اثرات منفی خود خرابکاری (و نحوه رفع آن)

خود خرابکاری باعث آسیب هایی می شود که یکی از آن ها عدم پیشرفت در زندگی است. خود خرابکاری یعنی این که شما در حالتی خودتان را مقصر و عامل شکست بدانید. برخی از ما اما در طول زندگی خودمان و به علت رشدی که داریم رفتارهای مختلفی را انجام می دهیم. خودخواهی دارای ویژگی های مختلفی است. گاهی اوقات رفتار خودشیفتگی می تواند به نفع شخصی باشد. اما مسئله مهم این است که سوء استفاده از خودشیفتگی در بین رفتار هیچ کس وجود نداشته باشد. البته روان شناسان برای هر نوع رفتاری یا اختلالی راه حل مختلفی را ارائه می دهند.

یکی از این اختلالات که قبلاً هم در مورد آن با شما صحبت کردیم خودخواهی است. شخص خودخواه در روان شناسی برای افرادی گفته می شود که علائم آن را داشته باشند. بنابراین با یک یا دو نمونه از علائم نمی توان گفت که یک فرد خودخواه است یا خیر. خودشیفتگی و خودخواهی می تواند به علت های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. خودشیفتگی یکی از ویژگی های رفتاری در افراد مختلف است.

ویژگی های مختلف در افراد و خود خرابکاری

این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد. هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. کنترل این افکار از طریق خود فرد و روان شناسان انجام می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اثرات منفی خود خرابکاری (و نحوه رفع آن)، صحبت کنیم.

سو استفاده شخص خودخواه به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود

شخصیت به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود که فرد را از دیگران متفاوت می کند. تحت تأثیر تجارب و موقعیت های زندگی، محیط و خصوصیات ارثی است. اختلالات شخصیتی گروهی از شرایط بهداشت روان است که با الگوهای ناسالم احساس، تفکر و رفتار مشخص می شود. این رفتارها و تجربیات غالباً با انتظارات فرهنگی که فرد مبتلا در آن زندگی می کند متفاوت است.

درک خودشیفتگی و خود خرابکاری

کلمه خودشیفتگی از داستان یک جوان اسطوره ای یونانی به نام نارسیسوس گرفته شده است. این شخص توسط خدایان نفرین شده و عاشق انعکاس خود شده است. او انعکاس خود را در آب های بهار تحسین می کرد تا این که دیگر نتوانست از پس عاطفه دیگران برآید که زیبایی او را نمی دانند و سرانجام خود را کشت. بر خلاف افراد دیگر، که می دانند زیبا هستند، شخصی که خودشیفته است لزوماً نباید زیبا باشد تا باور کند که او زیبا است.

سوء استفاده از خودشیفتگی و خود خرابکاری

سوء استفاده از خودشیفتگی نوعی سوء استفاده عاطفی است که در آن فرد آزارگر فقط به خودش اهمیت می دهد. و ممکن است از کلمات و اعمال برای دستکاری رفتار و حالت عاطفی شریک زندگی خود استفاده کند. اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی بسته به مدت زمانی که فرد می تواند این نوع روابط را تحمل کند می تواند متفاوت باشد. این اثرات از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از بازماندگان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر ممکن است آسیب مادام العمر داشته باشند.

اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) یک الگوی پایدار از تجربه و رفتار درونی است که با خود محوری، فقدان همدلی و احساس اغراق آمیز اهمیت دادن به خود مشخص می شود.

اضطراب

پس از تجربه این اتفاق، ممکن است ترس یا اضطراب شدید را در روابط با افراد جدید تجربه کنید.

ویژگی های پنهان یک شخص دارای ویژگی خود خرابکاری

والدین و معلمانتان همیشه به شما یاد می‌دادند که خودخواه یا خودخواه بودن اشتباه است. با این حال، برای زندگی و شکوفایی نیاز به روش های سالم عزت نفس و عشق به خود دارید. اگر این جنبه شخصیتی نامتعادل باشد، ممکن است یک خودخواه یا خودخواه شوید.

خود خرابکاری در مقابل خودشیفتگی

این کلمات آنقدر شبیه به نظر می رسند که بسیاری از مردم فکر می کنند قابل تعویض هستند. آنها منیت شما را درگیر می کنند، اما معانی متفاوتی دارند. ممکن است به نظر برسد که صفات کمی با هم همپوشانی دارند. یک فرد خودشیفته، که به آن خودخواه نیز گفته می شود، نسبت به خود بسیار فکر می کند. با این حال، آن‌ها آنقدر در گفتگو قرار نمی‌گیرند، بلکه اعمالی را انجام می‌دهند. نمونه بارز یک خودخواه، مردی است که دائماً در مورد دارایی ها و دستاوردهای خود، واقعی یا اکتشافی، لاف می زند.

افراد خودخواه ممکن است پر سر و صداترین افراد در اتاق باشند، اما همیشه خودخواه نیستند. در مقابل، خودخواهان حیله گر هستند و از شماره یک مراقبت می کنند. هر دو شخصیت خواهان کانون توجه و هر چیزی هستند که می خواهند.

چند ویژگی یک فرد خودخواه و دارای شخصیت خود خرابکاری

آن ها همه توجه را می خواهند و می خواهند همه بدانند که چه کاری می توانند انجام دهند. این ها افرادی در اطراف شما هستند که به اشتراک گذاری قیمت ها و سایر جزئیات شخصی وسواس دارند. آن‌ها لباس‌های طراح، لوازم جانبی و سایر دارایی‌های خود و همچنین برچسب‌های قیمت را به رخ می‌کشند. در حالی که شما چنین سخن بیهوده ای از خودخواهان نمی شنوید، آن‌ها افکار غرور آمیز خود را به خوبی پنهان می کنند. آن‌ها اهداف خودخواهانه دارند و برای رسیدن به اوج بر پشت همه پا می گذارند. در این جا چند ویژگی از این افراد وجود دارد که نمی توانید آن ها را نادیده بگیرید.

اثرات منفی خود خرابکاری (و نحوه رفع آن)

خود خرابکاری به عمل آسیب رسانی به پیشرفت، رشد و تجربیات مثبت زندگی شما به دلیل ترس ها و مسائل ریشه ای اشاره دارد. افرادی که خود خرابکاری می کنند ممکن است شغل خود را از بین ببرند، روابط را خراب کنند و حتی به برداشت خود و دیگران از آنها آسیب برسانند. اگر خود خرابکاری کنید، می تواند بسیار خسته کننده باشد. می‌دانید که کاری که انجام می‌دهید برای شما وحشتناک است، اما توقف آن دشوار است. اما چرا باید متوقف شود؟ و اگر چنین است، چگونه؟ در این‌جا اثرات نامطلوب خود خرابکاری و نحوه رفع آن بیان خواهد شد.

اثرات منفی اولیه خود خرابکاری

در این‌جا دلایل قانع کننده ای وجود دارد که می توانید با مهربانی و شفقت بیشتری با خودتان رفتار کنید.

مشکلات عزت نفس شما با خود خرابکاری

عزت نفس بخش مهمی از سلامت روان است و وقتی عزت نفس بالایی دارید، به خوبی به خودتان فکر می کنید و چیزهای خوب را برای خود می خواهید. پس بدیهی است که رفتارهای خود خرابکارانه اغلب به این معنی است که شما عزت نفس ضعیفی دارید. در این‌جا چند راه وجود دارد که این اثر سر زشت خود را ایجاد می کند:

خودت را نقد می کنی

این فرآیند اغلب مستلزم انتقاد از خود است. شما به خود می گویید که برای رسیدن به اهدافتان به اندازه کافی خوب نیستید یا هر کاری که تاکنون انجام داده اید کافی نیست. علاوه بر این، شما در مورد هر چیزی که در گذشته اتفاق افتاده است وسواس دارید و به جای یادگیری و رشد از آن برای تعریف حال خود استفاده می کنید. شما در چرخه ای قرار می گیرید که از خود انتقاد کنید و از این انتقادها به عنوان دلایلی برای عدم توانایی خود استفاده می کنید. اغلب تا حدی که دستاوردهای خود را نادیده می گیرید و هر چیز خوبی را که خلق می کنید نادیده می گیرید. به راحتی می توان فهمید که چگونه این نوع انتقاد می تواند عزت نفس و تفکر مثبت شما را از بین ببرد.

شما با خودتان صحبت می کنید

غیرمعمول نیست که افراد استانداردهای بسیار بالایی برای خود داشته باشند که هرگز آن‌ها را به دیگران تحمیل نکنند. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که تمایل به خود خرابکاری دارید. ممکن است طوری با خودتان صحبت کنید که هرگز نمی‌توانید رویای صحبت با دیگران را داشته باشید. وقتی دوستتان اشتباه می کند، به آن‌ها می گویید: “اشکالی ندارد، ” اما وقتی اشتباه می کنید، می گویید: “من همه چیز را به هم ریختم و در همه چیز افتضاح هستم.” صحبت منفی زیاد با خودتان می تواند باعث شود که واقعاً تمام آن کلماتی را که می گویید باور کنید.

دچار سندرم ایمپوستر می شوید

سندرم ایمپوستر به پدیده‌ای روان‌شناختی اشاره دارد که در آن احساس می‌کنید یک کلاهبردار یا یک «فریبکار» هستید که لیاقت این را ندارد که در موقعیت مثبتی قرار بگیرد. همانطور که سعی می کنید از شهرت خود محافظت کنید به خود آسیب می زنید، حتی اگر کاملاً مستحق این هستید که چقدر پیشرفت کردید. این به سایر مسائل خود خرابکاری می خورد که به عزت نفس شما آسیب می رساند و انتقاد از خود را افزایش می دهد. زیرا هرگز نمی توانید بپذیرید که موفقیت و موقعیت های شما شایسته است.

 شما تعجب می کنید که هدفتان چیست

احساس هدف می تواند برای عزت نفس بسیار مهم باشد، و افرادی که خود خرابکاری می کنند تمایل دارند این احساس را نداشته باشند. آن‌ها ممکن است احساس کنند که هیچ هدفی وجود ندارد که قادر به انجام آن باشند. بدتر از آن، تا زمانی که مبارزه با رفتارهای خودخرابی را یاد نگیرید، نمی توانید هدف خود را پیدا کنید زیرا به خود اجازه نمی دهید این کار را انجام دهید.

هنگامی که خود خرابکاری می کنید، دیگر سازنده نیستید

بهره وری برای بسیاری از مردم موضوع مهمی است، اما کسانی که خود خرابکاری می کنند به ندرت بسیار سازنده هستند. این به این دلیل است که بسیاری از رفتارهایی که شامل شکست می‌شوند نیز باعث می شود نتوانید کاری را که نیاز دارید انجام دهید. در این‌جا چند نمونه از چگونگی کاهش بهره وری از طریق خود خرابکاری بیان خواهد شد:

شما کار را به تعویق می اندازید

به تعویق انداختن کار مشکلی رایج است و می تواند به دلایل مختلفی مرتبط باشد. بر اساس مطالعات، خود خرابکاری می تواند یکی از این دلایل بزرگ باشد. برای افرادی که در یک سیستم پیچیده از قوانین هستند منطقی به نظر می رسد که به دلیل غیردوستانه بودن سیستم هر از چند گاهی به تعویق بیفتند. با این حال، هر چه سن شما بالاتر می رود، این احتمال بیشتر است که به تعویق انداختن کار نشانه ای از یک موضوع مهم تر باشد. اغلب به این معنی است که شما از چیزی اجتناب می کنید. مانند خطر شکست یا حتی احتمال تغییر مثبت در زندگی خود. این نوع اجتناب از نشانه های رایج خود خرابکاری است و توانایی شما برای زندگی روزمره را از بین می برد.

شما تمایل دارید خیلی سریع از مشکلات فرار کند

یک روش استاندارد خود خرابکاری این است که فرد تمایل دارد از هر چیزی که حتی کمی مشکل به نظر می رسد دست بکشد. چالش‌ها و موانع در همه هدف ها استاندارد هستند، و کسی که از ترس مواجه با آن مشکلات خود خرابکاری می‌کند، اساساً راهی مطمئن برای اتمام هیچ کاری پیدا نمی کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا