برخورد با همکاران دارای مشکل

صرف نظر از نوع شغلی که دارید، به احتمال زیاد، باید با تعدادی از افراد با شخصیت های کاملاً متفاوت تعامل داشته باشید – و گاهی اوقات، این شخصیت ها با شخصیت شما همخوانی ندارند. برای بسیاری از کارمندان، این یک مسئله به اندازه کافی جدی است که باعث ایجاد یک محیط کاری مشکل ساز می شود که باعث جستجوی شغل جدید می شود. برخورد با همکاران دارای مشکل نیاز به اطلاع از تکنیک های خاصی دارد که در این مقاله از وب سایت همکده به بررسی آن پرداخته ایم.

دکتر Chivonna Childs، روانشناس مشاوره، می گوید: اما اگر هر چیز دیگری را در مورد کاری که انجام می دهید دوست دارید، چند قدم وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن تأثیر منفی یک همکار سمی بر روزهای کاری خود بردارید. اگر در نهایت و پایان این نوشته باز با مشکل مواجه شدید می توانید با مشاوره حضوری یا تلفنی روان شناسی مرکز مشاوره همکده پیش بروید. این مرکز متخصصان خود را به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران در بخش های مختلفی دارد.

چرا مهم است که روابط همکاران را هدایت کنید؟

ما روزانه 8 تا 12 ساعت را در محل کار خود می گذرانیم، که تقریباً بیشتر از زمانی است که با خانواده خود می گذرانیم. جو آنجا می‌تواند بر سلامت روحی و روانی ما تأثیر بگذارد. ما زمان زیادی را در محل کار می گذرانیم که همکاران دشوار می توانند تأثیر منفی بزرگی بر کیفیت زندگی ما داشته باشند. مطالعه‌ای در سال 2018 در مورد رفتارهای محل کار گزارش داد که حتی اعمال یک فرد سمی می‌تواند اثرات موج‌دار داشته باشد و نارضایتی و درگیری گسترده‌تری ایجاد کند. به عبارت دیگر، یک سیب بد می تواند کل سیب ها را خراب کند.

اگر راه های سالمی برای مقابله پیدا نکنید، ممکن است احساس انزوا و افسردگی کنید. ممکن است بی خوابی، اضطراب و اعتماد به نفس پایین را تجربه کنید. برخورد با همکاران دارای مشکل را می توانید از دست بدهید. حتی به آن فکر هم نکنید. ما شروع به نگرانی می‌کنیم که آیا آنقدر خوب هستیم که اینجا باشیم، اگر مردم ما را دوست دارند، آیا قرار است شغلمان را از دست بدهیم. حفره های بسیاری درون ما شکل می گیرد که با نگرانی در مورد محل کار خود روزانه وارد آن می شویم و شروع به پایین رفتن می کنیم.

در مورد یک همکار سمی چه باید کرد؟

برخورد با همکاران دارای مشکل در محیط کار می تواند سخت و چالش برانگیز باشد. بیشتر مردم تنش یا رویارویی را دوست ندارند، بنابراین احتمالاً تعیین مرزهای فیزیکی و احساسی خارج از منطقه راحتی شما است. اما انجام این کار برای مراقبت از سلامت روان شما، به ویژه در یک فضای سمی، ضروری است. دکتر چایلدز می گوید: «ما به مردم یاد می دهیم که چگونه با ما رفتار کنند. آتش بدون سوخت نمی‌تواند بسوزد، و همین امر در محل کار نیز صادق است. اگر از عضویت در چیزی امتناع کنیم، آتش را گرسنگی می کشیم. او نکاتی را برای مدیریت تعاملات شما با همکار که شخصیتش به خوبی با شخصیت شما هماهنگ نیست به اشتراک می گذارد.

تکنیک های مهم برای برخورد با همکاران دارای مشکل عبارتند از:

ایجاد فاصله فیزیکی برای برخورد با همکاران دارای مشکل

اگر در یک فضای اداری با هم کار می کنید، می توانید سعی کنید به معنای واقعی کلمه از همکار دشوار خود فاصله بگیرید. این می تواند به این معنی باشد که چیدمان دفتر خود را تغییر دهید تا میز شما جهت دیگری داشته باشد یا از فرصتی برای نقل مکان به یک اتاقک خالی در سالن استفاده کنید. فضایی ایجاد کنید که به شما امکان می‌دهد مرزهای فیزیکی تعیین کنید، که به نوبه خود از فضای ذهنی و احساسی شما نیز محافظت می‌کند.

تا جای امکان از این فرد اجتناب کنید

وقتی خود را در جایی می یابید که مردم شما را آلوده به بدبینی، انتقاد، شایعات می کنند یا همیشه می خواهند حق با شما باشد، سعی کنید با امتناع از مشارکت، از خود محافظت کرده و روان خود را از شرایط سخت دور کنید. سعی کنید موضوع را تغییر دهید. دکتر چایلدز توصیه می کند که افراط نکنید و با آنها همدردی نکنید. “ممکن است به راحتی درگیر شرایط شود.”

در برخورد با همکاران دارای مشکل، مرزهای مکالمه خود را تعیین کنید

اگر همکارتان در مورد موضوعات مکالمه‌ای که باعث ناراحتی شما می‌شود، اشاره نمی‌کند، وقت آن است که این موضوع را بیان کنید. به آن‌ها اجازه دهید بدانند که این فضای راحت برای شما نیست و موضوعی نیست که بخواهید در آن زیاده‌روی کنید. “اگر آنها به این کار ادامه دهند، شما می توانید پیش روی آنها باشید. بگویید: “این چیزی نیست که من بخواهم انجام دهم” و خود را از موقعیت دور کنید.” این کار باعث آرامش روانی شما می شود. بهترین کار برای دوری از شرایط سمی را انتخاب کنید.

مراقب خودتان باشید

کار باید در محل کار باقی بماند، حتی اگر از خانه کار می کنیم. “اما از آنجایی که همیشه امکان پذیر نیست، مراقبت از خود بسیار مهم است.” با شروع یک روال خودمراقبتی که به شما کمک می کند در یک فضای ذهنی سالم بمانید، مهارت های مقابله ای خود را بسازید. هر چه احساس آرامش و امنیت بیشتری داشته باشید، بهتر می توانید آنچه را که در محل کار تجربه می کنید مدیریت کنید. این روال خودمراقبتی می تواند شامل گزینه های متنوعی باشد. می توانید مطالعات خود را زیاد کنید. کمی ورزش کنید. یا می توانید از تکنیک های مراقبه استفاده کنید.

برای برخورد با همکاران دارای مشکل، به خود و ارزش های خود وفادار بمانید

اهداف شما چه هستند؟ برای خودت چی میخوای؟ مقصودت چیه؟ شما اینجا هستید که چه کار کنید؟ این را دریابید و سپس سعی کنید فضای امنی برای خود ایجاد کنید تا بتوانید بدون توجه به شغلتان خوشحال باشید. اگر وضعیت بهتر نشد چه؟ شما هر کاری که می توانستید انجام داده اید، اما همکارتان به شایعات یا قلدری (یا هر دو!) ادامه می دهد، و شما فقط نمی دانید در این مرحله چه کاری انجام دهید. حالا چی؟

همه چیز را مستند کنید اگر با همکارتان مشکل دارید و مشکوک هستید که ممکن است نیاز به مراجعه به منابع انسانی داشته باشید، تعاملات خود را با همکارتان پیگیری کنید – به خصوص در مواردی مانند تجاوزات خرد و آزار جنسی. زمان، تاریخ و یک نکته سریع از آنچه اتفاق افتاده را مستند کنید.

راهنمایی خواستن از سایر همکارها

برای برخورد با همکاران دارای مشکل می توانید با سایر افراد در ارتباط باشید. می توانید حتی از افراد قدیمی تر اطلاعات کسب کنید. این می‌تواند به دفع کردن آن از دیگران کمک کند. می توانید با همکار مورد اعتماد خود صحبت کنید و نگرانی های خود را با کمک او رفع کنید. آنها می توانند به شما یک بررسی دقیق از آنچه در حال رخ دادن است ارائه دهند و به شما کمک کنند تا بفهمید که آیا باید نگرانی های خود را تشدید کنید یا خیر. حتی اگر همکاری قدیمی تر از شما باشد شرایط بهتر خواهد بود. او با تجربه های خود از برخورد با افراد سمی می تواند کمک بیشتری به شرایط شما داشته باشد. پس این گزینه را دست کم نگیرید. می توانید به راحتی با استفاده از تجریبات دیگران اقداماتی مهمی برای آرامش روانی خود انجام دهید.

برای برخورد با همکاران دارای مشکل، زنجیره فرمان را دنبال کنید

اگر تصمیم گرفتید که وقت آن رسیده است که با یک مقام بالاتر صحبت کنید، مسیری را که شرکتتان برای این کار تعیین کرده است، در پیش بگیرید، خواه این به معنای شروع با یک رئیس یا با منابع انسانی باشد. دکتر چایلدز تشویق می کند: «از طرف خودتان صحبت کنید و از خودتان دفاع کنید. در مورد حادثه صحبت کنید، نه در مورد شخص. حتی اگر ممکن است احساس عاطفی و ناراحتی داشته باشید، سعی کنید زمانی که به سراغ رئیس خود می روید و یا به سمت منابع انسانی می روید، سطح خود را حفظ کنید. دکتر چایلدز می‌گوید: “بدون سرزنش – فقط حقایق را بیان کنید.” این کار باعث می شود تا بتوانید از شرایط سخت بعدی هم جلوگیری کنید.

اگر وقت آن شد می توانید به شغل دیگری فکر کنید

برخورد با همکاران دارای مشکل و سمی گاهی می توانید پیچیده تر شود. حتی ممکن است شرایط به گونه ای پیش برود که شما سختی ها را نتوانید تحمل کنید. یا حتی مشکلات به شیوه ای باشند که راهی به جز ترک محل کار به ذهن شما نرسد. بله می تواند سخت باشد. شما باید صورتحساب های خود را بپردازید، اما همچنین باید یک انسان کارآمد و سالم باشید – بنابراین ارزش بررسی گزینه های شغلی خود را دارد. ممکن است در بخش دیگری افتتاحیه وجود داشته باشد، یا ممکن است به مکان دیگری منتقل شوید.

جستجوی شغل جدید همیشه یک گزینه فوری واقعی نیست، اما اگر یاد بگیرید که خودتان را اولویت‌بندی کنید، شروع به شفاف‌سازی در مورد کارهایی که باید در مورد شغلتان انجام دهید به دست خواهید آورد.

کارفرمایان و اثر افراد دارای مشکل

برخورد با همکاران دارای مشکل تنها بر کارمندان اثر نمی گذارد. کارفرمایان باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که همکاران سمی برای شرکت‌ ها بسیار بیشتر از آنچه کارکنان با عملکرد بالا به محل کار می‌افزایند هزینه می‌کنند، بنابراین برای کارفرمایان سودمند است که رویکردی جامع برای استخدام داشته باشند. این نه تنها به معنای استخدام افراد با تجربه و مهارت های مناسب است، بلکه به معنای استخدام افرادی است که احتمالاً به خوبی با تیم هماهنگ هستند.

دکتر چایلدز می گوید، مهم است که در نظر بگیریم چه کسی ممکن است بتواند یک فرهنگ مثبت ایجاد کند که بهره وری را ارتقا می دهد. یک شخصیت منفی تنها چیزی است که برای پایین کشیدن دیگران لازم است. در واقع توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد که افراد مثبت، می توانند شرکت های مثبتی را بسازند. شادی و سلامت روان در محیط کار به ارتقای فرایند شغل کمک بسیار زیادی می کند. مدیریت استرس و مهارت های مقابله در محیط کار سلامت چیزی است که باید به آن اهمیت داده شود. محیط کار نیاز به آرامش های خاصی دارد که کارفرما می تواند به عنوان شخص اصلی این مسئله را مدیریت کند. گاهی وجود یک فرد سمی می تواند به عوارض جانبی کار بیفزاید. همین مسئله منجر به مشکلات زیادی برای افراد در محیط خواهد شد.

 

 

 

منابع
health.clevelandclinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا