چگونه وجود یک برنامه خواب منظم سلامت را بهبود می بخشد؟

برنامه خواب منظم می تواند برای سلامتی روان شما مناسب باشد. همچنین برای برنامه ریزی و فعالیت های روزانه شما نیز مناسب است. روان شناسان روش های مختلفی را برای خواب ایده آل کودکان ایجاد کرده اند. یکی از این راه ها استفاده از یک برنامه خواب مناسب است. خواب مناسب می تواند تاثیر بسیار خوبی برای افراد داشته باشد. خواب برای همه افراد مهم است.

برای مثال برخی از افراد هستند که در طول زندگی خود دارای خواب کم یا خواب بیش از حد هستند اما باید این نکته را در نظر داشت که خواب کافی چگونه می تواند به سلامتی بدن کمک کند. در روان شناسی این گزینه مهم است که افراد بتوانند خواب مورد نیاز خود را داشته باشند. در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. درمورد خواب به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکلات اختلالاتت خواب هستید.

اختلالات روانی بدون داشتن برنامه خواب منظم

یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. این نکته را باید بدانید که خواب کافی می تواند باعث پیشرفت فعالیت شما هم بشود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه وجود یک برنامه خواب منظم سلامت را بهبود می بخشد، صحبت کنیم.

برنامه خواب منظم والدین برای کودکان

هر پدر و مادری که کم خواب هستند، آرزوی لحظه ای را دارند که کودکشان در طول شب شروع به خوابیدن کند. اگر کمبود خواب شبانه برای شما طنین انداز شده است، یا اگر در مورد برنامه خواب کودکتان سوالی دارید، تنها نیستید. در واقع، 85 درصد از سؤالات ارسال شده به متخصصان نوزاد از طریق یک برنامه تلفنی که توسط محققان ارزیابی شده بود، در مورد خواب، زمان خواب و بیداری شبانه بود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این داده ها نشان می دهد که نه تنها والدین نگران خواب هستند، بلکه ممکن است ندانند که در مورد برنامه خواب منظم نوزاد چه انتظاری داشته باشند. این اتفاقات فشار و سردرگمی بیشتری را برای والدین ایجاد می کند. اما وقتی نوبت به خوابیدن در طول شب می رسد، هر نوزاد به اندازه ویژگی های وراثتی آن ها منحصر به فرد است.  ‌خوب یا بد، خوابیدن در طول شب تنها پس از انجام فرآیندهای رشدی کلیدی به دست می آید.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، نوزادان زمانی که نیاز کمتری به تغذیه مکرر دارند، تولید ملاتونین را تجربه می کنند. این ماده ریتم شبانه روزی خواب و بیداری را ایجاد می کند.  این ها نشانه های اجتماعی و محیطی واضحی از مراقبین دریافت می کنند. این معمولاً در اولین سالگرد تولد نوزاد اتفاق می افتد، زمانی که غذاهای جامد معرفی شده اند و معمولاً برنامه خواب منظم شبانه تعیین می شود.

بنابراین، مطمئن باشید، این کمبود خوابی که در حال حاضر تجربه می کنید، فقط موقتی است. همانطور که نوزادان رشد می کنند، آن ها شروع به خوابیدن برای بخش های طولانی تری در شب می کنند و در طول روز بیشتر بیدار هستند. هنگامی که این اتفاق می افتد، شما می توانید دوره های طولانی تری در شب نیز بخوابید.

حقیقت در مورد نوزادان و برنامه خواب منظم

هنگامی که در رحم مادر بود، کودک شما بیشتر اوقات خواب بود و جریان ثابتی از تغذیه در شبانه روز دریافت می کرد. اما همه این ها از لحظه به دنیا آمدن کودک شما به شدت تغییر کرد. ناگهان، کودک شما باید یاد می گرفت که چگونه خودش غذا بخورد. انجام این کار برای یک نوزاد تازه متولد شده بسیار سخت است و به زمان نیاز دارد. غذا خوردن و خوابیدن بر برنامه (غیر قابل پیش بینی) کودک شما غالب است. زیرا تمام تغییرات رشدی که برای بقا و رشد در دنیای بیرون به آن نیاز دارند رخ می دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همانطور که نوزادان از طریق  مواد مغذی کالری اضافی را می سوزانند، گرسنگی آن ها را بیدار می کند. یک نوزاد تازه متولد شده تنها حدود 40 تا 80 کالری در هر وعده غذایی مصرف می کند. این بدان معناست که یک نوزاد تازه متولد شده به طور متوسط ​​به شش تا هشت بار شیر خوردن در روز نیاز دارد. این  در نتیجه یک برنامه خواب هر دو تا چهار ساعت یکبار – حتی در شب – انجام می شود. خوابیدن در طول شب اگر بدون برنامه خواب مناسب باشد یک انتظار غیر واقعی برای نوزاد است.  در ماه دوم، نوزادان می توانند 100 تا 120 کالری در هر تغذیه مصرف کنند.

برنامه خواب منظم در کودکان

به عنوان یک والدین جدید، تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا در مقابل تمایل به مقایسه عادات خواب کودکتان با دیگران مقاومت کنید. هر نوزادی به سرعت و قبل از این که فکرش را بکنید رشد می کند.

چگونه وجود یک برنامه خواب منظم سلامت را بهبود می بخشد؟

امروزه بسیاری از افراد از کم خوابی مزمن رنج می برند. این مشکل تا حدی ناشی از این واقعیت است که بسیاری از آن‌ها برنامه خواب منظم ندارند. البته بسیاری از عوامل دیگر در اپیدمی بی خوابی نقش دارند. این متغیرها عبارتند از استرس، ناتوانی در آرام کردن ذهن، عادات غذایی ناسالم و موارد دیگر. با این حال، داشتن یک برنامه منظم خواب می تواند به بهبود زندگی و سلامت شما کمک کند. و این عادت مقابله با موقعیت های استرس زا را آسان تر می کند.

چند شب بی قراری ضرری ندارد. اما هنگامی که به یک اتفاق عادی تبدیل می شود، می تواند به روش های طولانی مدت بر سلامت شما تأثیر بگذارد. مردم در سراسر جهان از بی خوابی رنج می برند. به دلیل افزایش تکنولوژی و استرس های زندگی، به نظر می رسد بسیاری از ما نمی توانیم مغز خود را خاموش کنیم. آمار ثابت می کند که ما به یک برنامه خواب منظم نیاز داریم.

آمار برنامه خواب منظم

به گفته انجمن خواب، در این‌جا چند آمار در مورد بی خوابی آورده شده است.

  • نزدیک به 70 میلیون نفر در کشورهای اروپایی از اختلال خواب رنج می برند
  • بی خوابی شایع ترین اختلال خواب است که حدود 30 درصد از بزرگسالان به بی خوابی کوتاه مدت مبتلا هستند.
  • حدود 10 درصد از بزرگسالان بی خوابی طولانی مدت دارند
  • تقریبا 40 درصد از مردم آنقدر کم خواب هستند که در طول روز به خواب می روند

نکته ای در ارتباط با این زمینه

حدود 5% گزارش می دهند که هنگام رانندگی به خواب می روند (خطرناک ترین پیامد بی خوابی)

مطالعات نشان می دهد 35 درصد از بزرگسالان کمتر از 7 ساعت در شب می خوابند که حداقل توصیه شده برای بزرگسالان است. به نظر می رسد گروه های سنی خاصی گزارش می دهند که خواب کمتری دارند:

  • 37 درصد از افراد 20 تا 39 ساله کمتر از 7 ساعت می خوابند
  • ۴۰ درصد از افراد ۴۰ تا ۵۹ ساله مشکلات خواب را گزارش می‌کنند

ساعت خواب ثابت و برنامه خواب منظم

بر اساس داده‌های Sleep Cycle، به نظر می‌رسد که مردم در سراسر جهان با نرخ فزاینده‌ای از بی‌خوابی رنج می‌برند. تحقیقات آنها نشان می دهد که دیگر هیچ کشوری 8 ساعت خواب ثابتی ندارد. در دهه 1940، مردم به طور متوسط ​​8 ساعت در شب می خوابیدند. اما اکنون فقط 6.8 ساعت می خوابند. در این‌جا مقدار خواب توصیه ای در هر گروه سنی طبق انجمن خواب آمده است:

  • بزرگسالان: 7 تا 9 ساعت
  • نوجوان: 8 تا 10 ساعت
  • کودکان 6 تا 12 سال: 9 تا 12 ساعت
  • کودک 3 تا 5 سال: 10 تا 13 ساعت (شامل چرت زدن)
  • کودک 1 تا 2 سال: 11 تا 14 ساعت (منظور همان چرت است)
  • نوزادان 4 تا 12 ماه: 12 تا 16 ساعت (شامل چرت )

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خواب مناسب از هر نظر بر زندگی ما تأثیر می گذارد، از بهره وری ما گرفته تا روابط و سلامت روان. بدون خواب کافی، انرژی لازم برای انجام وظایف ضروری یا حتی لذت از فعالیت های فراغت را نداریم. در زیر به این خواهیم پرداخت که چگونه یک برنامه خواب منظم می تواند سلامت شما را بهبود بخشد تا بتوانید زندگی را به بهترین شکل انجام دهید.

نحوه برنامه خواب منظم

در این‌جا نحوه برنامه خواب منظم می تواند سلامت شما را تقویت کند و از بی خوابی جلوگیری کند:

انسان ها برای انجام بهترین عملکرد خود به روال و ساختار نیاز دارند. از این گذشته، ما تکامل پیدا کردیم تا با طلوع خورشید بیدار شویم و در هنگام غروب به خواب برویم و به نظر می رسد دنیای مدرن این چرخه ظریف را مختل می کند. بدن ما بسیار گیج و با آن‌چه که واقعاً برای رشد به آن نیاز دارد، ارتباطی ندارد، و ما می‌توانیم این را با افزایش تعداد زیادی از بیماری‌ها ببینیم. با این حال، همه چیز با اصول اولیه شروع می شود. بنابراین اگر بتوانید ریتم شبانه روزی خود را مجدداً تنظیم کنید، این به همه چیز کمک می کند تا سر جای خود قرار گیرد.

ارتباط بین برنامه خواب منظم و بیماری های متابولیک

ابتدا، اجازه دهید در مورد اینکه چگونه برنامه خواب نامنظم می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد صحبت کنیم. یک مطالعه در Diabetes Care نشان داد که فقدان یک برنامه روتین قبل از خواب و الگوهای خواب ناسازگار می تواند منجر به سندرم متابولیک شود که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. بر اساس این تحقیقات، خطر ابتلا به سندرم متابولیک در افراد با افزایش یک ساعته تغییر در مدت زمان خواب از شب تا شب، 27 درصد افزایش می‌یابد. همچنین با هر یک ساعت افزایش تغییرپذیری زمان خواب، 23 درصد افزایش یافت.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

نتایج مطالعه چند قومیتی آترواسکلروز را در نظر بگیرید. شرکت‌کنندگان از دستگاه‌هایی استفاده می‌کردند که خواب آن‌ها را به مدت یک هفته ردیابی می‌کرد و پرسش‌نامه‌هایی را درباره عادات و روال خواب آن‌ها پر می‌کردند. محققان در ابتدای مطالعه عوامل خطر متابولیک آن‌ها را اندازه‌گیری کردند، از جمله فشار خون بالا، قند خون و سطوح تری گلیسیرید و سطوح پایین HDL، کلسترول خوب. اگر فردی چندین مورد از این شرایط را داشته باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سکته را افزایش می دهد.

نظر تیانی هوانگ در ارتباط با این زمینه

به بیان تیانی هوانگ، نویسنده ارشد این مطالعه، محققان شرکت‌کنندگان را به مدت شش سال تحت نظر گرفتند و دریافتند کسانی که برنامه خواب منظم نداشتند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سندرم متابولیک در پی‌گیری قرار داشتند. این تحقیق همچنین نشان داد که اروپایی‌های آفریقایی‌تبار، افرادی که از افسردگی رنج می‌برند و سیگاری‌ها تنوع بیشتری در برنامه خواب در این مطالعه نشان دادند.

درک ساعت های داخلی ما

ساعت بیولوژیکی در انسان نسبت به تغییرات بسیار حساس است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا