اعتماد به تست های شخصیت شناسی

تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که آیا می توان به تست های شخصیت شناسی اعتماد کرد؟ تست های شخصیت در مورد بسیاری از جنبه های شخصیت شما می پرسند و نتایج شما را با نتایج دیگران مقایسه می کنند. قابل اعتماد بودن نتایج بستگی به این دارد که چقدر احتمال دارد دوباره همان نتیجه را بدست آورید. اگر دوباره در همان آزمون شرکت کنید، در آزمون دیگری شرکت کنید یا از دوستتان بخواهید شخصیت شما را ارزیابی کند، نتایج باید مشابه باشد. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی روند اعتماد به تست های شخصیت شناسی پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران شناخته می شود. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

اعتماد به تست های شخصیت شناسی

بسیاری از افراد برای آگاهی از خود، تست های شخصیت را انجام می دهند. البته، آزمایش‌ها فقط آنچه را که در مورد خودمان فکر می‌کنیم منعکس می‌کنند، اما نتایج می‌تواند دیدگاه منحصربه‌فردی از ویژگی‌های ما ارائه دهد. اول، یک تست خوب در مورد بسیاری از جنبه های شخصیتی ما می پرسد، بنابراین نتایج آن تصویر جامع تری از ما را نسبت به هر بازتاب گاه به گاه ارائه می دهد. دوم، نتایج با مقایسه نمرات صفت ما با بسیاری دیگر محاسبه می شود.

به عنوان مثال، فرض کنید که یک تست شخصیتی بیگ پنج را تکمیل کرده اید و در مورد اینکه در هر یک از این پنج ویژگی در مقایسه با افراد دیگر در چه جایگاهی قرار دارید، بازخورد دریافت می کنید. فرض کنید برون گرایی بالایی دارید (در یک سوم بالای افراد دیگر)، از نظر روان رنجورخویی پایین (در میان سایر افراد در یک سوم پایینی)، و در سه ویژگی دیگر متوسط ​​هستید. پس باید به مسئله اعتماد به تست های شخصیت شناسی دقت زیادی داشت.

چقدر می توان به این بازخورد اعتماد کرد؟

قابلیت اطمینان و اعتبار تست چگونه می تواند ما را در مسیر رسیدن به نتیجه مورد نظرمان پیش ببرد؟ روان‌سنجی‌هایی که آزمون‌های روان‌شناختی را ایجاد و اجرا می‌کنند، اغلب کیفیت آزمون را با اصطلاحات پایایی و اعتبار توصیف می‌کنند. پایایی به سازگاری نمرات آزمون از یک اندازه گیری به اندازه گیری دیگر اشاره دارد، با فرض عدم تغییر صفت. ناهماهنگی ها ممکن است به دلیل تغییر خلق و خوی افراد، عدم اطمینان کامل از خودشان، یا صرفاً پرت شدن، ایجاد شود.

روان‌سنج‌ها می‌توانند پایایی یک آزمون را با درخواست از بسیاری از افراد برای انجام آن دو بار در یک دوره کوتاه ارزیابی کنند. همبستگی بین نمرات دو نوبت آزمون معمولاً بین 0.80 و 0.90 است. روان‌سنجی‌ها این‌گونه تفسیر می‌کنند: 80 تا 90 درصد واریانس در نمرات آزمون افراد قابل اعتماد است. اما واریانس قابل اعتماد 90 درصد برای نمره شما چه معنایی دارد؟

روایی به درجه ای اشاره دارد که یک آزمون آنچه را که قرار است اندازه گیری کند، اندازه می گیرد. از آنجایی که در حال حاضر روش‌های کمی برای اندازه‌گیری ویژگی‌های شخصیتی بدون آزمون‌های شخصیتی داریم، معیارهای مستقل زیادی برای تأیید اندازه‌گیری‌ها وجود ندارد. بنابراین روایی به صورت غیر مستقیم ارزیابی می شود. در ادامه ما با مثالی به بررسی اعتماد به تست های شخصیت شناسی می پردازیم.

مثالی در این باره

به عنوان مثال، می توانیم نمرات آزمون افراد را با موارد زیر مقایسه کنیم:

  • نمرات آزمون‌های دیگری که احتمالاً همان ویژگی را اندازه‌گیری می‌کنند.
  • امتیازات بر اساس رتبه‌بندی افراد دیگر، مانند دوستان یا شرکا است.

هر چه نمرات افراد مشابه تر باشد، صرف نظر از اینکه در کدام آزمون خاص شرکت می کنند یا اینکه آنها یا شخص دیگری ویژگی های خود را ارزیابی می کنند، بیشتر می توانیم باور کنیم که نمرات چیزی معتبر در مورد ویژگی های افراد می گویند.

البته نباید انتظار داشته باشید که دوست یا شریکتان اطلاعات مشابهی درباره شما به اشتراک بگذارد. اما اعتبار بخشیدن به نظر خود در برابر نظر دیگران اغلب یکی از ساده ترین راه ها برای بررسی واقعیت است. علاوه بر این، گاهی اوقات دیگران در موقعیت بهتری برای ارزیابی شخصیت ما قرار می‌گیرند، ما را در یک زمینه وسیع‌تر می‌بینند و لزوماً تمایل ما به ادعای بیش از حد ویژگی‌های مطلوب را ندارند.

نمرات آزمون های شخصیتی مختلف که برای اندازه گیری ویژگی های یکسان طراحی شده اند، معمولاً بین 0.60 و 0.80 همبستگی دارند. نمرات خودگزارشی معمولاً حدود 0.50 با نمرات بر اساس رتبه بندی افراد دیگر مرتبط است. اما باز هم، این در مورد اعتبار بازخورد آزمون شما چه می گوید؟

اعتبار بازخورد آزمون

اعتماد به تست های شخصیت شناسی  باید در جنبه های مختلفی بررسی شوند. هنگامی که در مورد تشخیص پزشک مطمئن نیستید، تشویق می شوید که نظر دوم را جستجو کنید. به همین ترتیب، برای فکر کردن به صحت بازخورد آزمایشی خود، این را بپرسید: چقدر احتمال دارد که نظر دوم مشابهی داشته باشم؟ این نظر دوم می تواند در روزی دیگر از سوی خودتان، از آزمایش دیگری که در مورد خودتان یا از سوی شخص دیگری انجام می دهید، باشد.

بیایید فرض کنیم که امتیازهای پنج صفت بزرگ که دو بار در هفته یا دو بار از همدیگر گرفته می‌شوند، حدود 0.90 همبستگی دارند. این به این معنی است که احتمال 75 درصد این است که شما دو بار بازخورد یکسانی را برای هر یک از ویژگی های بیگ پنج دریافت کنید، و در هر دو مورد امتیاز کم، متوسط ​​یا زیاد داشته باشید. به ندرت اتفاق می افتد که یک امتیاز بالا به پایین یا برعکس تغییر کند – بیشتر تغییرات شامل پرش به داخل یا خارج از دسته متوسط ​​است.

با فرض اینکه نمرات پنج بزرگ آزمون های مختلف در حدود 70/0 همبستگی دارند، احتمال اینکه شما بازخورد یکسانی را برای هر صفت پنج بزرگ از دو آزمون جداگانه از یک ویژگی دریافت کنید، 60 درصد است. بیایید فرض کنیم که امتیازهای پنج بزرگ بر اساس گزارش‌های خود و رتبه‌بندی‌های دوستان خوب حدود 0.50 همبستگی دارند.

بدون توجه به اینکه شما یا دوست خوبتان هستید که به این ویژگی امتیاز داده اید، بازخورد یکسانی را برای هر یک از ویژگی های پنج بزرگ دریافت می کنید. بنابراین، غیرمعمول نیست که در مورد ویژگی های شخصیتی خود نظر متفاوتی دریافت کنید، نه از خودتان در روزی دیگر، آزمایش دیگری یا از افراد دیگری که شما را به خوبی می شناسند.

تست زنی در دوبار مختلف

برای اعتماد به تست های شخصیت شناسی می توانید راه های دیگری را هم امتحان کنید. در این بخش از مقاله خود یکی از این راه ها را بیان می کنیم. برای اینکه تصویر دقیق تری از ویژگی های خود داشته باشید، ایده خوبی است که دو بار تست بزنید یا چندین تست انجام دهید و ببینید نتایج در کجا توافق دارند. اگر به همان نتیجه ادامه دهید، احتمالا قابل اعتماد است. همچنین، اگر آمادگی پذیرش و آموختن دیدگاه‌های مختلف در مورد شخصیت خود را دارید، ممکن است مفید باشد که دوست یا شریک زندگی خود را متقاعد کنید تا یک تست درباره شما انجام دهد.

آزمون ها و دیدگاه در ارتباط با شخصیت افراد و دقت تست شخصیت قابل مقایسه با دقت اندازه گیری در علوم سخت نیست. این قابل درک است زیرا ذهن و رفتار انسان بسیار بسیار پیچیده است و ویژگی های شخصیتی فقط الگوهای گسترده ای را در آنها خلاصه می کند – همانطور که اینها برای خود افراد یا دیگران ظاهر می شوند.

و با این حال، آزمون‌ها می‌توانند با خلاصه کردن کامل طیف وسیعی از ویژگی‌ها و نشان دادن اینکه ما در مقایسه با سایر افراد چگونه در این ویژگی‌ها ایستاده‌ایم، دیدگاه ارزشمندی در مورد شخصیت‌هایمان به ما ارائه دهند. این به نتایج کمی عینیت می بخشد در مقایسه با بررسی غیرمعمول شخصیت ما – یک ویژگی در یک زمان و بدون اینکه دقیقاً بدانیم اکثر افراد دیگر در کجای آن قرار دارند. انجام بیش از یک بار تست، انجام چندین تست و اینکه شخص دیگری تستی را درباره شما کامل کند ممکن است بسیار مفید باشد.

سخن نهایی در ارتباط با اعتماد به تست های شخصیت شناسی

در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی اعتماد به تست های شخصیت شناسی پرداخته ایم. تست های شخصیت در بخش های مختلفی بررسی می شوند. در عین حال مشاوران هم می توانند در این زمینه به شما کمک زیادی کنند. مشاوران مرکز مشاوره همکده هم شما را در این زمینه یاری می کنند. از این رو می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. این ارتباط هم می تواند به صورت حضوری و هم به شیوه مشاوره تلفنی روان شناسی اتفاق بیفتد. با این توضیحات باید بدانید که ما در ابن مقاله به این سوال هم پاسخ دادیم که چقدر می توان به این بازخورد اعتماد کرد؟  در همین راستا برای شما یک تکنیک ویژه را آوردیم که بر مبنای آن می توان اعتماد بیشتری به تست ها داشت. این تکنیک در ارتباط با تست زنی ها چند باره است.

با این روش می توان به راحتی چندین بار تست را آزمود. با آزمودن تست و بازخورد های مختلف است که می توان به نتیجه بهتری در این زمینه دست پیدا کرد. گرچه در این مسیر بهترین کار این است که با متخصصان و مشاوران هم همراه شوید.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا