استراتژی ها و چالش های دوره پیش دبستانی

تربیت کودک پیش دبستانی نیاز به ترکیبی از هنر و علم دارد. همچنین به چابکی جدی نیاز دارد. آنچه هفته گذشته کار کرده است ممکن است دیگر موثر نباشد. صبر و ثبات می تواند برای حل مشکلات رفتاری کودک سه، چهار یا پنج ساله کلیدی باشد. در عین حال، ممکن است لازم باشد گاهی از آزمایش و خطای کوچکی استفاده کنید تا ببینید چه استراتژی های انضباطی برای خانواده شما بهترین کار را می کند. در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی استراتژی ها و چالش های دوره پیش دبستانی می پردازیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

رفتار معمولی در پیش دبستانی

استراتژی ها و چالش های دوره پیش دبستانی

رشد جوانه های پیش دبستانی به این معنی است که فرزند شما می خواهد مستقل باشد. این تلاش برای خودمختاری می تواند چالش های جدیدی را در زمینه فرزندپروری از نظر رفتار و نیازهای انضباطی ایجاد کند. و ممکن است فرزند شما از آزمایش رفتارهای جدید لذت ببرد تا ببیند چگونه پاسخ خواهید داد. گذار به پیش دبستانی ممکن است باعث شود کودک شما اضطراب جدایی را تجربه کند.  یا ممکن است از تعامل با سایر کودکان و معلمان ترس داشته باشد. کودکان در این سن نیز ممکن است در حال آزمایش محدودیت ها باشند و نافرمانی نشان دهند. آنها ممکن است از اینکه نمی توانند کاری را که می خواهند انجام دهند، ناامید شوند، زیرا مهارت های حرکتی آنها هنوز به این خوبی تکمیل نشده است. این ناامیدی ها و اضطراب ها اغلب می توانند منجر به مشکلات رفتاری مانند سرپیچی، صحبت پشت سر، فریبکاری و موارد دیگر شوند.

کودکان پیش دبستانی درک درستی از درست و غلط دارند. آنها می توانند از قوانین ساده پیروی کنند و اغلب هدف آنها جلب رضایت بزرگسالان است. با این حال، آنها منطق بزرگسالان را درک نمی کنند، بنابراین گاهی اوقات برای انتخاب سالم تلاش می کنند. این مطلب استراتژی ها و چالش های دوره پیش دبستانی را سخت تر می کند. اگرچه آنها باید کنترل تکانه را بهبود بخشند، اما فرزند شما همچنان به کارهای زیادی در این زمینه نیاز دارد. آنها ممکن است فریاد بزنند، چیزهای بد بگویند یا طغیان کنند. آنها اغلب قوانین و محدودیت ها را آزمایش می کنند، اما باید درک بهتری از پیامدهای مستقیم رفتار خود ایجاد کنند.

رفتار معمولی در دوران پیش دبستانی

برخی از رفتار های کودکان در دوران پیش دبستانی معمولی هستند. این رفتار ها به شرح زیر می باشند.

  • اضطراب جدایی
  • نا امیدی
  • عبور از مرزها
  • پیروی از قوانین ساده
  • توسعه کنترل ضربه های روانی

در عین حال به جز این موارد چالش های رفتاری هم موجود می باشد. در ادامه این موارد را بررسی می کنیم.

چالش های رفتاری در دوران پیش دبستانی

استراتژی ها و چالش های دوره پیش دبستانی می تواند تاثیر بسیار متفاوتی داشته باشد. چالش های رفتار در این دوران نیز بسیار خاص و متفاوت هستند. این چالش ها برای کودکان به شرح زیر می باشند:

  • دروغگویی
  • ناله کردن
  • بازگشت به شرایط صحبت های خاص
  • سرکشی کردن
  • رفتار پرخاشگرانه

این چالش ها می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود.

چالش های مشترک در کودکان دوره پیش دبستانی

استراتژی ها و چالش های دوره پیش دبستانی

دروغ گفتن یک چالش رایج در کودکان پیش دبستانی است. گاهی اوقات، داستانهای آنها تلاشی برای رهایی از مشکلات است و در مواقعی دیگر، آنها فقط از تخیل خود برای بیان داستانهای دور از ذهن استفاده می کنند. ناله کردن یکی دیگر از مسائل رایج در دوران پیش دبستانی است. کودکان پیش دبستانی اغلب فکر می کنند اگر برای اولین بار نه بگویید، التماس و ناله شما را مجبور می کند نظر خود را تغییر دهید. اما توجه داشته باشید، اگر آنها بتوانند یک بار شما را مجبور به تسلیم شدن کنند، متقاعد خواهند شد که می توانند دوباره این کار را انجام دهند.

در بسیاری از خانه ها، صحبت با کودک در بالای لیست رفتارهای مزاحم پیش دبستانی قرار دارد. اما بازگشت به صحبت با کودک می تواند بخشی عادی از رشد پیش دبستانی باشد. گاهی اوقات، کودکان پیش دبستانی از آن برای جلب توجه استفاده می کنند. در مواقع دیگر به دلیل استرس یا اضطراب دچار عقب نشینی می شوند. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است شروع به استفاده از صحبت درست قبل از کودک دیگر کند. اگرچه کودکان پیش دبستانی اغلب می خواهند کمک کننده باشند، اما آنها همچنین دوست دارند استقلال خود را اعلام کنند. معمول است که آنها می گویند: “نه!” وقتی به آنها می گویید کاری را انجام دهند تا ببینند واکنش شما چگونه است. این خود یکی از استراتژی ها و چالش های دوره پیش دبستانی می باشد.

اکثر کودکان پیش دبستانی تسلط کمی بر عصبانیت های عصبی دارند اما هنوز کنترل تکانه کافی برای جلوگیری از رفتارهای گاه به گاه تهاجمی را به دست نیاورده اند. ضربه زدن، لگد زدن و گاز گرفتن همچنان ممکن است مشکل ساز باشد.

استراتژی های انضباطی که برای تربیت موثر هستند

یک رشته موثر از کار ها باید شامل پیامد های منفی باشد که از رفتار های نادرست جلوگیری می کند. پیامد های مثبتی که باعث ایجاد انگیزه در فرزند شما می شود می تواند برای چالش های آن ها خوب باشد. این موارد را در ادامه بیان می کنیم.

رفتار خوب را ستایش کنید

برای ارتقاء رفتار خوب، ستایش و تشویق زیادی کنید. فقط مطمئن شوید که ستایش شما واقعی است. به جای این که بگویید: “تو بهترین بچه در جهان هستی”، بگو: “از شما تشکر می کنم که وقتی از شما خواستم ظرف را در سینک ظرفشویی گذاشتید.”

کودک خود را در آرامش قرار دهید

استراتژی ها و چالش های دوره پیش دبستانی

برای نقض قوانین مهم، یا زمان هایی که فرزند شما به دستورالعمل گوش نمی دهد، از یک تایم اوت خودکار استفاده کنید. ممکن است بگویید: “ناامید شدن مشکلی ندارد اما ضربه زدن ایراد دارد. وقت آن رسیده که به گوشه ای برویم و برای آرامش ذهن خود تنفس شکمی را تمرین کنیم. این تکنیک یکی از مهم ترین مواردی است که می توان در دوره های پیش دبستانی به آن توجه داشت. البته لزوم درک کودکان نیز مهم است.

حذف امتیازات

اگر کودک پیش دبستانی شما از رفتن به زمان آرامش خودداری کرد یا جرم خود را تکرار کرد سعی کنید امتیاز مربوط به رفتار را حذف کنید. با فرزند خود ارتباط برقرار کنید: “از زمانی که اسباب بازی را به طرف دوست خود پرتاب کردید، این اسباب بازی به مدت ده دقیقه کناری گذاشته می شود. این خود یکی از استراتژی ها و چالش های دوره پیش دبستانی است که باید برطرف شود.

ایجاد یک سیستم پاداش

اگر فرزند شما با رفتار خاصی دست و پنجه نرم می کند، مانند اینکه تمام شب را در رختخواب خود بماند، یک نمودار برچسب ایجاد کنید. سپس، به آنها بگویید زمانی که مقدار مشخصی برچسب (مانند سه یا پنج) به دست آوردند، می توانند پاداش بیشتری دریافت کنند، مانند انتخاب یک فیلم ویژه برای تماشا. پس از آنکه کودک شما مهارت های مورد نیاز برای رسیدن به اهداف خود را آموخت، می توانید سیستم پاداش را به تدریج از بین ببرید. به خاطر داشته باشید که تعیین دلیل اصلی رفتار مهم است. چرا کودک شما برای ماندن در رختخواب خود در شب مشکل دارد؟ آرام و مستقیم و با همدلی فراوان در این مورد بحث کنید. هنگامی که دلیل رفتار را تعیین کردید، می توانید مشکلات را با هم حل کنید.

جلوگیری از مشکلات آینده

وقتی صحبت از تنبیه کودک پیش دبستانی می شود، پیشگیری می تواند بهترین استراتژی باشد. با توجه به موقعیت هایی که احتمالاً برای فرزند شما دشوار است، یک قدم جلوتر باشید. اکثر بچه های پیش دبستانی در گرسنگی، خستگی زیاد یا خستگی مفرط می توانند رفتار خود را مدیریت کنند. بنابراین میان وعده ها را بسته بندی کنید، استراحت کافی داشته باشید و برای زمانی برنامه ریزی کنید که کودک شما در بهترین حالت خود به سر می برد. یک برنامه روزانه تنظیم کنید تا فرزند شما بداند در طول روز از او چه انتظاری دارد. کودکان پیش دبستانی وقتی ساختار زیادی داشته باشند بهترین کار را می کنند. این مطلب می تواند استراتژی ها و چالش های دوره پیش دبستانی را رفع کند.

قوانین و محدودیت های مشخصی نیز ایجاد کنید. قبل از ورود به موقعیت های جدید (مانند نحوه رفتار در کتابخانه) انتظارات خود را توضیح دهید و در مورد پیامدهای نقض قوانین به فرزند خود هشدار دهید. بسیاری از مشکلات رفتاری که کودکان پیش دبستانی نشان می دهند ناشی از تلاش های آنها برای مدیریت احساساتشان – به ویژه عصبانیت است. مهارتهای ساده مدیریت خشم را در کودک پیش دبستانی خود بیاموزید. به عنوان مثال، حباب ها را با کودک خود به عنوان راهی برای آموزش تنفس عمیق و آرامش بخش به او آموزش دهید و به او بیاموزید که هنگام دیوانگی از “تنفس حبابی” استفاده کند.

قوانین خانه را در مورد رفتار پرخاشگرانه وضع کنید. به فرزند خود بیاموزید که عصبانی شدن اشکالی ندارد اما صدمه زدن به کسی یا تخریب اموال خوب نیست.

نکات ارتباطی

استراتژی ها و چالش های دوره پیش دبستانی

استراتژی ها و چالش های دوره پیش دبستانی می تواند منجر به شرایط سختی شود. از این رو نکات ارتباطی اهمیت زیادی دارند. در حالی که کودک پیش دبستانی شما درک بهتری از مهارت های زبانی دارد، مهم این است که ارتباط خود را مختصر و موثر نگه دارید. از سخنرانی های طولانی صرف نظر کنید و عادات ارتباطی خوبی را با فرزند خود ایجاد کنید. کوتاه و شیرین بیان کنید. نیازی نیست وارد بحث طولانی در مورد اینکه چرا یک رفتار غیرقابل قبول است شوید. شیوه های ارتباطی سالم ایجاد کنید. استراتژی هایی ایجاد کنید که به شما و فرزند شما کمک کند در مورد مشکلات و راه حل های رفتاری صحبت کنید.

انتخاب های محدود ارائه دهید. ارائه گزینه های نامحدود، مانند پرسیدن “برای شام چه چیزی را دوست دارید؟” هنگامی که کودک مهارت های لازم برای انتخاب خوب را ندارد، می تواند منجر به درگیری شود.

منابع:

https://www.verywellfamily.com/discipline-strategies-for-preschoolers-620098

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا