گام های ساده برای پیشگیری از خودکشی

خودکشی قابل پیشگیری ترین مشکل بهداشت عمومی ما است. با این حال در سال 2017، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش داد که خودکشی جان جوانان بسیاری را در کشور های مختلف گرفته است. این آمار ها می تواند انسانیت را از بین ببرد. در حقیقت بررسی تعداد بالای خودکشی هر سال در دنیا می تواند آرزو ها و آمال زیادی را از دست بگیرد. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده به بررسی گام های ساده برای پیشگیری از خودکشی پرداخته ایم. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد.

گام های ساده برای پیشگیری از خودکشی

خودکشی در نتیجه انگ ناروای مرتبط با مرگ به این شیوه، به طرز بدنامی کمتر گزارش شده است. در کنار آمار ها ما همچنین باید رفتار خودکشی غیرکشنده یا تلاش برای گرفتن جان یک نفر را در نظر بگیریم. در واقع تفکر خودکشی یا برنامه ریزی برای آن هم باید در این آمار قرار گیرد. دقت داشته باشید که تعداد زیادی از دانش آموزان بر طبق آمار ها در طول سال تحصیلی به خودکشی فکر می کنند. عده ای دیگر نیز درگیر برنامه ریزی برای پایان دادن به زندگی خود هستند. برخی از تلاش‌های خودکشی دانش‌آموزان در سراسر کشورهای مختلف منجر به جراحت، مسمومیت یا مصرف بیش از حد شد. در این میان افرادی که تفکرات خاصی در گروه های مختلف دارند، بیشتر از سایرین به خودکشی فکر می کنند.

یکی از بهترین رویکردها برای خودکشی، فعال بودن و انجام اقدامات مناسب برای تضمین امنیت خانواده است. از این رو در ادامه این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی روش های ساده ای برای پیشگیری از خودکشی می پردازیم. این موارد به شرح زیر هستند:

از پرس و جو در مورد افکار خودکشی نترسید.

گام های ساده برای پیشگیری از خودکشی

بنیاد های فعال در زمینه پیشگیری از خودکشی توصیه می کنند که والدین این سوال را مستقیماً بپرسند: “آیا تا به حال آنقدر احساس بدی داشته اید که به فکر خودکشی افتاده باشید؟” بسیاری از والدین می ترسند که پرسیدن «فکر را در سرشان بیاورد». این یک ترس بسیار رایج در میان والدین است که خوشبختانه فاقد شواهد علمی است. یک بررسی علمی در سال 2014 انجام شد که ترس رایج از این که پرس و جو در مورد خودکشی و رفتارهای مرتبط ممکن است باعث ایجاد افکار خودکشی یا تحریک آنها شود را بررسی کرد. محققان در واقع برعکس آن را دریافتند. به این نتیجه رسیدند که از نظر آماری افزایش معنی داری در افکار خودکشی در میان شرکت کنندگانی که در مورد خودکشی از آنها سوال شده بود وجود نداشت.

محققان اظهار داشتند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که تصدیق و صحبت در مورد خودکشی ممکن است در واقع به جای افزایش افکار خودکشی، کاهش دهد و ممکن است منجر به بهبود سلامت روان در جمعیت‌های متقاضی درمان شود.» پرسیدن در مورد خودکشی نشان می دهد که شما حضور دارید، توجه دارید، و مهمتر از همه، به سلامت آنها اهمیت می دهید. اگر برای هدایت صحبت با فرزندتان به کمک نیاز دارید، از تماس با یک متخصص سلامت روان دریغ نکنید. اگر فرزندتان تأیید کرد که در حال حاضر در بحران است، فوراً او را برای ارزیابی بیشتر به نزدیکترین اورژانس روانشناسی ببرید.

علائم خودکشی

اما طبق بررسی ها ۱۲ علامت هشداردهنده خودکشی که باید مراقب آن ها بود و گام های ساده برای پیشگیری از خودکشی را صورت داد عبارتند از:

  • احساس بار بودن
  • منزوی بودن
  • افزایش اضطراب
  • احساس سختی یا درد غیر قابل تحمل
  • افزایش مصرف مواد
  • به دنبال راهی برای دسترسی به وسایل کشنده
  • افزایش خشم یا عصبانیت
  • نوسانات خلقی شدید
  • ابزار ناامیدی
  • خیلی کم یا زیاد خوابیدن
  • صحبت کردن یا ارسال پست در مورد تمایل به مردن
  • برنامه ریزی برای خودکشی

بدانید افکار خودکشی چگونه به نظر می رسد.

گام های ساده برای پیشگیری از خودکشی

ضروری است که فکر نکنیم فرزندانمان «شوخی» می‌کنند یا «جدی نیستند» وقتی به خود آسیب می‌زنند یا فکر مرگ می‌کنند. بنیاد های روان شناسی می گویند باید به اظهارات مهمی در این زمینه توجه کرد. به طور مثالجملاتی مانند من باید خودم را بکشم یا من هیچ دلیلی برای زندگی ندارم. یا حتی جملاتی مانند این مطلب که بدون من همه بهتر زندگی می کنند. یا هیچ راهی برای خروج از این مشکل وجود ندارد. من دیگر نمی توانم به این شکل زندگی کنم. یا این که من نمی توانم این درد را تحمل کنم. دقت کنید که بررسی این عوامل خود به تنهایی می تواند کمک ساده ای باشد به عنوان گام های ساده برای پیشگیری از خودکشی. در این مسیر البته می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده هم در ارتباط باشید.

شناخت و درک ماهیت تکانشگری آنها

قشر جلوی مغز بخشی از مغز انسان است که با تکانشگری و تصمیم گیری مرتبط است. متأسفانه تا سن 25 تا 30 سالگی به طور کامل در انسان ایجاد نشده است. به دلیل این عدم رشد، افراد 10 تا 24 ساله به طور مشخصی تکانشی هستند، یک ویژگی شخصیتی که اغلب با رفتار خودکشی همراه است. مطالعه ای که در سال 2001 بر روی افراد 13 تا 34 ساله که اقدام به خودکشی کرده بودند انجام شد، نشان داد که تقریباً 50 درصد از شرکت کنندگان تنها 5 تا 19 دقیقه قبل از اقدام به خودکشی در شرایط خوبی سپری کردند. با چنین پیش‌اندیشی محدود و زمان کمی که صرف تعمق عواقب گسترده رفتار آنها می‌شود، به والدین کمک می‌کند که دسترسی به هر و همه اشیاء بالقوه کشنده را حذف کنند.

از این رو باید توجه داشته که یکی از گام های ساده برای پیشگیری از خودکشی، شناخت و درک این موارد مهم است. شاید در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد. اما با کمی تلاش می توان به نتیجه بسیار خوبی در این راستا رسید. البته می توانید با کمک مشاوران ما به هدف نهایی خود برسید.

یکی از گام های ساده برای پیشگیری از خودکشی: رایج ترین روش خودکشی در سنین 10 تا 24 سال را بشناسید

دانستن رایج ترین روش خودکشی ممکن است چیزی نباشد که والدین بخواهند به آن فکر کنند. با این حال، برای محافظت در برابر تراژدی احتمالی بسیار مهم است.

  • خفگی: حلق آویز کردن، خفه کردن و خفگی با آب یا روش های دیگر
  • اسلحه گرم: خودآزاری عمدی توسط شلیک اسلحه و اسلحه دیگر و یا روش های نامشخص. مطمئن ترین راه برای جلوگیری از خودکشی با اسلحه گرم، خارج کردن سلاح گرم از خانه است، به خصوص در زمان خطر خودکشی. برداشت ثانویه تا کشنده، نگهداری اسلحه در گاوصندوق اسلحه قفل شده یا جعبه اسلحه و همچنین استفاده از قفل ماشه است. برای راهنمای جامع در مورد نگهداری و جابجایی سلاح گرم بهتر است با متخصصان در ارتباط باشید.
  • مسمومیت: مسمومیت دارویی یا دارویی غیرقانونی، خود مسمومیت عمدی در اثر قرار گرفتن در معرض گازها و بخارات دیگر. جعبه های قفل دارویی را هم برای داروهای بدون نسخه و هم برای داروهای نسخه ای خریداری کنید. صرف نظر از وضعیت خطر خودکشی فرزند شما، هر خانه ای در کشور های مختلف به دلیل تکانشگری نوجوانان و بزرگسالان جوان باید از این ابزار استفاده کند. جعبه های قفل را می توان در اکثر داروخانه ها خریداری کرد و به راحتی در دسترس هستند. به یاد داشته باشید که کلید را همیشه کنار خود نگه دارید یا کد را کاملاً مخفی نگه دارید.

منابع بحران را در دسترس داشته باشید و آنها را با خانواده خود به اشتراک بگذارید.

یکی از گام های ساده برای پیشگیری از خودکشی بررسی منابع بحران می باشد. توصیه می‌شود که این منابع ذخیره یا در مکانی قابل دسترس قرار داده شوند تا در هنگام بحران به آنها ارجاع داده شود. مطمئن شوید که این شماره ها را در لیست مخاطبین خود در تلفن خود یا در یادداشت های خود ذخیره کنید. شما می توانید از مشاوره های تلفنی مرکز مشاوره همکده استفاده کنید. در عین حال بهترین کار این است که این شماره ها را برای خود و سایر اعضای خانواده تان هم ذخیره کنید. این شماره را با فرزندان خود به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید شماره های اورژانس اجتماعی را هم ذخیره داشته باشید. البته دقت کنید که این شماره ها صرفا برای ذخیره در زمان مشکلات مربوط به خودکشی نیستند.

اگر از هر مشکل دیگری رنج می برید مانند افسردگی یا اضطراب و غیره می توانید با این شماره ها در ارتباط باشید.

در صورت وقوع خودکشی سعی کنید با مشاوران محلی تماس بگیرید و کمک بخواهید

متأسفانه، سرایت خودکشی واقعی است. مطالعات تحقیقاتی رابطه معتبری را بین انواع خاصی از پوشش رسانه ای و افزایش خودکشی در افراد آسیب پذیر شناسایی کرده است. به همین دلیل است که اطلاع رسانی در ارتباط با این مشکل می تواند به شما کمک زیادی کند. در عین حال این گام های ساده برای پیشگیری از خودکشی هم در راستای یاری رسانی شما مهم هستند. سرایت خودکشی قرار گرفتن در معرض خودکشی یا رفتارهای خودکشی در خانواده، گروه همسالان خود یا از طریق گزارش‌های رسانه‌ای از خودکشی است و می‌تواند منجر به افزایش رفتارهای خودکشی شود. از این رو ارائه گزارش های خودکشی اهمیت زیادی دارد. مشاوران در این زمینه می توانند یاری رسان باشند. مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا