درک معنای احساس پوچی

درک معنای احساس پوچی درست در سینه شماست، اما مطمئن نیستید که چگونه به وجود آمده است. آیا غم و اندوه است؟ مالیخولیا؟ کسالت؟ ممکن است کمی از همه چیز باشد. چنین احساسی غیر معمول نیست. شما ممکن است آن را «احساس خالی بودن» بنامید، در حالی که شخص دیگری ممکن است آن را چیزی متفاوت بنامد. آنچه بیش از همه مهم است این است که واقعی و معتبر باشد. اگرچه بسیار زیاد است، اما می توان آن را مدیریت کرد. کشف آنچه در زیر این احساس پوچی نهفته است ممکن است فرآیند ساده ای نباشد، اما ممکن است و اولین قدم توصیه شده به سمت حل است.

احساس پوچی ممکن است چند روز طول بکشد و سپس خود به خود برطرف شود. در موارد دیگر، ممکن است دو هفته یا بیشتر باقی بماند. یادگیری شناخت تحریف های شناختی و کمک گرفتن از یک متخصص سلامت روان می تواند کمک کننده باشد. در این نوشته از همکده به بررسی و درک معنای احساس پوچی می پردازیم. اگر می خواهید این شرایط را مدیریت کنید می توانید از طریق مشاوره حضوری و یا مشاوره تلفنی روان شناسی با ما در همکده همراه شوید.

چرا احساس پوچی می کنم؟

احساس پوچی گاهی اوقات می تواند به صورت احساس تنهایی، سردرگمی در مورد زندگی و اهداف خود یا عدم انگیزه برای دنبال کردن هر چیزی در زندگی ظاهر شود. هر کسی ممکن است هر از گاهی این خلاء را در قلب خود احساس کند. این تجربه می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله تغییر سطح هورمونی، از دست دادن شغل یا فاصله گذاری فیزیکی لازم که با یک بیماری همه گیر همراه است. هر مرحله یا موقعیتی از زندگی که ممکن است شما را ملزم به تفکر در مورد خود و زندگی خود کند، ممکن است منجر به احساس پوچی موقتی نیز شود.

اگرچه نه در همه موارد، احساس پوچی نیز می تواند نشانه برخی از شرایط سلامت روان مانند افسردگی، اختلال دوقطبی یا اختلال استرس پس از سانحه باشد. فقط یک متخصص سلامت روان می تواند وضعیت شما را به طور دقیق تشخیص دهد. اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی همیشه احساس خالی بودن می‌کنید؟

احساس خالی بودن و اتفاقات شخصی

در درک معنای احساس پوچی  باید ببینم زمانی که این احساس را داریم برای ما چه اتفاقی می افتد؟ در ادامه این مطلب را بررسی می کنیم.

از دست دادن ارتباط با خود

این غیرعادی نیست که کسی هر چند وقت یکبار ارتباط خود را از دست بدهد. فقدان بینش نسبت به خودتان ممکن است منجر به آن احساس پوچی طولانی مدت شود. برخی از مردم این را “زندگی بدون هدف” می نامند. این بدان معنی است که ممکن است در مورد نوع فردی که هستید یا کسی که می خواهید تبدیل شوید، شفافیت نداشته باشید. نداشتن اهداف یا رویاهای مشخص برای دستیابی نیز می تواند باعث شود احساس پوچی کنید. از دست دادن ارتباط با خودتان می تواند ناشی از شرایط بسیاری باشد. به عنوان مثال، یک رابطه مصرف کننده یا یک شغل سخت.

درک معنای احساس پوچی با تجارب حل نشده گذشته

گاهی اوقات، احساس مالیخولیا ممکن است با یک روند طولانی سوگواری مرتبط باشد که هنوز آن را بررسی نکرده اید. به عنوان مثال، یک تجربه دردناک حل نشده در دوران کودکی یا احساس رها شدن از سوی یکی از اعضای خانواده. هنگامی که ما آشکارا صحبت نمی کنیم یا احساساتی را که برای مدت طولانی با ما بوده اند بررسی نمی کنیم، ممکن است به روش های دیگری ظاهر شوند. حتی اگر بسیار طاقت فرسا و دردناک باشد، فکر کردن و صحبت کردن در مورد رویدادهای مهم گذشته که باعث اندوه شما شده اند ممکن است به شما در پردازش آنها کمک کند. بسته به اینکه چقدر نسبت به این رویدادها احساس قدرت می کنید، انجام این فرآیند با یک متخصص سلامت روان بسیار توصیه می شود.

مراقب خود نبودن

درک معنای احساس پوچی با عدم مراقبت از خود بسیار خاص خواهد بود. برای برخی افراد، مراقبت از دیگران ممکن است در اولویت باشد. این می تواند باعث شود که آنها نیازهای خود را برای مدت طولانی کنار بگذارند. این به نوبه خود ممکن است منجر به احساس پوچی شود. ممکن است احساس کنید که شاد کردن دیگران شما را نیز خوشحال می کند. حتی اگر چنین باشد، مهم است که در نظر بگیرید که حمایت از دیگران منحصر به حمایت از خودتان نیست. همه از جمله شما به حمایت و مراقبت نیاز دارند. اغلب، هنگامی که نیازهای شما برآورده می شود، برای کمک و حمایت از دیگران نیز مجهزتر می شوید.

کیتلین اسلایت، یک درمانگر ازدواج و خانواده در دورهام، کارولینای شمالی، توضیح داد که رها کردن خود، گوش ندادن به امیدها و خواسته های خود، می تواند باعث شود احساس پوچی کنید. اسلایت گفت: توجه نکردن به نیازهای شما می تواند منجر به اضطراب، احساس گناه و شرم شود. این علائم ممکن است همان چیزی باشد که شما آن را “احساس پوچی” می نامید. مدت زمانی که در رسانه های اجتماعی می گذرانید نیز ممکن است بر احساس شما تأثیر بگذارد و می تواند به احساس پوچی دامن بزند. در بسیاری از موارد، حساب‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید ممکن است سبک زندگی واقعی یا یک زندگی یا ظاهر کامل را به تصویر بکشند. این می تواند شما را به مقایسه خود سوق دهد و به ناچار زندگی شما را برجسته کند.

درک معنای احساس پوچی و نداشتن روابط مهم

مطالعه رشد بزرگسالان هاروارد، یکی از طولانی ترین مطالعات در مورد زندگی بزرگسالان، نشان داده است که حفظ روابط نزدیک و خوب مهمترین جنبه تجربه انسانی است. این به این معنی است که این به تعداد روابط شما نیست، بلکه به کیفیت این روابط مربوط می شود. صمیمیت عاطفی، حمایت، گوش دادن فعال و همراهی همگی مهم هستند. وقتی این موارد در زندگی شما وجود ندارد، می تواند منجر به احساس پوچی و تنهایی شود.

آیا احساس پوچی با افسردگی یکسان است؟

افسردگی یک بیماری روانی است که دارای علائم بسیاری از جمله موارد زیر است:

  • کمبود انرژی و انگیزه
  • مدام احساس غمگینی می کند
  • احساس ناامیدی
  • خوابیدن زیاد یا کم
  • عدم توانایی در تمرکز
  • قادر به لذت بردن از شرایط نبودن
  • احساس گناه یا بی ارزشی

به گفته اشلی ادر، LPC، روان درمانگر در بولدر، کلرادو، احساس پوچی یا بی حسی می تواند نشانه دیگری از افسردگی باشد. درک معنای احساس پوچی می تواند کمک کننده باشد. او گفت، در واقع، برخی از مشتریان ادر که با افسردگی زندگی می کنند، به جای غمگینی احساس پوچی می کنند. ادر توضیح داد: «این نوع احساس پوچی با اهمیت ندادن به چیزها، عدم علاقه به چیزها، عدم تحریک به چیز خاصی همراه است. اگرچه احساس پوچی همیشه نشانه افسردگی نیست. تنها فردی که می تواند وضعیت شما را به طور دقیق تشخیص دهد یک متخصص بهداشت روان است.

چگونه احساس پوچی را متوقف کنیم؟

اگر متوجه تغییری در خود شده اید، طبیعی است که احساس نگرانی کنید. شناخت این احساس و پرداختن به آن اولین گام برای احساس بهتر است. اگر احساس پوچی می کنید، مراجعه به یک متخصص سلامت روان می تواند کمک کننده باشد. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را حل کنید، علت بی حسی را کشف کنید، و آن را به روشی که بهترین کار را برای شما انجام می دهد، درمان کنید. یافتن راه هایی برای متوقف کردن احساس پوچی ممکن است به علت آن بستگی داشته باشد. پس درک معنای احساس پوچی قدم بزرگی برای بهبود خواهد بود.

به عنوان مثال، اگر بعد از ضربه احساس بی‌حسی می‌کنید، ممکن است نیاز به پردازش این رویداد خاص داشته باشید. اگر برای مدت طولانی احساس پوچی کرده اید، روان درمانی می تواند به شما کمک کند تا برخی از دلایلی که شما را به اینجا رسانده است را آشکار کنید.

پوچی را تصدیق کنید

اگر پوچی را تجربه می‌کنید که بیشتر شبیه یک سوراخ است، آن را تصدیق کنید و با خودتان مهربان باشید. به یاد داشته باشید که در هر لحظه بهترین کاری را که می توانید انجام می دهید. احساس گناه غیر معمول نیست. اما ممکن است شما را از کمک گرفتن باز دارد. با شناخت احساسات و نیازهای خود شروع کنید. حتی اگر چالش برانگیز است، سعی کنید از ندید گیری خود و آنچه احساس می کنید اجتناب کنید.

. اگر تصدیق می کنید که احساسات شما با فقدانی که تجربه کرده اید مرتبط است، در نظر داشته باشید که به خودتان زمان و مکان بدهید تا آشکارا غمگین شوید. غم و اندوه برای همه متفاوت است و هیچ راه درست یا غلطی برای انجام آن وجود ندارد. هنگامی که از دست دادن خود را پذیرفتید، ممکن است پنج مرحله غم و اندوه را پشت سر بگذارید. شاید این از دست دادن شامل کسی باشد که زندگی شما را از نظر فیزیکی یا احساسی ترک کند.

هنگام بررسی این احساسات و درک معنای احساس پوچی، با دلسوزی با خود صحبت کنید. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: «سخت بود احساس تنهایی کنی» یا «حق با توست. تو به عشق بیشتری نیاز داشتی.

هر روز در زمان خود صرفه جویی کنید

طبیعی است که گاهی اوقات به رویدادها یا فعالیت های خاصی روی آورید تا به احساس خود فکر نکنید. برای مثال، ممکن است تمایل داشته باشید که با دوستان خود بیرون بروید یا شب را با بازی های ویدیویی بگذرانید. با این میل مبارزه کنید و در عوض در زمان خود صرفه جویی کنید تا با خودتان باشید و به درون خود نگاه کنید. او گفت که این ممکن است شامل کشف خواسته ها، ترس ها، امیدها و رویاهای شما باشد. از آنجایی که فعالیت‌های مختلف برای افراد مختلف کار می‌کند، ممکن است متوجه شوید که مدیتیشن، نوشتن یا ورزش به شما کمک می‌کند تا دوباره تمرکز کنید.

ممکن است در ابتدا احساس ناراحتی کنید، اما هر چه بیشتر تمرین کنید که وقت و انرژی خود را اختصاص دهید و از خود مراقبت کنید، این احساسات پوچ کمتر حضور خواهند داشت.

درک معنای احساس پوچی با کشف احساسات فعلی

یک تایمر برای 5 دقیقه تنظیم کنید و متوجه شوید که در حال حاضر چه احساسی دارید. ممکن است بخواهید بنویسید “بی حوصله” یا “حواس پرت” یا “کنجکاو”. اگر برای نام‌گذاری احساسات خود مشکل دارید، «فهرست احساسات» گوگل مراجعه کنید. تمرین هر روزه این تمرینات می تواند به شما کمک کند تا خود را برای کاوش های عمیق تر و طولانی تر در خود باز کنید.

احساس پوچی خود را کاوش کنید

نوشتن به درک معنای احساس پوچی کمک می کند. سؤالات زیر را به عنوان نقطه شروع بررسی کنید:

  • آیا خودم را قضاوت کرده ام یا خودم را با دیگران مقایسه کرده ام؟
  • آیا به خودم چیزهای مثبت می گویم؟ یا آیا تمایل دارم متوجه شکست ها شوم یا خودم را نامگذاری کنم؟
  • احساسات من در روابطم مورد توجه قرار می گیرد یا آنچه را که احساس می کنم به حداقل می رسانم؟
  • آیا من به طور فعال به نیازهای جسمی و سلامتی خود توجه می کنم؟
  • آیا برای اجتناب از احساساتم به رفتارها یا اعتیادها روی آوردم؟
  • من فقط بر نیازهای شخص یا افراد دیگری تمرکز می کنم؟
  • برای اثبات یا برنده شدن چه چیزی تلاش می کنم؟
  • آیا من خودم را سرزنش می کنم یا در مورد چیزهایی که خارج از کنترل من هستند احساس گناه می کنم؟
  • مانند یک دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده به خودم دلسوزی نشان می دهم؟
  • آیا در تصمیم گیری هایم بر خودم تاکید می کنم و به نظرات شخصی خود احترام می گذارم؟

برای درک معنای احساس پوچی با دیگران ارتباط برقرار کنید

پس از مدیریت احساسات، ممکن است ارتباط با دیگران برای شما مفید باشد. تماس با دوستان یا خانواده می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید، به خصوص اگر بتوانید در مورد احساسات خود به آنها اعتماد کنید. یک ایده این است که به طور منظم با عزیزان خود از طریق فعالیت ها و پلتفرم های اجتماعی ارتباط برقرار کنید.

مراقبت از خود را تمرین کنید

گاهی اوقات افسردگی و غم و اندوه ممکن است باعث شود که از مراقبت روزانه خود غافل شوید. این چیزی نیست که از آن خجالت بکشید، اما انجام اقدامات مراقبت از خود ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. این می تواند شامل موارد اساسی مانند خوردن وعده های غذایی مغذی، خواب کافی و ورزش باشد. گرسنگی و خستگی گاهی اوقات می تواند احساسات منفی را تشدید کند. خروجی های مثبت برای احساسات خود را در نظر بگیرید. مانند روزنامه نگاری، یک سرگرمی جدید، یا پیگیری خلاقانه. ذهن آگاهی و یوگا نیز اغلب برای افسردگی و اضطراب توصیه می شود.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا