چگونه خود را بهتر بشناسیم؟

بسیاری از ما فقط خودمان را در سطح سطحی می شناسیم. شما می توانید با این تمرینات خلاقانه خودشناسی خود را عمیق تر کنید. بسیاری از ما می توانیم غذاها، کتاب ها و نمایش های مورد علاقه خود را نام ببریم. اما ممکن است ما تمایل کمتری به داشتن خودآگاهی عمیق‌تری داشته باشیم – نوعی که نقاط بین گذشته و حال ما را به هم متصل می‌کند یا اینکه چگونه احساسات ما ممکن است رفتار ما را هدایت کند. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده می خواهیم بدانیم که چگونه خود را بهتر بشناسیم؟ مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

چگونه خود را بهتر بشناسیم؟

گاهی اوقات، زمانی که زندگی به‌طور خاص استرس‌زا یا گیج‌کننده می‌شود – مثل الان – ممکن است تحول عظیمی را تجربه کنیم. یا ممکن است ارتباط خود را با خود قطع کنیم و دانش عمیق‌تر خود را از دست بدهیم. در هر صورت، می توانید از این به عنوان فرصتی برای کشف اینکه امروز چه کسی هستید با این تمرینات گسترده استفاده کنید.

چرا شناخت خود مهم است؟

قبل از اینکه تمرینات را امتحان کنیم، درک این نکته مفید است که چرا شناخت بهتر خودمان به اندازه دانستن اینکه کدام داروها را می بلعیم یا کجا گاز را در مقابل روغن در وسایل نقلیه خود قرار دهیم ضروری است. در اینجا برخی از بزرگترین دلایل وجود دارد:

پاسخ مؤثرتر به زندگی

جوی هولین، معلم مراقبه مستقر در کورنوال، بریتانیا و نویسنده کتاب، می‌گوید: «درکی عمیق‌تر از خودمان به ما کمک می‌کند که مسئولیت‌پذیر باشیم – یا پاسخ‌پذیر – به این معنا که می‌توانیم به زندگی واکنش نشان دهیم، نه کنش.» سالنامه معنوی شما: سال زندگی آگاهانه.» درون نگری عمیق تر ما را از غرق شدن در موقعیت ها و احساسات دشوار باز می دارد و به ما امکان می دهد تصمیمات عاقلانه تر و متفکرانه تری بگیریم. هولین می‌گوید: «این تفاوت بین این است که به طور کامل تحت تأثیر استرس قرار بگیریم، و این که می‌توانیم متوجه شویم وقتی احساس استرس می‌کنیم، و سپس درست تر بودن و متعادل شدن بیشتر است.» این گونه است که می توانیم بفهمیم چگونه خود را بهتر بشناسیم؟

اجازه ندهیم احساسات حل نشده ناخواسته اعمال ما را دیکته کنند

لین مارتینسن، مشاور روان‌درمانی در لندن، بریتانیا و نویسنده کتاب «درمان» می‌گوید، بدون اینکه حتی متوجه باشیم، بسیاری از ما به خشم، اندوه، شرم و سایر احساساتی که گاهی اوقات به شیوه‌های شگفت‌انگیز و گیج‌کننده بروز می‌کنند، ادامه می‌دهیم. ما ممکن است کسانی که دوستشان داریم را سرزنش کنیم و بین خود فاصله ایجاد کنیم. ممکن است به عادات سمی (و افراد) بچسبیم. ممکن است از انجام پروژه های هیجان انگیز، ترس از شکست یا تحقیر اجتناب کنیم. کشف و درک احساسات مدفون به ما کمک می کند تا به صندلی راننده برگردیم و زندگی خود را هدایت کنیم.

ایجاد زندگی که واقعاً می خواهیم

شناخت خودمان نیز به ما کمک می کند تا زندگی معنادارتر و رضایت بخشی داشته باشیم. زیرا وقتی آرزوهای واقعی و ارزش‌های اصلی خود را درک کنید و برای پردازش احساسات خود وقت بگذارید، می‌توانید اقداماتی انجام دهید که یک زندگی واقعی را می‌سازد. اما سوالی که حال پیش می آید این است که چگونه خود را بهتر بشناسیم؟

چگونه بیشتر در مورد خود بیاموزیم؟

راه‌های مختلفی برای غوطه‌ور شدن در کشف خود وجود دارد – از کاوش در فعالیت‌هایی که با شما در یک مسیر هستند گرفته تا حفاری احساسات عمیق تر. برای این که بدانیم چگونه خود را بهتر بشناسیم می توان از روش های زیر استفاده نمود:

واکنش های خود را بررسی کنید

مارتینسن می‌گوید: «آگاه شدن از خود فیزیکی و نحوه واکنش آن به دنیای اطرافتان می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد زندگی عمیق‌تر درونی شما به شما بدهد». چرا؟ او می‌گوید که بدن ما نیز بینش‌هایی دارد – اغلب بدون آگاهی شناختی ما. به گفته مارتینسن، هر زمان که احساس بدنی قوی دارید، به جای واکنش فوری، می توانید لحظه ای مکث کنید و شاید این سوالات را از خود بپرسید:

  • دقیقاً در بدنم چه احساسی دارم؟
  • وقتی توجهم را به خود فیزیکی خود معطوف می کنم، متوجه چه احساساتی می شوم؟
  • درست قبل از واکنش من چه گفته شد یا چه اتفاقی افتاد؟
  • چه چیزی ممکن است از گذشته من آشنا باشد؟
  • به چه چیزی نیاز دارم و چگونه می خواهم شنیده شوم؟

چگونه خود را بهتر بشناسیم؟ – یک دفتر خاطرات رویایی داشته باشید

رویاهای ما اغلب اسرارآمیز یا فقط عجیب هستند – اما در واقع این موضوع است. مارتینسن خاطرنشان می‌کند: «اجازه دادن آگاهانه فضا و زمان به چیزی که ممکن است کاملاً درک نکنید، می‌تواند راهی قدرتمند برای به دست آوردن شناخت عمیق‌تر از خودتان باشد». در طول خواب، ذهن ما ممکن است در موقعیت های دشوار کار کند. احساسات ما ممکن است خود را در محدوده امن رویاهایمان آشکار کنند. برای نگه داشتن یک دفترچه رویایی:

  • یک دفترچه یادداشت و خودکار روی پاتختی خود قرار دهید.
  • به محض بیدار شدن از خواب آنچه را که به یاد می آورید یادداشت کنید.
  • فهرستی سریع از آنچه اتفاق افتاده، احساس شما، آنچه فکر می‌کردید و هر جزئیات خاصی تهیه کنید – مهم نیست که چقدر کوچک یا به ظاهر بی‌معنی.
  • در مورد هر گونه ارتباط بین رویا و احساسات یا موقعیت های فعلی یا گذشته خود، یا هر الگو یا موضوعی که در طول زمان ظاهر می شود، فکر کنید.

یک دفترچه یادداشت منظم داشته باشید

ما می خواهیم بدانیم چگونه خود را بهتر بشناسیم؟ ژورنال نویسی، به طور کلی، “فرآیندی از غربال کردن علف های هرز ذهن است، و آنچه را که در زیر سطح آگاهی ما قرار دارد به سمت نور می آوریم.” ژورنال‌نویسی همچنین به ما کمک می‌کند تا روایت ذهن را درک کنیم، و افکار، احساسات و عواطف، حتی چالش‌برانگیزترین آن‌ها را به طور ایمن و بدون قضاوت بیان و پردازش کنیم. راه‌های زیادی برای یادداشت روزانه وجود دارد، از جمله استفاده از اعلان‌های خاص، تهیه فهرست‌ها یا نوشتن هر چیزی که در لحظه به ذهنتان می‌رسد. بهترین چیز واقعاً به شما بستگی دارد.

برای شروع می توانید از روش های زیر برای بهبود شرایط خود کمک بگیرید:

  • احساس میکنم…
  • امروز، نمی توانم از فکر کردن به…
  • کاش مجبور نبودم….
  • امروز، من با …
  • وقتی چشمانم را می بندم، بلافاصله این موضوع به ذهنم می رسد..

شما می‌توانید این درخواست‌های ژورنال اضافی را برای عمیق‌تر کردن خودیابی خود کاوش کنید.

چگونه خود را بهتر بشناسیم؟ – روز عالی خود را تصور کنید

برای فکر کردن به آنچه برای شما معنادار است – و چرا – وقت بگذارید. جینجر هاتون، روان درمانگر و صاحب مشاوره نقطه روشن در فارمینگتون هیلز، میشیگان می گوید: روز ایده آل شما ممکن است چیزی باشد که در گذشته اتفاق افتاده است یا چیزی که آرزو دارید اتفاق بیفتد. هوتون می‌گوید، با بررسی این پرسش‌ها، روز پربار خود را از صبح تا شب تصور کنید:

  • وقتی از خواب بیدار می شوید چه احساسی دارید؟
  • چه آداب و رسومی را انجام می دهید؟
  • چه کسی را می بینید؟
  • چه بو، مزه و چه چیزی را می شنوید؟
  • چطور روز خود را می گذرانید؟
  • در طول روز چه احساسی دارید؟
  • قبل از خواب، وقتی به روز خود فکر می کنید چه احساسی دارید؟
  • چرا این روز برای شما یک روز رضایت بخش است؟

زهکش ها و زهکشی های خود را شناسایی کنید

برای استفاده بیشتر از خودشناسی برای ایجاد روزهایی عمیقاً رضایت بخش، می توانید دو لیست ایجاد کنید:

  • یک لیست با فعالیت ها و افرادی که به شما انرژی می دهند و باعث می شوند احساس کنید بهترین نسخه خود هستید
  • دیگری با فعالیت‌ها و افرادی که شما را تخلیه یا تحلیل می‌برند

آیا تعهد بیش از حد به فعالیت ها و افراد خوشایند شما را سنگین می کند؟ شاید بخواهید این نکات را برای بازنشانی ببینید. چند روز صبر کنید، لیست ها را دوباره بیرون بیاورید و با کسی که شما را به خوبی می شناسد صحبت کنید تا ببینید چه الگوهایی ظاهر می شوند.

چگونه خود را بهتر بشناسیم؟ – مدیتیشن کنید

راه دیگری برای فکر کردن به آن؟ فقط با خودت بشین به گفته هولین، «مدیتیشن این است که با حقیقت تجربیات خود باشیم. این تمرین این است که بتوانیم بدون قضاوت با خودمان باشیم که دقیقاً در آن لحظه چه کسی، کجا و چگونه هستیم.» در حالی که آسان نیست، مدیتیشن منظم (حتی برای چند دقیقه) می تواند تمرین را برای شما عادی کند و به شما کمک کند تا از پاداش های درون نگر بهره مند شوید. اگر در مدیتیشن تازه کار هستید، ممکن است یک تمرین هدایت شده را امتحان کنید:

مدیتیشن‌های هدایت‌شده شفقت به خود، انواع مختلفی از اعلان‌های تأییدکننده را برای تمرکز بر تمرین مراقبه ارائه می‌دهند.

احساسات را بیرون بکشید

چه هنرمند باشید و چه کسی که به سختی می تواند یک شکل چوبی را ترسیم کند، مقداری رنگ، نشانگر یا مداد رنگی بیرون بیاورد. بدن خود را اسکن کنید و متوجه شوید که چه احساساتی ایجاد می شود. مارتینسن می گوید، سپس رنگ ها و اشکال را بر اساس آن احساسات انتخاب کنید. زمانی که به جای کلمات و «معناسازی» فوری بر رنگ‌ها، شکل‌ها و احساسات تمرکز می‌کنیم، به بخش‌هایی از خودمان متصل می‌شویم که شاید هنوز زبانی به آن‌ها داده نشده است، اما هنوز سرنخ‌های حیاتی درباره آنچه در زیر می‌گذرد در خود دارند. مارتینسن سهام دارد.

چگونه خود را بهتر بشناسیم؟ – روی نا امیدی های خود تمرکز کنید

اگرچه کاوش در موقعیت‌ها یا احساسات منفی کار آسانی نیست، اما همین لحظات می‌توانند بینش فراوانی را ارائه دهند. هوتون می‌گوید: وقتی شرایط ناامیدکننده یا احساسات دردناک پیش می‌آید، آنچه اتفاق افتاده و چه افکاری به ذهن متبادر شده است را یادداشت کنید و از خود بپرسید:

  • این لحظه اینجا چیست که به من بیاموزد؟
  • چه الگوهای قدیمی ممکن است اجرا کنم؟
  • آیا به ترس یا شرم اجازه می دهم تعیین کنند که چه کار می کنم؟

شما می توانید در نهایت به راحتی با پایانی دقیق در نوشته های خود این شرایط را به پایان ببرید.

چگونه خود را بهتر بشناسیم و این به ما کمک می کند؟

شناخت بهتر خود به شما کمک می کند تصمیمات سالم تری بگیرید و زندگی رضایت بخش تری بسازید. احساسات عمیقا پنهان نمایش را اجرا نمی کنند. شما انجام می دهید. به خاطر داشته باشید که این کاوش گاهی اوقات می تواند احساسات، خاطرات و واکنش های دردناکی را ایجاد کند. در آن لحظات، با خودتان ملایم باشید. یک عبارت خود دلسوزانه را امتحان کنید. قدم زدن. با یک عزیز مورد اعتماد صحبت کنید. با احساسات خود بنشینید بدون اینکه خودتان را قضاوت کنید. به یاد داشته باشید که انسان بودن به معنای پیچیده بودن و گاهی داشتن احساسات و تجربیات متناقض و تاریک است. و با این حال، این سفر ممکن است بهترین ماجراجویی شما باشد. برای شناخت عمیق‌تر خود، می‌توانید به یک درمانگر، آنلاین یا حضوری مراجعه کنید.

در این راستا می توانید با متخصصان ما در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. شما به راحتی می توانید از طریق مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی اقدام کنید.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا