آیا اکسی توسین بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد؟

اکسی توسین یکی از هورمون های موجود در بدن است. این هورمون می تواند قابلیت های بسیاری برای بدن داشته باشد. همه هوذمون های موجود در بدن می تواننپ به افراد کمک کنند. سلامت روان مسئله بسیار مهمی در دنیای امروزی است. در مقاله های قبل گفتیم که درمان های مختلف می تواند بر سلامت روان شما تاثیر بگذارد. اختلال اضطراب اجتماعی یکی از موارد شایع در دنیای امروزی است که بر سلامت روان تاثیر می گذارد. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود.

اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از مشکلات در دنیای روان شناسی بحث مشکلات سلامت روان  است. مشکلات سلامت روان دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اعتیاد و نحوه مشکلات سلامت روان آن صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا اکسی توسین بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد؟

درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم.

اختلال اضطراب اجتماعی و اکسی توسین

آیا اکسی توسین بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد؟

تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اثرات منفی ماری جوانا بر سلامتی روان انسان صحبت کنیم.

استفاده از اکسی توسین برای اختلال اضطراب اجتماعی موضوعی بحث برانگیز است

استفاده از اکسی توسین  برای اختلال اضطراب اجتماعی موضوعی بحث برانگیز است. در حالی که اثرات منفی مشکلات سلات روان در چندین کشور باعث شده تا به آرامی به سمت قانونی شدن حرکت می کند. و برای استفاده پزشکی در کانادا و همچنین استفاده پزشکی و تفریحی در برخی از کشورهای جهان تایید شده است. هنوز سردرگمی زیادی در مورد استفاده از آن در درمان اضطراب وجود دارد.

تحقیقات درباره این زمینه

در حالی که برخی تحقیقات از استفاده از ماری جوانا (همچنین به عنوان شاهدانه) در درمان اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) حمایت می کنند. مطالعات طولانی مدت در مورد اثرات منفی ماری جوانامی تواند سلامت روان و هورمون اکسی توسین را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، اگر شما یک مصرف کننده تفریحی مواد اعتیادآور بوده اید، ممکن است از صحبت با پزشک خود در مورد مصرف دارو و ارتباط آن با اضطراب اجتماعی خود ترس داشته باشید. مقاله زیر برخی از اطلاعات اولیه را ارائه می دهد. این کار باعث می شود تا به شما کمک کند تصمیمی آگاهانه در مورد این که آیا مواد اعتیادآور ممکن است برای شما مفید باشد یا خیر و بهترین راه ها برای به دست آوردن بهترین اثر را داشته باشید.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

مطالعات حیوانی برای اولین بار این هورمون را با پیوند بین مادر و نوزاد و همچنین بین بزرگسالان جفت‌گیری مرتبط کرد. در دو دهه گذشته در حال لذت بردن از اکسی توسین بوده است. این ماده که توسط مطبوعات مشهور به هورمون “نوازش” یا “عشق” لقب گرفته است، به دلیل نقشش در سلامت روان، به ویژه افسردگی، اوتیسم، اختلالات خوردن و اضطراب مورد توجه قرار گرفته است.

اکسی توسین چیست؟

این ماده یک هورمون پپتیدی طبیعی است که در هیپوتالاموس تولید می شود و در حین لمس فیزیکی و در دوران بارداری، زایمان و شیردهی در هیپوفیز خلفی ذخیره و آزاد می شود. اکسی توسین معمولاً به دلیل تأثیر آن بر تماس فیزیکی بین دو نفر – دو نفر که معمولاً در نوعی رابطه عاشقانه هستند – به عنوان “هورمون پیوند” نامیده می شود.

این هورمون پیوند بین مادر و نوزاد نیز مرکزی است، از این رو تماس پوست به پوست در هنگام تولد بسیار مهم است. اعمال فیزیکی مانند گرفتن دست، در آغوش قرارگیری کودک، ماساژ  و آغوش یکدیگر باعث ترشح اکسی توسین می شود.

تاریخچه تاثیرات این ماده

اکسی توسین برای اولین بار در سال 1909 کشف شد و تصور می شد که بیشتر بر انقباضات زایمان مادر در هنگام تولد و کاهش شیر در دوران شیردهی تأثیر می گذارد و پیوند مادری بین مادر و نوزاد را محکم می کند. در دهه 1990، مطالعاتی بر روی حشرات  انجام شد و نتایج نشان داد که دادن دوز اکسی توسین به آن ها منجر به ایجاد پیوند با جفت آینده آن ها می شود. از آن زمان، کار بر روی اکسی توسین هم در حیوانات و هم در انسان منفجر شده است

نکته ای در ارتباط با این زمینه

محققان، دانشمندان و پزشکان نه تنها ویژگی‌های عملکرد اکسی توسین در مغز، بلکه تأثیر آن را بر رفتار حیوانات و انسان‌ها، از جمله پیوند، اعتماد، اضطراب و درک اجتماعی که به رابطه بین این ماده و ذهنی دگرگون شده است، بررسی کردند.

اکسی توسین ترس از تصویر بدن را در بیماران بی اشتهایی کاهش می دهد

افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی، یک اختلال پرخوری بسیار شایع که با ناتوانی در حفظ وزن حداقل طبیعی، ترس شدید از افزایش وزن، عادات غذایی شدید که از افزایش وزن جلوگیری می کند و اختلال در درک شکل بدن تعریف می شود، دارای مشکلاتی هستند. طبق مطالعات، افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی در مقایسه با افراد بدون اختلال پرخوری، سطح اکسی توسین کمتری دارند. آن ها همچنین گیرنده های اکسی توسین نادرست در مغز دارند، بنابراین عملکرد اکسی توسین را مهار می کنند.

ناهنجاری های مختلف در افراد

این ناهنجاری ها در اکسی توسین منجر به بی نظمی در عملکرد اجتماعی می شود. عملکرد اجتماعی نقش اساسی در ایجاد بی اشتهایی عصبی دارد. انزوا، عزت نفس پایین، میل به تناسب، و اشتیاق برای دلبستگی، همگی محرک های اجتماعی زمینه ای برای ایجاد بی اشتهایی عصبی هستند.

مطالعات پژوهشی

دو مطالعه در مورد اینکه چگونه این ماده می تواند به طور بالقوه بی اشتهایی عصبی را درمان کند در مجلات Psychoneuroendocrinology و PLOS ONE منتشر شد. در مطالعه روان اعصاب غدد درون ریز، به افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی اکسی توسین داخل بینی اضاف شد. و از آن ها درخواست شد تصاویر غذاهای مختلف پرکالری و کم کالری، ترازوها و افراد لاغر و دارای اضافه وزن را مشاهده کنند.

یک کاوشگر بصری برای ثبت زمان لازم برای شناسایی و پردازش تصاویر استفاده شد. این افراد پس از تزریق اکسی توسین داخل بینی نسبت به مدت زمانی که برای مشاهده تصاویر صرف کردند، کاهش قابل توجهی در میزان توجه به محرک های مرتبط با مصرف غذا و محرک های منفی شکل بدن نشان دادند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

در مطالعه PLOS به همان افراد اکسی توسین اضاف شد و واکنش آن ها را به تصاویری از حالات منفی چهره، مانند انزجار و عصبانیت، ثبت کرد. پس از مصرف دوز اکسی توسین، افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی کمتر روی چهره های منزجر و عصبانی تمرکز می کنند. آن ها همچنین کمتر از نگاه به چهره های عصبانی اجتناب می کردند و به سادگی نسبت به آن ها هوشیار بودند. این مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که اکسی توسین پتانسیل کاهش تمایلات ناخودآگاه به تمرکز بر غذا، شکل بدن و احساسات منفی را در افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی دارد.

اکسی توسین و سوء مصرف الکل

دانشمندان ثابت کردند که این ماده مصرف، رفتار جستجوی مواد مخدر و عوارض جانبی ترک فیزیکی مرتبط با الکل و سایر مواد مخدر را کاهش می دهد. در مطالعه ای با استفاده از این ماده  و تأثیر آن بر انگیزه، محققان این فرضیه را مطرح کردند که اکسی توسین می تواند تغییرات پاتولوژیک مغز را که به دلیل اختلال مصرف الکل رخ می دهد، عادی کند. محققان به طور خاص به تأثیر اکسی توسین روی آمیگدال پرداختند.

مسدود کردن سیگنال های انتقال دهنده عصبی

اکسی توسین با مسدود کردن سیگنال‌های انتقال‌دهنده عصبی گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) عمل می‌کند. جایی که الکل و برخی دیگر از داروهای سوء مصرف شناخته می‌شوند.

اکسی توسین و اوتیسم

اوتیسم یک اختلال رشدی است که با نقص در ارتباطات و تعامل اجتماعی و همچنین الگوهای محدود کننده و تکراری رفتارها مشخص می شود. محققان دانشکده پزشکی استنفورد 32 کودک مبتلا به اوتیسم را که به طور تصادفی برای دریافت اسپری اکسی توسین داخل بینی یا دارونما دو بار در روز به مدت چهار هفته انتخاب شدند، ثبت نام کردند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در میان کودکانی که این ماده دریافت کردند، آنهایی که در ابتدا کمترین نوع از این هورمون را داشتند (اکسی توسین پایه) بیشترین پیشرفت را در تعامل اجتماعی خود نشان دادند.

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد این ماده اعتماد را افزایش می دهد و به پیوند اجتماعی کمک می کند. اکنون محققان در حال تلاش برای به کارگیری این یافته ها هستند و در حال بررسی اکسی توسین به عنوان درمانی برای اختلالات سلامت روان هستند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا