درک آنچه که احساسات شما سعی دارند به شما بگویند

درک احساسات می تواند به ارتقای روابط شما و تغییر نحوه ارتباط شما با جهان کمک کند. تشخیص یک احساس همیشه آسان نیست. ممکن است در ظاهر به آن برچسب خشم بزنید، اما در اعماق آن چیست؟ آیا این ناامیدی، رنجش یا شاید دلخوری است؟ احساسات به ندرت تک بعدی هستند و طبیعی است که بدانید چیزی را احساس می کنید اما نمی توانید آن را در قالب کلمات بیان کنید. با این حال، درک احساسات خود می تواند به شما کمک کند تا آنها را در افراد دیگر شناسایی کنید و ممکن است نحوه تعامل شما با هرکسی را که ملاقات می کنید افزایش دهد. در این نوشته از همکده به بررسی درک آنچه که احساسات شما سعی دارند به شما بگویند می پردازیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است که خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی ارائه می کند.

احساسات چیست؟

احساسات پیچیده هستند. یک بررسی تحقیقی در سال 2017 نشان می دهد که آنها ترکیبی از موارد زیر هستند:

  • پاسخ های فیزیولوژیکی
  • برداشت های ذهنی
  • بیان شخصی

نچه برای یک فرد “خوشحال کننده” است، می تواند بسیار متفاوت از آنچه برای دیگری “خوشحال کننده” است، حتی در شرایط مشابه باشد. اینکه چه احساسی برای شما وجود دارد به شما بستگی دارد. در واقع به هر یک از موارد زیر در شما ارتباط دارد:

  • ادراک
  • انعطاف پذیری
  • مکانیسم های مقابله ای

در حالی که احساسات ممکن است آگاهانه باشند، تجربیات فردی احساس از فعالیت های عصبی تخصصی در چندین ناحیه از قشر مغز مغز ناشی می شود. در یک بررسی در سال 2021 در مورد نقش مغز در احساسات، محققان خاطرنشان کردند که این تجربیات از آمیگدال که دائماً اطلاعات حسی را دریافت و ارزیابی می کند، رخ می دهد. مغز این ورودی‌های حسی را از نظر پیچیدگی، شدت و سایر متغیرهایی که به او کمک می‌کنند تا یک احساس را تعیین کند، ارزیابی می‌کند.

به عنوان مثال، اگر وضعیت عاطفی شما در محل کار “ناراضی” است، چیزی به مغز شما این ورودی حسی را داده است و آن موارد زیر می باشد:

  • فشار از ضرب الاجل ها
  • نظرات یکی از همکاران
  • ترکیبی از عوامل سبک زندگی مانند کمبود خواب و نخوردن کافی

درک آنچه که احساسات شما سعی دارند به شما بگویند ترکیبی از این موارد است.

هدف از احساسات چیست؟

درک کامل احساسات مستلزم دانستن اینکه چرا احساسات بخشی از زندگی هستند. دلیلی وجود دارد که شما هم احساسات مثبت و هم منفی دارید. تجربه یک احساس، راه بدن شما برای انتقال اطلاعات به آگاهی شما است. به عنوان مثال، اگر می ترسید، ورودی های حسی اطراف شما ممکن است مضر باشد و مغز شما ممکن است از شما بخواهد که اقدامی انجام دهید.

این تجربه احساس پس از آن باعث ایجاد مجموعه ای از فرآیندهای مهم دیگر می شود که به رشد، یادگیری و در نهایت زنده ماندن شما کمک می کند. یک بررسی در سال 2017 اهمیت احساسات را از دیدگاه تکاملی ارزیابی کرد. این تحقیق احساسات را برای فرآیندهای شناختی ضروری تشخیص داد، مانند:

  • ادراک
  • توجه
  • حافظه
  • استدلال
  • حل مسئله
  • یادگیری

این فرآیندها با رشد شخصی و مفهوم گسترده تر یادگیری مرتبط هستند. برای مثال احساس ترس می کنید، بنابراین:

  • روی یک تهدید متمرکز شوید (ادراک/توجه)
  • شناسایی تهدید برای اجتناب در آینده (حافظه)
  • طوفان فکری در مورد چگونگی فرار (حل مشکل)
  • به این فکر کنید که چگونه تهدید خطرناک است (استدلال)
  • درک عواقب و اینکه چرا در خطر هستید (یادگیری)

درک آنچه که احساسات شما سعی دارند به شما بگویند و آگاهی عاطفی

آگاهی عاطفی توانایی شناسایی احساسات در خود و دیگران است. دکتر دانیل مک گراو، روانشناس بالینی در اسکاتسدیل، آریزونا، توضیح می دهد: “آگاهی عاطفی چند وجهی است.” “این است که بدانید احساسات یک احساس فیزیکی هستند و بدانید که در کجای بدن خود احساسات خاصی را احساس می کنید.” او می‌افزاید که بیشتر مردم فقط از انواع «شاد»، «غمگین» یا «دیوانه» برای توصیف احساسات خود استفاده می‌کنند، اما احساسات واقعی بسیار فراتر از این ساختارهای اساسی است. بخشی از توسعه آگاهی عاطفی، یادگیری روش های دیگری است که احساسات می توانند خود را نشان دهند. او می‌گوید: «درک احساساتمان زمانی که زبانی برای توصیف آنها نداریم، دشوار است.

چه چیزی باعث می شود کسی از نظر عاطفی بی خبر باشد؟ اگر احساس می کنید که با احساسات خود ارتباط ندارید، دلایل مختلفی ممکن است وجود داشته باشد. این موارد در درک آنچه که احساسات شما سعی دارند به شما بگویند عبارتند از:

سبک دلبستگی

تئوری دلبستگی نشان می‌دهد که در دوران کودکی چقدر با مراقبان اصلی خود پیوند نزدیکی دارید، می‌تواند در دسترس بودن عاطفی شما به عنوان یک بزرگسال را دیکته کند. گابریل مونتانا، مشاور حرفه‌ای دارای مجوز در فیچبورگ، ویسکانسین، می‌گوید: «شخصیت‌های دلبستگی از نظر احساسی دور، در دسترس و طردکننده در دوران کودکی اغلب یک تجربه رایج برای افرادی است که شناسایی و بحث درباره احساسات خود را چالش برانگیز می‌دانند. اگر مراقبان شما از نظر عاطفی بی‌تفاوت یا خودداری می‌کردند، طبیعی است که در بزرگسالی الگوبرداری از آن را یاد بگیرید.

تروما

روما ویلیامز، یک درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز در هوستون، نشان می‌دهد که تروما می‌تواند با وادار کردن فرد به تعطیلی عاطفی از آگاهی عاطفی جلوگیری کند. این حالت محافظت از خود می تواند مانع از احساس احساسات یا تشخیص آنها در دیگران شود.

درک آنچه که احساسات شما سعی دارند به شما بگویند و شرایط سلامت روان

ویلیامز می‌گوید: «شرایط سلامت روانی خاصی وجود دارد که می‌تواند باعث ناآگاهی عاطفی فرد شود. برای مثال، افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است در تنظیم احساسات خود و درک آنچه احساس می کنند دچار مشکل باشند. سایر شرایط سلامت روانی که ممکن است مانع درک احساسات شما شود عبارتند از:

  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • مشکل و اختلال افسردگی اساسی
  • اختلال اضطراب فراگیر
  • اختلال مصرف مواد

چرا درک آنچه که احساسات شما سعی دارند به شما بگویند مهم است؟

احساسات ممکن است مبنایی در یادگیری بقا محور داشته باشند، اما همچنین به عنوان ابزار مهمی برای ایجاد روابط با دیگران عمل می کنند. عبارت “ارتباط با” نشان می دهد که شما می توانید با شخص دیگری همذات پنداری کنید. شاید شما احساس آنها را تشخیص دهید زیرا آن را در خود تشخیص داده اید. درک احساسات می تواند به شما کمک کند همدلی بیشتری داشته باشید و به شما در ایجاد حس اعتماد کمک کند. این مهارتی است که می تواند به سلامت ذهنی شما نیز کمک کند. مونتانا هشدار می دهد که «زمانی که نمی توانیم احساسات خود را شناسایی، هماهنگ کنیم یا با آنها درگیر شویم، این می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • عزت نفس ضعیف
  • افکار منفی در مورد خود
  • به دنبال راه هایی برای یافتن نوعی تسکین است

“این در نهایت منجر به بازخوردهای منفی می شود و باعث می شود احساس گیر افتادن کنیم.”

نکاتی برای شناسایی و درک احساسات

روش هایی وجود دارند که بر مبنای آن ها می توانید برای درک آنچه که احساسات شما سعی دارند به شما بگویند فعالیت کنید. این موارد عبارتند از:

اسکن بدن

وقتی احساسی را احساس می کنید، پیوند دادن آن به یک احساس بدن می تواند به شما در درک آن کمک کند. با توجه به حسی که در بدن خود در هنگام تماشای فیلم یا شنیدن آهنگی که می‌دانید باعث غم، شادی یا ناراحتی می‌شود، شروع کنید. هنگامی که احساسات را شناسایی کردید، می توانید از خود بپرسید که آنها می خواهند به شما چه بگویند. پس فقط گوش کن تا چیزی خیلی ساده به وجود بیاید. یک راه دیگر برای نزدیک شدن به این موضوع این است که “اگر من یک سگ بودم، صدای غرش در شکمم چه چیزی به من می گفت؟” این واقعاً آن را ساده می کند و شما را از مغز تفکر منطقی خود خارج می کند.

استفاده از چرخ احساسی

درک احساسات ممکن است آسان‌تر باشد اگر فهرستی از آن‌ها را از قبل آماده کرده باشید. مونتانا توصیه می‌کند از چرخ احساسی استفاده کنید که توسط خودتان ایجاد شده یا در اینترنت یافت می‌شود و احساسات مختلف و احساسات همراه آنها را فهرست می‌کند. او می‌گوید: «ممکن است آگاهی عاطفی نداشته باشید، اما در عوض، به زبانی که برای توصیف تجربه عاطفی خود نیاز دارید، دسترسی ندارید.

درک آنچه که احساسات شما سعی دارند به شما بگویند با تماشای دیگران

درک احساسات را می توان با تماشای دیگران تمرین کرد. می‌توانید این کار را از طریق رسانه‌ها، مانند فیلم‌ها، یا بیرون از منزل انجام دهید. روان شناسی می گوید: اخیراً در اتوبوس نشسته‌ام و با شنیدن صدای گریه یک نوزاد در همان نزدیکی، چهره زنی را تماشا کردم که به‌طور چشمگیری تغییر می‌کند. بی‌صدا فکرش را دنبال کردم، “او ناراحت است، صورتش قرمز است، چشمانش اشک می‌ریزد، او واکنش عاطفی دارد، این کودک چیزی را در درونش به ارمغان می‌آورد، کمی دردی دارد که احساس می‌کند. …”

نوشتن برای درک احساسات

همیشه آسان نیست که افکار شناور آزادانه را در ذهن خود قرار دهید. برای کمک به درک احساسات، می توانید از یک مجله برای بیان افکار خود استفاده کنید. ویلیامز توضیح می دهد که ژورنال نویسی می تواند به چند طریق به بیرون کشیدن احساسات خام کمک کند:

  • احساس امنیت بیشتری نسبت به گفتن به دیگری دارد
  • به شما اجازه می دهد بدون قضاوت باشید
  • از نشخوار فکری جلوگیری می کند

او می‌گوید: «اگر احساس غرق شدن یا حتی اضطراب دارید، این می‌تواند نشانگر خوبی باشد که باید احساسات خود را متوقف کرده و پردازش کنید. “من همیشه با مشتریانم در مورد قدرت نوشتن صحبت می کنم.”

افکار نهایی در ارتباط با درک آنچه که احساسات شما سعی دارند به شما بگویند

درک احساسات همیشه آسان نیست، به خصوص اگر کلماتی برای بیان احساسات خود نداشته باشید. گرایش به سمت احساسات اساسی مانند “شاد” یا “غمگین” طبیعی است، اما بیشتر احساسات بسیار پیچیده تر هستند و اغلب پایه های مهمی در یادگیری روزمره دارند. شما می توانید احساسات خود و دیگران را با موارد زیر شناسایی کنید: مشاهده دیگران، نوشتن و رزنامه نگاری، یادگیری درباره احساسات. اگر احساس می کنید نمی توانید با احساسات ارتباط برقرار کنید، کار با یک متخصص سلامت روان می تواند به شما در شناسایی چالش های اساسی مانند سبک دلبستگی و آسیب کمک کند. با راهنمایی های حرفه ای، می توانید راه های جدیدی را برای شناسایی و بیان احساسات خود پرورش دهید که از روابط مثبت در زندگی شما حمایت می کند.

شما می توانید با مراجعه به متخصصان مرکز مشاوره همکده شرایط خوبی برای خود داشته باشید. هم می توانید از مشاوره حضوری و هم از مشاوره تلفنی روان شناسی برای خود استفاده کنید. در این حالت می توانید برای درک احساسات خود اقدام کنید. وقتی احساس نمی کنید خودتان هستید، ممکن است به نظر برسد که هیچ چیز درست نیست. پس باید. ارزش های خود را کشف کنید. عموما ارزش های زیادی در احساس ما وجود دارد. اما با کمک متخصصان می توانید بیاموزید که چگونه ارزیابی کنید که چه اصول شخصی بر زندگی شما تاکید دارد. این مسئله به شناخت بهتر شما از خود و حقیقت وجودی تان کمک بسیاری می کند.

 

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا