چگونه بی نظمی در ADHD ظاهر می شود؟

بی نظمی در ADHD موضوع جدیدی در روان شناسی است. همان طور که می دانید اختلال ADHD  در افراد مختلف می تواند به وجود بیاید. بی نظمی باعث مشکلات مختلفی چه در زمینه برنامه ریزی و چه ایجاد استرس می شود. همان طور که می دانید رشته های روان شناسی متفاوت است. هر کدام از این رشته های موضوع های مختلف را بررسی می کند. از این رو ممکن است در رشته های مختلف روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود داشته باشد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. ما در مقاله های قبل در ارتباط با تعاریف اختلالات و راه های کسی موفقیت صحبت کردیم. یکی از نکاتی که امروز می خواهیم به آن بپردازیم بحث بی نظمی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که انواع بی نظمی: تعریف و تفاوت ها چگونه است.

بی نظمی در ADHD در زندگی افراد مختلف

برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روحی روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند. این که بگوییم اختلالات روانی فقط به خاطر فقر به وجود می‌آید غلط است. خیلی زمان ها بوده که افراد فقط به خاطر این که شهرت زیادی دارند دچار استرس و نگرانی های بیش از حد شده اند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه بی نظمی در ADHD ظاهر می شود؟ صحبت کنیم.

اصطلاح “اختلال در تنظیم” یا بی نظمی

اما بسیاری از ما در یک نقطه یا شرایط مختلف بی نظمی را مشاهده کرده ایم. زمانی که کودکان خود را به زمین می اندازند و به معنای واقعی کلمه قادر به آرامش خود نیستند. یا هنگامی که آن ها برای خرید خوراکی مورد علاقه خود رفتار های متفاوتی می کنند. هنگامی که یک شریک محبوب شروع به گریه در جواب یک “نه” کوچک می کند، ظاهراً بدون دلیل، می توان فرایند بی نظمی در ADHD  را مشاهده کرد. اختلال در نظم عاطفی حتی ممکن است هنگامی مشاهده شود که والدین در مراسم تشییع جنازه یکی از عزیزان خود ایستادگی می کنند و ظاهراً قادر به نشان دادن احساس واقعی از دست دادن یا ناراحتی عاطفی نیستند.

بی نظمی چیست؟

اصطلاح “اختلال در تنظیم” بیشتر به اختلال در تنظیم هیجان (که به آن عاطفه نیز گفته می شود) اشاره دارد. اختلال نظم عاطفی از یک وضعیت ساده یا قابل درک دور است. این می تواند بر افراد مختلف از انواع مختلف اختلالات، از جمله هر دو اختلال خلقی از جمله افسردگی و اختلالات شخصیتی، مانند اختلال شخصیت مرزی، تأثیر بگذارد. اختلال در نظم عاطفی اصطلاح بالینی است که برای توصیف وضعیت عاطفی که کنترل آن دشوار است، از جمله الگوهای ناسالم مقابله با احساسات، تمایل به طغیان احساسات و ناتوانی یا مبارزه با ابراز احساسات موثر (در صورت وجود) استفاده می شود.

بی نظمی در ADHD به خودی خود یک اختلال محسوب نمی شود

بی نظمی در ADHD به خودی خود یک اختلال محسوب نمی شود بلکه در عوض به عنوان علامت سایر اختلالات از جمله اختلالات شخصیت، اختلالات خلقی و اختلالات رفتاری شناخته می شود. می توان ادعا کرد که اختلال نظم عاطفی یکی از علائم اصلی کاهش سلامت روانی است. زیرا رابطه ناسالم را با تعاملات عاطفی، استرس، روابط و زندگی روزمره، از جمله شکست های روزمره نشان می دهد. اگرچه اختلال نظم عاطفی می تواند به تنهایی وجود داشته باشد و می تواند در افرادی که هیچ نوع اختلالی ندارند، وجود داشته باشد. اما اختلال در نظم عاطفی طولانی مدت به طور معمول یک علامت واضح است. یعنی چیزی در حال بازی است، یا اختلال روانی یا عاطفی در راه است.

چگونه بی نظمی در ADHD ظاهر می شود

هر کسی ممکن است نامرتب باشد یا روزهایی را سپری کند که چیزی را فراموش کند.  با این حال، با ADHD، بی نظمی به سطح جدیدی می رسد. این مزمن و فراگیر است، اغلب علی رغم تلاش ما برای سازماندهی این اتفاق می افتد. حتی اگر بتوانیم از نظر ظاهری سازماندهی شده به نظر برسیم، برای حفظ تصویر نیاز به تلاش عظیمی است. و ما هنوز هم هرازگاهی در نهایت دچار لغزش می شویم.

چگونه بی نظمی در ADHD ظاهر می شود؟

علیرغم این که چقدر می تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد، تعریف دقیق این که بی نظمی به چه معناست یا چگونه به نظر می رسد ممکن است دشوار باشد. زیرا برای افراد مختلف به روش های مختلف ظاهر می شود. این می تواند در همه جا نیز ظاهر شود: در محیط فیزیکی ما، تفکر و برنامه ریزی ما، و حتی نحوه صحبت با یکدیگر. در این جا برخی از نشانه های مختلفی از بی نظمی در ADHD وجود دارد که می توانید به دنبال آن ها باشید. در محیط فیزیکی شما، بی نظمی به نظر می رسد:

  • بهم ریختگی زیاد
  • تمایل به نگهداری اقلام در انبوهی که بتوانید آنها را ببینید به جای نگهداری آنها در کشوها یا کمدها
  • اغلب فراموش می کنید که چیزهایی را که نیاز دارید بردارید (مثل نبردن تکالیف خود به مدرسه یا رفت و آمد به محل کار بدون یونیفرم)
  • عدم وجود ردی از وسایل خود
  • اغلب فراموش می‌کنید که پس از پایان استفاده از آن ها، وسایل را به جای اصلی خود برگردانید. در تفکر و برنامه ریزی، بی نظمی به این صورت است:
  • فراموش قرار ملاقات ها یا ضرب الاجل ها
  • مشکل در حفظ یک روال
  • پرش مکرر از کاری به کار دیگر به صورت تصادفی و اغلب بدون اتمام هیچ یک از آن ها
  • مشکل در تجزیه پروژه های بلند مدت به یک سری مراحل سفارش داده شده
  • مشکل در به خاطر آوردگی اطلاعات خاص در صورت تقاضا

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در صحبت با یکدیگر، بی سازمانی به نظر می رسد:

  • گفتن داستان های کمتر منسجم بدون پیشرفت واضح از ابتدا تا میانه تا پایان.
  • از جمله ارجاعات مبهم و جزئیات اضافی که به نظر بی ربط یا بی ارتباط با دیگران است
  • پرش پشت سر هم یا داستان های نامرتب
  • عدم دستیابی به یک هدف روشن و واضح

چگونه مغز هنگام بی نظمی در ADHD از نظر بیولوژیکی با مغز غیر ADHD متفاوت است؟

پاسخ کوتاه: احتمالاً به دلیل ناهنجاری در قشر پیشانی است. بسیاری از شایع ترین و مخرب ترین علائم ADHD مربوط به عملکردهای شناختی است که در آن ناحیه از مغز اتفاق می افتد. در یک مطالعه در مقیاس بزرگ که در آن محققان مغز بیش از 2200 فرد مبتلا به ADHD و 1900 فرد بدون آن را اسکن کردند، تفاوت های ساختاری قابل توجهی در قشر پیشانی افراد مبتلا به ADHD یافتند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سازماندهی از جمله مهارت هایی است که تحت تأثیر این امر قرار می گیرد. یکی از عوارض احتمالی قشر پیشانی غیرطبیعی، حافظه کاری ضعیف یا توانایی حفظ و ثبات مقدار کمی از اطلاعات مرتبط در ذهن است. این ممکن است شامل این باشد که به خاطر داشته باشید برای کدام سه چیز به فروشگاه رفته اید یا کلیدهای خود را کجا گذاشته اید.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا به ADHD با استفاده از نشانه های بصری جبران می کنند. آن ها فهرستی تهیه می کنند یا چیزهایی را که نیاز دارند در جایی قرار می دهند که بتوانند آن ها را ببینند تا فراموش نکنند. از این رو، اقلام را به جای داخل کشوها و کمدها به صورت انبوه روی میز و صندلی نگهداری کنید. وقتی آن را با تمایل به رها کردن چیزی در جایی که در پایان استفاده از آن است ترکیب کنید، به جای اینکه آن را به جایی که باید برگردانید، فضایی بسیار درهم و برهم ایجاد می شود.

آشفتگی و بی نظمی در ADHD

در حالی که شخصی که این آشفتگی را ایجاد کرده است می تواند بهتر از دیگران آن را هدایت کند، همچنان می تواند منجر به مشکلات شود. اگر اشیایی که عمداً بیرون می‌آورید در زیر اشیایی که به خاطر کارتان تمام کرده‌اید کنار گذاشته‌اید، دفن شوند، نشانه‌های بصری به خوبی کار نمی‌کنند. در محل کار یا مدرسه، این می تواند منجر به پراکندگی پروژه های نیمه تمام و مشکل در پیگیری کار شما شود.

چگونه با بی نظمی کنار بیاییم؟

هنگامی که به دنبال راه هایی برای سازماندهی به عنوان فردی مبتلا به ADHD هستید، اولین قدم مهم مدیریت انتظارات شما است. کمی آشفتگی، هم در محیط و هم در زندگی روزمره، با قلمرو همراه است. هدف ایجاد راهبردهایی است که به به حداقل پیامدهای منفی بی‌سازمانی کمک می‌کند بدون این که بخواهید کمال داشته باشید. یا انرژی خود را برای «رفع» چیزهایی که بیش از آنکه یک مشکل باشند، هدر دهید.

برنامه ریزی خود را بسازید

اگر مبتلا به بی نظمی در ADHD  هستید، بدون شک روش های مختلف برنامه ریزی” را بیش از آن‌چه که می توانید شنیده اید. احتمالاً شما نیز سعی کرده‌اید یک بار بیشتر از آنچه که می‌توانید شروع به استفاده کنید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا