خانواده ترکیبی و نکات مربوط به زندگی های مشترک

به طور فزاینده‌ای ازدواج‌های مجدد شامل فرزندانی از روابط قبلی می‌شود و خانواده‌های ترکیبی یا ناتنی‌ها را هر روز رایج‌تر می‌کند. متأسفانه خانواده ها همیشه به راحتی با هم ترکیب نمی شوند و مشکلاتی پیش می آید. گاهی اوقات کودکان در مقابل تغییرات مقاومت می کنند یا وقتی خانواده جدید شما دقیقاً مانند خانواده قبلی شما عمل نمی کند والدین ناامید می شوند. به همین دلیل در این مقاله همکده ما به بررسی خانواده ترکیبی پرداخته ایم.‌ مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این‌مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

خانواده ترکیبی چیست؟

خانواده ترکیبی خانواده ای است که شامل فرزندانی از روابط گذشته شریک زندگی می شود. یک یا هر دو والدین ممکن است ناتنی شوند.‌ ترکیب خانواده ها برای همه، نه فقط برای یک نفر یا دیگری، نیاز به تنظیمات جدید دارد. کل خانواده باید نحوه تعامل و معاشرت را دوباره بیاموزند و در عین حال بفهمند که در موقعیت کلی کجا قرار می گیرند. خانواده‌ها دردسرهای فزاینده‌ای دارند و سفر برای تبدیل شدن به یک خانواده ترکیبی کاملاً متعادل دشوار است. البته پیوندهایی که پس از آن ایجاد می‌شوند ارزشش را دارند.

خانواده ترکیبی و نکات مربوط به زندگی های مشترک

با در نظر گرفتن این موضوع، ما فهرستی از نقل قول ها را جمع آوری کرده ایم که اعضای یک خانواده ترکیبی می توانند به آنها  اکتفا کنند:

نقل قول برای مادر ناتنی

خانواده ترکیبی و نکات مربوط به زندگی های مشترک

قدم گذاشتن در راهی جدید و نامادری شدن همیشه راحت نیست. متهم شدن توسط یکی دیگر از اعضای خانواده به تلاش برای جایگزینی مادر “واقعی” خود یا اینکه دائماً توسط کلمات تند فرزندان ناتنی مورد ضرب و شتم روحی قرار می گیرند سخت است. گاهی به نظر غیرممکن می‌رسد که با هم پیوند برقرار کنید و خود را با شرایط جدید وفق دهید. یا برای بچه‌هایی که از نظر قانونی متعلق به شما نیستند، مادر جدید شوید.

مواجهه با آزار کلامی مادران دیگر یا کار با کودکان می تواند شما را وسوسه کند که همه چیز را سخت تر کنید. هر از چند گاهی یادآوری لازم است که شما بهترین کاری را که می توانید انجام می دهید و اینکه شما اولین یا تنها نامادری نیستید که در تلاش هستید. در اینجا پنج نقل قول برای مادران ناتنی جدید آورده شده است. این موارد منجر به کمک شما در جهت رشد فرزندپروری و روابط می شود.

“سخت ترین چیز این است که نامادری باشی. دوست داشتن بچه های شوهرت حتی وقتی مادرشان به آنها یاد می دهد که از تو متنفر باشند.”

“هیچ چیز در دنیا شخصی تر از طرد شدن کودکی نیست که به او عشق و انرژی احساسی داده اید. اما این به شما مربوط نمی شود. مادران می توانند این طرد شدن را کنار بگذارند زیرا می دانند که فرزندانشان همان لحظه به مسیر خود باز خواهند گشت. یک نیاز عاطفی یا فیزیکی جدید بوجود می آید. اولین غریزه یک نامادری در خانواده ترکیبی این است که خودش را سرزنش کند و به این فکر کند چه کاری انجام دهد تا بتواند درمانی را به دست آورد.

برندا اسنایدر، LCSW

سخنانی خاص در خانواده ترکیبی

کاری که من انجام می‌دهم به من مربوط نیست، بلکه مربوط به دو بچه کوچکی است که شوهرم به زندگی من آورده است.

رز کوین

“حقیقت این است که نگاه سابق، شریک سابق یا حتی فرزندان ناتنی ما همیشه به ما مربوط نمی شود. به آنها و مبارزات، ناامنی ها، ترس ها یا محدودیت های آنها مربوط می شود. لازم نیست اجازه قضاوت آنها را بدهید. برای تبدیل شدن به حقیقت تو.”

دانیل کوپکه (اقتباس)

نقل قول برای پدر ناتنی خانواده ترکیبی

ناپدری بودن نیز می تواند دشوار باشد و این موقعیت اغلب نادیده گرفته می شود. پدرخوانده ها باید به اندازه نامادری ها با مسائل خانوادگی کنار بیایند. آنها ممکن است در تلاش برای جلب احترام فرزندان با مشکلاتی روبرو شوند یا ممکن است با پدر بیولوژیکی با مشکلاتی روبرو شوند. پدران ناتنی به همان اندازه سعی می کنند با بچه ها ارتباط برقرار کنند و در کنار آنها باشند بدون اینکه زیر بار فشارهای اطرافشان بروند. آنها فقط بهترین چیز را برای افراد جدید خانواده خود می خواهند، چه بیولوژیکی باشند و چه نباشند. نقل قول های زیر نشان می دهد که پدرخوانده بودن چگونه می تواند باشد:

“یک پدر ناتنی فقط با همسرش ازدواج نمی کند: او با تمام موقعیت او ازدواج می کند… او باید تعادلی بین حمایت از او و دفاع از او بیابد. بدون اینکه از مرزهای نامرئی که ممکن است وجود داشته باشد فراتر رود.” هر مردی می‌تواند به بچه‌دار شدن کمک کند، اما برای کمک به بزرگ‌کردن یک بچه نیاز به یک مرد خاص است.»

تونی گسکینز

“به عنوان پدر و مادر ناتنی در خانواده ترکیبی، باید بیشتر به فکر شادی فرزندتان باشید تا ناامنی ها و حسادت های کوچک خود. فقط یک فکر.”

سخنان اساسی برای پدران ناتنی

پدر به عنوان مردی که بچه را می‌سازد تعریف نمی‌شود، بلکه مردی است که با تمام وجود کودک را بزرگ می‌کند و با تمام وجودش دوست می‌دارد. خون همیشه مرد را پدر نمی‌کند؛ پدر بودن از قلبش سرچشمه می‌گیرد. ” “با نگاهی به گذشته، تنها چیزی که می توانم در مورد تمام کارهایی که او برای من انجام داد بگویم این است که امیدوارم حداقل نیمی از پدری باشم که او مجبور نبود.”

برد پیزلی

نقل قول برای کودکان در خانواده ترکیبی

خانواده ترکیبی و نکات مربوط به زندگی های مشترک

تطبیق با یک عضو جدید خانواده فراتر از طاقت فرسا است و همینطور تعیین مرز بین قدردانی و احترام به پدر ناتنی یا خواهر و برادر و احساس اینکه دارید به والدین بیولوژیکی خود توهین می کنید. شما می توانید احساس کنید که در دام افتاده اید و مجبور هستید طرفی را انتخاب کنید که بر اساس آن والدینی که می خواهید از آن حمایت کنید. ممکن است در میان اعضای جدید خانواده احساس غریبی کنید.

والدین بیولوژیکی شما برای مدت طولانی تنها بوده اند، و اکنون باید خود را با اعضای جدید تطبیق دهید. این می تواند حتی استرس بیشتری داشته باشد. در اینجا چند نقل قول وجود دارد که بچه های ناتنی خانوادا ترکیبی می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند:

“چیزی وجود دارد که باید همیشه به خاطر بسپارید. شما شجاع تر از آنچه فکر می کنید، قوی تر از آنچه به نظر می رسید و باهوش تر از آنچه فکر می کنید هستید.”

وینی پو

“شما با عشق ساخته شده اید، شما برای عظمت مقدر شده اید. این دنیای بزرگ قدیمی می تواند مکانی ترسناک باشد؛ امیدوارم بدانید که با قلب مهربان و ذهن خشن و روح شجاع خود می توانید هر کاری انجام دهید. جسور باشید. دیوانه باشید. باشید. با صدای بلند، هر چیزی که می خواهی باش، اما همیشه به یاد داشته باش که خودت باشی.”

“شما می توانید از هر چیزی بلند شوید. می توانید کاملاً خود را بازآفرینی کنید. هیچ چیز دائمی نیست. شما گیر نکرده اید. شما انتخاب دارید. می توانید به افکار جدید فکر کنید. حتی می توانید چیز جدیدی یاد بگیرید. می توانید عادت های جدیدی ایجاد کنید. تنها چیزی که مهم است این است که که امروز تصمیم بگیرید و هرگز به عقب نگاه نکنی.”

مهمترین سخنان برای کودکان خانواده ترکیبی

“مشکل مشکل نیست، مشکل نگرش شما نسبت به مشکل است.”

کاپیتان جک اسپارو

“از هیچ کس متنفر نباش، مهم نیست چقدر به تو ظلم کرده اند. با فروتنی زندگی کن. مهم نیست چقدر ثروتمند می شوی. مثبت فکر کن. مهم نیست زندگی چقدر سخت است. زیاد بده، حتی اگر به شما کم داده شده باشد. همه را ببخش، به خصوص خودتان، و هرگز دست از دعا برای بهترین ها برای همه برندار.»

نقل قول برای خانواده های ترکیبی

خانواده ترکیبی و نکات مربوط به زندگی های مشترک

خانواده های ترکیبی در این دوره عادی هستند. کنار آمدن با این تغییر اکنون بیش از هر زمان دیگری حیاتی است. فقط به این دلیل که خانواده ها تفاوت قابل توجهی را تجربه می کنند به این معنی نیست که آنها سزاوار شاد بودن و صلح با یکدیگر نیستند. با مقدار تلاشی که برای کار کردن با هم انجام می‌شود، اکثر اعضا احساس خستگی می‌کنند و می‌خواهند تسلیم شوند و به دیگران ضربه بزنند. هدف این است که برای شروع آن لحظات را پشت سر بگذارید و به یاد بیاورید که چرا برای صلح کار می کنید. در اینجا هفت نقل قول وجود دارد که توضیح می دهد که عضوی از یک خانواده ترکیبی چگونه است:

“نگران نباشید اگر خانواده ای نیستید که لحظه به لحظه و با خوشحالی زندگی می کنند. انتظار داشته باشید روزهای سخت را تحمل کنید و در روزهای “من می توانم این کار را انجام دهم” شاد باشید. این کار، فداکاری و تلاش می خواهد. حس شوخ طبعی عالی، و اراده قوی.

جسیکا جیمز (اقتباسی)

“خانواده فقط با نام خانوادگی یا خون تعریف نمی شود، بلکه با تعهد و عشق تعریف می شود. این به معنای حضور در زمانی است که آنها بیشتر به آن نیاز دارند. به معنای داشتن پشتیبان یکدیگر است. این به معنای انتخاب دوست داشتن یکدیگر حتی در آن روزها است. وقتی برای دوست داشتن همدیگر تلاش می کنید، یعنی هیچ وقت از همدیگر در خانواده ترکیبی دست نکشید!»

“راز ترکیب خانواده ها این است… هیچ رازی وجود ندارد. این ترسناک و عالی و ناهموار و کامل و همیشه در حال تغییر است. عاشق باشید و سخت بخندید، فردا دوباره تلاش کنید، اما این توصیه زندگی است، درست است؟”میر کمین

خانواده ترکیبی در دلها است. در واقع خانواده از هم پاشیده وجود ندارد. خانواده خانواده است و با سند ازدواج، طلاق و سند فرزندخواندگی تعیین نمی شود. خانواده ها در دل ساخته می شوند.

زندگی در یک خانواده ترکیبی

Combined family and tips for living together

ادغام، به عنوان یک خانواده ترکیبی، یکی از چالش برانگیزترین وظایف یک خانواده است. نظرات مختلف در حال رقابت هستند و سعی می کنند تعیین کنند که شما در چه جایگاهی در میان خانواده جدید خود قرار می گیرید. فهمیدن اینکه مرزها کجاست و چگونه از آنها عبور نکنیم. برخی از خانواده ها بدون انجام درمان یا درمان تلفنی روانشناسی قادر به تکمیل این انتقال نیستند. شرم آور نیست که به کمک نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید که خانواده شما به عنوان یک واحد کار می کنند و همیشه علیه یکدیگر نمی جنگند. اگر به کمک نیاز دارید، همین امروز با یک متخصص خود در مرکز مشاوره همکده تماس بگیرید.

 

منابع
وب سایت betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا