تأثیر رزماری بر حافظه و ذهن شما

تأثیر رزماری بر حافظه مانند تاثیر بسیاری از مواد غذایی و گیاهی در تقویت سلامت روان است. همانطور که در مقاله های قبل گفتیم حافظه انسان برای تقویت نیاز به انجام روش های خلاقانه دارد. برای مثال بازی پازل می تواند در تقویت ذهن و حافظه کمک کند. هر فردی اگر بتواند ذهن خود را به درستی تقویت کند می تواند موفقیت های بسیاری کسب کند.

در این بین اختلالات روانی بسیاری وجود دارند که ممکن است آسیب های به نفر برسانند. یکی از اختلالات مغزی که مغز یا حتی آلزایمر است. در مقاله های قبل گفتیم که اختلالات آسیب های مختلفی را به افراد وارد می کند. حال اگر یک فرد از قبل حافظه خود را تقویت کرده باشد کنار دچار اختلالات روانی می شود. یکی از مواردی تقویتی در حافظه، تقویت حافظه فعال است. در ادامه می خواهیم ببینیم که تأثیر رزماری بر حافظه و ذهن شما چگونه است؟ در ادامه این مقاله می خواهیم بگوییم که  تقویت حافظه چگونه است.

انواع روش های تقویت حافظه و تاثیر رزماری بر حافظه

انواع مختلفی از روش های تقویت حافظه وجود دارد. بخش های مختلف حافظه می تواند روی قسمت های مختلفی از بدن تاثیر بگذارد. برخی افراد هستند که در طول دوران مختلف دچار مشکلات حافظه می شوند. مشکلات حافظه می تواند بسیار آسیب زا باشد. در روان شناسی مشاوران و متخصصان معمولا برای افراد از داروها یا روش هایی برای تقویت حافظه استفاده می کنند. برای همین امر هم است که معمولا همه باید تلاش کنند مشکلات حافظه را در خود بهبود بخشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تأثیر رزماری بر حافظه و ذهن شما صحبت کنیم.

تاثیر رزماری بر حافظه و فعال کردن آن چگونه است؟

تحقیقات نشان می دهد که تمرینات ذهنی ممکن است باعث تقویت حافظه فعال در افراد مبتلا به ADHD شود. با “ورزش” و آموزش می توان آن را بهبود بخشید. می توانید چالش های مختلف حافظه فعال را به صورت آنلاین پیدا کنید. ممکن است از نظر توانایی یادآوری الگوهای بصری یا به خاطر آوردن اطلاعات شنوایی مورد آزمایش قرار بگیرید. برخی از مواردی که ممکن است امتحان کنید عبارتند از:

ابزارهای حافظه آنلاین

به دنبال وب سایت ها یا برنامه هایی باشید که چالش هایی را طراحی کرده اند. این چالش ها برای ایجاد حافظه شما برای اطلاعات شفاهی و بصری طراحی شده اند.

بازی های مفید برای حافظه و تاثیر رزماری بر حافظه

برخی شواهد نشان می دهد که تمرینات شناختی به عنوان بازی های مغزی نیز معروف هستند. این تمرینات ممکن است به تقویت حافظه کاری و سایر زمینه ها مانند توجه، حل مسئله و استدلال کمک کند. برخی از این بازی ها ممکن است شامل حفظ ، تشخیص الگو، برنامه ریزی، تیزرهای بصری، منطق و ریاضی باشد.

از استراتژی های حافظه استفاده کنید

وقتی می دانید که با حافظه فعال مشکل دارید، ابزارها و استراتژی هایی را پیدا کنید که به شما کمک کند.  اطلاعات مهم را به خاطر بسپارید. انجام کارهایی مانند استفاده از یادآوری ها می تواند به شما کمک کند. نوشتن اطلاعات مهم و تنظیم یادآوری در تلفن شما ممکن است به شما در ادامه مسیر کمک کند.

برای تقویت حافظه فعال یک کار را همزمان انجام دهید

از آنجا که حافظه کاری ضعیف، انجام چندین کار را دشوار می کند.  ممکن است برای جلوگیری از انجام چند وظیفه مفید باشد.  در عوض، به طور همزمان به یک فعالیت پایبند باشید. در صورت امکان بر روی رفع حواس پرتی کار کنید. همچنین ممکن است محدود کردن محدودیت های زمانی و تنظیم زنگ هشدار مفید باشد. با این کار شما می توانید  تمام توجه خود را به مدت محدود بر روی یک کار واحد متمرکز کنید. با انجام این کار احتمال این که حواس شما به کارهای دیگر پرت شود، کاهش می یابد. سپس فراموش می کنید که به کاری که روی آن کار می کردید برگردید.

ورزش در کنار تاثیر رزماری بر حافظه

برخی تحقیقات نشان می دهد که فعالیت بدنی می تواند یک ابزار غیر دارویی مفید باشد. این کار برای مدیریت علائم ADHD و بهبود ساختار و عملکرد مغز می تواند مفید باشد. برنامه فعالیت های بدنی در کارهایی که نیاز به حافظه فعال دارند بهتر عمل می کند.

داروهای خود را مصرف کنید

داروهای محرک معمولاً برای درمان علائم ADHD تجویز می شوند. برخی از شواهد نشان می دهد که این دارو خواص دیگری نیز دارد. همچنین ممکن است عملکرد را در مناطقی از مغز که مربوط به حافظه فعال است، بهبود بخشد

درمان و تاثیر رزماری بر حافظه را برای حافظه فعال در نظر بگیرید

همچنین ممکن است دریابید که درمان می تواند برای رفع مشکلات حافظه فعال همراه با ADHD مفید باشد. درمان هایی مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT) بر کمک به افراد مختلف مهم است.  این درمان برای تغییر افکار، رفتارها و احساسات که به مشکلات کمک می کند متمرکز است. CBT می تواند به شما در یادگیری مکانیزم های مقابله ای جدید کمک کند. این مکانیزم های مقابله ای شامل مهارت های مدیریت زمان و تعیین هدف است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آموزش حافظه فعال می تواند به بهبود توانایی فرد کمک کند. این بهبود ها  در تمرکز، کنترل رفتارهای تکانشی و تقویت مهارت های حل مسئله انجام می شود.

ADHD با مشکلات حافظه مرتبط است

گفته می شود که ADHD با مشکلات حافظه مرتبط است. اما تحقیقات همچنین نشان می دهد که افرادی می توانند برای رفع این مشکلات انجام دهند. آموزش مغز، استراتژی های حفظ و پیروی از توصیه های درمانی ADHD توسط پزشک بسیار مهم هستند. همگی این ها مراحلی هستند که می توانید برای تقویت حافظه خود انجام دهید.

تأثیر رزماری بر حافظه و ذهن شما

نظریه های زیادی وجود دارد که راه های مختلفی را برای بهبود حافظه یا تفکر واضح تر پیشنهاد می کنند. یکی از آن‌ها این ایده است که افزودن رزماری به غذا یا آب، یا حتی تنفس عطر آن، می‌تواند مغز شما را تقویت کند. اما آیا این تأثیر رزماری بر حافظه توسط دانشمندان پشتیبانی می شود؟

رزماری چیست؟

اول، مهم است که بفهمیم رزماری چیست. رزماری (نام علمی: rosmarinus officinalis) گیاهی است با برگهای سوزنی مانند. این گیاه چند ساله است، به این معنی که پس از کاشت آن، باید هر سال زمانی که به اندازه کافی گرم باشد، دوباره رشد کند. این گیاه بومی آسیا و مدیترانه است، اما در کشور های مختلف نیز رشد می کند. رزماری به خانواده گیاهان نعناع مربوط می شود. هنگامی که شکوفا می شود، گل آن سفید، بنفش، صورتی یا آبی تیره است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

رزماری اغلب به عنوان ادویه در غذاها از جمله سوپ، خورش، گوشت، مرغ، ماهی و سایر غذاهای مدیترانه ای استفاده می شود و طعم تا حدودی تلخی دارد. برخی از افراد نیز از چای با طعم رزماری لذت می برند. رزماری همچنین به عنوان عطر استفاده می شود و به شامپو، نرم کننده و صابون اضافه می شود.

تأثیر رزماری بر حافظه به عنوان یک تقویت کننده شناختی؟

در این‌جا آن‌چه تحقیقات در مورد رزماری و اثرات آن بر عملکرد شناختی بیان خواهم شد.

مصرف رزماری و تأثیر رزماری بر حافظه

یک مطالعه که شامل 28 بزرگسال مسن بود نشان داد که مصرف دوز کم، اما نه دوز بالاتر، پودر رزماری خشک، با افزایش آماری قابل توجهی در سرعت حافظه مرتبط است.

عطر رزماری

برخی از تحقیقات به چگونگی تأثیر بوی رزماری بر حافظه پرداختند. شرکت کنندگان در حین انجام وظایف پردازش بصری و کارهای تفریق سریال در معرض عطر رزماری قرار گرفتند. با مقادیر بیشتر عطر رزماری، سرعت و دقت در کارها افزایش یافت. تحقیقاتی که در کنفرانس سالانه انجمن روانشناسی بریتانیا ارائه شد، فواید عطر رزماری را نیز برجسته کرد. تحقیقات شامل 40 کودک در سن مدرسه بود که یا در اتاقی حاوی عطر رزماری یا اتاق دیگری بدون عطر قرار گرفتند.

نتایج، هنوز توسط یک مجله معتبر قابل انتشار است. آنا به طور کلی مطالعات نشان داد که افرادی که در اتاق عطر رزماری بودند، امتیازات حافظه بالاتری نسبت به کسانی که در اتاق بدون عطر رزماری بودند، نشان دادند.

اسانس این گیاه تأثیر رزماری بر حافظه

مطالعه دیگری با 53 دانش آموز بین 13 تا 15 سال انجام شد. محققان دریافتند که حافظه آنها از تصاویر و اعداد زمانی که اسانس این گیاه در اتاق اسپری شد، بهبود یافت.

آب رزماری

یک مطالعه شامل 80 بزرگسال بود که 250 میلی لیتر آب این گیاه یا آب معدنی مصرف کردند. کسانی که آب رزماری می‌نوشیدند در مقایسه با کسانی که آب معدنی می‌نوشیدند، بهبود کمی در عملکرد شناختی نشان دادند.

مطالعات تأثیر رزماری بر حافظه روی موش و موش صحرایی

چندین مطالعه دیگر در مجلات بررسی و در مورد تأثیر مصرف رزماری منتشر شد، با نتایجی که نسبتاً به طور مداوم فواید مرتبط با رزماری را در حافظه نشان می دهد. با این حال، این مطالعات روی موش‌ها و موش‌ها انجام شد و مشخص نیست که آیا این فواید برای انسان‌ها صادق است یا خیر. بنابراین، آن‌ها در این خلاصه تحقیق نبودند.

چرا رزماری ممکن است برای مغز مفید باشد؟

به طور قطع مشخص نیست که چرا رزماری ممکن است فوایدی داشته باشد. اما یک نظریه این است که علاوه بر تأثیر رزماری بر حافظه به نظر دارای برخی خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است برای آسیب های بدن ما به دلیل رادیکال های آزاد شفابخش باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ایده دیگری که توسط مرکز پزشکی Penn State Milton S. Hershey ذکر شد این است که رزماری به نظر می رسد اضطراب را کاهش می دهد، که به نوبه خود ممکن است توانایی تمرکز را افزایش دهد.

سخن آخر

در حالی که تأثیر رزماری بر حافظه نویدبخش ما است، مهم است که قبل از شروع مکمل رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. این پتانسیل تداخل با سایر داروها از جمله رقیق‌کننده‌های خون، مهارکننده‌های ACE (برای درمان فشار خون بالا)، لیتیوم، دیورتیک‌ها (مانند Lasix) و داروهای دیابت را دارد. علاوه بر این، در مورد این گیاه باید با تحقیقات بیشتری در انسان تقویت شود که مزایای شناختی ثابتی را نشان می‌دهد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا