تغییرات مثبت در بدن شما با قطع مصرف الکل

قطع مصرف الکل یک کار دشوار اما بسیار مفید برای شخصی است که اعتیاد داشته باشد. اعتیاد در هر زمینه ای آسیب های خود را می رساند. علاوه بر آسیب های جسمی که به شدت خطرناک هستند آسیب های روانی نیز برای خود فرد و خانواده اش ایجاد می شود. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. مصرف الکل می تواند اختلالات روانی را در فرد تشدید کند. برای مثال حملات اضطرابی در کسانی که الکل مصرف می کنند بیشتر است. در مقاله های قبل گفتیم که اعتیاد چگونه تعریف می شود. در نظر خیلی افراد اعتیاد فقط  به مواد مخدر یک نوع اعتیاد خطرناک است. این طرز فکر اشتباه است.

گاهی اوقات افرادی را ممکن است در طول زندگی خود بشناسید که اعتیاد های فوق‌العاده وحشتناکی دارند. برای مثال برخی از افراد هستند که اعتیاد به پرخاشگری یا عصبانیت دارند. برخی هم ممکن است دچار اعتیاد به الکل باشند. اعتیاد به الکل بسیار خطرناک است و در نهایت همان تاثیرات مواد مخدر را بر روی بدن افراد خواهد گذاشت. در ادامه می خواهیم ببینیم که تغییرات مثبت در بدن شما با قطع مصرف الکل چگونه است؟

اختلالات مختلف و قطع مصرف الکل

همان طور که می دانید اختلالات هم جسمی هستند و هم  روانی. اختلالات جسمی معمولا به خاطر مشکلاتی مثل ژنتیک یا محیط یا حتی ضعف سیستم ایمنی بدن فرد می تواند اتفاق بیفتد. بسیاری از ما ممکن است در یک بخشی از زندگی خود دچار بیماری های جسمی شده باشیم. نکته ای که باید بدانید این است که علاوه بر تقویت جسم ما نیاز به تقویت روان خود نیز داریم. خصوصا که روان با ذهن ارتباط دارند. سلامتی روان همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تغییرات مثبت در بدن شما با قطع مصرف الکل، صحبت کنیم.

عدم تحمل الکل و قطع مصرف الکل

آیا پس از مصرف حتی ناچیزترین مقدار الکل، احساس تهوع یا بیماری می کنید؟ آیا به طور غیرمعمولی احساس گرما می کنید یا متوجه می شوید که پوستتان صورتی می شود؟ این ها ممکن است نشانه هایی از عدم تحمل الکل باشد.

عدم تحمل الکل یک اختلال متابولیک

عدم تحمل الکل یک اختلال متابولیک است که بر نحوه تجزیه الکل توسط بدن شما تأثیر می گذارد. این معمولاً به صورت ژنتیکی منتقل می شود و حتی اگر روی والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما تأثیری نداشته باشد می تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد. گاهی اوقات از عدم تحمل الکل به عنوان حساسیت به الکل یاد می شود.

تغییرات مثبت در بدن شما با قطع مصرف الکل

بسیاری از مردم به طور نیمه منظم در مصرف الکل افراط می کنند.حتی اگر برخی افراد به صورت تفریحی این نوشیدنی را مصرف کنند باید بدانند که خطرات آن در هر حالتی وجود دارد. مصرف آن برای برخی غیرعادی نیست. اما در عین حال، الکل نیز دقیقاً چیز سالمی نیست. به علاوه، زیاده روی در مصرف الکل می تواند اثرات نامطلوب شدیدی بر زندگی شما داشته باشد. اگر شما مدت زمان زیادی است که به این نوشیدنی اعتیاد دارید اینطور است، ممکن است زمان آن رسیده که خود را از این ماده جدا کنید. آیا باور نمی کنید که ترک الکل می تواند برای شما خوب باشد؟ در این جا چند تغییر مثبت در بدن شما با قطع مصرف الکل وجود دارد.

اگر مصرف الکل را متوقف کنید، خواب شما بهتر می شود

اگر تا به حال مقدار قابل توجهی الکل نوشیده اید، احتمالا متوجه شده اید که به نظر می رسد بلافاصله بعد از آن خواب آلود می شوید. این ممکن است باعث ایاد این تفکر شود که الکل برای خواب مفید است، اما اینطور نیست. در حالی که می تواند شما را خسته کند و سرعت انحراف شما را تسریع کند. همچنین می تواند از خواب ترمیمی مناسب جلوگیری کند. به همین دلیل است که روز بعد پس از مصرف الکل هنوز احساس خستگی می کنید.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

طبق مطالعات انجام شده، این امر به این دلیل است که الکل می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • الکل چرخه خواب و بیداری شما را به هم می زند و ریتم شبانه روزی شما را از بین می برد.
  • از خواب عمیق که برای استراحت مناسب لازم است جلوگیری می کند.
  • الکل ماهیچه های گلو را شل می کند، که می تواند خطر آپنه خواب را افزایش دهد یا حتی باعث شود بیشتر خروپف کنید.

درست است که در ابتدا وقتی قطع مصرف الکل انجام می دهید، ممکن است خوابیدن برایتان سخت تر شود. اما اگر به آن ادامه دهید و عادات خواب و زمان خواب مثبت را تمرین کنید، متوجه خواهید شد که کیفیت خواب شما به طور قابل توجهی بهبود می یابد. و هر روز صبح احساس شادابی و طراوت بیشتری خواهید داشت.

هنگامی که قطع مصرف الکل می کنید، گوارش شما بهبود می یابد

کبد شما بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند هضم است. زیرا به طور طبیعی سموم را از بدن دفع می کند و به پاکسازی شما از هر چیزی که احتمالاً نمی خواهید هضم کنید کمک می کند. اما زمانی که الکل زیاد می نوشید، کبد خود را مجبور می کنید که اضافه کار کند و باعث می شود که دیگر کار خود را متوقف کند. این کار باعث می شود تا اتانول و سموم موجود در الکل را فیلتر و متابولیزه کند. به همین دلیل است که مصرف بیش از حد می تواند:

  • منجر به بیماری کبد چرب شود
  • باعث التهاب کبد شود
  • منجر به سیروز یا نارسایی کبد می شود

خوشبختانه، کبد به سرعت باز می گردد. بنابراین اگر قبل از آسیب دیدن آن را را ترک کنید، می تواند بهبود یابد و ظرف چند هفته به حالت خوب و کارآمد بازگردد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما هضم همچنان آسیب می بیند، حتی زمانی که کبد را از معادله خارج کنیم. این به این دلیل است که سیستم گوارشی انسان در برخورد با الکل مشکل دارد و آن را متفاوت از سایر سموم و مواد مدیریت می کند. مثلا:

  • الکل از نوشیدنی های تخمیر شده، از جمله شراب و آبجو، باعث تولید بیش از حد اسید معده در معده می شود.
  • مصرف بیش از حد الکل می تواند معده را تحریک کند و حتی به دستگاه گوارش و پوشش داخلی آسیب برساند.
  • الکل از لحظه ای که وارد بدن شما می شود شروع به آسیب رسانی به سلول های هضم کننده غذا می کند.
  • الکل می تواند خطر ابتلا به زخم در دستگاه گوارش را افزایش دهد.

با قطع مصرف الکل پوست شما بهتر به نظر می رسد

آیا تا به حال متوجه شده اید که الکلی ها پوست بدی دارند، به ویژه لکه های قرمز رنگ در سراسر صورتشان؟ این به این دلیل است که الکل چندین کار متفاوت با بدن شما انجام می دهد که همگی برای پوست شما مضر هستند. این شامل:

  • شکستگی مویرگ های صورت یا بینی
  • سطوح پایین کلاژن که باعث افتادگی یا شل شدگی پوست می شود
  • کم آبی که باعث خشکی پوست می شود
  • التهابی که باعث آکنه و سایر مشکلات می شود
  • خطر ابتلا به زردی بیشتر است
  • بر اساس مطالعات، خطر بالاتر ایجاد پسوریازیس، یک بیماری التهابی پوستی.

هنگامی که قطع مصرف الکل را ایجاد می کنید، متوجه می شوید که پوست شما حالت ارتجاعی خود را به دست می آورد. و بسیاری از زردی و قرمزی ناشی از الکل را از دست می دهد.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد

آیا می دانستید که نوشیدن الکل برای قلب مضر است؟ هیچ مقدار مثبت اندیشی نمی تواند شما را از آمار نجات دهد. افرادی که نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند دو برابر بیشتر از افرادی که الکل نمی نوشند، در عرض 24 ساعت جان خود را از دست می دهند. این احتمال به شش برابر در عرض یک هفته افزایش می یابد. حتی اگر بلافاصله علائم شدید بیماری را دریافت نکردید، شایان ذکر است که مصرف نادرست الکل می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی مانند:

  • سکته مغزی ایسکمیک
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • انفارکتوس میوکارد
  • سکته هموراژیک
  • نارسایی قلبی

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ممکن است وقتی مصرف الکل را ترک می کنید  فوراً نتایج را روی قلب خود مشاهده نکنید. اما علم همه چیز را برای شما تعریف کرده است. اگر الکل بنوشید، در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی هستید، و این دلیل خوبی برای ترک است.

هنگامی که نوشیدن الکل را متوقف می کنید، ایمنی شما قوی تر می شود

برای مبارزه با باکتری ها، میکروب ها، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم های ناخواسته، بدن انسان نیاز به تولید گلبول های سفید کافی دارد. اما وقتی زیاد مشروب می خورید، الکل سیستم ایمنی شما را به هم می زند و سلول های مثبت بسیار کمی برای شما باقی می گذارد تا شما را ایمن نگه دارد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا