کنار آمدن با کسی که از نظر آسیب شناختی دروغ می گوید

دروغ می تواند آسیب های زیادی به افراد برساند. آسیب شناختی در بسیاری از نوجوانان یا بزرگسالان شدت یافته است. یکی از این دلایل وجود بیماری همه گیری است. در دنیایی که زندگی می کنیم افراد ممکن است رفتار های ناشایستی داشته باشند. اما همه این رفتار ناشایست قابل حل هستند. این به شرطی است که فرد خودش قصد این کار را داشته باشد. ‌

راستگویی یک خصلت فوق العاده هست همه باید آن را داشته باشند. متاسفانه در دنیایی که زندگی میکنیم برخی از مردم رفتار های عجیبی دارند. آن ها سعی دارند برای این که خودشان را برتر نشان دهند هر نوع رفتاری انجام دهند. حتی برخی از آن ها ممکن است دروغ های را بگویند تا مقام خود را بالا ببرند. در مقاله های قبل در ارتباط با دروغگو بودن همسر صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که کنار آمدن با کسی که از نظر آسیب شناختی دروغ می گوید چگونه است؟

استرس در افراد و دروغ

در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با کنار آمدن با کسی که از نظر آسیب شناختی دروغ می گوید، صحبت کنیم.

دروغ و فریب رفتارهای رایج بشر است.

دروغ و فریب رفتارهای رایج بشر است. تا همین اواخر، تحقیقات کمی در مورد میزان دفعات دروغگویی افراد انجام شده است. یک نظرسنجی در سال 2004 در Readers Digest نشان داد که 96 درصد از مردم حداقل گاهی اوقات به دروغگویی اعتراف می کنند.

واقعیت های جوامع در برابر رفتار های نادرست

واقعیت این است که اکثر مردم احتمالاً هر از گاهی حرف های نادرست می زنند. برخی از این دروغ ها دروغ های سفید هستند. این ها برای محافظت از احساسات دیگران طراحی شده اند. در موارد دیگر، این دروغ ها می توانند بسیار جدی تر (مانند دروغ گفتن در رزومه) یا حتی شوم (سرپوش گذاشتن بر جنایت) باشند.

کنار آمدن با کسی که از نظر آسیب شناختی دروغ می گوید

آیا تا به حال این احساس را داشته اید که وقتی با کسی صحبت می کنید، واقعاً حقیقت را نمی گوید؟ یا این که آن‌چه آن ها می گویند با واقعیت ها مطابقت ندارد؟ با گذشت زمان، آیا آن ها را در چند دروغ گرفتار کرده اید؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به این فکر کرده باشید که چرا آن ها اغلب به شما دروغ می گویند. ایمی داراموس، روانشناس، روانشناس بالینی دارای مجوز و نویسنده کتاب “درک اختلال دوقطبی” می گوید: در حالی که اکثر مردم گهگاه فیب را می گویند، برخی افراد بیشتر و حتی ناخودآگاه دروغ می گویند.

دروغگوی پاتولوژیک

به گفته داراموس، دروغ بیمارگونه کسی است که کنترلی بر دروغگویی خود ندارد. این مقاله، با ورودی های یک روانشناس، به بررسی عدم راستگویی بیمارگونه می پردازد و نکاتی را به اشتراک می گذارد که می تواند به شما کمک کند با فردی در زندگی خود که به طور بیمارگونه حرف راست را بیان نمی کند کنار بیایید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دروغگویی پاتولوژیک در مقابل انواع دیگر دروغگویی است. اما، در چه مرحله ای به دروغ بیمارگونه تبدیل می شود؟ داراموس تفاوت بین عدم راستگویی گاه به گاه،  اجباری و دروغگویی بیمارگونه را توضیح می دهد.

عدم راستگویی به صورت  گهگاهی

همه گهگاه دروغ می گویند، اما این یک تصمیم آگاهانه است.

ممکن است از روی مهربانی باشد (“، مدل موی شما بسیار زیبا است!”)، برای رهایی از دردسر (“گربه پنجره را شکست”)، یا برای ظرافت یک موقعیت اجتماعی.  با این حال، بیشتر مردم به غیر از این رفتار، مهارت های مقابله ای دیگری نیز دارند.

مقابله در برابر راستگویی به صورت اجباری

توجه به این نکته مهم است که دروغگویی اجباری با دروغ بیمارگونه یکسان نیست. فردی که اجباراً دروغ می گوید، بدون فکر یا کنترل، دروغ می گوید و قصد خاصی ندارد. دروغگویی اجباری اغلب صرفاً از روی عادت است.

دروغگویی پاتولوژیک

افرادی که به طور بیمارگونه دروغ می گویند، اغلب در مورد چیزهایی که اهمیتی ندارند، بدون دلیل آشکار دروغ می گویند. آن ها ممکن است ناخودآگاه این کار را انجام دهند و حتی ممکن است متوجه نشوند که در لحظه حرف های غیر منطقی می گویند. اگر چه اغلب پس از آن می توانند تشخیص دهند. علاوه بر این، آن ها ممکن است اهمیتی ندهند، تا زمانی که هدف آن ها را تامین کند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

مانند افرادی که اجباراً دروغ می گویند، افرادی که به طور بیمارگونه دروغ می گویند، گاهی اوقات بدون قصد خاصی دروغ می گویند. اما ممکن است برای هدفی نیز دروغ بگویند. هنوز هم آسیب شناسی است زیرا به افراد آسیب می رساند یا دستکاری می کند و راه های سالم تری برای رسیدن به همان هدف وجود دارد. به عنوان مثال، شخصی که به طور بیمارگونه دروغ می گوید، ممکن است برای تثبیت وضعیت، دروغ بگوید. با این حال، راه های دیگری برای انجام این کار وجود دارد.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است، دروغ گویی یک چرخه خود تداوم‌پذیر است. محققان ذهن شرکت کنندگان را بررسی کردند تا مشخص کنند وقتی کسی حرف غیر منطقی می گوید چه اتفاقی می افتد. آن‌ها دریافتند که هرچه یک فرد بیشتر دروغ بگوید، این رفتار  برای آن ها آسان تر می شود و این به نوبه خود احتمال ادامه آن ها را افزایش می دهد.

تاثیر این رفتار بر سلامت روان

در مورد فردی که به طور بیمارگونه دروغ می گوید، احساس سردرگمی خواهید کرد، زیرا نمی دانید چه چیزی را باور کنید. داراموس خاطرنشان می کند که اگر با افرادی سر و کار دارید که همیشه دروغ می گویند، همیشه در حالت عدم اطمینان خواهید بود. نامطمئن بودن می تواند خسته کننده و استرس زا باشد زیرا شما دائماً بررسی خواهید کرد که آیا کلمات آن ها با اعمال آن ها مطابقت دارد یا خیر. داراموس می‌گوید دروغ گویی می‌تواند بسیار شبیه به گاز گرفتن باشد، با این تفاوت که کسی که به شما گاز می‌دهد یک استراتژی دارد، در حالی که اقدامات فردی که به‌طور بیمارگونه این رفتار را انجام می دهد  ممکن است گاهی هدف داشته باشد و گاهی اوقات تصادفی‌تر.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برخورد با کسی که به شما راست نمی‌گوید نیز می‌تواند باعث شود شما احساس ناامیدی، عصبانیت یا آسیب دیدگی کنید. اعتماد به آن ها و ایجاد رابطه با آن ها می تواند دشوار باشد.

اعتماد در مقابل بی اعتمادی: یاد بگیریم به دنیای اطراف خود اعتماد کنیم

استراتژی های مقابله ای

در این جا چند استراتژی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند با فردی در زندگی خود که به طور بیمارگونه دروغ می گوید کنار بیایید:

این را بدانید که شخصی نیست: در حالی که مطمئناً نمی‌توان آن را شخصی نگرفت، مهم است که به یاد داشته باشید که فردی که به طور بیمارگونه این رفتار را انجام می دهد، ممکن است لزوماً از آن آگاه نباشد یا قصد انجام آن را نداشته باشد. آن ها حتی ممکن است شرایط سلامت روانی زمینه ای داشته باشند که انگیزه رفتار آن ها باشد.

پیشنهاد درمان

به فرد پیشنهاد دهید به دنبال درمان سلامت روان برای شرایط خود باشد و هر گونه منابع و حمایتی را که می توانید ارائه دهید. از قضاوت کردن بپرهیزید؛ در عوض، به آن ها اجازه دهید بدانند که شما نگران آن ها هستید.

انتظار مقاومت داشته باشید

وقتی با فرد در مورد دروغ هایش روبرو می شوید، ممکن است آن را انکار کند یا با رفتار های نادرست بیشتری پاسخ دهد. از ایجاد عصبانیت خودداری کنید. اگر ناراحت هستید، به آن ها بگویید که اگر با شما صادق نیستند، نمی خواهید با آن ها تعامل داشته باشید.

به اعمال آن ها توجه کنید

زیرا اعتماد به سخنان فردی که به طور بیمارگونه دروغ می گوید دشوار است. یکی از موثرترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که اعمال شخص را بخوانید. با گذشت زمان الگوهایی را پیدا خواهید کرد که به شما کمک می کند رفتار آینده آنها را پیش بینی کنید.

تعیین حد و مرز

«مهم است که در رابطه خود با آن شخص حد و مرز تعیین کنید تا از خود محافظت کنید. داراموس می‌گوید: اگر آن ها بینش یا تمایل زیادی برای تغییر ندارند، ممکن است مجبور شوید برای خودتان حد و مرزهایی را در مورد این که چقدر به آن رابطه می‌دهید تعیین کنید.

پایان یک رابطه

اگر نمی توانید با رفتار های آن شخص کنار بیایید، می توانید به رابطه خود با او پایان دهید. داراموس می‌گوید: «به‌عنوان مثال، اگر فرد یکی از اعضای خانواده یا همکار باشد، ممکن است انجام این کار همیشه آسان نباشد».

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا