درمان مبتنی بر قوت چیست؟

درمان مبتنی بر قوت می تواند برای افراد مختلف متفاوت باشد. نحوه درمان به طور کلی در روان شناسی مختلف است. همه ما می دانیم که درمان ها در روان شناسی مبتنی بر شرایط رفتاری و شخصیتی فرد است. اما برای انجام پروسه درمانی نیازمند به تلاش و کوشش هستیم. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. بزرگ ترین شرکت ها در دنیا با استفاده از متخصصان مختلف به دنبال توسعه و پیشرفت خود هستند.

دیگر می توان گفت فقط ثبات داشتن مهم نیست. چرا که اگر شما در یک نوع محصول یا ارائه کاری فقط روند ثابت خود را داشته باشید دچار مشکل خواهید شد. انگیزه برای تلاش و کوشش و پیشرفت در کار بسیار مهم است. شما می توانید با استفاده از مشاوره شغلی باعث پیشرفت و کمک به خودتان شوید. خیلی از افراد اما به علت داشتن غرور کاذب به سوی مشاوره نمی روند. این ها افرادی هستند که احتمال شکست در آن ها وجود دارد. استفاده از انگیزه بسیار مهم است و نیازمند رعایت اصول مختلفی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که درمان مبتنی بر قوت چیست؟

شادی و خوشبختی با درمان مبتنی بر قوت

درمان مبتنی بر قوت چیست؟

ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. شادی واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. هورمون ها در بدن به خصوص هورمون های شادی بسیار می تواند باعث موفقیت و پیشرفت شما شود. در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درمان مبتنی بر قوت چیست؟ صحبت کنیم.

درمان مبتنی بر قوت چیست؟

درمان مبتنی بر قوت یک جهت گیری نظری و رویکردی به درمان روان درمانی مبتنی بر روانشناسی مثبت گرا است. یک درمانگر مبتنی بر نقاط قوت در تلاش برای استفاده از این توانایی‌ها برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش علائم مشکل‌ساز، بر منابع موجود، انعطاف‌پذیری و ویژگی‌های مثبت مراجع تمرکز می‌کند.

درمان مبتنی بر قوت را می توان همراه با جهت گیری های دیگر، از جمله درمان شناختی-رفتاری، درمان انسان گرایانه و روایت درمانی مورد استفاده قرار داد. درمانگران همچنین اگر درگیر درمان متمرکز بر راه حل، مصاحبه انگیزشی کوتاه یا درمان بین فردی باشند، ممکن است از رویکرد مبتنی بر نقاط قوت استفاده کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هدف از درمان مبتنی بر نقاط قوت بهبود ذهنیت مراجع و القای جهان بینی مثبت است تا آن ها بتوانند خود را در شرایط نامطلوب به عنوان فردی باهوش و انعطاف پذیر درک کنند. چیزی که این رویکرد را متفاوت می کند تمرکز آن بر شناسایی عواملی است که ممکن است مانع رشد فرد شوند. با ایجاد یک محیط استقرایی برای تغییر، مشتریان را قادر می سازد تا عامل تغییر باشند.

یک درمانگر مبتنی بر  قوت در تلاش برای استفاده از این توانایی‌ها برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش علائم مشکل‌ساز، بر منابع موجود، انعطاف‌پذیری و ویژگی‌های مثبت مشتری تمرکز می‌کند.

تکنیک های درمان مبتنی بر نقاط قوت

درمان مبتنی بر قوت چیست؟

مانند تمام رویکردهای درمانی، یک درمانگر تکنیک هایی را بر اساس نیازهای منحصر به فرد مشتری انتخاب می کند. یک درمانگر مبتنی بر نقاط قوت ممکن است از برخی از تکنیک های زیر در جلسات خود استفاده کند:

شناسایی نقاط قوت مشتری

درمانگر فهرستی از نقاط قوت را همراه با تعاریف ارائه می دهد و برای شناسایی نقاط قوت با مشتری کار می کند. افراد می توانند از لیست به عنوان نقطه شروع برای شناسایی نقاط قوت خود استفاده کنند.

جست‌وجوی نشانه‌های قدرت

این مداخله بازتر است و شامل پرسیدن سؤالاتی مانند، “در چه چیزی خوب هستید؟” این به مشتری کمک می کند تا مناطق قدرت از قبل موجود را شناسایی کند. ساختار کمتری نسبت به شناسایی نقاط قوت از یک لیست دارد، که ممکن است به مشتری اجازه دهد نقاط قوتی را که ممکن است در لیست گنجانده نشده اند شناسایی کند.

قاب‌بندی مجدد

یک درمانگر مبتنی بر نقاط قوت، مشتری را تشویق می‌کند تا نقاط ضعف را بررسی کند و راه‌هایی را شناسایی کند که این ویژگی‌ها می‌توانند مجدداً به عنوان نقاط قوت قاب‌بندی شوند. برای مثال، کسی که نگران افکار دیگران است، ممکن است بسیار دلسوز و دلسوز باشد. این به عنوان نقطه شروعی برای شناسایی چگونگی استفاده از رفتارها یا کیفیت ها برای بهبود طرز فکر یا کیفیت زندگی مشتری استفاده می شود.

نقاط قوت ژورنال نویسی

درمانگر از مراجع می خواهد که مجله ای را برای ردیابی نقاط قوت خود نگه دارد. این کار باعث می شود تا به تمرین در شناسایی این نقاط قوت و موقعیت هایی که قدرت به آن ها کمک می کند یاری برساند. این امر ذهن آگاهی را بهبود می بخشد و به مشتری کمک می کند تا به نقاط قوت موجود در زندگی روزمره خود توجه کند.

پرسیدن سؤالات رشد نقاط قوت

درمانگر سؤالاتی را می پرسد تا به درمانجو کمک کند تشخیص دهد که چگونه و چه زمانی یک قدرت به او کمک می کند. این کار باعث می شود تا از قدرت به مؤثرترین شکل ممکن استفاده کند. این سؤالات می تواند شامل مواردی مانند “چه زمانی است که بتوانم از این قدرت استفاده کنم؟” یا “چه زمانی است که من به شدت به این قدرت تکیه کردم؟”

درمان مبتنی بر قوت چه کمکی می‌کند؟

درمان مبتنی بر قوت می تواند برای بسیاری از نگرانی های ارائه شده مفید باشد. این می تواند به افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس کمک کند. و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این رویکرد می تواند برای افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب مفید باشد. علاوه بر این، می تواند به بهبود افراد آسیب دیده کمک کند. ایجاد انعطاف پذیری و بهبود جهان بینی می تواند به کاهش بسیاری از علائم کمک کند.

زوج‌ها و خانواده‌ها می‌توانند از رویکرد مبتنی بر نقاط قوت برای درمان خود بهره ببرند. زیرا می‌تواند به چارچوب‌بندی مجدد چالش‌ها و تقویت مهارت‌های ارتباطی سالم کمک کند. افراد می توانند یاد بگیرند که چگونه نقاط قوت خود را به رابطه کمک می کنند و هم می توانند نقاط قوت شریک یا اعضای خانواده خود را شناسایی کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نوجوانان همچنین می توانند از یک رویکرد مبتنی بر نقاط قوت بهره مند شوند. زیرا این می تواند به توسعه هویت و بینش کمک کند. به دلایل مشابه، درمان مبتنی بر نقاط قوت می‌تواند به مشاوره شغلی و تعیین این که چه نوع مشاغلی می‌تواند برای یک فرد مناسب باشد، کمک کند.

مزایای درمان مبتنی بر نقاط قوت

بسیاری از مردم درمان مبتنی بر نقاط قوت را در فرایند های سلامت روان خود مفید می دانند. یکی از دلایل این امر این است که روانشناسی مثبت گرا روایت درمانی سنتی را از «چه چیزی را باید در مورد شما اصلاح کنیم؟» تغییر می دهد.

استحکام

درمان مبتنی بر قوت همچنین با توانایی شما به نقاط قوتی که در گذشته استفاده کرده‌اید، شناخته می‌شود. اما ممکن است در آن زمان به عنوان نقاط قوت تعریف نشده باشند، پس انعطاف‌پذیری را تقویت می‌کند. این رویکرد به شما می‌آموزد که از قبل قوی هستید و مهارت‌های لازم برای زنده ماندن را دارید. شما فقط باید یاد بگیرید که چگونه از آن مهارت ها استفاده کنید و عمداً از آن ها در زندگی خود استفاده کنید.

در حالی که درمان مبتنی بر نقاط قوت همچنان از مهارت‌سازی برای تقویت نقاط قوت شما استفاده می‌کند، شما با این فرض وارد درمان می‌شوید که قبلاً نقاط قوت دارید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درمان مبتنی بر قوت چیست؟

روانشناسی مثبت گرا روایت درمانی سنتی را از «چه چیزی باید در مورد شما اصلاح کنیم؟» تغییر می دهد.

اثربخشی درمان مبتنی بر نقاط قوت

تحقیقات پیرامون درمان مبتنی بر نقاط قوت نشان داده است که این یک درمان موثر برای شرایط مختلف از جمله افسردگی و تروما است. اگر چه افراد در هر سنی می توانند از این رویکرد بهره ببرند. به ویژه نوجوانان درمان مبتنی بر نقاط قوت را تا حدی با تمرکز بر توسعه و استفاده از باورها و رفتارهای انعطاف پذیر به جای شناسایی و به چالش کشیدن تحریفات شناختی موثر می یابند. درمان مبتنی بر قوت می تواند هم برای جلسات حضوری و هم برای جلسات درمانی از راه دور موثر باشد.

چیزهایی که باید در نظر بگیرید

مانند تمام رویکردهای درمانی، روش های بهبود بر نقاط قوت برای همه مناسب نخواهد بود. یک رویکرد متعادل به درمان مبتنی بر نقاط قوت، به طور کامل نقاط ضعف مشتری را نادیده نمی گیرد. بلکه بر نقاط قوت در زمینه کل فرد تأکید می کند.

برخی از انتقادات از روش های بهبود مبتنی بر نقاط قوت شامل این است که این رویکرد خود را به مثبت گرایی مسموم می‌رساند، یا به شدت بر یک طرز فکر مثبت تمرکز می‌کند که جایی برای احساسات یا افکار منفی باقی نمی‌ماند.

نقاط ضعف ور وش های بهبود

برخی از مراجعان ممکن است احساس بی اعتباری داشته باشند اگر درمانگر خلاف آن را پیشنهاد کند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا