تغییرات رفتاری در اعتیاد

اعتیاد می تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد و رفتار شما را به گونه ای تحت تأثیر قرار دهد که دیگران آن را به عنوان دستکاری درک کنند. اختلال مصرف مواد و اعتیاد یک وضعیت پیچیده است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به اعتیاد از نظر عاطفی و جسمی به موادی که مصرف می کنند وابسته می شوند. مصرف مداوم مواد می تواند بر عملکرد مغز شما تأثیر بگذارد – هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت. این می تواند منجر به تغییراتی در رفتار روزانه شما شود که دیگران ممکن است به عنوان تغییر در شخصیت شما درک کنند. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی تغییرات رفتاری در اعتیاد می پردازیم.

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است که خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

تغییرات رفتاری در اعتیاد

ناامیدی برای به دست آوردن این ماده ممکن است باعث شود فرد به روش های فریبکارانه یا دستکاری عمل کند. انگ اطراف مصرف مواد نیز ممکن است فرد را وادار کند که این گونه رفتار کند تا استفاده از مواد را انکار کند. اگر فرد مورد علاقه شما دارای اختلال مصرف مواد است، تشخیص این تغییرات در رفتار او می تواند به شما کمک کند که بدانید چگونه به آنها واکنش مناسب نشان دهید.

در حالی که ما در مورد افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد با استفاده از تاکتیک هایی مانند دستکاری در تلاش برای کنترل دیگران صحبت می کنیم، مهم است که توجه داشته باشیم که این احتمالاً به دلیل تغییرات در مغز ناشی از مصرف مواد است. افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد ذاتاً افراد «دستکاری» نیستند. و همه افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد از تاکتیک های دستکاری برای به دست آوردن کنترل دیگران استفاده نمی کنند. برخی از آنها استفاده می کنند اما با مصرف مواد مشکلی ندارند.

مصرف مواد چه تاثیری بر مغز دارد؟

تغییرات رفتاری در اعتیاد می تواند مغز را دچار چالش کند. اختلال مصرف مواد می تواند در کوتاه مدت و بلندمدت بر مغز و رفتار تأثیر بگذارد. در ادامه به بررسی تمامی این بخش ها می پردازیم.

تغییرات کوتاه مدت

مصرف مواد سیل برخی از مواد شیمیایی مغز از جمله دوپامین و اندورفین را در ناحیه ای از مغز به نام گانگلیون پایه آزاد می کند. دوپامین مسئول احساس لذت و پاداش است، که باعث می شود فرد برای بیشتر بازگشت. اندورفین و سایر مواد افیونی طبیعی باعث ایجاد احساس سرخوشی می شوند. علاوه بر این، انواع مختلف داروها اثرات کوتاه مدت مختلفی دارند. به عنوان مثال، محرک هایی مانند آمفتامین ها و کوکائین می توانند حالت موقت بیداری و انرژی ایجاد کنند.

تغییرات طولانی مدت

با افزایش مصرف مواد مخدر و الکل، مدار پاداش مغز بیشتر و بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد. به دلیل سیل مداوم دوپامین، مدار پاداش کمتر حساس می شود، به این معنی که پاداش های طبیعی ممکن است دیگر تأثیری نداشته باشد. فرد شروع به نیاز به ماده برای احساس لذت و پاداش می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2020، اثرات طولانی مدتی نیز بر روی آمیگدال گسترش یافته و قشر جلوی مغز وجود دارد. این دو ناحیه از مغز مسئول کنترل تکانه و تصمیم گیری مسئولانه هستند.

آیا اختلال مصرف مواد می تواند بر رفتار تأثیر بگذارد؟

تغییرات رفتاری در اعتیاد را در این بخش از نوشته بررسی می کند. با گذشت زمان، آسیب به مغز ناشی از مصرف طولانی مدت مواد می تواند اثرات ماندگاری ایجاد کند که می تواند به شیوه های قابل توجهی بر ذهن و رفتار فرد تأثیر بگذارد. این می تواند باعث شود که فرد مورد علاقه شما به گونه ای رفتار کند که معمولاً این کار را نمی کند، که ممکن است شامل رفتارهای دستکاری شود. دستکاری به زمانی اطلاق می‌شود که فردی به شیوه‌ای خاص رفتار می‌کند تا تلاش کند چگونه فکر، احساس و رفتار شخص دیگری را کنترل کند. افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد ممکن است از تاکتیک های دستکاری استفاده کنند زیرا ماده ای که استفاده می کنند بر قضاوت و استدلال عینی آنها تأثیر گذاشته است.

علاوه بر این، یک فرد مبتلا به اختلال مصرف مواد ممکن است ترک اعتیاد را تجربه کند، که می تواند یک روند دردناک و گاهی تهدید کننده زندگی باشد. به همین دلیل، ممکن است ناامیدی برای به دست آوردن پول برای خرید بیشتر ماده برای جلوگیری از علائم ترک – که ممکن است منجر به این تغییر در رفتار شود – شروع شود. همچنین ممکن است از دستکاری برای انکار آنها در مصرف مواد یا منحرف کردن سرزنش از خود به سمت دیگران به عنوان دلیل استفاده از این مواد استفاده شود، که باعث می شود آنها کمتر در مورد رفتار خود احساس گناه کنند.

استفاده و دستکاری مواد

تغییرات رفتاری در اعتیاد می تواند با دستکاری مرتبط باشد که در این بخش به بررسی آن می پردازیم. تشخیص دستکاری همیشه آسان نیست. اما در اینجا چند تاکتیک متداول دستکاری وجود دارد. به یاد داشته باشید که در حالی که این تاکتیک‌ها مختص اختلال مصرف مواد نیست، فردی که با یا بدون این بیماری زندگی می‌کند ممکن است از آنها استفاده کند.

دروغ گویی

تحقیقات انجام شده در سال 2015 نشان می دهد که دروغ گفتن می تواند نشانه مهمی از تکرار مصرف مواد باشد. برخی از مثال‌های رایجی که ممکن است از فردی مبتلا به اختلال مصرف مواد بشنوید عبارتند از:

  • “من استفاده را متوقف کردم. من از این پول برای مواد مخدر استفاده نخواهم کرد.»
  • «دیشب مشروب نخوردم. گفتم من مشکلی ندارم شما نمی توانید من را اخراج کنید.»
  • قول می‌دهم رفتارم را متوقف کنم. این آخرین بار است. فقط برای یک نوشیدنی بیشتر به من پول بده.

احساس گناه و تغییرات رفتاری در اعتیاد

فردی که دارای اختلال مصرف مواد است نیز می‌تواند سعی کند دیگران را به گناه بیاندازد، به آنها یادآوری کند که چه چیزی به شما بدهکار هستند یا نقش قربانی را بازی کند. برخی از نمونه های تسلیم گناه عبارتند از:

  • “چطور تونستی این کار رو با من بکنی؟”
  • شما باید بعد از هر کاری که در جوانی برای شما انجام دادم، از من حمایت کنید. “
  • اگر به من کمک نکنی و در نهایت به زندان بیفتم، پس تقصیر تو خواهد بود.”

خودزنی و تهدید به خودکشی

پژوهشی از منبع معتبر 2019 به این موضوع پرداخته است که چگونه ممکن است از خودآزاری و اقدام به خودکشی توسط افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد به عنوان نوعی دستکاری یا ابراز ناامیدی استفاده شود. اما همیشه اینطور نیست. یک مطالعه در سال 2013 نشان می دهد که دستکاری به ندرت دلیلی برای آسیب زدن به خود است. اگر فرد مورد علاقه شما تهدید به خودآزاری یا خودکشی می کند، بسیار مهم است که این تهدیدها یا اقدامات را ساده نگیرید. می توانید با کارشناسان ما در همکده در ارتباط باشید.

خوب بودن فقط برای بدست آوردن چیزی

تغییرات رفتاری در اعتیاد بسیار متفاوت و پیچیده است. شما می توانید متوجه شوید که فرد مورد علاقه شما با اختلال مصرف مواد بسیار خوب یا دوستانه است، اما فقط زمانی که آنها بخواهند شما به روش خاصی رفتار کنید. برای مثال، ممکن است برای اولین بار پس از چند ماه زمانی که به پول نیاز دارند با شما تماس بگیرند. وقتی به آنها می دهید، ممکن است به رفتار معمول خود برگردند.

درمان بی صدا

ارائه درمان بی صدا به کسی یک تاکتیک معمول دستکاری است. این زمانی است که شخصی صحبت کردن با شما را متوقف می کند، منفعلانه یا پرخاشگرانه، تا زمانی که شما آنطور که او می خواهد رفتار کنید. به آن دادن “شانه سرد” نیز گفته می شود. عدم تعامل با شما لزوما یک تاکتیک دستکاری نیست. افراد ممکن است دلایل مختلفی برای عدم تمایل به تعامل داشته باشند. اما وقتی از این سکوت برای کنترل شما استفاده می شود، می تواند به عنوان نوعی دستکاری در نظر گرفته شود. اگردر این زمینه دچار مشکل شدید می توانید با متخصصان و مشاوران ما در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

چگونه با تاکتیک های دستکاری کنار بیاییم؟

تغییرات رفتاری در اعتیاد با تاکتیک های دستکاری بسیار سخت است. دستکاری می تواند آسیب زا باشد. اما به یاد داشته باشید که تقصیر عزیز شما نیست. استفاده از مواد اغلب می تواند بر خلق و خو، رفتارها، قضاوت و بینش فرد تأثیر بگذارد. اگر احساس می کنید که عزیزتان مبتلا به اختلال مصرف مواد از دستکاری برای کنترل شما استفاده می کند، سعی کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • مرزهای شخصی ایجاد کنید و به آن پایبند باشید: حفظ مرزهای خود بسیار مهم است، چه یاد گرفتن «نه» گفتن یا تعیین محدودیت در مقدار پول یا حمایتی که می توانید ارائه دهید.
  • در مورد اختلال مصرف مواد بیاموزید: وقتی متوجه شدید که اعتیاد یک بیماری روانی است و چگونه بر مغز و رفتار آن تأثیر می‌گذارد، ممکن است واضح‌تر شود که چرا فرد مورد علاقه‌تان آن‌طور که هست رفتار می‌کند.
  • آرام بمانید: برخورد با تاکتیک های دستکاری همراه با عصبانیت ممکن است وضعیت را بدتر کند.
  • شما مسئول نیستید: به یاد داشته باشید که شما مسئول شادی دیگران نیستید. مشکلات عزیزتان تقصیر شما نیست.
  • درمان و حمایت را تشویق کنید: سعی کنید عشق خود را تشویق کنید. تا زمانی که آنها به استفاده از مواد ادامه دهند، ممکن است رفتارهای دستکاری کنند.
  • روی مراقبت از خود تمرکز کنید: سعی کنید مطمئن شوید که آرام می‌خوابید، ورزش می‌کنید، وعده‌های غذایی مغذی می‌خورید و با افرادی که دوستشان دارید ارتباط برقرار می‌کنید. خودمراقبتی برای حفظ سلامتی شما در حین ارائه حمایت از عزیزتان بسیار مهم است.

نگاه نهایی بر تغییرات رفتاری در اعتیاد

استفاده از مواد و اعتیاد اغلب باعث می شود افراد به گونه ای رفتار کنند که ممکن است برای عزیزانشان دستکاری کنند. افراد مبتلا به اعتیاد ممکن است از تاکتیک های دستکاری برای کنترل رفتار، تفکر و احساس فرد دیگر استفاده کنند. آنها همچنین ممکن است از آن برای دسترسی به مواد یا مخفی کردن میزان وضعیت خود استفاده کنند. بدون توجه به دلیل، دستکاری هرگز تقصیر شما یا عزیزتان نیست. استفاده از مواد می تواند بر نحوه عملکرد مغز تأثیر بگذارد و منجر به آسیب طولانی مدت شود که ممکن است بر رفتار و خلق و خوی آنها تأثیر بگذارد. اگر متوجه شدید که یکی از عزیزان در رفتار خود تغییراتی را تجربه می کند، به یاد داشته باشید که این تقصیر او نیست.

یادگیری بیشتر در مورد مصرف مواد و نحوه تأثیر آن بر مغز می تواند به شما در درک و شناخت تغییرات در فرد مورد علاقه خود کمک کند. این همچنین به شما کمک می کند تا یاد بگیرید چگونه با این تغییرات کنار بیایید و در عین حال پشتیبانی ارائه دهید. عصب‌شناسی مصرف مواد و اعتیاد نیز در زمینه رفتار می تواند اثر خاصی داشته باشد. شواهدی از تصویربرداری عصبی و ارتباط با درمان می تواند متفاوت از تمامی موارد به پیش برود. در حقیقت روند درمانی را می تواند به طور خاص تری متفاوت پیش ببرد.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا