چگونه یک همدلی تاریک را تشخیص دهیم؟

برای همدلان تاریک، توانایی شناسایی نیازهای افراد دیگر می تواند راهی برای بهره مندی از یک موقعیت باشد. توانایی ارتباط با شرایط دیگران می تواند ابزار قدرتمندی باشد. در واقع، رفتار همدلانه اغلب یک ویژگی شخصیتی در میان افرادی است که برای کمک به دیگران هدایت می شوند. با این حال، گاهی اوقات، داشتن توانایی درک آنچه شخص دیگری از سر می گذراند ممکن است برای منافع شخصی یا به عنوان یک تاکتیک دستکاری استفاده شود. این همان چیزی است که برخی افراد از آن به عنوان “همدلی تاریک” یاد می کنند.

در این نوشته از وب سایت همکده می خواهیم بدانیم که چگونه یک مدل تاریک را تشخیص دهیم؟ مرکز مشاوره همکده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

همدلی تاریک چیست؟

همدلی تاریک کسی است که از همدلی شناختی به بهای هزینه کردن دیگران استفاده می کند، اغلب برای منافع شخصی. آنها می توانند موقعیت کسی را بدون همدردی با او تشخیص دهند. همدلی شناختی یکی از سه نوع همدلی است که توسط محققان پل اکمن و دانیل گولمن بیان شده است. این توانایی دیدن دیدگاه کسی است بدون اینکه لزوماً احساسات ناشی از آن را احساس کنید. به عبارت دیگر، شما تشخیص می‌دهید که آن‌ها چه چیزی را تجربه می‌کنند، حتی اگر نسبت به آنها احساس همدردی یا تمایلی برای حمایت از آنها نداشته باشید. همدلی تاریک یک علامت یا تشخیص رسمی سلامت روان نیست.

سه نوع همدلی

  • همدلی شناختی. توانایی درک دیدگاه و افکار دیگران بدون دخالت عاطفی.
  • همدلی عاطفی. اینکه بتوانید احساساتی را که شخص دیگری احساس می‌کند احساس کنید، گویی شما هم در حال گذراندن تجربه او هستید.
  • همدلی دلسوزانه. ترکیبی از همدلی شناختی و عاطفی که در آن دیدگاه دیگری را درک می کنید و احساسات شما به گونه ای پاسخ می دهند که انگار در آن موقعیت قرار دارید.

افراد با همدلی تاریک چگونه فکر و احساس می کنند؟

تحقیقات نشان می دهد که همدلی تاریک اغلب این احساس را دارد:

  • عدم لذت بردن از پاداش های اجتماعی، علیرغم احساس نیاز به توجه
  • انطباق زیاد با تجربیات و شرایط دیگران
  • دوری یا جدایی عاطفی
  • حرکت به سمت بزرگواری که با انتقاد شدید از خود در تضاد است

همدل های تاریک چگونه عمل می کنند؟

همین تحقیق این رفتارهای رایج را در بین همدلان تاریک شناسایی می کند:

  • رفتارهای انتقام جویانه، مانند شایعه پراکنی، قلدری یا ارعاب
  • استفاده از تاکتیک های دستکاری عاطفی یا سوء استفاده از دیگران
  • پرخاشگری فیزیکی نسبت به دیگران
  • برون گرایی

کالی استس، روانشناس مثبت اندیش و درمانگر رفتار شناختی از میامی، فلوریدا، توضیح می دهد که رایج ترین رفتارها در همدلی تاریک مبتنی بر عدم صداقت است. او می‌گوید: «آنها ممکن است دوست داشته باشند که شما را بمباران کنند، در اطراف خانواده‌تان شگفت‌انگیز رفتار کنند و برای خانواده‌تان شریک کاملی به نظر برسند، اما در درون آنها فقط شما را به خاطر پول یا ارزشی که می‌توانید به آنها بدهید، می‌خواهند.»

تاکتیک های دستکاری که توسط همدلان تاریک استفاده می شود

نیکول کین، متخصص سلامت روان یکپارچه از فونیکس، نشان می‌دهد که تاکتیک‌های دستکاری که توسط افراد با همدلی تاریک استفاده می‌شود، بسیار متفاوت است. با این حال، آنها تمایل به غیر مستقیم و ظریف هستند. او توضیح می دهد که این ظرافت ممکن است به دلیل توانایی همدلی تاریک برای درک منطقی تعاملات روانی باشد. بینش آنها به آنها امکان می دهد راه هایی را برای دستکاری موقعیت های اجتماعی به گونه ای شناسایی کنند که آنها را بی تقصیر جلوه دهد. تاکتیک های رایج دستکاری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تکنیک روشنایی گاز
  • بمباران عشق
  • بازی قربانی
  • طعنه
  • ارعاب
  • شایعه پراکنی

مری جوی، مشاور سلامت روان و میانجی خانواده تایید شده دادگاه عالی فلوریدا در وینتر هون، فلوریدا، می‌افزاید: «آنها می‌توانند بسیار جذاب باشند و شما را روی یک پایه قرار دهند و سپس همان فردی باشند که آن پایه را به زمین بزند.»

نمونه ای از تاکتیک دستکاری در همدلی تاریک

«این یک لباس زیباست. شرط می بندم وقتی چندین کیلو وزن کم کنید خوشحال می شوید تا حتی بهتر به نظر برسد.”

همدلی‌های تاریک و سه گانه تاریک

به گفته کین، همدلان تاریک دارای آنچه که او آن را «همدلی شکسته» می‌نامد، دارند، نوعی از آن که جنبه‌های مهم معنای همدلی کامل را از دست می‌دهد – مانند نگرانی برای دیگران. این به اصطلاح مدل شکسته در کنار سه ویژگی که در روانشناسی به عنوان سه گانه تاریک شناخته می شود رخ می دهد:

  • خودشیفتگی
  • اختلالات فکری و روانی
  • ماکیاولیسم

خودشیفتگی یک ویژگی است که در یک طیف وجود دارد. همچنین می تواند یک تشخیص سلامت روان باشد. خودشیفتگی اغلب به صورت زیر ظاهر می شود:

  • یک حس متورم از خود
  • نیاز به توجه و تحسین
  • احساس بزرگواری

اختلالات فکری و روانی

همدلی تاریک می تواند مشکلات زیادی را پدید آورد. در محیط‌های بالینی، ویژگی‌های روان‌پریشی تحت شرایطی به نام اختلال شخصیت ضد اجتماعی پوشش داده می‌شوند. ویژگی های اصلی مرتبط با ویژگی های روانی عبارتند از:

  • بی تفاوتی نسبت به نیازها یا رفاه دیگران
  • استفاده از تاکتیک های دستکاری
  • کنترل ضربه کم
  • ناتوانی در احساس پشیمانی

ماکیاولیسم

ماکیاولیسم یک وضعیت رسمی بهداشت روانی نیست. این ترکیبی از ویژگی‌های شخصیتی و رفتارهایی است که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بدبینی
  • رفتارهای توهین آمیز
  • رفتارهای انتقام جویانه
  • استفاده از تاکتیک های دستکاری عاطفی

همدلی تاریک چقدر با افراد همدل متفاوت است؟

همدلان تاریک معمولاً فقط همدلی شناختی را تجربه می کنند که به آنها اجازه می دهد فاصله خود را از نظر احساسی حفظ کنند. در حالی که همدلی شناختی یکی از سه نوع همدلی‌هایی است که توسط اکمن و گولمن بیان شده است، برخی کارشناسان معتقدند همدلی تاریک اصطلاح دقیقی نیست زیرا همدلی، به طور کلی، شامل نگرانی برای رفاه دیگران است. بیشتر همدلان می‌خواهند به مردم کمک کنند و همدلی‌های تاریک با قالب افرادی که به طور سنتی به عنوان یک فرد همدل شناخته می‌شوند، نمی‌آیند. او درباره همدلان می‌گوید: «آنها حدود 20 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند و مردم را ایمن نگه می‌دارند. این برعکس چیزی است که ما اکنون آن را همدلی تاریک می نامیم.»

چه چیزی باعث می شود که فردی به همدلی تاریک تبدیل شود؟

علت دقیق صفات همدلی تاریک ناشناخته است. تئوری های زیادی در مورد چگونگی رشد شخصیت وجود دارد، اما اکثر کارشناسان معتقدند که این ترکیب پیچیده ای از تجربیات دنیوی، تمایلات و عملکرد بیولوژیکی ذاتی است. وقتی صحبت از همدلی به میان می آید، یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که تغییرات ساختاری یا عملکردی در مغز می تواند نحوه درک و ابراز همدلی را تغییر دهد.

تفاوت بین همدلی تاریک و یک خودشیفته چیست؟

خودشیفتگی یکی از سه ویژگی است که به شخصیت همدلی تاریک کمک می کند. به گفته کاین، افرادی که با اختلال شخصیت خودشیفته زندگی می کنند، مانند همدلی‌های تاریک، با احساس بزرگ خواهی، استحقاق و برتری زندگی می کنند. با این حال، تفاوت می تواند این باشد که فردی که با شخصیت خودشیفته زندگی می کند ممکن است به اندازه همدلان تاریک از خود انتقادی نداشته باشد. یکی از علائم رایج خودشیفتگی این است که افراد توانایی ارزیابی خود یا بینش بودن را ندارند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته نیز معمولاً در همه انواع همدلی کم بار هستند.

علاوه بر این همدلی تاریک اجزای هر سه ویژگی سه گانه تاریک را بیان می کند، نه فقط خودشیفتگی.

تفاوت بین همدلی تاریک و روان‌پریشی چیست؟

تفاوت بین همدلی تاریک و روان‌پریشی به خوبی درک نشده است. برخی از کارشناسان، مانند جوی، معتقدند که هیچ تفاوتی وجود ندارد. او می‌گوید: «می‌دانم که بسیاری از همکارانم ممکن است با من مخالف باشند، اما یک همدلی تاریک، یک جامعه‌شناس و یک روان‌پزشک اصطلاح‌های قابل تعویض هستند. من این را از تحقیقات و در تمرینات حرفه ای و گفتگوهای خصوصی استنباط کرده ام. کاین موافق است که نقطه جدایی دقیق بین مدل تاریک و روان‌پریشی یک منطقه خاکستری است که به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. از نظر او، او نشان می‌دهد که همدل‌های تاریک دارای ویژگی‌های روان‌پریشی هستند، اما روان‌پریشی لزوماً همه ویژگی‌های یک مدل تاریک را در بر نمی‌گیرد. او می‌گوید: «به عنوان مثال، همدلی تاریک ممکن است از نظر استراتژیک بدخواه و بی‌رحم باشد، در حالی که روان‌شناس تمایل دارد افکار، احساسات و نیازهای دیگران را درک کند یا حتی از آنها آگاه نباشد.»

چطور بفهمیم فردی رفتار همدلانه واقعی دارد؟

یک همدل آنچه را که شما احساس می کنید احساس می کند و می تواند بدون داشتن اطلاعات زیادی با شما ارتباط عمیقی برقرار کند. تحقیقات در مورد این نوع افراد محدود است و بسیاری از مردم را به این فکر می‌اندازد که آیا همدلی‌ها واقعی هستند یا خیر. آیا به نظر می رسد همه با مشکلات خود به سراغ شما می آیند؟ آیا احساس می کنید که دیگران ناراحت هستند، حتی قبل از آن؟ اگر چنین است، طبق تصورات رایج، شما ممکن است همدل باشید. اما در کنار همدلی تاریک، چگونه می دانید که یک همدل واقعی هستید؟ این رفتار به احساسات و انرژی افراد، حیوانات و عناصر موجود در محیط بسیار حساس است.

آنها اغلب از اینکه می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و آنها را به شیوه‌ای خاص درک کنند که هیچ کس نمی‌تواند آن را درک کند، بسیار خوشحال می‌شوند. معیارهای خاص «همدلی» بسیار مورد بحث است و همپوشانی های زیادی در میان مکاتب مختلف فکری وجود دارد. آیا همدل کسی است که در این کار مهارت دارد یا کسی است که مهارت ها و ادراکات خارق العاده ای دارد؟ به طور کلی، هنگامی که به یک همدلی اشاره می شود، محققان دو ویژگی اصلی را شناسایی کرده اند:

  • همدلی: مهارتی که می توانید برای هماهنگی با احساس دیگران ایجاد کنید. این می تواند یک انطباق ناشی از ترومای اولیه یا یک محیط غیرقابل پیش بینی باشد. برخی ممکن است برای ایمن ماندن با اطرافیان خود بیش از حد هماهنگ شوند.
  • حساسیت: یک ویژگی شخصیتی ذاتی مربوط به توانایی پردازش حسی. حساسیت زیاد می تواند نحوه تجربه شما از دنیای اطراف را تغییر دهد.

برخی نشانه های اصلی

همان طور که اشاره کردیم همدلی با همدلی تاریک متفاوت است. برخی از نشانه هایی که می تواند واقعی بودن را نشان دهد به شرح زیر می باشد:

  • جذب احساسات یا استرس دیگران
  • به راحتی تحت تأثیر محرک ها و چند کار قرار گرفتن
  • وقتی مردم فریاد می زنند، مضطرب یا از نظر جسمی بیمار می شوند
  • تشخیص دقیق تغییرات ظریف در لحن، حالت چهره یا زبان بدن در افراد دیگر
  • نیاز به زمان زیادی برای تنهایی برای جبران

تحقیقات نشان می‌دهد نورون‌های آینه‌ای ممکن است به ما کمک کنند تا احساسات کسانی را که با آنها در تماس هستیم تقلید کنیم یا آنها را بازتاب دهیم. افراد خاصی هستند که نورون‌های آینه‌ای بیشتر یا فعال‌تری نسبت به دیگران دارند که می‌تواند موردی برای همدلی‌ها باشد.

توصیفات نهایی

همدلی تاریک می تواند نوعی از هوش هیجانی را توصیف کند که به شما امکان می دهد افکار و احساسات دیگران را شناسایی کنید و سپس از آنها برای منافع شخصی استفاده کنید. وقتی ویژگی‌های مدل تاریک را نشان می‌دهید، تمرکز شما اغلب بر این است که چگونه یک موقعیت می‌تواند برای شما مفید باشد، نه اینکه چگونه بر شخص دیگر تأثیر می‌گذارد. در حالی که مدل تاریک را می توان نوعی مدل شناختی در نظر گرفت. برخی کارشناسان معتقدند این اصطلاح گمراه کننده است و به طور کلی، همدل بودن به معنای داشتن ذهنیت خیرخواهانه است. همدلیهای تاریک یک اختلال سلامت روانی نیست و دارای ویژگی های خودشیفتگی، روان پریشی و ماکیاولیسم است.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا