گاموفوبیا چیست؟

گاموفوبیا یکی از فوبیاهای رایج در دنیای امروزی است. فوبیا ها در واقع همان ترس هایی هستند که در زمان هایی مثل کودکی با ما بوده اند اما کنترل نشده اند. ازدواج مسئله ای است که نیاز به تفکرات بسیاری دارد. زوجین باید سعی داشته باشند قبل از این که ازدواج کنند مشاوره های ازدواج را پشت سر بگذارند. یک نوع مشاوره که به این مشاوره قبل از نامزدی معروف است نیز می تواند برای ازدواج مفید باشد. این مشاوره ها به شما کمک می کند تا زندگی خود را زیباتر شروع کنید.

بعضی آزمون ها وجود دارند که برای ترس انسان استفاده می شوند. در مقاله های قبل گفتیم که آزمون های ترس چگونه انجام می شوند. برای ازدواج نیز آزمون های وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. برخی از این آزمون ها فردی است و برخی هم برای دو زوج در نظر گرفته می شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که گاموفوبیا چیست؟

استرس کودکان و گاموفوبیا در آینده

این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با گاموفوبیا چیست؟ صحبت کنیم.

ازدواج زن و شوهر و گاموفوبیا

زن و شوهری که برای ازدواج با یکدیگر آماده می شوند و بقیه زندگی خود را با هم می گذرانند. آن ها فهرست کاملی از چیزهایی دارند که باید قبل از روز بزرگ برای آن ها آماده شوند. آن ها ممکن است احساس آزاردهنده‌ای داشته باشند که چیزی مهم را فراموش کرده‌اند، که شاید به خود عروسی مربوط نمی‌شود، بلکه به کل ازدواج مربوط می‌شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همانطور که گفتیم، جستجوی یک مشاور حرفه ای دارای مجوز و ثبت نام در دوره زوج درمانی قبل از ازدواج مهم است. این می تواند شانس داشتن یک ازدواج شاد و دور از گاموفوبیا  را در مقایسه با ازدواج های کورکورانه تا 30 درصد افزایش دهد و به این میزان قابل توجه برسد. کمک به دوام یک ازدواج (و خوشبختانه) بسیار مهمتر از جشن هایی است که منجر به تعهد مادام العمر می شود.

گاموفوبیا ترس از ازدواج و تعهد است

گاموفوبیا ترس از ازدواج و تعهد است. با احساس ترس بیش از حد و مداوم از بودن در یک رابطه، تعهد یا ازدواج مشخص می شود. این می تواند ایجاد روابط با افراد دیگر را دشوار کند و در توانایی فرد برای عملکرد عادی در زندگی روزمره خود اختلال ایجاد کند. مانند سایر انواع فوبیا، گاموفوبیا با ترسی که با خطر یا تهدید واقعی تناسب ندارد مشخص می شود. چنین علائمی پایدار هستند و شش ماه یا بیشتر طول می کشند. این مقاله علائم گاموفوبیا و برخی از عواملی که در ایجاد این نوع ترس نقش دارند را مورد بحث قرار می دهد. همچنین در مورد چگونگی تشخیص این بیماری، نحوه درمان و نحوه مقابله با این ترس از تعهد و روابط صحبت می کند.

علائم و نشانه های گاموفوبیا

گاموفوبیا چیزی بیش از محتاط بودن یا تا حدودی مردد بودن در مورد تعهد بزرگ است. افرادی که به این وضعیت مبتلا هستند، در مواجهه با واقعیت یا حتی گاهی اوقات فقط به این فکر می کنند که در یک رابطه متعهد یا ازدواج قرار دارند، ترس شدیدی را تجربه می کنند. برخی از علائمی که ممکن است فرد تجربه کند شامل احساس فوری اضطراب، ترس یا هراس است. همچنین معمول است که افراد اقداماتی را برای اجتناب از ارتکاب انجام دهند. همانند فاصله گرفتن از دیگران، قطع رابطه با شخصی که قرار است، یا اجتناب از قرار ملاقات. افراد همچنین اغلب علائم فیزیکی مانند:

  • درد قفسه سینه
  • احساس خفگی
  • سرگیجه
  • احساس عذاب قریب الوقوع
  • هیپرتهویه
  • ضربان قلب سریع نفس
  • تعریق
  • لرزش

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افرادی که این بیماری را دارند اغلب می توانند وارد روابط شوند. اما وقتی همه چیز شروع به جدی شدن می کند، اغلب علائم ترس و اضطراب را نشان می دهد. در موارد دیگر، برخی از افراد آنقدر از تعهد می ترسند که به طور کلی از روابط اجتناب می کنند.

خلاصه ای در ارتباط با علائم این نوع ترس

گاموفوبیا می تواند منجر به علائم فیزیکی، احساسی و رفتاری شود. افراد ممکن است احساسات فیزیکی ترس را تجربه کنند، پریشانی و افکار منفی را تجربه کنند و برای اجتناب از تعهد و ازدواج دست به رفتارهایی بزنند.

تشخیص گاموفوبیا

گاموفوبیا به عنوان یک بیماری متمایز در «راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی» (DSM-5)، کتابچه راهنمای پزشکان و درمانگران برای تشخیص بیماری‌های روانی شناخته نشده است. درعوض، ممکن است فردی با فوبیای خاص یا نوع دیگری از اختلال اضطرابی بسته به ماهیت علائمش تشخیص داده شود. برای تشخیص فوبیای خاص، فرد باید:

  • یک واکنش اضطراب فوری را تجربه کنید
  • درگیر اجتناب باشید یا ترس را با پریشانی شدید تحمل کنید
  • محدودیت هایی را در زمینه های مختلف زندگی خود از جمله کار، مدرسه یا زندگی شخصی خود تجربه می کنند
  • این علائم باید حداقل به مدت شش ماه وجود داشته باشد و نباید به دلیل بیماری روانی دیگری مانند اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) یا اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) باشد.

در حالی که برخی از افراد ممکن است تشخیص دهند که ترس آن ها بیش از حد است و با تهدید واقعی تناسب ندارد، تشخیص غیرمنطقی بودن ترس برای تشخیص فوبیای خاص ضروری نیست.

خلاصه ای از تشخیص این نوع ترس

این ترس به عنوان یک وضعیت مجزا و مجزا در DSM-5 ذکر نشده است. در عوض، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است علائم شما را به عنوان یک فوبی خاص یا نوع دیگری از اختلال اضطراب تشخیص دهد.

علل گاموفوبیا

مانند سایر انواع فوبیا، گاموفوبیا اغلب نتیجه تعدادی از عوامل مختلف است. برخی تحقیقات نشان می دهد که اضطراب در مورد تعهدات مالی و سایر خواسته های اجتماعی مرتبط با روابط می تواند به ترس از تعهد و ازدواج کمک کند.

تجربیات منفی

برای برخی افراد، تجربیات منفی یا آسیب زا در گذشته می تواند به ترس شدید از تعهد کمک کند. کودکانی که در خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند که والدینشان ناراضی بوده، همیشه با هم دعوا می‌کنند یا خشونت خانگی را تجربه کرده‌اند، ممکن است در بزرگسالی از قرار گرفتن در موقعیت مشابه بترسند. روابط گذشته نیز می تواند به شروع گاموفوبیا کمک کند. روابط مسموم، طلاق قبلی و خیانت می تواند به ترس از عمیق شدن بیش از حد در یک رابطه جدید کمک کند.

سبک های دلبستگی ناایمن

الگوهای دلبستگی در اوایل کودکی نیز ممکن است به ایجاد ترس از تعهد در بزرگسالی کمک کند. سبک های دلبستگی الگوهای رفتاری و پیوندهای عاطفی هستند که بین افراد شکل می گیرد. تصور می‌شود که دلبستگی‌های اولیه بین کودکان و مراقبان آن ها تأثیری پایدار بر دلبستگی‌های بعدی دارد.

کودکانی که توسط مراقبین پاسخگو بزرگ می شوند، به احتمال زیاد سبک های دلبستگی ایمن را شکل می دهند، در حالی که کودکانی که نیازهای خود را برآورده نمی کنند، به احتمال زیاد سبک های ناایمن را ایجاد می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سبک‌های دلبستگی ناایمن اغلب در ایجاد روابط مشکل دارند. آن ها احساس امنیت کمتری در روابط می‌کنند، با ترس از رها شدن دست و پنجه نرم می‌کنند. یا ممکن است از ایده تعهد بترسند یا آن را رد کنند.

ژنتیک و تأثیرات خانواده

تحقیقات همچنین نشان می دهد که ژنتیک در بروز فوبیا و سایر شرایط اضطرابی نقش دارد. ویژگی‌های ارثی ممکن است فرد را مستعد این ترس کند. اما نگرش‌هایی که از طریق تأثیرات خانوادگی آموخته می‌شوند نیز ممکن است نقش داشته باشند.

عوامل مختلفی می توانند در ایجاد گاموفوبیا نقش داشته باشند. مانند سایر انواع فوبیاهای خاص، این ترس احتمالاً به دلیل ترکیبی از تأثیرات ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود.

درمان گاموفوبیا

اگر علائم گاموفوبیا دارید، مهم است که بدانید درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند کمک کند. مانند سایر فوبیاها و شرایط اضطرابی، این ترس را می توان با درمان تحت مدیریت روانشناس، روانپزشک یا سایر متخصصان سلامت روان درمان کرد. این متخصصان به شما کمک می‌کنند تا ترس‌های خود را به چالش بکشید و با آن ها کار کنید تا زمانی که دیگر باعث ناراحتی شدید نشوند. با گذشت زمان، کنترل گاموفوبیا آسان‌تر می‌شود و می‌توانید زندگی رضایت‌بخش‌تری و بدون ترس داشته باشید.

رایج ترین درمان های این فوبیا

برخی از رایج ترین درمان های مورد استفاده برای گاموفوبیا در زیر ذکر شده است.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی-رفتاری (CBT) نوعی روان درمانی است که در آن فرد مبتلا به گاموفوبیا می آموزد که افکار منفی خود را با شناخت های مثبت تری جایگزین کند. همچنین مهارت‌های مقابله‌ای جدیدی را آموزش می‌دهد که به افراد کمک می‌کند. این کار باعث می شود  تا روابط سالم و حمایتی با ترس کمتر از تعهد ایجاد کنند. نشان داده شده است که CBT در درمان اضطراب موثر است و اغلب درمان خط اول اختلالات اضطرابی است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا