آیا همدلی ها واقعی هستند؟

یک همدل آنچه را که شما احساس می کنید احساس می کند و می تواند بدون داشتن اطلاعات زیادی با شما ارتباط عمیقی برقرار کند. تحقیقات در مورد این نوع افراد محدود است و بسیاری از مردم را به این فکر می‌اندازد که آیا همدلی‌ها واقعی هستند یا خیر. آیا به نظر می رسد همه با مشکلات خود به سراغ شما می آیند؟ آیا احساس می کنید که دیگران ناراحت هستند، حتی قبل از آنکه چیزی بگویند؟ اگر چنین است، طبق تصورات رایج، شما ممکن است همدل باشید. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده به این سوال پاسخ می دهیم که آیا همدلی ها واقعی هستند؟ مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی برای رفع مشکلات شما است.

آیا همدلی ها واقعی هستند؟

اما ترسیم مرز بین فردی با همدلی و همدلی کامل دشوار است. به طور خلاصه، اولی ممکن است بتواند با دلسوزی موقعیت شخص دیگری را درک کند، در حالی که دومی ممکن است درد را مانند خود احساس کند. تا به امروز، تحقیق در مورد مفهوم همدلی در بهترین حالت بی نتیجه است. این بدان معنا نیست که همدلی ها واقعی نیستند – یا اینکه تجربه یک نفر به عنوان همدل معتبر نیست. این فقط به این معنی است که هیچ مدرک علمی در پشت این مفهوم وجود ندارد و کارشناسان ممکن است هنوز به طور تجربی این پدیده را درک نکرده باشند.

چگونه می دانید که یک همدل واقعی هستید؟

تالیا بومبولا، روان درمانگر دارای مجوز در نیوپورت بیچ، کالیفرنیا، می گوید که همدلی به احساسات و انرژی افراد، حیوانات و عناصر موجود در محیط بسیار حساس است. او می‌گوید: «آنها اغلب از اینکه می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و آنها را به شیوه‌ای خاص درک کنند که هیچ کس نمی‌تواند آن را درک کند، بسیار خوشحال می‌شوند. معیارهای خاص «همدلی» بسیار مورد بحث است و همپوشانی های زیادی در میان مکاتب مختلف فکری وجود دارد. آیا همدل کسی است که در مهارت همدلی مهارت دارد یا کسی است که مهارت ها و ادراکات خارق العاده ای دارد؟ به طور کلی، هنگامی که به یک همدلی اشاره می شود، محققان دو ویژگی اصلی را شناسایی کرده اند:

  • همدلی: مهارتی که می توانید برای هماهنگی با احساس دیگران ایجاد کنید. این می تواند یک انطباق ناشی از ترومای اولیه یا یک محیط غیرقابل پیش بینی باشد. برخی ممکن است برای ایمن ماندن با اطرافیان خود بیش از حد هماهنگ شوند.
  • حساسیت: یک ویژگی شخصیتی ذاتی مربوط به توانایی پردازش حسی. حساسیت زیاد می تواند نحوه تجربه شما از دنیای اطراف را تغییر دهد.

پس با این تفاسیر باید دید که آیا همدلی ها واقعی هستند؟

کار دکتر جودیت اورلوف در مورد همدلی

اصطلاح “همدلی” توسط روانپزشک دکتر جودیت اورلوف، نویسنده کتاب پرفروش “راهنمای بقای همدلی: استراتژی های زندگی برای افراد حساس، شکوفا شدن به عنوان همدلی، و آزادی عاطفی” رایج شد. بر اساس کار اورلوف، برخی از نشانه‌های همدلی فردی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساسات یا استرس دیگران را جذب می کنند
  • به راحتی تحت تأثیر محرک ها و چند کار قرار می گیرند
  • وقتی مردم فریاد می زنند، مضطرب یا از نظر جسمی بیمار می شوند
  • برای افراد و گروه های کوچک اولویت قرار می دهند
  • تشخیص دقیق تغییرات ظریف در لحن، حالت چهره یا زبان بدن در افراد دیگر
  • نیاز به زمان زیادی برای تنهایی برای جبران

کشف نورون‌های آینه‌ای در مغز ممکن است یک توضیح بیولوژیکی برای این باشد که آیا همدلی ها واقعی هستند؟ تحقیقات نشان می‌دهد نورون‌های آینه‌ای ممکن است به ما کمک کنند تا احساسات کسانی را که با آنها در تماس هستیم تقلید کنیم یا آنها را بازتاب دهیم. افراد خاصی هستند که نورون‌های آینه‌ای بیشتر یا فعال‌تری نسبت به دیگران دارند که می‌تواند موردی برای همدلی‌ها باشد. در موارد نادر، همدل بودن ممکن است به ادراک شدید اشاره داشته باشد. تقریباً 1 تا 2 درصد از افراد می‌توانند در حین تماشای لمس شخص دیگری، احساساتی را روی پوست خود احساس کنند، پدیده‌ای که با همدلی مرتبط است و به عنوان حس و حالی با لمس آینه شناخته می‌شود.

کار دکتر الین آرون در مورد همدلی

روانشناس دکتر الین آرون تخمین می زند که تقریباً 20٪ منبع قابل اعتماد از جمعیت ممکن است برای یک فرد بسیار حساس (HSP) مناسب باشد، مفهومی که اغلب با همدلی مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که حساسیت بالا یک ویژگی منحصر به فرد برای انسان نیست و ممکن است یک مزیت تکاملی برای چندین گونه باشد. برخی از علائم HSP ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درک عمیق احساسات
  • به شدت تحت تأثیر هنر و موسیقی قرار گرفتن
  • حس صداهای بلند
  • اغلب “حساس” یا “خجالتی” نامیده می شود
  • داشتن دنیای درونی غنی
  • حساسیت به نور، صدا، بافت، کافئین یا دارو
  • دوری از رسانه های خشونت آمیز

تحریک بیش از حد سیستم عصبی، شاخص‌های بارز HSP هستند، زیرا سیستم آن‌ها بسیار حساس است و به محرک‌ها پاسخ می‌دهد، از جمله محرک‌هایی که دیگران ممکن است تشخیص ندهند یا نتوانند آن را تنظیم کنند.

آیا همدلی ها واقعی هستند؟ – انواع همدلی

همدلی شناختی یکی از سه نوع همدلی است که توسط محققان پل اکمن و دانیل گولمن بیان شده است. این توانایی دیدن دیدگاه کسی است بدون اینکه لزوماً احساسات ناشی از آن را احساس کنید. به عبارت دیگر، شما تشخیص می‌دهید که آن‌ها چه چیزی را تجربه می‌کنند، حتی اگر نسبت به آنها احساس همدردی یا تمایلی برای حمایت از آنها نداشته باشید. اما در کل سه مدل همدلی وجود دارد. این مدل ها عبارتند از:

  • همدلی شناختی. توانایی درک دیدگاه و افکار دیگران بدون دخالت عاطفی.
  • همدلی عاطفی. اینکه بتوانید احساساتی را که شخص دیگری احساس می‌کند احساس کنید، گویی شما هم در حال گذراندن تجربه او هستید.
  • همدلی دلسوزانه. ترکیبی از همدلی شناختی و عاطفی که در آن دیدگاه دیگری را درک می کنید و احساسات شما به گونه ای پاسخ می دهند که انگار در آن موقعیت قرار دارید.

آیا همدلی ها واقعی هستند؟ – همدل یا فرد بسیار حساس؟

کیلی فریدمن، مشاور دارای مجوز در لس آنجلس، می‌گوید معناشناسی لزوماً مهم نیست. بسیار زیباست اگر تشخیص دادن خود به عنوان یک همدل یا یک فرد بسیار حساس باعث شود احساس کنید دیده می‌شوید و خود را می‌پذیرید و به شما کمک می‌کند از خودتان مراقبت کنید و با خودتان به گونه‌ای که حمایت‌کننده باشد کار کنید. در این صورت، آن برچسب ها کاملاً عالی هستند.

اگر از برچسب‌های همدلی یا افراد بسیار حساس استفاده می‌کنیم تا روی چیزهایی که باعث درد ما می‌شوند کار نکنیم، می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد.

مزایا و معایب همدل بودن

اگر بسیار حساس هستید یا خود را یک همدل می دانید، ممکن است احساس کنید که ارتباط عمیق با دنیای اطرافتان فواید و معایبی دارد. به همین دلیل در ادامه ما به بررسی مزایا و معایب این مسئله پرداخته ایم.

مزایای داشتن همدلی

  • روابط عمیق و قوی
  • شهود عالی و تشخیص دروغ
  • افزایش تجارب زندگی
  • مردم شما را شنونده خوبی می دانند
  • شفقت و توجه به افراد دیگر و موجودات زنده

معایب و مشکلات همدلی

  • مشکل در تعیین مرزهای عاطفی
  • اغلب احساس خستگی یا فرسودگی می کنند، به ویژه پس از تعامل
  • تمایل به انزوا (برای بهبودی)
  • ممکن است مورد آسیب دیگران قرار بگیرند

غیرمعمول نیست که همدلان در بیشتر مواقع احساس خستگی کنند

بسیاری از چیزهایی که او به عنوان همدلی عنوان می کند، سبک دلبستگی مضطرب، پاسخ ضربه روحی و نشانه هایی از هم وابستگی است. با برخی از کارهای شفابخش، او اکنون راه متفاوتی برای ارتباط با دیگران دارد. در این میان دانستن این که آیا همدلی ها واقعی هستند اهمیت زیادی دارد.

یک فرد همدل در این زمینه می گوید: «من هنوز همدل هستم، اما احساس نمی‌کنم از کنترل خارج شده‌ام یا دوست ندارم در تجربه‌ام انتخابی نداشته باشم. من می‌توانم در تجربه‌ی خودم بمانم در حالی که با کسی هستم که روزهای سختی را سپری می‌کند، بدون اینکه احساسات و مشکلات او را به عنوان احساسات و مشکلات خود بدانم.» کار با یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا با معایب همدلی کنار بیایید.

همدلان در مقابل افراد درونگرا

همدلان و افراد درونگرا ممکن است از زمان تنهایی برای شارژ شدن لذت ببرند. با این حال، درونگراها ممکن است نتوانند احساسات دیگران را به عنوان احساسات خود «احساس» کنند یا در مورد همدلی لزوماً ماهر نباشند.

همدلی تاریک چیست؟

همدلی تاریک نوعی شخصیت است که مهارت همدلی شناختی را با ویژگی های «سه گانه تاریک» ترکیب می کند. این ویژگی ها عبارتند از خودشیفتگی، ماکیاولیسم و اختلالات فکری و روانی. با این توصیف است که دانستن پاسخ این سوال که آیا همدلی ها واقعی هستند اهمیت پیدا می کند. آنها می توانند از همدلی شناختی برای مطالعه شما و مطابقت با خواسته های شما استفاده کنند، سپس از آسیب پذیری شما برای منابع، پول یا ارتباطات اجتماعی استفاده کنند.

برای همدلان تاریک، توانایی شناسایی نیازهای افراد دیگر می تواند راهی برای بهره مندی از یک موقعیت باشد. توانایی ارتباط با شرایط دیگران می تواند ابزار قدرتمندی باشد. در واقع، همدلی اغلب یک ویژگی شخصیتی در میان افرادی است که برای کمک به دیگران هدایت می شوند. با این حال، گاهی اوقات، داشتن توانایی درک آنچه شخص دیگری از سر می گذراند ممکن است برای منافع شخصی یا به عنوان یک تاکتیک دستکاری استفاده شود. این همان چیزی است که برخی افراد از آن به عنوان “همدلی تاریک” یاد می کنند. همدلی تاریک شرایط کسی است که از همدلی شناختی به بهای هزینه کردن دیگران استفاده می کند، اغلب برای منافع شخصی. آنها می توانند موقعیت کسی را بدون همدردی با او تشخیص دهند. همدلی تاریک یک علامت یا تشخیص رسمی سلامت روان نیست.

همدلان تاریک چگونه فکر و احساس می کنند؟

در پاسخ به این مطلب که آیا همدلی ها واقعی هستند، به بررسی همدلی تاریک و فکر و احساس آن ها می پردازیم. تحقیقات نشان می دهد که همدلی تاریک اغلب این احساس را دارد:

  • عدم لذت بردن از پاداش های اجتماعی، علیرغم احساس نیاز به توجه
  • انطباق زیاد با تجربیات و شرایط دیگران
  • دوری یا جدایی عاطفی
  • حرکت به سمت بزرگواری که با انتقاد شدید از خود در تضاد است

همین تحقیق این رفتارهای رایج را در بین همدلان تاریک شناسایی می کند:

  • رفتارهای انتقام جویانه، مانند شایعه پراکنی، قلدری یا ارعاب
  • استفاده از تاکتیک های دستکاری عاطفی یا سوء استفاده از دیگران
  • پرخاشگری فیزیکی نسبت به دیگران
  • برون گرایی

نگاه نهایی به همدلی و واقعی بودن آن

هیچ نشانی علمی وجود ندارد که دقیقا بگوید آیا همدلی ها واقعی هستند یا خیر؟ با این حال، اگر فردی بسیار حساس هستید یا احساس می‌کنید به راحتی می‌توانید احساسات دیگران را هماهنگ کنید، ممکن است با این اصطلاح آشنا شوید. هنوز بحث هایی در مورد معنای مفهوم همدلی وجود دارد، اما ممکن است شامل مهارت بسیار توسعه یافته همدلی و ویژگی حساسیت باشد. اگر گاهی اوقات بسیار حساس یا عمیقاً بینش شما را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است بخواهید از یک متخصص بهداشت روانی کمک بگیرید. اگر مکانیزم‌های مقابله‌ای غیرمفید پیدا کردید، ممکن است بخواهید با کمک متخصصان تعادل سالم تری با بخش های مختلف خود پیدا کنید.

مهارت‌هایتان را به تعادل برسانید تا برای شما همراه با مزایای بسیاری باشند تا ضررها و معایب.

 

 

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا