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با ترک مصرف ماری جوانا صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که خطرات استفاده از تنباکوی پیپ چگونه است. درمان ها نیز انواع مختلفی دارد.

خطرات استفاده از تنباکوی پیپ برای زنان و استرس

تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با خطرات استفاده از تنباکوی پیپ، صحبت کنیم.

آیا استفاده از تنباکوی پیپ برای زنان خطرناک است؟

در حالی که اکثر افرادی که از این ماده مخدر استفاده می کنند، اعتیاد پیدا نمی کنند، اما این بدان معنا نیست که هرگز اتفاق نمی افتد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) به عنوان نتیجه وابستگی یا سوء استفاده از سیگار تعریف شده است.

استفاده از تنباکوی پیپ بدون لوله برای قرن ها یک روش در سراسر جهان بوده است. از لحاظ تاریخی، از پیپ در مراسم استفاده می‌شد. و این روش به تدریج در طول سال‌ها به عنوان یک روش پذیرفته‌شده برای مصرف تنباکو محبوبیت اصلی پیدا کرد. مغازه هایی به وجود آمدند که به سیگاری های پیپ (و اغلب سیگار برگ) رسیدگی می کردند. مواد اعتیادآور طعم‌دار که به صورت فله‌ای فروخته می‌شوند را می‌توان دقیقاً در محل های مخصوص که برای مشتریان ایجاد شده است، نمونه‌برداری کرد.

تاریخچه استفاده از تنباکوی پیپ

مصرف پیپ از دهه 1960 رو به کاهش است. اما هنوز هم درصد کمی (تقریباً 1.5٪) از سیگاری‌ها در کشور های مختلف، به ویژه مردان مسن‌تر، طرفدار آن هستند. یک چهارم مردان بالغ پیپ می کشند.

مواد تشکیل دهنده تنباکو پیپ

تنباکوی پیپ تنباکوی با برگ‌های خود گیاه تنباکو است که بیشتر در شمال تنسی، کنتاکی غربی و ویرجینیا کشت می‌شود. در آتش پخته می شود که شامل دود کردن آهسته برگ های خشک شده تنباکو روی آتش سوزان چوب سخت در داخل انبار یا سازه می شود. این فرآیند می تواند از روزها تا هفته ها طول بکشد و نتیجه نهایی تنباکویی است که قند کم و نیکوتین بالایی دارد. بیشتر تنباکوهای پیپ معطر هستند و طعم دهنده ای به محصول نهایی اضافه شده است که به آن عمق و طعم و بو می بخشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

استفاده از تنباکوی پیپ اعتیادآور است. یک پک پیپ متوسط ​​حاوی 1 تا 3 گرم تنباکو است که میزان نیکوتین در هر گرم آن به طور متوسط ​​30 تا 50 میلی گرم است.

تاثیر این ماده مخدر بر سلامت روان

ممکن است فکر کنید که چون اکثر سیگاری‌های پیپ استنشاق نمی‌کنند، خطرات سلامتی آن حداقل است. در حالی که داده های علمی زیادی در مورد اثرات سلامتی سیگار در پیپ وجود ندارد، ما می دانیم که خطراتی وجود دارد. مصرف پیپ با تعدادی از بیماری ها مرتبط است که در افراد سیگاری و سیگار شایع است. به عنوان مثال، افراد سیگاری پیپ با خطر بالایی برای ابتلا به سرطان های دهان، از جمله زبان، حنجره، و گلو مواجه هستند. سیگاری هایی که دود پیپ را استنشاق می کنند نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه، پانکراس و مثانه هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افراد معتاد به پیپ با خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) مواجه هستند. در حالی که مصرف سیگار معمولاً علت اصلی COPD است، اشکال دیگر تنباکو مانند مصرف سیگار  نیز می‌تواند منجر به استنشاق دود تنباکو و آسیب به بافت ظریف ریه شود. افرادی که پیپ سیگار می کشند ممکن است با خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی مواجه شوند، به خصوص کسانی که دود را استنشاق می کنند. تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود.

مقایسه ریسک سلامت

ممکن است تعجب کنید که مصرف پیپ از نظر خطرات سلامتی چگونه با انواع دیگر سیگار کشیدن مقایسه می شود. داده هایی وجود دارد که مصرف پیپ را با مصرف سیگار و قلیان مقایسه می کند.

مصرف سیگار

محققان تفاوت‌های خطر سلامتی بین استفاده از تنباکوی پیپ و سیگار را بررسی کرده‌اند. آن ها به این نتیجه رسیده‌اند که هر دوی آن ها اساساً خطرات یکسانی را برای مرگ زودهنگام ناشی از تعدادی از بیماری‌هایی که می‌توانند با تنباکو مرتبط هستند به همراه داشته باشند، از جمله:

  • بیماری قلب و عروقی
  • بیماری های ایسکمیک قلب
  • سرطان ریه
  • سکته
  • انواع دیگر سرطان های مرتبط با سیگار

تنها تفاوت قابل ملاحظه بین دو نوع مصرف تنباکو، روش و دفعات استفاده است. افراد معتاد به پیپ  (به اندازه سیگاری‌ها) استنشاق نمی‌کنند و در طول روز کمتر سیگار می‌کشند.

مصرف قلیان در مقابل استفاده از تنباکوی پیپ

با آگاهی از این که تنباکوی قلیان و تنباکوی پیپ برای سلامتی مضر هستند بیایید نگاهی به تفاوت‌های این دو بیندازیم. یک پک پیپ قلیان می تواند حاوی 10 تا 15 گرم تنباکو باشد، در حالی که بیشتر پک پیپ معمولی 1 تا 3 گرم تنباکو را در خود جای می دهند. قلیان معمولاً در سفره خانه ها یا در محیط‌های اجتماعی کشیده می‌شود. بنابراین افراد قلیان‌کشی ممکن است فقط هر چند روز یک بار یا هفته‌ای یک بار سیگار بکشند. افراد معتاد به پیپ نیز به ندرت سیگار می کشند. اما بسیاری از آن ها یک پیپ را یک بار (یا چند بار) در روز روشن می کنند.

سطح نیکوتین موجود در پیپ

یک وعده استفاده از تنباکوی پیپ می تواند 45 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد و سیگاری ها 100 تا 200 برابر حجم دود یک سیگار را استنشاق کنند. جذب نیکوتین مشکل است. با این حال، یک وعده 3 گرمی تنباکو با 150 میلی گرم نیکوتین می تواند مقدار کمی نیکوتین را وارد جریان خون کند.

سموم موجود در این ماده مخدر

همه محصولات تنباکو حاوی تعدادی سموم هستند که از منابع مختلفی می آیند: آفت کش ها در مزرعه، مواد افزودنی و تغییرات شیمیایی که هنگام سوزاندن تنباکوهای حاوی مواد افزودنی رخ می دهد. قطران، آرسنیک، مونوکسید کربن و پلونیوم 210 تنها تعدادی از مواد شیمیایی هستند که در دود تنباکو برای سلامتی انسان مضر هستند. تا به امروز، بیش از 7000 ماده شیمیایی و 70 ترکیب سرطان زا در تنباکو و دود تنباکو شناسایی شده است.

مقررات کشور های مختلف در ارتباط با این زمینه

در سال 2016، سازمان غذا و دارو قانونی را گسترش داد که به FDA اختیار نظارتی بر تمام محصولات تنباکو، از جمله تنباکو پیپ می دهد. ساخت، بسته‌بندی و برچسب‌گذاری تمام محصولات تنباکو باید دستورالعمل‌های FDA و همچنین نحوه تبلیغ، تبلیغ، فروش و حتی واردات محصولات را رعایت کند.

FDA همچنین بر اجزای مورد استفاده در محصولات استفاده از تنباکوی پیپ اختیار دارد.

دستورالعمل های مختلف برای استفاده از تنباکوی پیپ

همه محصولات تنباکوی تازه تولید شده در کشور های مختلف  باید برچسب هشدار زیر را روی بسته بندی خود داشته باشند: “هشدار: این محصول حاوی نیکوتین است. نیکوتین یک ماده شیمیایی اعتیاد آور است.” اگر سازنده فرم خودگواهی را به FDA ارائه دهد، همراه با مدرکی مبنی بر اینکه محصول تازه تنظیم شده آن ها عاری از نیکوتین است، برچسب مورد نیاز اینگونه خواهد بود: “این محصول از تنباکو ساخته شده است.”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در نهایت، مقررات در مورد محصولات تنباکو به محافظت از مصرف کنندگان کمک می کند. در حالی که همه محصولات تنباکو برای سلامتی خطرناک هستند. دستورالعمل‌های FDA به این منظور است که اطمینان حاصل شود که تولیدکنندگان نمی‌توانند مخفیانه دستور العمل‌های تنباکو را به گونه‌ای دستکاری کنند که آسیب بیشتری نسبت به آنچه که قبلا انجام می‌دهند، ایجاد کند.

چندین راه برای ترک موفقیت آمیز استفاده از تنباکوی پیپ وجود دارد. اعتیاد به نیکوتین بردگی است، و ترک آن دشوار است. اما اکنون می‌توانید کار را برای ترک و دوری از محدودیت‌هایی که اعتیاد برای زندگی‌تان ایجاد می‌کند انجام دهید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا