اختلال عملکرد جنسی برای زوج های مبتلا به افسردگی

در روابط و ازدواج های امروزی علاوه بر مهم بودن عوامل شناختی و مسائل مالی موارد دیگری هم مهم هستند. یکی از این موارد بحث لذت جنسی و روابط جنسی است. خیلی از ما متاسفانه در ازدواج فکر می کنیم اگر مسئله مادی را درست کنیم باقی مسائل اهمیت خاصی ندارند. حتی خانواده هایی وجود دارند که زن و شوهر فقط به خاطر یک امضای ساده کنار هم زندگی می کنند. آمار طلاق در دنیا و به خصوص در کشور ما بسیار بالا رفته است. در واقع آن ها نمی توانند خود را به شخصیتی برسانند که به غیر از رابطه جنسی به چیز دیگری فکر کنند. شخصیت در افراد مختلف متفاوت است.

رابطه جنسی انواع مختلفی دارد. گاهی اوقات در اطرافیان خودمان کسی را می ببینیم که اعتیاد به روابط جنسی دارند. این گونه اشخاص باید برای درمان خود به مشاوره مراجعه کنند. مشاوره می تواند برای روابط جنسی به افراد مختلف کمک کند.

در مقاله های قبل در ارتباط با روابط مختلف صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که اختلال عملکرد جنسی برای زوج های مبتلا به افسردگی در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم. ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اختلال عملکرد جنسی برای زوج های مبتلا به افسردگی صحبت کنیم.

اختلال عملکرد جنسی می تواند ناشی از افسردگی یا داروهای ضد افسردگی باشد

اختلال عملکرد جنسی

اختلال عملکرد جنسی می تواند ناشی از افسردگی یا داروهای ضد افسردگی مصرف شده برای افسردگی باشد. سایت های مختلف عدم قطعیت رابطه و مداخله را به عنوان عواملی که به مسائل جنسی در زوج‌های مبتلا به افسردگی کمک می‌کنند، بررسی کرده است.

مطالعات درباره این زمینه

مطالعه روان شناسی به نام دیلینی در ارتباط جنسی با پویایی مسائل جنسی با افسردگی کمک می کند. ارتباط جنسی باز بین همسران برای حل موثر مشکل در زوج های مبتلا به افسردگی ضروری است. توانایی برقراری ارتباط شفاف با شریک زندگی خود در مورد مسائل جنسی، گامی اساسی در به دست آوردن لذت جنسی بیشتر و برخورد با مسائلی است که بر تمایلات جنسی یا رابطه فرد تأثیر منفی می گذارد. یک مطالعه اخیر ارتباط را با مسائل مربوط به پاسخ جنسی کم برای زوج های مختلف ایجاد شده است.  در آن یکی یا هر دو عضو زوج که افسردگی دارند، وارد تست آزمایشگاهی می شوند.

رابطه جنسی و افسردگی

افسردگی مزمن به روش های بی شماری بر عملکرد روزانه و دستیابی به اهداف فرد تأثیر می گذارد. وقتی صحبت از مسائل جنسی به میان می آید، افسردگی می تواند به اختلال عملکرد جنسی به شکل کاهش میل جنسی یا کاهش رضایت کمک کند. افسردگی می تواند علاقه به چیزهایی را که زمانی از آن ها لذت می برید، کاهش دهد. همانند رابطه جنسی، و در نتیجه باعث عدم لذت برای یا در برخوردهای جنسی می شود. اختلال عملکرد جنسی ممکن است مستقیماً نتیجه خود افسردگی نباشد. میل جنسی کم یا کاهش رضایت جنسی را می توان به داروهای مصرف شده برای افسردگی نسبت داد.

عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی و اختلال عملکرد جنسی

عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی یا افسردگی باعث اختلال در مواد شیمیایی در مغز می شود که ممکن است عملکرد جنسی را دشوارتر کند. علائم افسردگی، مانند اضطراب و استرس، می تواند مستقیماً منجر به کاهش میل جنسی شود. خواه خود این بیماری باشد یا عوارض جانبی دارو، باید به پزشک در مورد مسائل جنسی اطلاع داده شود. اما، این تنها بخش راه حل نیست. ارتباط بین همسران نیز در این موارد نقش مفیدی دارد.

تحقیقات دلانی در سال 2020 چه چیزهایی را اثبات کرده است؟

دلانی (2020) 106 زوج را مورد مطالعه قرار داد که در آن ها یک یا هر دو فرد مبتلا به افسردگی تشخیص داده شدند. دیلینی خاطرنشان کرد که مطالعات گذشته بر دو جنبه تأثیرگذار بر عملکرد جنسی در روابطی که حداقل یکی از شریک‌های زندگی مبتلا به افسردگی تشخیص داده می‌شود تمرکز کرده است. این دو مورد عدم اطمینان و مداخله بودند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اختلال عملکرد جنسی

با عدم اطمینان، افسردگی می تواند باعث ناامنی در رابطه شود. در مورد مداخله، افسردگی می‌تواند در عملکرد روزانه، اهداف و روال‌های روزمره فرد اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال، اضطراب ناشی از افسردگی آن ها ممکن است باعث شود که فرد تمایلی به پرداختن به امور مالی شخصی نداشته باشد. این ممکن است بعدها باعث از بین رفتن برنامه‌ریزی های مالیاتی و شروع مشکلات مادی باشد.

با هم یا جدا از هم، عدم اطمینان و تداخل می تواند باعث قطع رابطه شود. این کار باعث می شود تا  عملکرد جنسی را مختل کند. دیلینی می گوید که برای ایجاد یک رابطه جنسی خوب بهتر است نسبت به یکدیگر اطمینان داشته باشید. این اعتماد به یکدیگر باعث پیشرفت در رابطه خواهد شد.

ارتباط در مورد مسائل جنسی همیشه برای هر زوج آسان نیست.

ارتباط در مورد مسائل جنسی همیشه برای هر زوج آسان نیست. با این حال، چالش‌های ارتباطی منحصر به فردی در زوج‌هایی رخ می‌دهد که در آن‌ها یک یا هر دو فرد مبتلا به افسردگی تشخیص داده شده‌اند. به گفته دلانی، « ارتباطات جنسی در زوج‌هایی که با افسردگی زندگی می‌کنند برای نتایج شریک زندگی معنادار است».

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نتایج یافته‌های دلانی این بود که عدم اطمینان و مداخله همیشه مستقیماً تأثیر منفی بر زندگی جنسی زوجین نمی‌گذارد. اما کاری که آن‌ها انجام می دهند این بود که زوجین را از صحبت در مورد مسائل جنسی که تجربه می کردند، باز می داشتند. دلانی ادعا کرد: « افراد در نتیجه وابستگی متقابل به شریک زندگی خود با اختلالاتی در برنامه‌ها و اهداف روزمره مواجه می‌شوند. بنابراین آن ها ممکن است احساس خجالت، ناامیدی یا تردید کنند تا در گفت و گو درباره رابطه جنسی شرکت کنند»

عدم قطعیت در رابطه خود می‌تواند به افزایش ادراک مداخله کمک کند

در زوج‌های مبتلا به افسردگی، عدم قطعیت در رابطه خود می‌تواند به افزایش ادراک مداخله کمک کند.  در نتیجه اختلال عملکرد جنسی بیشتری داشته باشد.  ارتباط جنسی بین شرکا ضروری است. بنابراین زوج‌ها درباره آن چه دوست دارند یا دوست ندارند، از نظر جنسی چه احساسی دارند. آن ها درباره مسائل جنسی که آنان را آزار می‌دهد، یا به طور کلی زندگی جنسی خود را چگونه می‌بینند، بحث نمی‌کنند. حتی بحث در مورد زمان مناسب برای صحبت با یک متخصص پزشکی در مورد مشکلات مربوط به عملکرد جنسی در سکوت برگزار می شود.

یک مشاور برای غلبه بر افسردگی پیدا کنید

زوج هایی که می توانند ادراک عدم قطعیت رابطه و تداخل شریک را به حداقل برسانند، ممکن است ارتباطات قوی تری داشته باشند. آن ها برنامه های مختلف را هماهنگ کرده و برای دستیابی به اهداف همکاری می‌کنند.  آن ها ممکن است برای داشتن یک رابطه جنسی مناسب هر کاری را انجام دهند.

ارتباط برای جلوگیری از اختلال عملکرد جنسی  ضروری است

اختلال عملکرد جنسی

گاهی اوقات هر دو زوج یا همسر مبتلا به افسردگی هستند. بنابراین مسائلی مانند پاسخ جنسی کم در این روابط طبیعی است. با این حال، زمانی که زوجین در مورد مسائل جنسی بحث نمی کنند، این چالش ها تشدید می شود. به عنوان مثال، ادراک رابطه ممکن است تحریف شود زیرا یکی از طرفین ممکن است شخصاً توسط پاسخ جنسی پایین طرف دیگر احساس طرد شدن کند. در مقابل، این عدم پاسخ ممکن است ناشی از افسردگی باشد و نه طرد شدن شریک زندگی.

درد پنهان در افسردگی

در سکوت، این برداشت های نادرست روشن نمی شود. ادامه سکوت باعث تشدید عزت نفس پایین، ادراک ضعیف رابطه و تعداد زیادی از مشکلات جنسی مرتبط می شود. البته صحبت در مورد مشکلات جنسی به طور خودکار همه اختلال عملکرد جنسی را حل نمی کند. با این حال، راه‌ حل های بالقوه برای بهبود رضایت جنسی یا راه‌هایی را برای کسانی که ممکن است کمک کننده باشند، مانند متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، باز می‌کند. هنگامی که ارتباط جنسی بین شرکای آزاد و سالم باشد، راهبردهای حل مشکل موثر ظاهر می شود.

اضطراب عملکردی جنسی در افراد

اگر با اضطراب عملکرد جنسی دست و پنجه نرم می کنید، احتمالاً می دانید که چقدر می تواند برای یک رابطه مضر باشد. مهم است که بدانید در رنج خود تنها نیستید. بسیاری از مردم دچار اضطراب عملکرد جنسی می شوند، اما خبر خوب این است که کمک وجود دارد. برای این که روابط جنسی خود را در زندگی بهبود بخشید و پیشرفتی در روابط جنسی خود داشته باشید، ادامه مطلب را بخوانید.

اضطراب عملکرد جنسی به چه معناست؟

Sexual dysfunction for couples with depression

اضطراب عملکرد جنسی ترس و اضطرابی است که زمانی ایجاد می شود که یک فرد برای شریک زندگی خود فعالیت جنسی انجام دهد. بیشتر مردان را نسبت به زنان تحت تأثیر قرار می دهد، عمدتاً به این دلیل که مردان بالغ در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سایر شکایات جنسی مانند اختلال نعوظ (ED)، ناتوانی در به دست آوردن یا حفظ نعوظ هستند. اگر این اختلال را دارید، تنها نیستید.  بهتر است برای حل آن به مشاوره بروید.

 

منابع
وبسایت psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا