چیزهایی که یک مکالمه مناسب را از بین می برند

مکالمه مناسب باعث ایجاد روابط مفید در بین زوجین یا حتی خانواده می شود. ایجاد رابطه مناسب با یکدیگر برای پیشرفت شغلی هم مناسب است. یکی از راه هایی که از طریق آن افراد می توانند احساسات و سخنان خود را بگویند همین زبان بدن است. مهم ترین نکته در این باره این است که چگونه افراد بتوانند از زبان بدن خود استفاده کنند. هر فرایند و حرکتی در زبان بدن نشان دهنده رفتار خاصی است. زبان بدن اشاره به هر نوع سیگنالی غیرشفاهی دارد که ما برای برقراری ارتباط با افراد دیگر از آن ها استفاده می کنیم. بر اساس یافته های محققان، این سیگنال های غیرشفاهی می توانند بخش بزرگی از ارتباطات روزانه ی ما را بسازند.

زبان بدن برای ایجاد یک مکالمه مناسب

از حالات صورت گرفته تا حرکاتی که با بدن خود انجام می دهیم، همه ی این ها چیزهایی هستند که به زبان نمی اوریم اما می توانند حجم زیادی از اطلاعات را منتقل سازند. در روان شناسی تعاریف متفاوتی از زبان بدن شده است برای همین امر باید در نظر داشت که هر شخص می تواند یک تعریف از زبان خودش داشته باشد. ما در ادامه بیشتر در زمینه زبان بدن و ارتباطات صحبت خواهیم کرد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چیزهایی که یک مکالمه مناسب را از بین می برند، صحبت کنیم.

زبان بدن تقریباً در هر جنبه از زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرد

زبان بدن تقریباً در هر جنبه از زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرد و مشاهده برخی اوقات می تواند چیزهای زیادی درباره احساس فرد و آنچه در ذهن او است به شما بگوید. به عنوان مثال، در بازی ها، افراد سعی می کنند زبان بدن خود را محدود کنند تا از حدس زدن دیگران یا آن چه ممکن است انجام دهند، جلوگیری کنند. بدون گفتن چیزی، زبان بدن اغلب می تواند نظر فرد را جلب کند. در این مقاله بحث خواهد شد که چگونه زبان بدن بخشی ضروری از پالت ارتباطی ما شد و چرا به همین روال ادامه دارد.

زبان بدن و مکالمه مناسب

زبان بدن نوعی ارتباط غیر کلامی است که شامل اعمال و طرز رفتارهایی مانند:

  • حالات چهره
  • اشارات
  • حالت بدنی
  • حرکت سر
  • ارتباط چشمی

همه این ها برای همه انسان ها جهانی است و افراد می توانند آگاهانه یا ناخودآگاه آن ها را انجام دهند تا افکار و احساسات خود را نسبت به چیزهای بی شماری منتقل کنند. در حقیقت، اعتقاد بر این است که زبان بدن تقریباً نیمی از آن چه را که سعی در برقراری ارتباط داریم تشکیل می دهد.

زبان بدن  می تواند ارتباط زیادی به مکالمه مناسب داشته باشد.

با این حال، این می تواند بستگی زیادی به زمینه داشته باشد. به عنوان مثال، یک شخص همیشه لازم نیست که به طور شفاهی “نه” بگوید تا چیزی را اشتباه بگوید یا این که با گفته های شخص مخالف است. در عوض، آن ها می توانند سر خود را از یک طرف به آن طرف تکان دهند تا همان موضوع را برقرار کنند.

همه ما هر روز از اشکال مختلف زبان بدن در ارتباطات استفاده می کنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این وجود، همه ما هر روز از اشکال مختلف زبان بدن در ارتباطات استفاده می کنیم، که سپس توسط دیگران تفسیر می شود. اگر دانش آموزی در کلاس بر روی صندلی خود بنشیند و در تماس غیرمستقیم چشمی باشد، این به مربی نشان می دهد که حوصله اش سر رفته است.

تقویت مهارت های مکالمه مناسب

همچنین می تواند برای تقویت مهارت های ارتباط کلامی ما مورد استفاده قرار گیرد، و این ها اغلب به خوبی مکمل یکدیگر هستند. به عنوان مثال، اگر کسی در فروشگاه راهنمایی می کند که کجا می تواند کالایی را پیدا کند و یک کارمند فقط می گوید “آنجا”، این اطلاعات کاملاً برای مشتری مفید نیست زیرا بسیار مبهم است.

زبان بدن نقش اصلی را در یک مکالمه مناسب روزمره بازی می کند

شاید تاکنون متوجه این موضوع نشده باشید، اما زبان بدن نقش اصلی را در تعاملات روزمره شما بازی می کند، به همین دلیل یکی از محبوب ترین موضوعات در مطالعات ارتباطی است. در حقیقت، این مورد برای هزاران سال مورد توجه بوده است – حتی یونانیان باستان معانی رفتار فیزیکی انسان را تفسیر می کردند.

زبان بدن به عنوان نوعی مکالمه مناسب

در بخش قبلی به چند نمونه پرداخته شده است كه نشان می دهد چگونه می توان از حركت برای تقویت گفتار استفاده كرد. با این حال، روانشناسی زبان بدن ارتباط ناخودآگاه را نیز در نظر می گیرد، زیرا اگر چه این نشانه های جسمی غیر عمدی هستند، اما هنوز هم دیگران می توانند آن ها را تفسیر کنند. اجرای قانون را به عنوان مثال در نظر بگیرید – یک روانشناس قانونی یا کسی که با هوش کار می کند آموزش دیده است که می تواند ابرازهای خرد یا احساسات سریع و تمام عیار را نشان دهد که به دلیل ناخودآگاه بودن آن ها کوتاه است.

افرادی که مسئولیت انجام تحقیقات را دارند به این نشانه های غیرکلامی علاقه مند هستند زیرا می توانند نشان دهند که آیا شخصی دروغ می گوید یا می خواهد چیزی را از بازپرس مخفی کند.

زبان بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است

برخی دیگر از شرایط معمول که ممکن است زبان بدن ناخودآگاه رخ دهد، در دوره هایی از تجربه عصبی یا جذابیت آن را حس می کنند و مثل همیشه، این ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

چیزهایی که یک مکالمه مناسب را از بین می برند

بسیاری از ما در موقعیتی بودیم که به نظر می‌رسد در یک ثانیه در حال گفتگوی دوستانه هستیم. اما در لحظه بعد به طور ناگهانی متوقف می‌شود. ناهنجاری و ناراحتی متعاقب آن چیزی جز ناخوشایند نیست و برای مثبت اندیشی وحشتناک است.

اما چرا این اتفاق می افتد؟ همانطور که به نظر می رسد، موارد خاصی وجود دارد که وقتی انجام می شود، مکالمه مناسب را به پایان دردناکی می کشاند. شما باید از آن‌ها آگاه باشید تا بتوانید از آن‌ها دوری کنید. در این‌جا چند چیز وجود دارد که یک مکالمه را از بین می برد. چند راه برای نابودی یک مکالمه مناسب

ایجاد رفتار کنترلی

یک مکالمه مناسب با هدف درگیری در تبادل منصفانه کلمات و اظهارات در یک محیط بی طرف است. تلاش برای اعمال قدرت بر چنین موقعیتی از طریق کنترل، به گفتگو پایان می دهد. هیچ کس نمی خواهد با کسی که سعی دارد آن‌ها را کنترل کند صحبت کند. این احتمال وجود دارد که شما نیز از کنترل شدگی متنفر باشید. بنابراین نمی‌توانید از کسی انتظار داشته باشید که وقتی احساس می‌کند دارید این کار را با او انجام می‌دهید، کنار بیاید. در این‌جا چند نمونه از رفتار کنترلی بیان خواهد شد:

ایجاد مطالبات

اگر درخواست‌های شما شامل این ایده است که «نه» پاسخ قابل قبولی نیست، نمی‌پرسید. شما در حال طرح مطالبات هستید. در یک مکالمه مناسب جایی برای مطالبه گری وجود ندارد، پس آن را انجام ندهید.

اجبار انجام کار به دیگران

وقتی کسی مشکلی را به شما ارائه می دهد یا به شما اشاره می کند، شما مختار هستید که به او توصیه کنید. اما نباید به او بگویید که چه کاری انجام دهد. اگر آن‌ها به شما گوش ندهند ناراحت می شوید، پس دارید او را اجبار می کنید. اگر از شما نخواستند که مکالمه مناسب را نشان دهید، این کار را نکنید.

عدم رعایت حقوق فردی

البته، ذکر مرزهایی که نمی‌خواهید از آن‌ها عبور کنید، اشکالی ندارد. اما انجام این کار به صورت افراطی با تصمیم‌گیری در مورد موضوعاتی که می‌توان و نمی‌توان آن‌ها را مطابق با هوس‌های شما مورد بحث قرار داد، یک اشتباه بزرگ است.

پاسخ های تک کلمه ای و مکالمه مناسب

پاسخ های یک کلمه ای به این معنی است که شریک مکالمه شما معلق خواهد ماند. آن‌ها چیزی ارائه کردند. اکثر مردم نمی خواهند به انجام تمام کارهای سنگین در یک مکالمه مناسب ادامه دهند و تصمیم می گیرند که به آن پایان دهند. نمونه هایی از پاسخ های تک کلمه ای عبارتند از:

  • باشه
  • مطمئن
  • آره
  • خیر
  • بسیار خوب
  • خوب
  • هر چه

پاسخ های یک کلمه ای همچنین می تواند نشان دهنده کسالت، دلخوری یا تمایل به پایان دادن به مکالمه باشد. به طور طبیعی، کسانی که آن‌ها را می شنوند ممکن است تصور کنند که شما نمی خواهید به صحبت ادامه دهید و اولین قدم را برای حذف مکالمه مناسب برمی دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به همین ترتیب، باید مراقب باشید که سؤالات بسته نپرسید. سؤالات بسته شامل سؤالاتی است که معمولاً با پاسخ های یک کلمه ای به آن‌ها جواب می شوند. این سؤالات بسته، یک طرف مکالمه را وادار می‌کند. این کار باعث می شود تا بفهمد که چه چیز دیگری می‌تواند در مکالمه فراتر از آن پاسخ معمولی کمک کند، و برخی ممکن است تصمیم بگیرند که ارزش تلاش کردن را ندارد.

عدم صداقت و مکالمه مناسب

اخلاص تماماً مربوط به نیت مثبت است و بنابراین فقدان آن کاملاً تقصیر شماست. اگر در چیزی که می‌گویید احساس اصالت نداشته باشید، این حرف‌ها آشکار می‌شود و مردم آن را درک می‌کنند. عدم صداقت یک راه حل بزرگ است و می تواند مکالمات را از بین ببرد. در این‌جا به چند نمونه از رفتارهای غیر صادقانه اشاره می کنیم:

تظاهر به دانستن آن‌چه که نمی دانید

اگر چیزی را نمی دانید، بگویید مطمئن نیستید یا نمی دانید. بنا به دلایلی، این ایده وجود دارد که عمل مکالمات نادرست فقط برای فریب کسی یک مهارت ارزشمند است. اینطور نیست و اگر به این کار ادامه دهید، مردم نمی خواهند با شما صحبت کنند.

ستایش و تعاریفی که که واقعی نیست

زمانی که تحسین کسی واقعی نباشد کاملاً واضح است. ممکن است برخی فریب بخورند. اما کسانی که اینطور نیستند این را نشانه اتمام به مکالمه مناسب خواهند دید. بدتر از آن هر تعریف و تمجیدی است که با انگیزه های پنهان انجام دهید.

دروغ های مصلحتی

مطمئناً وقتی دروغ های مصلحتی می گویید همه متوجه نمی شوند. اما زمانی که کسی این کار را انجام دهد، به همه چیزهایی که شما می گویید شک می کند و احتمالاً بیشتر از این با شما صحبت نمی کند. به هر حال هیچ کس افراد فریبکار را دوست ندارد. به یاد داشته باشید، شما می توانید بدون تدبیر صادق باشید.

تمرکز روی خود

مکالمه مناسب یک مسیر دو طرفه است. هیچ کس نمی خواهد در یک گفتگوی یک طرفه شرکت کند.  اما در بیشتر موارد، گفتگوهای سالم و مثبت باید شامل مقدار مناسبی از داد و ستد باشد. در این‌جا رفتارهای رایج در این زمینه وجود دارد که باید از آن‌ها اجتناب کنید:

هدف گیری در مکالمه مناسب

آیا فقط به این دلیل در یک مکالمه شرکت می کنید که چیزی وجود دارد که می خواهید از آن خارج شوید؟ مردم می دانند که شما این کار را انجام می دهید، و این روش خیلی خوبی برای رفتار نیست.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا