چگونه سلامت معنوی ممکن است بر آلزایمر تأثیر بگذارد

سلامت معنوی تاثیر زیادی بر احساسات افراد دارد. همه ما می دانیم که سلامت جسمانی و روانی تاثیر زیادی بر موفقیت ما در زندگی دارد. همه ما می دانیم که در دنیا ممکن است برای ما مشکلات مختلفی به وجود بیاید. نمی توانیم این باور را داشته باشیم که تا زمان مرگ اتفاقی برای ما نیفتد. در روان شناسی گفته شده که افراد هر چه قدر بتوانند به ذهن خود انرژی برسانند و جسم خود را نیز تقویت کنند می توانند زندگی بهتری داشته باشند.

یکی از این اختلالات روانی آلزایمر است که ممکن است در افراد مختلف به علت های گوناگون به وجود بیاید. همان طور که می دانید اختلالات هم جسمی هستند و هم روانی. اختلالات جسمی معمولا به خاطر مشکلاتی مثل ژنتیک یا محیط یا حتی ضعف سیستم ایمنی بدن فرد می تواند اتفاق بیفتد. بسیاری از ما ممکن است در یک بخشی از زندگی خود دچار بیماری های جسمی شده باشیم.

تقویت روحیه و سلامت معنوی

نکته ای که باید بدانید این است که علاوه بر تقویت جسم ما نیاز به تقویت روح خود نیز داریم. خصوصا که روحیه و روان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه سلامت معنوی ممکن است بر آلزایمر تأثیر بگذارد، صحبت کنیم.

کنار آمدن با مراحل آلزایمر با  سلامت معنوی می تواند بسیار دشوار باشد

کنار آمدن با مراحل آلزایمر برای کسانی که این بیماری رو به تدریج تحلیل می رود و همچنین برای عزیزانی که به عنوان مراقب خود عمل می کنند، می تواند بسیار دشوار باشد. براساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیش از 5 میلیون نفر در ایالات متحده در حال حاضر با بیماری آلزایمر زندگی می کنند. پیش بینی می شود این میزان تا حدودی به 14 میلیون نفر در سال 2050 برسد، که علت آن بخشی از جمعیت سالخورده کشور است. علاوه بر این، بیش از 16 میلیون مراقب، که بسیاری از آن ها اعضای خانواده هستند، وقت و پشتیبانی خود را به طور رایگان به افراد مبتلا به آلزایمر ارائه می دهند. منصفانه است که فرض کنیم این تعداد نیز به طرز چشمگیری افزایش یابد.

درک مراحل مختلف آلزایمر

با وجود چنین بخش بزرگی از جمعیت که مستقیماً تحت تأثیر بیماری آلزایمر قرار گرفته اند، درک مراحل مختلف آن و چگونگی بهتر مراقبت از عزیزی که تحت تأثیر آن قرار گرفته است در اولویت قرار گرفته است. در این مقاله، مراحل مختلف بیماری آلزایمر، علائم و نشانه های مرتبط با هر مرحله، نحوه تغییر فرد در هر مرحله و سطح مدیریت و مراقبت مورد نیاز را بررسی خواهیم کرد.

چند مرحله از بیماری آلزایمر وجود دارد؟

به عنوان یک بیماری مزمن تخریب عصبی، آلزایمر منجر به زوال و از دست دادن سلول های عصبی در مغز می شود. این امر در بیمار آلزایمر به چندین روش از جمله زوال عقل (کاهش تدریجی حافظه و توانایی شناختی) آشکار می شود. در حقیقت، متمایز ترین ویژگی آلزایمر، زوال عقل است که ایجاد می کند، در حدود 50-70٪ از کل موارد زوال عقل مربوط به آلزایمر است. این امر بر چگونگی شناسایی مراحل بیماری آلزایمر با سلامت معنوی  توسط متخصصان تأثیر می گذارد.

مراحل آلزایمر و سلامت معنوی  درجاتی از هم تداخل را نشان می دهند

علاوه بر این، مراحل درجاتی از هم تداخل را نشان می دهند و می توان آن ها را به عنوان یک پیوستار از علائم به جای مراحل مشخص در نظر گرفت. بنابراین، اگر چه متوجه خواهید شد که شدت زوال عقل در آلزایمر که روز به روز در حال افزایش است، یک موضوع مشترک در بین منابع است، اما آن ها از نظر تعداد مراحل شناسایی شده متفاوت هستند. به عنوان مثال، در حالی که برخی منابع پیشرفت آلزایمر را به هفت مرحله تقسیم می کنند، کسانی هستند که فقط سه مرحله را انتخاب می کنند.

چگونه سلامت معنوی ممکن است بر آلزایمر تأثیر بگذارد

تحقیقات اخیر نشان می دهد که مدیتیشن و سلامت معنوی ممکن است خطر آلزایمر را کاهش دهد. کارشناسان پیش بینی می کنند که حدود 152 میلیون نفر در سراسر جهان تا سال 2050 به بیماری آلزایمر مبتلا خواهند شد. هیچ درمان پزشکی یا داروی دارویی برای درمان قطعی  یا جلوگیری از زوال شناختی ناشی از آلزایمر وجود ندارد. با این حال، مطالعات متعدد نشان داده اند که تغییرات سبک زندگی می تواند به میزان زیادی برای سلامت شناختی مفید باشد.

در واقع، یک بررسی جدید منتشر شده در مجله بیماری آلزایمر به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه معنویت می‌تواند خطر آلزایمر را کاهش دهد. این مطالعه که توسط IOS Press منتشر شده است، تحقیقاتی را بررسی می کند که نشان می دهد برخی از اعمال معنوی می توانند سلامت شناختی را بهبود بخشند. به طور خاص، یک تمرین مراقبه 12 دقیقه ای به نام Kirtan Kriya نویدبخش کاهش عوامل خطر متعدد برای بیماری آلزایمر (AD) است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دارما سینگ خلسا، MD، در بنیاد تحقیقات و پیشگیری از آلزایمر، توسان، توضیح می‌دهد: «نکته کلیدی این بررسی این است که متعهد به سبک زندگی طولانی‌مدت مغز، از جمله سلامت معنوی، راه بسیار مهمی برای پیری عاری از بیماری آلزایمر است. ما امیدواریم این مقاله دانشمندان، پزشکان و بیماران را ترغیب کند. این کار باعث می شود تا این مفهوم جدید تناسب اندام معنوی را پذیرفته و آن را به بخشی از هر برنامه چند دامنه ای برای پیشگیری از ناتوانی شناختی تبدیل کند.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات قبلی نشان می دهد که مذهب و سلامت معنوی می تواند به بهبود عملکرد شناختی با افزایش سن کمک کند. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می کنند که مردم ممکن است در دنیای امروزی سلامت معنوی را در داخل یا خارج از مذهب و فرآیند های آن  انجام دهند. با این حال، چه مردم شرکت در مراسم مذهبی را انتخاب کنند یا در خانه خود تمرین کنند، معنویت به هر صورت مزایایی را به همراه دارد.

تناسب روحی و جلوگیری از آلزایمر

محققان که در دنیای پزشکی به آن “تناسب روحی” می گویند، شروع به مشاهده مزایای معنویت بر سلامت روانی کرده اند. مفهوم جدید در پیشگیری از AD شامل سلامت اساسی، روانی و معنوی می شود. این مطالعه نشان می دهد که چگونه مدیتیشن و سلامت معنوی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. نویسندگان این مطالعه توضیح می دهند که چگونه این عوامل مختلف می توانند بر عملکرد مغز و شناخت تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، سلامت روانی ممکن است به کاهش التهاب، خطر بیماری قلبی عروقی و ناتوانی کلی کمک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

جالب اینجاست که این مطالعه نشان داد افرادی که در معیار “هدف زندگی” (PIL) امتیاز بالایی کسب کردند، محافظت بیشتری در برابر بیماری AD داشتند. افرادی که احساس معنی بیشتری در زندگی خود داشتند، 2.4 برابر بیشتر از افرادی که PIL پایین داشتند، بدون AD باقی می مانند. در یک مطالعه جداگانه، شرکت کنندگانی که بیشترین حس هدف را در زندگی داشتند، عملکرد شناختی بهتری از خود نشان دادند. علاوه بر این، PIL بالاتر اثر محافظتی بر روی کسانی که شرایط پاتولوژیک از قبل موجود داشتند.

شواهد حقیقی برای تاثیر سلامت معنوی

تعداد فزاینده ای از شواهد ثابت می کند که استرس یک عامل خطر مهم در بسیاری از بیماری ها از جمله آلزایمر است. با این حال، مدیریت استرس اغلب در اقدامات عملیاتی برای جلوگیری از AD در نظر همگی است. نویسندگان توضیح می‌دهند که استرس طولانی‌مدت می‌تواند خطر AD را به دلیل عدم تعادل فیزیکی، ذهنی و عاطفی افزایش دهد.

یک تمرین مدیتیشن به نام Kirtan Kriya می تواند به کاهش اثرات استرس کمک کند

حفظ سلامت معنوی می تواند تفاوت زیادی در کاهش استرس و التهاب در سراسر بدن ایجاد کند. نویسندگان به تمرین خاصی به نام Kirtan Kriya اشاره می کنند که یک مدیتیشن آواز 12 دقیقه ای است. این شامل شعارهای مختلف، مانتراها، تکنیک های تنفس و حرکات تکراری انگشت است. مزایای مستند این تمرین مراقبه عبارتند از:

  • کاهش استرس
  • بهبود کیفیت خواب
  • کاهش علائم افسردگی
  • شدت رفاه کلی
  • افزایش جریان خون به مناطقی از مغز که در شناخت و تنظیم هیجانی نقش دارند
  • افزایش حجم ماده خاکستری
  • کاهش اندازه بطن در مدیتیشن های طولانی مدت، که ممکن است پیری مغز را کند کند
  • بهبود شناخت
  • کاهش آسیب به حافظه
  • بهبود خلق و خو

نظر محققان در ارتباط با این زمینه

در علم، مطالعه آمادگی معنوی و ارتباط آن با سلامت کلی فرد نسبتاً جدید است. حوزه مطالعاتی نوظهور، به نام نوروتئولوژی، بررسی می کند که چگونه سلامت معنوی می تواند بر سلامت جسمی و عاطفی تأثیر بگذارد. تاکنون، مطالعات حول محور توسعه مدل هایی برای مستندسازی اعمال معنوی مختلف بر مناطق مغز متمرکز است. در طول چند دهه گذشته، دانشمندان به مطالعه اینکه چگونه مدیتیشن می تواند مغز را تغییر دهد، علاقه داشتند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، یک مطالعه تصویربرداری عصبی روی Kirtan Kriya اثرات طولانی مدت بر مغز در طول مدیتیشن و پس از آن کشف کرد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا