کارهایی که افراد قاطع در رابطه، به طور متفاوت انجام می دهند

افراد قاطع از نظر برخی مردم کسانی هستند که معمولا در هر نوع ارتباطی توهین هایی می کنند. در صورتی که این یک عقیده درست نیست. اما برخی از رفتارهای آن ها بیش از حد آسیب زا است. در روان شناسی رفتار های مختلفی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند یا این که باعث آسیب شود. هر فردی می تواند در طول زندگی خودش رفتار های مختلفی داشته باشد. کمال گرایی یک رفتار بد است. کمال گرایی در یک حدی می تواند مفید باشد اما بیش از حد می تواند آسیب بزند. ما در مقاله های قبل در ارتباط با رفتار در روان شناسی صحبت کردیم و گفتیم که هر فردی چه نوع رفتاری دارد و این رفتار در چه زمان هایی در فرد ایجاد می شود. گاهی اوقات رفتار یک فرد بر اساس شرایط خانوادگی یا محیطی تغییر خواهد کرد.

رفتارهای پرخاشگرانه در افراد قاطع

برای مثال ممکن است یک کودک در یک زمان مشخص رفتار های پرخاشگرانه انجام دهد. یا این یکه یک فرد جوان در دوران بلوغ خود رفتار های منزوی انجام دهد. در زمینه رفتار و بررسی و مدیریت آن نیاز به این امر است که افراد بخواهند مشکلات خود را برطرف کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند علامت خطرناک بیش از حد در افراد قاطع، صحبت کنیم.

تکمیل وظایف در رفتار افراد قاطع

وقتی نوبت به تکمیل وظایف می رسد، بعضی از افراد بیشتر از دیگران به جزئیات توجه می کنند. تفاوت بین توجه به جزئی ترین جزئیات و کمال گرا بودن در این است که آیا به هر حال تصمیم گرفتید از آن راضی باشید یا این که ناشی از نوعی فشار داخلی یا خارجی است.

نظر محققان درباره این زمینه

برای پیچیدگی بیشتر مسائل، حتی محققان در مورد تعریف کمال گرایی توافق ندارند. آن ها همچنین در مورد این که آیا تمایلات کمال گرایانه می تواند برای همیشه مورد استفاده قرار گیرد یا اینکه همیشه با نوعی از مشکلات ارتباط دارند، نظرات گوناگونی دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وجه مشترک محققان درباره افراد قاطع این است که همه آن ها بر این عقیده اند که افراد کمال گرا معمولاً از درمان خودداری می کنند، اما وقتی می خواهند آن را امتحان کنند و درگیر این روند می شوند، اغلب کاملاً مثر است.

بررسی دیدگاه های کمال گرایی در افراد قاطع

نتایج متناقض مطالعات انجام شده در مورد کمال گرایی نشان می دهد که محققان برای درک بهتر این که کمال گرایی سرمایه ای برای دستیابی به موفقیت است یا مشکلی است که باید حل شود، باید مطالعات بیشتری انجام دهند. دو دیدگاه اصلی بالینی درباره مسئله کمال گرایی ناسازگار و سازگار است. از دیدگاه ناسازگار، برخی از محققان بر این باورند که کمال گرایان تمایل به ایجاد مشکلات جدید دارند و تمایلات کمال گرایانه آن ها ممکن است به آسیب شناسی روانی کمک کند.

کمال گرایی در افراد قاطع از نظر دیدگاه سازگاری

از طرف دیگ، از دیدگاه سازگاری، محققان خاصی این استدلال را پشتیبانی می كنند كه فردی با گرایش های كمال گرا می تواند آن گرایش ها را تطبیق دهد و از آن ها به عنوان دارایی برای كمك به آن ها در رسیدن به اهدافشان استفاده كند، حتی اگر اهداف آن ها بسیار بلند پروازانه باشد. نظریه ای که کمال گرایی بدون مشکل نیست را در ادامه خواهیم گفت.

نظر یک روانشناس عملی و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا در ارتباط با این زمینه

یک روانشناس عملی و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا، با Gordon Flett، Ph.D.، استاد روانشناسی دانشگاه یورک در تورنتو همکاری کرده است و آن ها ثابت کرده اند که محققان ناسازگار هستند کمال گرایی بیش از 20 سال تحقیقات این تیم نشان می دهد که کمال گرایی ارتباط مستقیمی با افسردگی تک قطبی، خودکشی، اضطراب، اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی و پرخوری و سایر مشکلات سلامتی دارد.

هیویت و فلت از این ایده حمایت می کنند که کمال گرایی در افراد قاطع انواع مختلفی دارد

هیویت و فلت از این ایده حمایت می کنند که کمال گرایی انواع مختلفی دارد و هر یک مشکلات خاص خود را به همراه می آورد. آنها همچنین یادآور می شوند که شدت برخی مشکلات نسبت به سایر مشکلات کمتر است. با در نظر گرفتن نظریه تطبیقی ​​کمال گرایی، هیویت و فلت معتقدند که این نظریه بیش از حد ساده انگارانه است و تفاوت محسوسی بین نیاز به خوب بودن و نیاز به کامل بودن وجود دارد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

دکتر هیویت نمونه ای از یکی از بیماران  خود را ارائه می دهد. یک دانشجوی دانشگاه که مبتلا به افسردگی شده بود فشار زیادی به خودش وارد می کرد تا در یکی از دوره های دانشگاهی خود A + دریافت کند. دانش آموز با شدت مطالعه می کرد و در کلاس نتیجه خوبی می گرفت.

افکار خودکشی

هنگامی که دکتر هیویت پس از پایان کلاس دانش آموز را دید، متوجه شد که او بیش از گذشته افسرده و خودکشی کرده است. دانشجو احساسات خود را با بیان اینکه A + اثبات شکست او بود توضیح داد. دانشجو معتقد بود که اگر واقعاً عالی بود، می توانست در کلاس A + بدست آورد بدون اینکه خیلی سخت کار کند.

نظریه ای مبنی بر این که کمال گرایی می تواند با هدف گذاری و دستیابی سازگار باشد

محققان دیگر دیدگاه مخالف کمال گرایی دارند. آن ها ادعا می کنند افرادی که کمال گرا هستند می توانند از تمایلات کمال گرایانه خود برای شلیک به اهداف والای زندگی خود استفاده کنند. ورزشکاران کلاس جهانی استانداردهای فوق العاده بالایی برای خود دارند.

نکته درباره افراد قاطع

آن ها بسیار سخت کار می کنند تا نشان دهند که در زمینه های خود بهترین هستند. برخی از محققان استدلال می کنند که کمال گرایی سازگار است و کمال گرایان توانایی استفاده از آن را در صورت لزوم برای کمک به آن ها در دستیابی به بالاترین اهداف ممکن دارند.

نکته دوم

محققانی که از تئوری انطباقی در مورد کمال گرایی پشتیبانی می کنند، ادعا می کنند که نباید افراد دارای گرایش های کمال گرایانه را آسیب شناسانه بنامیم فقط به این دلیل که آن ها اهداف بسیار چالش برانگیزی را برای خود تعیین کرده اند.

کارهایی که افراد قاطع در رابطه، به طور متفاوت انجام می دهند

قاطعیت کیفیت داشتن اعتماد به نفس و اعتماد به نفس بدون پرخاشگری است. در زمینه روانشناسی و روان درمانی، مهارت و شیوه ارتباطی قابل یادگیری است.

لطفاً تعریف بالا را دوباره بخوانید، اما این بار سعی کنید کلمات کلیدی یا عباراتی را که پیدا کردید فهرست کنید.

  • “کیفیت” – از این نظر، یک ویژگی شخصیتی است.
  • “اطمینان به خود و اعتماد به نفس” – درک ارزش خود و به تصویر کشیدن یک نگرش متین.
  • “بدون پرخاشگری” – قاطعیت پرخاشگری نیست – تفکر آرام است.
  • “یک مهارت قابل یادگیری” – قاطعیت یک ویژگی است که می تواند توسعه یابد.
  • “شیوه ارتباط” – قاطعیت از طریق ارتباط کلامی و غیرکلامی مشهود است.

چرا افراد قاطع دارای ویژگی بسیار مهم هستند؟

اکنون که درک زمینه‌ای از قاطعیت داریم، بیایید در مورد نقش آن در زندگی خود صحبت کنیم. همه ما قبول خواهیم کرد که جهان پر از مشکلات است. اگر احساس نیاز به متقاعد کردن خود دارید، اطراف خود را در نظر بگیرید. وقتی همه چیز مشخص می شود، به داشتن حالت قاطعیت کمک می کند.

همه ما روابط خوب، بد و خنثی را تجربه می کنیم. بسیاری از ما کسی را (یک فرد مورد اعتماد) داشتند که به آن‌ها خیانت، آسیب یا به ناحق مخالفت کرده است.

پویایی روابط انسان ها با استفاده از نسخه خلاصه شده “مثل گوسفند نباشید” که شامل سه شخصیت است بیان خواهد شد:

  • The Wolves: حالت پیش فرض پرخاشگری و خشونت است. آن‌ها گوسفندها را شکار می کنند. آن‌ها بدون وجدان عمل می کنند.
  • گوسفند: معصوم و دوست داشتنی; اما در مواقعی ملایم و منفعل. آن‌ها هدف گرگ ها هستند.
  • سگ گله: همچنین خیرخواه و دوست داشتنی است، در عین حال ظرفیت اقدام سریع را دارد. سگ های گله از خود، گوسفندان محافظت می کنند و در مقابل گرگ ها می ایستند.

آنچه سگ گله را از گرگ متمایز می کند، نگرانی آن‌ها برای رفاه و امنیت دیگران است که مثالی مناسب برای افراد قاطع هست. با هدف و هوشمندی و داشتن ذهنیت سالم عمل کنید. در صورت نیاز، سگ گله به سرعت و قاطعانه عمل می کند، اگرچه این حالت پیش فرض یا ترجیحی آن‌ها نیست.

نکته

ممکن است فکر کنید: “این عالی است، اما چگونه این برای من صدق می کند؟” خوب، اگرچه این مقاله بر قاطعیت و روابط متمرکز است. اما به بسیاری از زمینه‌های زندگی شما مرتبط است، از جمله:

  • کار: انجام کاری که باید انجام شود.
  • زندگی خانگی: مراقبت از خانواده، دوستان و مسئولیت ها.
  • نظم و انضباط شخصی: پیگیری و رفتار غیرهیجانی.
  • دستیابی به هدف: داشتن هدف و برنامه برای زندگی.

روابط و ویژگی های افراد قاطع

از نظر رابطه، عمل قاطعیت به شیوه ای مناسب برای فرد و موقعیت است. در روابط، فرد قاطع:

  • در همه حال محترم است
  • مستقیم، صادقانه و آشکارا ارتباط برقرار می کند
  • با درایت آنچه را که باید گفته شود می گوید
  • با فروتنی آنچه را که نیاز دارند یا می خواهند توضیح می دهد
  • شرافتمندانه و با فضیلت عمل می کند

همانطور که گفته شد، قاطعیت یک ویژگی آموختنی است. در زمینه روابط، در این‌جا چند کاری وجود دارد که افراد قاطع به طور متفاوت انجام می دهند:

قصد و هدف خود را می دانند

قبل از اینکه بحثی را شروع کنید یا موضوعی را مطرح کنید، باید قصد خود را به خوبی درک کنید. وقتی بدون داشتن برنامه (دانش لازم، نحوه ارائه ایده ها و غیره) وارد یک گفتگوی نیمه جدی می شوید، در آن طرف خطر عدم توجه شخص را دارید. فقدان قصد، فقدان قاطعیت است.

افراد قاطع نبردهای خود را انتخاب می کنند

در هر رابطه ای، شخصی یا حرفه ای، مهم است که نبردهای خود را انتخاب کنید. به عبارت دیگر، ما باید از نیاز به همیشه درست بودن صرف نظر کنیم (حتی اگر حق داشته باشیم) مگر اینکه موضوع ماهیت انتقادی داشته باشد. یکی از راه‌های درست برای انتخاب نبردها این است که چشمتان را روی رفتارهای دیگران نگه دارید. خواه ترفیع، رابطه عاشقانه، آرامش خاطر یا چیز دیگری باشد.

از همدلی استفاده می کنند

همدلی توانایی قرار گیری خود به جای دیگران است. ارتباط قاطعانه زمانی اتفاق می افتد که شما با دیگری به عنوان یک برابر رفتار کنید، نه کمتر یا بهتر از خودتان. در صورت لزوم، برای ورود به این وضعیت ذهنی، سعی کنید شفقت به خود را تمرین کنید (مدیتیشن یک راه عالی برای انجام این کار است.)

افراد قاطع ارزش های خود را قربانی نمی کنند

وقتی صحبت از روابط می شود، آیا مجموعه ای از ارزش ها را دارید که به آن‌ها پایبند باشید؟ این ارزش ها (یا فضایل) فردی قانع کننده هستند. زیرا شما مسئول اجرای آن‌ها هستید. احترام، برابری، صداقت، کرامت و سایر ارزش‌های اصلی باید در هر تعاملی – خوب یا بد – رعایت شود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا