به کسی که افسردگی دارد چه بگوییم

افسردگی یکی از اختلالات شایع در دنیای روان شناسی است. افسردگی آسیب های بسیار زیادی به افراد می رساند. در مقاله های قبل گفتیم که اختلالات روانی می تواند فشار های مختلفی وارد کند. نحوه بیان ما با یک فرد افسرده می تواند متفاوت باشد. شما ممکن است در نزدیکان خود افرادی را ببینید که دچار بیماری های مانند افسردگی هستند. نشانه های افسردگی در هر شخصی متفاوت است. تفاوت رفتار های یک فرد می تواند در نحوه درمان او هم متفاوت باشد. این مشکلات روانی اگر درمان نشوند می تواند تا دوران بزرگسالی نیز ادامه داشته باشند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند.

افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات در دنیای امروزی است. امواج مغزی آلفا یکی از مواردی است که می تواند افسردگی را کاهش دهد. در مقاله های قبل گفتیم که این امواج می تواند افسردگی را کاهش دهد. اختلالات روانی همیشه در دنیا قابل بحث بوده اند.

در روان شناسی افراد نظرات مختلفی درباره اختلالات روانی گفته اند. متاسفانه به دلیل حضور بیماری کرونا در این دو سال اخیر اختلالات روانی در بین مردم بیشتر شده است.  یکی از این اختلالات روانی شایع افسردگی است. افسردگی بسیار خطرناک است. حتی در برخی موارد گفته شده که افسردگی باعث خودکشی برخی افراد هم شده است. پزشکان و روان شناسان هر ساله سعی دارند تا از طریق راه های مختلف افسردگی را در افراد کاهش دهند. اگر به یاد بیاورید در مقاله های قبل در ارتباط با افسردگی صحبت کردیم.

آسیب به بدن با افسردگی

به کسی که افسردگی دارد چه بگوییم

هر کدام از این ها به دلایل خاصی ایجاد شده بودند و به بخش های مختلف بدن آسیب می زدند. افسردگی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. پس نمی توانیم بگوییم که کودکان یا بزرگسالان در سن های مختلف اصلا احتمال این که افسردگی بگیرند را ندارند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی تلفنی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با به کسی که افسردگی دارد چه بگوییم، صحبت کنیم.

دانستن این که به کسی که افسرده است چه بگویید همیشه آسان نیست

دانستن این که به کسی که افسرده است چه بگویید همیشه آسان نیست. سعی کنید با ابراز نگرانی از گفتن چیز «اشتباه» منصرف نشوید. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی بالینی احساس تنهایی می کنند. حالتی که فقط وضعیت آن ها را بدتر می کند.  اگر نمی دانید چه بگویید، بهتر است فقط به دوست خود بگویید که در کنار آن ها هستید.

این مقاله به این موضوع می‌پردازد که وقتی می‌خواهید بیشتر بگویید، چه کاری می‌توانید انجام دهید، اما برای بیان احساسات خود مشکل دارید. همچنین جملاتی را پوشش می‌دهد که شنیدن آن‌ها برای فردی که افسرده است مفید است.

به آن ها یادآوری کنید که مورد اهمیت هستند

این ۵ کلمه ساده – “من به تو اهمیت می دهم” – می تواند برای فردی که ممکن است احساس کند تمام دنیا با آن ها مخالف است معنی زیادی داشته باشد. یک در آغوش گرفتن یا لمس ملایم دست حتی می تواند این پیام را منتقل کند. نکته مهم این است که به آن شخص بگویید که برای شما مهم است.  در حالی که ممکن است در ابتدا احساس ناخوشایندی و نامطمئن داشته باشید، بدانید که هر چیزی که می گویید نباید عمیق یا شاعرانه باشد. این باید به سادگی چیزی باشد که از محل شفقت و پذیرش ناشی شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به آن ها یادآوری کنید که برای آن ها حضور دارید

افسردگی ممکن است به گونه‌ای باشد که انگار هیچ‌کس نمی‌داند چه احساسی دارید یا حتی به اندازه کافی برای درک آن اهمیت ندارد، که می‌تواند منزوی و طاقت‌فرسا باشد. تحقیقات نشان داده است که افراد زمانی که افسرده هستند تمایل به کناره گیری دارند. بنابراین تماس گرفتن با یک دوست نیازمند اولین قدم مهم است. اگر دوستتان آمادگی صحبت کردن را ندارد، با صرف وقت با او، به حمایت خود ادامه دهید و سعی کنید به طور منظم حضوری، تلفنی یا پیامکی به او مراجعه کنید.

تماس با دوستتان برای جلوگیری از افسردگی

وقتی با یک دوست تماس می گیرید، این که به او بفهمانید که در هر مرحله از راه همراه او خواهید بود، می تواند بسیار اطمینان بخش باشد. ممکن است در ابتدا کاملاً ندانید که چگونه به نظر می رسد. اما بدانید که فقط یادآوری به دوستتان که شما فردی هستید که می تواند به او تکیه کند، می تواند به معنای بهترین محبت دنیا باشد.

بپرسید چگونه می توانید کمک کنید

افسردگی وزن زیادی بر روی فردی که آن را تجربه می کند، چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی، وارد می کند. بنابراین احتمالاً کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش فشار در زمان بهبودی دوست خود انجام دهید. ممکن است دوستتان از ترس این که سربارتان شود، از پذیرش پیشنهاد شما امتناع کند. بنابراین به وضوح بگویید که برایتان مهم نیست و می‌خواهید به همان روشی که می‌دانید در شرایط مشابه به شما کمک می‌کنند، کمک کنند. همچنین ممکن است افسردگی دوست شما را چنان خسته و افسرده کند که حتی نداند از چه نوع کمکی بخواهد. با چند پیشنهاد خاص آماده باشید، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دوست دارید از  مواد غذایی استفاده کنید؟
  • آیا دوست دارید برای مدتی در کاری شرکت داشته باشید؟
  • دوست دارید من شما را به  مقصد تان برسانم؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مشخص بودن از نظر زمان و فعالیت می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، به جای گفتن “آیا کاری وجود دارد که بتوانم برای شما انجام دهم؟” بهتر است بپرسید، “آیا می توانم شنبه صبح بیایم و برای شما کارهای خانه را انجام دهم؟” همچنین به یاد داشته باشید که کمکی که فکر می‌کنید دوستتان ممکن است به آن نیاز داشته باشد ممکن است با چیزی که واقعاً از نظر او مفید است مطابقت نداشته باشد.

خلاصه ای از تاثیرات افسردگی

افسردگی می تواند کارهای روزانه و سایر تعهدات را بسیار دشوارتر کند. حمایت ملموس و عملی می تواند راهی عالی برای کمک به افرادی باشد که افسرده هستند.

آن ها را ترغیب کنید که با یک پزشک صحبت کنند

درمان‌های با کمک پزشک بخش بسیار مهمی در بهبود  افسردگی هستند. اما مردم اغلب از وضعیت خود خجالت می‌کشند یا نسبت به این که آیا درمان واقعا کمک می‌کند یا خیر، بدبین هستند. اگر دوست شما هنوز به پزشک مراجعه نکرده است، او را تشویق کنید که به دنبال کمک باشد و به او اطمینان دهید که درخواست کمک مشکلی ندارد. افسردگی یک بیماری واقعی و قابل درمان است.

اگر دوست شما در حال حاضر به پزشک مراجعه کرده است، در برداشتن داروها و به موقع بودن برای قرار ملاقات، به او کمک کنید.

از آن ها بپرسید که آیا می خواهند درباره اتفاقات پیش آمده صحبت کنند

گاهی اوقات مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای یک دوست افسرده انجام دهید این است که فقط با دلسوزی به آن‌ها گوش دهید. در حالی که درباره چیزی که او را آزار می‌دهد صحبت می‌کند و به او اجازه می‌دهد فشار احساسات مختلف را کاهش دهد.

بدون وقفه به صحبت های دوست خود گوش کنید

همه ما آرزو داریم برای کسانی که به آن ها اهمیت می‌دهیم، چیزهایی را اصلاح کنیم و اغلب راه‌حل‌هایی سریع برای مقابله با احساس درماندگی خود ارائه می‌کنیم. گاهی اوقات افرادی که افسرده هستند فقط نیاز به صحبت دارند بدون این که صحبت را با نصیحت های خیرخواهانه به عهده بگیرند.

خلاصه ای در ارتباط با همدردی با دوست افسرده خودتان

همدردی می تواند به تحمل بیشتر دردهای روحی و روانی آن ها کمک کند. زیرا آن ها دوره درمانی تجویز شده توسط پزشک یا درمانگر خود را طی می کنند.

به آن ها یادآوری کنید که اهمیت دارند

یک احساس رایج در میان افرادی که افسرده هستند این است که زندگی آن ها اهمیتی ندارد و هیچ کس حتی برای رفتن آن ها اهمیتی نخواهد داشت. آن ها متوجه می شوند که ارزش دارند. هنگامی که فردی با احساس افسردگی و بی ارزشی دست و پنجه نرم می کند، به آن ها بفهمانید که آن ها شخص مهمی در زندگی شما هستند.

به دوستتان ثابت کنید که او را درک می کنید.

قبل از این که به کسی بگویید “من حس تو را می فهمم”، باید مطمئن باشید که واقعاً این کار را می کنید. اگر دارید، ممکن است برای دوستتان مفید باشد که بشنود احساس او را تجربه کرده اید. با این حال، به خاطر داشته باشید که انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد، و حتی اگر افسردگی بالینی را تجربه کرده اید، ممکن است با آن چه دوست شما تجربه می کند بسیار متفاوت باشد. از طرف دیگر، اگر آن‌ چه شما تجربه کرده‌اید مربوط به یک اتفاق عادی بوده است، از طرف دیگر، دوست شما ممکن است احساس کند که شما با مقایسه آن با تجربه‌ی خود، تجربه‌ی او را بی‌اهمیت جلوه می‌دهید.

در این مورد، بهتر است به سادگی اعتراف کنید که دقیقاً متوجه نمی‌شوید که به آن ها چه می‌گذرد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا