انواع مختلف عادات نوشیدنی که باید از آن ها اجتناب کنید

انواع مختلف عادات نوشیدنی برای هر شخصی وجود دارد. یه صورت کلی عادات مختلف باعث می شود افراد دچار مشکلاتی شوند. بحث عادت به یک سری رفتار ها یا تربیت ها نمی تواند ارتباطی با اعتیاد به مواد داشته باشد. اما اعتیاد به نوشیدنی ها بعد از مدتی می تواند آسیب های روانی مختلفی به افراد برساند. در مقاله های قبل گفتیم که است آسیب های روانی می تواند به علت نوشیدن الکل هم باشد. برای مثال حملات اضطرابی در کسانی که الکل مصرف می کنند بیشتر است. ایا شما واقعا می دانید که اعتیاد چیست؟ در نظر خیلی افراد اعتیاد فقط  به مواد مخدر یک نوع اعتیاد خطرناک است.

این طرز فکر اشتباه است. گاهی اوقات افرادی را ممکن است در طول زندگی خود بشناسید که اعتیاد های فوق‌العاده وحشتناکی دارند. برای مثال برخی از افراد هستند که اعتیاد به پرخاشگری یا عصبانیت دارند. برخی هم ممکن است دچار اعتیاد به الکل باشند. اعتیاد به الکل بسیار خطرناک است و در نهایت همان تاثیرات مواد مخدر را بر روی بدن افراد خواهد گذاشت. در ادامه می خواهیم انواع مختلف عادات نوشیدنی که باید از آن ها اجتناب کنید

اختلالات مختلف و انواع مختلف عادات نوشیدنی

همان طور که می دانید اختلالات هم جسمی هستند و هم روحی و روانی. اختلالات جسمی معمولا به خاطر مشکلاتی مثل ژنتیک یا محیط یا حتی ضعف سیستم ایمنی بدن فرد می تواند اتفاق بیفتد. بسیاری از ما ممکن است در یک بخشی از زندگی خود دچار بیماری های جسمی شده باشیم. نکته ای که باید بدانید این است که علاوه بر تقویت جسم ما نیاز به تقویت روح خود نیز داریم. خصوصا که روح و روان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با انواع مختلف عادات نوشیدنی که باید از آن ها اجتناب کنید، صحبت کنیم.

عدم تحمل الکل و انواع مختلف عادات نوشیدنی

آیا پس از مصرف حتی ناچیزترین مقدار الکل، احساس تهوع یا بیماری می کنید؟ آیا به طور غیرمعمولی احساس گرما می کنید یا متوجه می شوید که پوستتان صورتی می شود؟ این ها ممکن است نشانه هایی از عدم تحمل الکل باشد.

عدم تحمل الکل  و انواع مختلف عادات نوشیدنی

عدم تحمل الکل یک اختلال متابولیک است که بر نحوه تجزیه الکل توسط بدن شما تأثیر می گذارد. این معمولاً به صورت ژنتیکی منتقل می شود و حتی اگر روی والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما تأثیری نداشته باشد می تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد.

گاهی اوقات از عدم تحمل الکل به عنوان حساسیت به الکل یاد می شود. یک فرد مبتلا به عدم تحمل الکل ممکن است فکر کند که خیلی سریع سرخوش می شود. اما در واقع، بدن آن ها قادر به تجزیه الکل به همان روشی که شخص بدون این شرایط انجام می دهد، نیست.

تشخیص عدم تحمل الکل

عدم تحمل الکل اغلب با حساسیت به الکل اشتباه گرفته می شود. در حالی که عدم تحمل الکل یک اختلال متابولیک است که در ژن های شما منتقل می شود. آلرژی به الکل بیشتر به نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن شما به برخی مواد تشکیل دهنده الکل مربوط می شود.

افرادی که به الکل حساسیت دارند به ندرت به اتانول (ماده اصلی مورد استفاده در ساخت نوشیدنی های الکلی) حساسیت دارند. آن ها معمولاً به مواد دیگری مانند جو، مخمر، سولفات ها، رازک، گندم و هیستامین ها حساسیت دارند. علائم واکنش آلرژیک به الکل شامل حالت تهوع، کهیر و گرفتگی عضلات است.

برای تشخیص عدم تحمل الکل نیز می توان از پک تست الکل استفاده کرد. این کار با قرار دادن مقداری الکل روی یک پد پنبه ای و چسباندن آن به بازوی خود انجام می شود. پد برای چند دقیقه روی آن باقی می ماند. پس از برداشتن آن، پوست شما برای علائم تورم، کهیر یا قرمزی بررسی می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی در مورد فردی صحبت می کنیم که “مشکل” الکل دارد، لزوماً به این معنی نیست که او یک اختلال مصرف الکل (AUD) دارد. طیف وسیعی از عادات نوشیدن می تواند مضر باشد، از جمله نوشیدن زیاد و نوشیدن زیاد.

انواع مختلف عادات نوشیدنی مضر

در حالی که هرکسی که در مواقعی زیاد مشروبات الکلی می‌نوشد، دچار اختلال مصرف الکل نمی‌شود، این نوع رفتار خطرناک نوشیدن الکل، خطر عواقب مضر، از جمله AUD را افزایش می‌دهد. در این جا نگاهی به برخی از عادت‌های خطرناک نوشیدن مشروبات الکلی و اینکه چگونه می‌توانند مضر باشند، آورده شده است.

زیاده روی در مصرف الکل

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، نوشیدن بیش از حد به مصرف چهار یا بیشتر نوشیدنی استاندارد برای زنان و پنج نوشیدنی یا بیشتر برای مردان در حدود دو ساعت تعریف شده است.

چرا زیاده روی در الکل مضر تلقی می شود؟

یکی از خطرات اولیه این است که حتی یک پرخوری در هفته های اولیه بارداری می تواند منجر به سندرم الکل جنینی شود. تحقیقات علمی همچنین نشان داده است که مصرف الکل در آن سطح می تواند آسیب واقعی به سلامتی وارد کند. مرتبط است با:

  • مشکلات توجه و حافظه
  • افزایش خطر صدمات (تجاوز جنسی، تصادفات رانندگی، سقوط، سوختگی، مسمومیت با الکل)
  • فشار خون بالا
  • سکته
  • بیماری قلبی
  • بیماری کبد
  • سرطان (سینه، دهان، گلو، مری، کبد، روده بزرگ)

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بنابراین، اگر مشروبات الکلی زیاده روی کنید – حتی گاهی اوقات – مشکل الکل دارید. ممکن است اختلال مصرف الکل نداشته باشید، اما نوشیدن شما خطرناک تلقی می شود.

چرا باید مشروبات الکلی را کنار بگذارید؟

بیشترین میزان تحقیقات در مورد مصرف زیاد الکل حول عادات نوشیدن در پردیس‌های کالج بوده است، جایی که این یک رویه رایج در بین جوانان 18 تا 21 ساله است. تحقیقات نشان می دهد که دانش آموزانی که مشروبات الکلی مصرف می کنند بیشتر احتمال دارد:

  • خسارت اموال
  • با اجرای قانون مشکل دارند
  • عدم وجود در کلاس های بیشتر
  • خماری های بیشتری را تجربه می کنند

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که دانش‌آموزان در پردیس‌هایی با میزان مصرف زیاد الکل بیشتر تجاوزات فیزیکی و پیشرفت‌های جنسی ناخواسته را تجربه می‌کنند.

انواع مختلف عادات نوشیدنی به صورت زیاد از حد

بر اساس CDC، نوشیدن سنگین به عنوان مصرف 8 یا بیشتر نوشیدنی در هفته برای یک زن یا 15 یا بیشتر نوشیدنی در هفته برای یک مرد تعریف شده است. هر بار بیش از حد، ممکن است زیاد مشروب بخورید. اگر این عادت شروع به ایجاد مشکلات اجتماعی، قانونی یا شخصی در زندگی شما کرد و با وجود عواقب منفی به نوشیدن مشروبات الکلی ادامه دادید، احتمالاً زمان آن رسیده است که رابطه خود را با الکل بررسی کنید. اگر با وجود مشکلات زیر به نوشیدن ادامه دهید، مصرف زیاد الکل به عنوان سوء مصرف الکل در نظر گرفته می شود:

  • عملکرد ضعیف در مدرسه یا محل کار
  • بی توجهی به مسئولیت های خود
  • مشکل با قانون
  • نوشیدن هنگام رانندگی

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از آنجایی که اختلال مصرف الکل به عنوان یک بیماری بسیار خطرناک در بین مردم شایع است. اگر در این مرحله برای مصرف بیش از حد مخاطره آمیز خود کمک نگیرید، ممکن است دچار مشکلات بسیار شدیدتری شوید.

تشخیص اختلال مصرف الکل

بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، توسط انجمن روانپزشکی آمریکا، علامت اختلالات مصرف الکل وجود دارد:

  • با وجود مشکلات جسمی یا روانی به مصرف بیش از حد الکل ادامه می دهید
  • شروع به میل به الکل در هنگام عدم مصرف الکل
  • ایجاد تحمل برای اثرات الکل
  • داشتن علائم ترک در هنگام عدم مصرف الکل
  • مصرف مقادیر بیشتر الکل در مدت زمان طولانی تر از آنچه در نظر داشتید
  • مشکل یا ناتوانی در کاهش مصرف الکل
  • صرف زمان زیادی برای تهیه، استفاده و بهبودی از مصرف الکل
  • مصرف الکل که با نقش های زندگی از جمله در خانه، محل کار و مدرسه تداخل دارد
  • ترک فعالیت های اجتماعی، کاری یا تفریحی به دلیل مصرف الکل
  • استفاده از الکل در مواقعی که خطرناک است

ادامه مصرف الکل حتی زمانی که باعث ایجاد مشکلات اجتماعی و بین فردی می شود.

نامگذاری انواع مختلف عادات نوشیدنی

نامگذاری اختلالات خفیف، متوسط ​​یا شدید مصرف الکل اصطلاحی است که در تشخیص های پزشکی رسمی استفاده می شود.

خفیف

اگر فردی دو یا سه مورد از علائم را نشان دهد

متوسط

اگر چهار یا پنج مورد از علائم را نشان دهند

شدید

اگر فردی شش علامت یا بیشتر از خود نشان دهد

نکته ای در ارتباط با این زمینه

زمانی که فردی به مرحله اختلال شدید مصرف الکل می رسد، تلاش برای هوشیاری و حفظ هوشیاری برای او بسیار دشوارتر می شود. زیرا اعتیاد فیزیکی و وابستگی روانی به الکل ایجاد کرده است.

ترک مصرف الکل قبل از رسیدگی به آن مرحله بسیار ساده تر است. متأسفانه، بسیاری از مصرف کنندگان الکل تا زمانی که مصرف مشروبات الکلی باعث عواقب منفی طاقت فرسایی برای آن ها نشود، به دنبال کمک نمی روند. این پدیده ای که به ته نشینی معروف است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا