بهترین دوست شدن شریک زندگی چگونه ممکن است؟

فشارهای داخلی قدرتمند ما را وادار می کند تا از شرکای خود انتقاد کنیم، علیرغم آسیب های مخربی که بر روابط ما می گذارد. این امکان وجود دارد که آنچه را که با آن مخالف هستید تأیید کنید، زیرا دیدگاه شریک زندگی شما به اندازه دیدگاه شما معنادار و معتبر است. در دسترس قرار دادن خود برای همسرتان زمانی که او در شرایط سختی قرار دارد، بسیار مهم است، اگر او می‌خواهد احساس کند که شما بدون توجه به هر اتفاقی از او حمایت می‌کنید. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده می خواهیم بدانیم بهترین دوست شدن شریک زندگی چگونه ممکن است؟ مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است که علاوه بر خدمات حضوری مشاوره تلفنی روان شناسی را هم ارائه می کند.

بهترین دوست شدن شریک زندگی چگونه ممکن است؟

دهه‌ها پیش، هارویل هندریکس، زوج‌درمانگر محترم، اظهار داشت که سه چیز ضروری برای یک رابطه شاد، ایمنی، ایمنی و ایمنی است. چنین اظهاراتی ممکن است اضافی یا بیش از حد به نظر برسد. با این حال، به درستی آنچه را که در یک رابطه ایده آل مهم است، برجسته می کند.

چرا احساس امنیت در رابطه ضروری است؟

واضح است که این اصطلاح به احساس امنیت عاطفی در یک رابطه متعهدانه اشاره دارد – اولین قدم برای احساس امنیت در آن. به هر حال، این که همسرتان را به عنوان مراقب و شخص محترم نسبت به خود و سخت کوش بودن در بحث در مورد زمینه هایی از زندگی خود که در آن آسیب پذیرترین هستید، می شناسید، نشان دهنده جنبه های کلیدی ایمنی و امنیت است.

نه اینکه یک رابطه مثال زدنی به چیزی بیش از امنیت نیاز ندارد، اما بدون چنین پشتوانه‌ای، احتمالاً نمی‌تواند امیدها و خواسته‌های شما (یا همسرتان) را برآورده کند. شما نیاز دارید که شریک زندگی‌تان تأیید کند که برای درک و محافظت از رفاه شما می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. به این ترتیب، خود را موظف به نصب محافظ‌ها نمی‌دانید – اگر موانع فولادی نباشند، برای اینکه از آنها در امان بمانید، موانعی ایجاد کنید. این خود یکی از راه های اساسی برای بهترین دوست شدن شریک زندگی است.

به دلیل غرایز بقا، هر زمان که احساس می کنیم مستعد حمله هستیم، مجبور می شویم از خود فاصله بگیریم تا خود را از تهدید درک شده رها کنیم. و چنین محافظت از خود با صمیمیت رابطه‌ای ناسازگار است، و متأسفانه شریک ما را برای موقعیت «بهترین دوست» که در اولین بار به او متعهد بودیم، واجد شرایط نمی‌شود.

با توجه به چالش‌های صمیمیت که همه ما با آن روبرو هستیم، چگونه می‌توانیم آگاهانه رابطه‌ای غیر تهدیدآمیز را پرورش دهیم – که صادقانه بگویم، ممکن است به طور طبیعی برای ما اتفاق نیفتد؟ با این حال، به‌طور غیرمستقیم، تلاش‌های ما مستلزم یادگیری این است که چگونه نه تنها محدودیت‌های شریک خود را رعایت کنیم، بلکه به محدودیت‌های خود نیز احترام بگذاریم.

نسبت به تمایلاتی که رابطه شما را تهدید می کند آگاه تر شوید

برای بهترین دوست شدن شریک زندگی باید آگاهی خود را بالا ببرید. همزمان که هندریکس بر نیاز اساسی به امنیت رابطه تاکید می کند، نسبت به نیاز تقریبا غیرقابل مقاومت به انتقاد از شریک زندگی خود در زمانی که عقاید و رفتار او با شما متفاوت است هشدار می دهد. چه فشارهای داخلی قدرتمندی وجود دارد که – به طور معکوس – ما را به انجام این کار سوق می دهد، علیرغم آسیب های جدی که بر روابط ما می گذارد؟

اگرچه تعداد بسیار کمی از مردم آن را اعتراف می کنند، اما ما پنهانی دوست داریم شریک زندگیمان قبول کند که شبیه ما باشد. حتی بدتر از آن، چیزی در درون ما می‌تواند احساس کند که مجبور می‌شود آنها را به دلیل عدم تمایل به «تکثیر» ما تنبیه کنیم – به این دلیل که می‌خواهند شخص خودشان باشند و احساس نمی‌کنند تحت فشار قرار می‌گیرند تا هویتشان را «دوباره» بسازیم تا ترجیحات ما را بهتر منعکس کنیم. این تمایل خودخواهانه برای تحمیل تمایلات خود به شریک زندگی خود دقیقاً از کجا نشأت می گیرد؟ و مهمتر از آن، چگونه می‌توانیم فراتر از این انگیزه‌های تند حرکت کنیم تا هر زمان که تفاوت‌های غیرقابل انکار آن‌ها ما را ناراحت کرد، آنها را تحقیر کنیم؟

دلیل اصلی اینکه ما اغلب نسبت به همسرمان خیلی سخت می گیریم این است که تفاوت های آنها را بی اعتبار می بینیم. و این واکنش از یک کودک هنوز ناامن می آید که در اعماق ما زندگی می کند: کودکی برای تفکر عینی بسیار کوچک است و محدود به ارزیابی چیزها به صورت مطلق دوتایی است. درک متغیرها در یک موقعیت خاص به سادگی فراتر از ظرفیت آنهاست. استدلال سیاه و سفید آن ها به این صورت است که یا با من هستید یا علیه من.

ایجاد امنیت عاطفی که شریک زندگی شما را به بهترین دوست ارتقا می دهد

در این بخش از مقاله می خواهیم راه هایی اساسی برای بهترین دوست شدن شریک زندگی ارائه کنیم. تشخیص اینکه چگونه هر یک از این نکات مشخص می کند که چگونه برای زوج ها لازم است تا امنیت، اعتماد و احترام لازم برای یک اتحاد صمیمی را ایجاد کنند، باید نسبتاً آسان باشد.

پذیرش بدون قید و شرط

همانطور که شما (مثل هر کس دیگری) می خواهید بدون قید و شرط همان چیزی که هستید – و نیستید – پذیرفته شوید، شریک زندگی تان نیز چنین است. بنابراین، سعی کنید آنچه را که شخصاً می خواهید به دست آورید، به آنها بدهید. چنین سخاوت روحی مسری است و این احتمال را افزایش می دهد که هر دوی شما به دیگری به عنوان بهترین دوست خود نگاه کنید. آنچه در اینجا بسیار مهم است این است که بیاموزید خود را بدون قید و شرط بپذیرید زیرا برای ارائه همان “ادب ” به آنها ضروری است.

احساس گوش کردن را به شریک زندگی تان بدهید

هر کاری که می توانید انجام دهید تا به شریک زندگی تان احساس گوش دادن داشته باشید. اگر در گذشته اجازه می‌دادید ذهنتان در حین صحبت کردن با شما منحرف شود، ممکن است (به طور پیش‌فرض) بیشتر از خودتان با دیگران به اشتراک بگذارند. بنابراین عادت نگاه کردن و توجه دقیق به آنها را در هنگام صحبت کردن در خود پرورش دهید. مطمئن باشید که پاسخ بعدی شما نشان می دهد که شما با دقت به کلمات، لحن و شیوه آنها توجه کرده اید. در غیر این صورت، چگونه می توان به آنها اطمینان داد که واقعاً برای شما مهم هستند، که واقعاً به آنچه برای آنها اهمیت دارد اهمیت می دهید؟

با مخالف ها هم موافقت کنید

برای بهترین دوشت شدن شریک زندگی تان گاهی باید با مخالفت موافقت کنید. این کار را با دلی باز انجام دهید. اگر به شریک زندگی خود اجازه دهید نظرات خود را بیان کند، اما فقط با انزجار، آن را احساس می کند – و ارتباط امن بین شما از بین خواهد رفت. همانطور که ممکن است متناقض به نظر برسد، تأیید آنچه که با آن مخالف هستید کاملاً ممکن است، زیرا دیدگاه طرف مقابلتان به اندازه دیدگاه شما معنادار و معتبر است.

درخواست های متواضعانه را جایگزین انتقاد قضاوتی کنید

اگر برخی از رفتارهای همسرتان را آزاردهنده می‌دانید ، به او بگویید که علیرغم اینکه کار اشتباهی انجام نمی‌دهد، این یا آن رفتار را آزاردهنده می‌دانید، بنابراین بسیار قدردانی می‌کنید که او این موضوع را در نظر داشته باشد. پس عاقلانه خواهد بود که اضافه کنید که اگر هر یک از عادات شما آنها را آزار می دهد، با خیال راحت به شما اطلاع دهند، و شما صادقانه تلاش خواهید کرد تا آنها را به حداقل برسانید یا از بین ببرید.

برای بهترین دوست شدن شریک زندگی خواسته تان را بیان کنید

اگر یک عمل خاص یا بیشتر از آن‌ها را می‌خواهید (مثلاً در آغوش گرفتن و بوسیدن، یا شستن ظرف‌ها)، این را نیز بخواهید – بعلاوه از آنها بپرسید که چه رفتارهایی از شما می‌خواهند. این کار باعث می شود تا بتوانید حس نزدیکی بسیاری به هم داشته باشید.

استقلال دادن به شریک زندگی را فراموش نکنید

به شریک خود به اندازه نیاز خود استقلال بدهید. مطمئناً ممکن است بخواهید رابطه نزدیکتری با آنها داشته باشید، اما این به معنای وابسته شدن یا درگیر شدن با آنها نیست. پس به آنها فضا یا خلوتی که نیاز دارند بدهید. و این باید زمان با هم بودن شما را ارزشمندتر کند. این رفتار باعث می شود تا شما احترام متقابلی را داشته باشید. می توانید با این کار صمیمیت خود را افزایش دهید. در عین حال با داشتن فضای خصوصی ایمنی بیشتری داشته باشید.

تصمیمات مشترک بگیرید

برای بهترین دوست شدن شریک زندگی برای تصمیمات مشترک اقدام کنید. تصمیماتی بگیرید که به طور مشترک بر هر دوی شما تأثیر بگذارد. حتی زمانی که با آنها موافق نیستید، با دلسوزی نظرات آنها را در نظر بگیرید – در مقابل به طور خلاصه آن را نادیده بگیرید. این نکته به سازش مربوط می شود و تمایل به ملاقات در جایی در میانه مشخصه روابط صمیمانه و مشارکتی است.

زمان آرامش را فراموش نکنید

صرف نظر از اینکه درگیر چه کاری هستید، زمانی که شریک زندگیتان به آرامش نیاز دارد، آن را کنار بگذارید. حضور در کنار آنها در چنین مواقع سختی بسیار مهم است. اگر آنها بخواهند احساس کنند که مهم نیست که چه باشد، شما پشت آنها را دارید. این کار امنیت در زابطه را افزایش می دهد.

بازی کنید و بخندید

با هم بازی کنید و بخندید. چیزهای کمی بیش از به اشتراک گذاشتن اشکال مختلف شادی یک پیوند را تقویت می کند. به عنوان مثال، مراقب فرصت‌هایی باشید که می توان خندید و شاد بود. برای بهترین دوست شدن شریک زندگی این تکنیک ها بسیار کمک می کنند.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا