اعتیاد به قرص خواب چیست؟

اعتیاد به قرص خواب مسئله بسیار مهمی است. اعتیاد در هر صورتی خطرناک است. خیلی از ما فکر می کنیم که مصرف ماری جوانا یا سیگار فقط اعتیاد محسوب می شود. در صورتی که اعتیاد می تواند در مواردی به وجود بیاید که شاید شما آن را باور نکنید. بیماری های جنسی مختلفی وجود دارند که می تواند ناشی از اعتیاد جنسی باشد. نحوه درمان اعتیاد به قرص خواب نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است اعتیاد به قرص خواب است.

اختلالات مختلف در دنیا و اعتیاد جنسی

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم اختلالات جنسی است. اعتیاد به قرص خواب در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات جنسی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم اعتیاد به قرص خواب خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

اعتیاد به قرص خواب – اختلالات روانی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اعتیاد به قرص خواب چیست، صحبت کنیم.

علائم اعتیاد جنسی و اعتیاد به قرص خواب

کودکان از سنین 3 تا 5 سالگی شروع به بیان جنسیت می کنند که در این مدت از نظر اجتماعی و فرهنگی در معرض نقش ها و مسئولیت های جنسیتی قرار می گیرند. با این حال، از آن دوره زمانی، کودکان و نوجوانان مبتلا به این مشکلات ممکن است احساس کنند که جنسیت تعیین شده نشان دهنده آن چیزی نیست که واقعاً هستند.

اعتیاد به قرص خواب چیست؟

برای هر کسی که مشکل خواب دارد، قرص‌های خواب‌آور یک توصیه رایج برای رسیدن به یک استراحت شبانه خوب است. این قرص ها همچنین برای افرادی که مستعد بیدار شدن در نیمه شب هستند مفید هستند. زیرا برخی از قرص های خواب می توانند به خواب شما نیز کمک کنند. با این حال، با وجود تمام کمک های ارائه شده، یک نقطه ضعف عمده برای برخی از قرص های خواب این است که کاربران تمایل دارند به اثرات آن ها وابسته شوند. این امر به ویژه زمانی صادق است که آن ها برای مدت طولانی اعتیاد به قرص خواب یا در دوزهای بسیار بالا مصرف شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این راهنما اثرات قرص‌های خواب‌آور و همچنین علائمی را که ممکن است نشانه‌ای از مشکل با این کمک‌ها باشد، بررسی می‌کند. این به شما کمک می کند تا از خطرات این داروها، به ویژه زمانی که در ترکیب با سایر داروهای آرام بخش استفاده می شود، آگاه شوید. این کار باعث می شود تا از علائم مصرف بیش از حد قرص های خواب آور و اقدامات مناسب در صورت سوء استفاده از این داروها آگاه شوید.

قرص های خواب آور چگونه کار می کنند؟

برای 1 نفر از هر 7  مبتلا به بی خوابی طولانی مدت در خواب و همچنین کسانی که مشکلات خواب دیگر را تجربه می کنند. اعتیاد به قرص خواب بدون نسخه و داروهای تجویزی می تواند خطرناک باشد.

انواع داروهای بدون نسخه

انواع مختلفی از داروهای خواب آور بدون نسخه (OTC) و داروهای خواب با نسخه وجود دارد. داروهای OTC که معمولاً توصیه می شوند شامل محصولات مبتنی بر آنتی هیستامین مانند ملاتونین هستند. از نظر داروهای تجویز شده، عوامل غیرعادی وجود دارند که برای کمک به خواب تجویز می شوند، مانند داروهای ضد افسردگی خاص. دسته دیگر داروهای خواب تجویزی، بنزودیازپین هایی مانند زاناکس یا کلونوپین، یا داروهای مشابه بنزودیازپین مانند زولپیدم (Ambien) یا زوپیکلون (Zimovane) هستند که به نام «Z drugs» شناخته می شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این‌ها انواع داروهای خواب هستند که پتانسیل تحمل، وابستگی و استفاده نادرست (سوء استفاده) را دارند. برای دستیابی به اثرات خواب‌آلود و آرامش‌بخش، این قرص‌های خواب‌آور، سیستم GABA را فعال می‌کنند، یک انتقال‌دهنده عصبی بازدارنده اصلی سیستم عصبی مرکزی. این بدان معناست که قرص‌های آرام‌بخش اساساً می‌توانند مغز را کند کنند و اثرات آرام‌بخشی ایجاد کنند.

قرص های خواب آور برای کاهش حوادث بیدار شدن از خواب و افزایش خواب عمیق در مصرف کنندگان شناخته شده است.

مصرف این قرص ها در صورت نیاز

این قرص‌ها اغلب در صورت نیاز مصرف می‌شوند، یعنی فقط زمانی که مشکوک به این باشد که استراحت کامل شبانه با مشکل مواجه می‌شود. با این حال، گاهی اوقات می توان آن ها را برای مصرف هر شب و برای مدت طولانی تجویز کرد.

نشانه های اعتیاد به قرص های خواب آور

برای هر کسی که بنزودیازپین ها یا داروهای Z را با دوز کافی بالا برای مدت زمان کافی طولانی مصرف می کند. ممکن است وابستگی ایجاد شود. وابستگی می تواند فیزیولوژیکی و روانی باشد. هنگامی که دارو قطع می شود، وابستگی فیزیولوژیکی با علائم ترک مشخص می شود. اعتیاد به قرص خواب نشان دهنده نیازی است که فرد بدون دارو نمی تواند آن را مدیریت کند.

هنگامی که برای به خواب رفتن دوزهای قوی تر مورد نیاز است، می تواند نشان دهد که تحمل با دارو ایجاد شده است و وابستگی فیزیولوژیکی ایجاد شده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

استفاده نادرست از این داروها متفاوت است. برخی از افرادی که این قرص‌های خواب‌آور برایشان تجویز می‌شود، بیشتر از آن‌چه تجویز شده است مصرف می‌کنند یا از این دارو برای اهداف دیگری غیر از خواب استفاده می‌کنند. این الگوی رفتاری ممکن است یک اعتیاد یا چیزی که امروزه به عنوان اختلال مصرف مواد از آن یاد می شود را آشکار کند. با اعتیاد به قرص خواب ، علائم و نشانه های زیر ممکن است مشاهده شود:

  • گفتار درهم
  • مشکل در تمرکز
  • چالش های حافظه
  • حرکات ناپایدار
  • نوسانات خلقی
  • خارش
  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • رویاهای عجیب و غریب و کابوس
  • توهمات

خواب آلودگی در ساعات بیداری

هنگام مشاهده فردی که از قرص های خواب آور سوء استفاده می کند، یک یافته رایج این است که میل به استفاده از این قرص ها در تمام ساعات روز، حتی قبل از شب است. نیاز به استفاده از قرص ها شاید برای اثر سرخوشی باشد و نه برای ایجاد خواب. این عادت همچنین می تواند باعث تثبیت شبانه شود تا استفاده از قرص ها را مجاز کند. افرادی که از قرص‌های خواب‌آور سوء استفاده می‌کنند معمولاً به دلیل مصرف مداوم آن ها سریع‌تر از یک فرد معمولی تمام می‌شوند.

تداخلات خطرناک با قرص های خواب

رعایت احتیاط در هنگام استفاده از قرص های خواب آور برای ایجاد خواب خوب بسیار مهم است. این امر به ویژه در مواردی که ممکن است همزمان با داروهای خواب تجویز شده، مواد دیگری به بدن وارد شود، صادق است. مواد زیر در ترکیب با یک قرص خواب می توانند نتایج منفی در بدن ایجاد کنند.

الکل

هنگامی که الکل مصرف می شود، می تواند باعث خواب آلودگی شود و بر تفکر تأثیر بگذارد. قرص های خواب آور نیز اثر مشابهی دارند. هنگامی که این دو ماده با هم بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند، آرام بخش می تواند شدید شود و به طور بالقوه منجر به سرکوب تنفس و حتی مرگ شود.

داروهای مسکن

در حالی که مسکن ها (مانند مواد افیونی) می توانند به بدن در مدیریت درد کمک کنند. ترکیب آن ها با بنزودیازپین می تواند خطرناک باشد. هر دو بر سطح هوشیاری، شناخت و عملکرد تنفسی تأثیر دارند. هنگامی که این دو بیش از حد باشد، همچنین می تواند منجر به مصرف بیش از حد شود

علائم و نشانه های اعتیاد به قرص خواب

در مواردی که قرص های خواب بیش از حد تجویز شده مصرف می شود، خطر بالقوه تجربه بیش از حد وجود دارد. علائم اولیه این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گفتار دچار ابهام می شود
  • تغییرات تنفسی رخ می دهد
  • تغییر در احساسات و تفکر

در صورت بروز این موارد ضروری است که فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. موارد شدید مصرف بیش از حد قرص های خواب آور می تواند منجر به مرگ شود.

چگونه اعتیاد به قرص های خواب آور را مدیریت کنیم

قرص‌های خواب‌آور اغلب می‌توانند ابزار مفیدی برای کسانی باشند که مشکل خواب دارند. با این حال، استفاده نادرست از این داروها می تواند کشنده باشد. در صورت بروز اعتیاد به این داروها، روش های مختلفی ممکن است در نظر گرفته شود.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا