چیزهایی که باعث نابودی حافظه می شوند (و چگونه از آن‌ها جلوگیری کنیم)

نابودی حافظه از طریق راه های مختلفی قابل انجام است. حافظه بخش مهمی از مغز انسان است که قابلیت های آن در طول زندگی کمک بسیار زیادی خواهد کرد. هر فردی سعی می کنند از حافظه خود استفاده کند تا به موفقیت برسد.

حافظه می تواند به افراد در حالت های مختلف کمک کند. ما در مقاله های قبل در ارتباط با این موضوع صحبت کردیم که حافظه در افراد چه تاثیری خواهد داشت. در ادامه نیز می خواهیم بگوییم که نابودی حافظه چه تاثیری در افراد خواهد داشت. در ادامه می خواهیم ببینیم چیزهایی که باعث نابودی حافظه می شوند (و چگونه از آن‌ها جلوگیری کنیم) چگونه است داشت. حافظه برای این که تقویت شود نیاز به استفاده از روش های مختلف دارد.

تقویت حافظه و جلوگیری از نابودی حافظه

برای مثال اگر می خواهید حافظه خود را تقویت کنید باید بدانید که حافظه مانند بدن نیاز به تقویت از لحاظ فکری و از لحاظ جسمی است. جسم هر فرد می تواند از طریقی راه های مختلف به تناسب اندام و سلامتی ایده آل برسد. از آن سمت حافظه و ذهن هم با استفاده مناسب می تواند تقویت شود. تقویت حافظه در افراد بسیار مهم است. در ادامه ابن مقاله می خواهیم ببینیم حافظه اولیه چه ویژگی هایی دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چیزهایی که باعث نابودی حافظه می شوند (و چگونه از آن‌ها جلوگیری کنیم)، صحبت کنیم.

یکی از اشکال آموزش حافظه که برخی از افراد از آن استفاده می کنند، پرایمینگ است

یکی از اشکال آموزش حافظه که برخی از افراد از آن استفاده می کنند، پرایمینگ است. پرایمینگ چیزی است که ما در آموزش حافظه خود از آن استفاده می کنیم تا به سود ما برسد و راهی برای تقویت حافظه است. برای تسلط بر آن، کمی تمرین هم در نظر گرفته شده است، اما در اینجا تمام جنبه های آن را با جزئیات در زیر مرور خواهیم کرد.

پرایمینگ و نابودی حافظه

پرایمینگ یک روش حافظه است که در آن ما خود را در معرض تأثیرات قرار می دهیم و محرک را پاسخ می دهیم بدون اینکه حتی در مورد آن بدانیم. خاطرات ما بلافاصله پاسخ به برخی محرک های جهان را تحریک می کند. این می تواند یک چیز خوب یا یک چیز بد باشد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، گندم معمولاً چیزی است که ما هنگام صحبت درباره نان بیشتر از این که در مورد یک چیز دیگر صحبت کنیم، آن را تشخیص می دهیم. اگر مکان خاصی را به خاطر بسپاریم، گاهی اوقات آن را به مکان های دیگر نسبت می دهیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این برای یادگیری نیز صدق می کند. این نوعی حفظ است که می تواند برای به خاطر سپردن اطلاعات استفاده شود و همچنین بسیار مفید است. معمولاً ما دو نوع محرک اولیه داریم و آن نشانه های دیداری یا کلامی است. هر چند گاهی اوقات، بین دو کلمه است.

حافظه مثبت و نابودی حافظه

آغاز بکار می تواند به روشی مثبت انجام شود، در آن جا محرک هایی دارید که به یاد می آورید باعث ایجاد یک حافظه مثبت می شوند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، ممکن است شما کلمه گل را بشنوید، و به گل های رز فکر کنید و سپس زمانی را به یاد بیاورید که از شریک زندگی خود گل رز گرفته اید. این قسمت‌های خاصی از حافظه ارتباط شما را فعال می کند و این ها معمولاً با یافتن محرک فعال می شوند. این پردازش این را تسریع می کند.

حافظه منفی

حافظه منفی سرعت آن را بسیار زیاد کند و معمولاً ناشی از تجربه محرک است. موارد مثبت همیشه آگاهانه دیده نمی شوند.

چیزهایی که باعث نابودی حافظه می شوند (و چگونه از آنها جلوگیری کنیم)

نابودی حافظه شما چقدر بد است؟ آیا خود را فردی فراموشکار می دانید؟ ممکن است یک دلیل شگفت آور ساده و رایج در پس از بین رفتن مکرر حافظه وجود داشته باشد. بسیاری از عوامل مختلف سبک زندگی و رویدادهای ساده روزمره می توانند علت نقص حافظه باشند. خوشبختانه، این علل همیشه جدی نیستند و می توان آن ها را مدیریت کرد. در اینجا پنج موردی که باعث نابودی حافظه حافظه می شود و راه های پیشگیری از آن‌ها را بیان می کنیم.

کمبود خواب

ذهن شما برای حفظ سطح خوب و سالم حافظه به انرژی کافی نیاز دارد. بنیاد ملی خواب بیان می‌کند که اگر می‌خواهید عملکرد مغزتان بهینه باشد، باید هفت تا نه ساعت در شب استراحت کنید. اما این به این سادگی نیست که فقط دراز بکشید و بخوابید. کیفیت خواب شما نیز مهم است. وقتی خواب هستید، مغز شما کارهای درمانی و بازسازی زیادی انجام می دهد. موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی می گوید که برای حفظ و ایجاد مسیرهای عصبی مختلف کار می کند. این مسیرها به شما امکان می دهد خاطره بسازید و نگه دارید. اگر آن ها را به خوبی نگهداری نکنید، ممکن است نقص حافظه رخ دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما این مسیرسازی تنها زمانی اتفاق می‌افتد که خواب واقعاً با کیفیتی داشته باشید. این بدان معناست که شما باید تمام مراحل طبیعی یک چرخه خواب استاندارد 90 دقیقه ای را پشت سر بگذارید. این چرخه می تواند توسط عوامل مختلف مختل شود. این عوامل شامل بیدار شدن مکرر در طول شب یا خوردن و نوشیدن خیلی دیر در روز است. یک محیط خواب ناخوشایند نیز می تواند چرخه خواب شما را خراب کند. برای جلوگیری از کمبود خواب که باعث از بین رفتن حافظه می شود:

داشتن اتاق خواب و عدم نابودی حافظه

یک اتاق خواب دنج و مناسب برای خواب ایده آل است. سطح نور را پایین نگه دارید، دمای خنک و راحت را حفظ کنید و دستگاه ها را خارج از اتاق خود شارژ کنید. در صورت امکان، از یک فضای آرام و ساکت نیز اطمینان حاصل کنید. همچنین باید مطمئن شوید که رختخواب شما راحت است و بالش های شما متناسب با نیازهای خواب شما هستند.

انجام امور مالیاتی در شب را متوقف کنید

بسیاری از کارهایی که در آخر روز انجام می دهید شب را بیدار نگه می دارند. ورزش می تواند مقدار زیادی آدرنالین را در شما ترشح کند و باعث شود احساس نشاط کنید، که برای خواب وحشتناک است. خوردن یک وعده غذایی بزرگ یا مصرف الکل یا کافئین خیلی نزدیک به زمان خواب، کیفیت خواب را بدتر می کند. حمام خیلی دیر شما را بیدار می کند (حمام آب گرم گزینه بهتری است).

یک برنامه خواب منظم را حفظ کنید

ما متوجه شدیم که خواب در زمانی که کار ندارید وسوسه انگیز است. یک برنامه منظم خواب، ریتم شبانه روزی شما را یکنواخت نگه می دارد و به شما امکان می دهد در زمان تعیین شده به طور طبیعی بخوابید. همچنین وقتی از خواب بیدار می شوید احساس شادابی بیشتری خواهید داشت.

دستگاه ها و تکنولوژی را کنار بگذارید

نور آبی – و به طور کلی هر نوری – از دستگاه های الکترونیکی شما را بیدار نگه می دارد. این نور به مغز شما می‌گوید که هنوز در روز است، که تولید هورمون خواب ملاتونین را متوقف می‌کند.

افسردگی و نابودی حافظه

تعداد کمی از مردم متوجه می شوند که ضعف حافظه می تواند ناشی از افسردگی باشد. در مقایسه با سایر عوامل احتمالی برای اختلال حافظه، مطالعات نشان داده‌اند که افسردگی قوی‌ترین عامل مرتبط با آن است. چرا این اتفاق می افتد؟ حقیقت این است که تحقیقات هنوز در مورد این موضوع ادامه دارد. برخی تحقیقات نشان می دهد که این به دلیل انتقال دهنده عصبی به نام گلوتامات است. گلوتامات فراوان ترین انتقال دهنده عصبی سیستم عصبی است و به دلیل افسردگی می تواند مقدار آن را کاهش دهد. تحقیقات دیگری وجود دارد که نشان می دهد افسردگی می تواند ساختار مغز شما را تغییر دهد. و حجم هیپوکامپ را کاهش دهد که ممکن است باعث نابودی حافظه شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

البته، این واقعیت ساده نیز وجود دارد که علائم رایج افسردگی اغلب به سلامت ضعیف مغز کمک می کند. در تمرکز مشکل دارید. خواب یا خیلی کم است یا خیلی ثابت. شما همیشه سرپا هستید و از هم جدا هستید. منطقی است که در آن موقعیت احساس می کنید نمی توانید چیزی را به خاطر بسپارید. برای جلوگیری از ضعف حافظه ناشی از افسردگی:

به دنبال کمک حرفه ای باشید

انگ منفی زیادی در برابر جستجوی کمک سلامت روان وجود دارد، اما اغلب ضروری است. اختلالات روانی دقیقاً مانند اختلالات فیزیکی هستند زیرا برای مراقبت، مدیریت و بهبودی مناسب نیاز به درمان حرفه ای دارند. کمک از یک روانشناس، درمانگر، مشاور یا روانپزشک برای افسردگی به جای درمان علائم مجزا، ریشه نابودی حافظه را برطرف می کند.

مراقبت از خودتان

وقتی افسرده هستید مراقبت از خود سخت است. از قضا، هر چه کمتر به خودتان اهمیت دهید، در نهایت بیشتر احساس افسردگی می کنید! برای حداکثر مراقبت از خود لازم نیست مطلقاً همه کارها را انجام دهید. نابودی حافظه می تواند در آینده و در ادامه مسیر زندگی جلوی پیشرفت شما را بگیرد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا