آیا احساسات شما را کنترل می کنند؟

احساسات شما ممکن است رفتارهای شما را در زیر سطح کنترل کنند، بدون اینکه شما حتی متوجه شوید! اگر با این احساس دست و پنجه نرم می کنید که احساسات شما ممکن است اعمال، حالات، روابط و کار شما را کنترل کند، به خواندن ادامه دهید. احساسات جزء ذاتی انسان بودن هستند. با این حال، آنقدر رایج است که افراد مهارتی برای مدیریت صحیح و کنار آمدن با احساسات دشوار ندارند. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا احساسات شما را کنترل می کنند؟ مرکز مشاوره همکده شرایط مناسبی برای مدیریت احساسات شما ارائه می دهد. از این رو می توانید با مشاوره تلفنی روان شناسی یا مشاوره حضوری شرایط خود را مدیریت کنید.

آیا احساسات شما را کنترل می کنند؟

واقعیت تاسف بار این است که بیشتر مردم به درستی در مورد چگونگی کنار آمدن با احساسات دشوار و معنای واقعی احساساتشان آموزش ندیده اند. این چیزی است که من هر روز در درمان و مربیگری خود می بینم. واقعیت این است که رفتارهای شما اغلب می تواند سرنخ هایی برای آشفتگی عاطفی شما در زیر سطح باشد. و این چیزی است که ما امروز در مورد آن صحبت خواهیم کرد. در ادامه به بررسی نشانه هایی می پردازیم که به پاسخ این سوال کمک می کنند که آیا احساسات شما را کنترل می کنند؟

همیشه باید مشغول باشید

علامت شماره یک که احساسات شما ممکن است شما را کنترل کند این است که همیشه باید مشغول باشید. وقتی همیشه مشغول هستید، به معنای واقعی کلمه از نگاه کردن به افکار خود و نگاه کردن به احساسات خود اجتناب می کنید. و شما کارهایی انجام می دهید که حواس شما را از آن منحرف می کند. نگاه کردن و تصدیق احساساتی که در زیر سطح تجربه می کنید ممکن است دشوار باشد. پر کردن زمان خود با کار، مشارکت های اجتماعی و سایر مسئولیت ها می تواند باعث انحراف از ناراحتی عاطفی شما شود.

آیا احساسات شما را کنترل می کنند؟ – خودتان را به خاطر احساس احساسات دشوار قضاوت می کنید

علامت شماره دو این است که شما خود را برای احساس احساسات دشوار قضاوت می کنید. این در نهایت باعث می شود مدت بیشتری در آنها گیر بیفتید. وقتی خودتان را به خاطر تجربه احساساتی مانند اضطراب، غم، عصبانیت یا تحریک پذیری قضاوت می کنید، احتمالاً آن احساسات را نمی پذیرید و احتمالاً آنها را کنار می زنید و زیر فرش می کشید. واقعیت این است که شما نمی توانید فقط احساسات خود را نادیده بگیرید و انتظار داشته باشید که آنها از بین بروند. شما باید آنها را بپذیرید و باید آنها را تجربه کنید تا بتوانید از آنها عبور کنید و به مدیریت شرایط خود بپردازید.

قضاوت در مورد خود، علاوه بر مشکلی که در حال حاضر تجربه کرده اید، رنج و احساسات دشوار بیشتری ایجاد می کند!

اغلب کارها را به تعویق می اندازید

علامت شماره سه که احساسات شما ممکن است شما را کنترل کند این است که اغلب کارها را به تعویق می اندازید. و این همچنین می تواند شامل مشکل در انگیزه، تمرکز، و به راحتی منحرف شدن باشد. بخش بزرگی از به تعویق انداختن، مشکل در تنظیم احساسات است. به تعویق انداختن به دنبال چیزی است که در آن لحظه مطلوب است. شما به دنبال آن لذت کوتاه مدت از بررسی رسانه های اجتماعی یا تماشای یک برنامه تلویزیونی به جای یک هدف بلند مدت یا کاری هستید که نمی خواهید انجام دهید. شاید از نوشتن مقاله، پست وبلاگ، انجام امور حسابداری یا چیزی که واقعاً مطلوب نیست اجتناب می کنید. چیزی که از آن اجتناب می کنید ممکن است به شما کمک کند برای رسیدن به یک هدف بلندمدت تلاش کنید یا فقط کاری است که انجام آن مهم است اما واقعاً نمی خواهید انجام دهید.

هنگامی که کار را به تعویق می اندازید، از احساسات ناراحت کننده ای که قرار است هنگام انجام کاری که دوست ندارید به وجود بیایند اجتناب می کنید، به نفع احساسات خوشایندی که هنگام انجام کاری که انجام می دهید تجربه خواهید کرد. به تعویق انداختن کار اغلب می تواند نشانه ای از کنترل احساسات شما باشد. شما به جای اینکه احساسات خود را بپذیرید و نظم و انضباط را تمرین کنید، کاری را انجام می دهید که دوست دارید در لحظه انجام دهید.

آیا احساسات شما را کنترل می کنند؟ در تنهایی مشکل دارید

علامت شماره چهار مبنی بر اینکه ممکن است از احساسات خود دوری کنید این است که در تنها ماندن مشکل دارید. شاید اطرافتان را با دیگران احاطه کنید، اغلب اوقات را با دیگران سپری کنید یا اغلب با دیگران تعامل دارید. این رفتار می تواند دست به دست هم دهد که همیشه نیاز به مشغول بودن داشته باشید. تنها ماندن ممکن است سخت باشد زیرا با احساسات یا افکار دشوار خود روبرو هستید. اگر متوجه می شوید که دائماً به دنبال همراهی با دیگران هستید، ممکن است نشانه این باشد که از احساسات دشوار دوری می کنید.

از درگیری اجتناب می کنید

علامت شماره پنج که به احساسات خود اجازه می دهید شما را کنترل کنند این است که از تعارض اجتناب می کنید. در نهایت، تعارض به خودی خود ناراحت کننده است، زیرا شما با شخص دیگری مشاجره یا درگیری دارید. اما درگیری همچنین احساسات دشواری را در درون شما ایجاد می کند. تعارض می تواند احساسات گناه، عصبانیت، تحریک پذیری، ناامیدی، اضطراب یا ترس را ایجاد کند. شاید از ناامید کردن دیگران یا به خطر انداختن رابطه یا هر احساس دیگری که ممکن است در نتیجه ایجاد شود می ترسید. اگر متوجه شدید که از تعارض اجتناب می کنید، بخشی از دلیل ممکن است به این دلیل باشد که از احساسات دشواری که در نتیجه شرایط بوجود می آیند جلوگیری کنید. این می توانید نشانه ای بر پاسخ این سوال باشد که آیا احساسات شما را کنترل می کنند؟

شما هوس حواس پرتی های لذت بخشی دارید

علامت شماره شش که احساسات شما شما را کنترل می کنند این است که شما هوس چیزهای لذت بخشی مانند نوشیدن الکل، چک کردن تلفن، تماشای تلویزیون یا غذا خوردن دارید. اگر اغلب خود را در لحظاتی می بینید که هوس نوشیدنی می کنید، یا هوس دوپامین ناشی از چک کردن تلفن یا تماشای یک برنامه تلویزیونی یا خوردن یک میان وعده دارید، ممکن است احساسات سختی را در زیر سطح تجربه کنید.

شما ممکن است هوس آن تجربه لذت بخش را داشته باشید تا حواس خود را از احساسات ناراحت کننده منحرف کنید. این امر رایج است زیرا انسان ها می خواهند از درد دوری کنند و به دنبال لذت باشند. وقتی احساسات سختی را در زیر سطح تجربه می کنید، میل به سمت تجربه های لذت بخش را تجربه خواهید کرد. اما در این فرآیند، ممکن است آن احساسات دشوار را نادیده بگیرید، که به نوبه خود رفتار شما و انتخاب‌هایی را که می‌کنید کنترل می‌کنند.

به راحتی تحریک می شوید

آیا احساسات شما را کنترل می کنند؟ شما اغلب تحریک پذیر هستید و به راحتی تحریک می شوید؟ علامت شماره هفت که به احساسات خود اجازه می دهید شما را کنترل کنند این است که اغلب تحریک پذیر هستید و به راحتی واکنش های تکانشی را تحریک می کنید. وقتی در حال حاضر احساسات دشواری را تجربه می کنید، به راحتی تحریک پذیر می شوید و به راحتی تحریک می شوید. در نتیجه، ممکن است تکانشگرتر باشید. این به این دلیل است که احساسات شما در زیر سطح جمع می شوند زیرا آنها را تأیید نمی کنید.

فرض کنید یک هفته واقعاً پر استرس را سپری کرده اید، رئیستان فشار زیادی به شما وارد کرده است. یا شاید ضرب الاجل هایی داشته اید که برای رسیدن به آنها تلاش کرده اید و واقعاً استرس داشته اید. یا شاید مشتریان شما در این هفته به زمان یا کار اضافی زیادی نیاز داشته باشند. و بعد به خانه می‌آیید و دیگری می‌گوید: «چطور ظرف‌ها را نشستید؟»

سپس شما فقط تحریک می شوید و واقعاً عصبانی می شوید و شروع به فریاد زدن بر سر آنها می کنید. و ممکن است به نظر برسد که در پاسخ به محرک واقعاً بیش از حد است. این همان کاهی است که کمر شتر را شکست، زیرا شما در طول هفته یا در طول روز استرس و ایجاد احساسی را تجربه کرده اید. و این تنها چیزی است که شما را از مرزها دور می کند.

آیا احساسات شما را کنترل می کنند؟ – مدام به همه چیز فکر می کنید

علامت شماره هشت که احساسات شما را کنترل می کند این است که دائماً به چیزها فکر می کنید. احساسات شما بر طرز فکر شما در مورد چیزها تأثیر می گذارد. اگر متوجه شدید که دائماً به چیزهایی فکر می کنید و در مورد آنها احساس استرس یا اضطراب می کنید، ممکن است نشانه ای از وجود احساسات در زیر سطح اضطراب، استرس، ترس یا عصبی باشد. اگر آن احساسات را نپذیرید و آنچه را که در زیر سطح این تفکر بیش از حد وجود دارد شناسایی نکنید، در آن صورت احساسات شما به کنترل شما ادامه خواهد داد و شما به آن چرخه تفکر بیش از حد ادامه خواهید داد.

از خود بپرسید من از چه می ترسم؟ یا در حال حاضر چه احساسی دارم که باعث می شود احساس کنم باید بیش از حد به چیزها فکر کنم؟

احساسات شما نباید شما را کنترل کنند

ما در بخش های قبل به بررسی این مطلب پرداختیم که آیا احساسات شما را کنترل می کنند؟ امیدوارم این نشانه ها برای شما مفید بوده باشد. و شاید بتوانید با یک یا چند مورد از آنها به مدیریت شرایط خود بپردازید. مهم ترین نکته این است که اولین قدم را بردارید و شروع به برچسب زدن به احساسات خود در طول روز کنید.

مطالعات نشان می دهد که «وقتی احساسات را در قالب کلمات بیان می کنید، این ناحیه پیش پیشانی را فعال می کنید و کاهش پاسخ را در آمیگدال مشاهده می کنید. همانطور که هنگام رانندگی با دیدن چراغ زرد ترمز می کنید، وقتی احساسات را در قالب کلمات بیان می کنید، به نظر می رسد که ترمز واکنش های احساسی خود را دارید. و در نتیجه، یک فرد ممکن است کمتر احساس عصبانیت یا غمگینی کند.»

آمیگدال بخشی از مغز است که مسئول واکنش های عاطفی شماست و ناحیه جلوی مغز مسئول تفکر و تصمیم گیری پیچیده است. بنابراین فقط برچسب زدن به احساسات خود و بیان آنها در قالب کلمات می تواند به شما کمک کند کمتر عصبانی شوید، کمتر غمگین شوید و به بهبودی بهتر کمک کنید. سعی کنید یک بار در روز به احساسات خود برچسب بزنید و ببینید آیا تفاوتی را مشاهده می کنید یا خیر!

آیا از احساسات خود ناراحت هستید؟

ما تا به این بخش متوجه شدیم آیا احساست شما را کنترل می کنند؟ در این بخش نکات دیگری را بررسی می کنیم. بسیاری از مردم احساسات را درک نمی کنند یا نمی دانند چگونه آنها را هدایت کنند. پیام های اجتماعی – برای مثال اینکه نشان دادن احساسات یک “ضعف” است – می تواند آن رفتار را تقویت کند. نشانه‌هایی که نشان می‌دهد فردی از احساسات ناراحت است شامل اجتناب از تعارض، مشکل در آرامش و ناتوانی در پذیرش تعارف و سایر موارد است. افراد می توانند با یادگیری بیشتر در مورد احساسات خود و نحوه کمک به افراد در واکنش به محیط خود، احساسات خود را بپذیرند.

 

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا